Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door MargaS
#3299044
Na 40 jaar hele lieve huis- en tuinkatten zijn we ons nu aan het oriënteren voor een Britse Korthaar. De keuze is hierop gevallen vanwege het karakter en de vachtverzorging.
Ondertussen gevonden welke gezondheidstesten belangrijk zijn maar nu kom ik voor mijn gevoel terecht in een doolhof. Wat zijn de echte betrouwbare rasverenigingen? Hoe vind ik een gezond en compleet kitten, dus niet eentje die al gecastreerd is voordat hij/zij naar de nieuwe eigenaar gaat.
Dat laatste schijnt in België verplicht te zijn vanuit de overheid.
Zijn er ook "nep"stambomen?
Door hannabelgje
#3299063
Hier ook een Britje. Het is de enige van mijn katten die wel vachtverzorging nodig heeft. Mijn mezen hoeven dat niet.
Ja er zijn nepstambomen. Er is nl bij katten geen overkoepelende organisatie die de registratie van raskatten regelt. Ik heb met britten eigenlijk niet zo'n goede ervaringen qua fokkers. Met mijn mezen stukken beter gelukkig.
Het is met britjes echt een gok om het kaf van het koren te onderscheiden. Ik kan wel eens een rondje vragen in het kattenwereldje als je wilt.
Belangrijke testen zijn oa hcm en pkd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door MargaS
#3299068
hannabelgje schreef:Hier ook een Britje. Het is de enige van mijn katten die wel vachtverzorging nodig heeft. Mijn mezen hoeven dat niet.
Ja er zijn nepstambomen. Er is nl bij katten geen overkoepelende organisatie die de registratie van raskatten regelt. Ik heb met britten eigenlijk niet zo'n goede ervaringen qua fokkers. Met mijn mezen stukken beter gelukkig.
Het is met britjes echt een gok om het kaf van het koren te onderscheiden. Ik kan wel eens een rondje vragen in het kattenwereldje als je wilt.
Belangrijke testen zijn oa hcm en pkd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Fijn dat je reageert Hanna. Was m'n gevoel dat ik het niet goed kon overzien toch goed. Was via Felicat bij een Britse Korthaarvereniging terechtgekomen maar daar stonden maar 3 nestjes beschikbaar en die waren aardig gedateerd.
De testen zijn voor hart en nieren toch? En dan nog FIP en FELV, maar de laatste zijn virussen.
Ik zou het heel fijn vinden als je eens zou willen informeren, wil erg graag een gezond kitten en geen broodfok. Wat de vacht betreft eens per week kammen vind ik geen probleem maar heb nog de kriebels van vervilte Perzen die we vaak in de kliniek kregen om weer te fatsoeneren. Arme katten.
Door hannabelgje
#3299079
Ik ga een rondje vragen voor je. Mijn brit kan ik alleen als ze in de rui is. Dan gaat het ook een beetje samenklitten door die enorm dikke vacht. Dan komt er ook een hele berg haar vanaf. Daar is Zoë zelfs heilig bij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door MargaS
#3299084
hannabelgje schreef:Je hebt pb. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Super, dankjewel. Zit me al helemaal te verkneuteren! :D
Door tt-tjes
#3299091
Ik ken ook een fokker. Zij fokt ook TT. Zit in Duitsland niet ver over de grens.
Een collega van mij heeft een herplaatser van haar.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3299096
Een Brit heeft uiteraard wel een korte vacht maar verder wel hetzelfde vachttype als een pers he. De dikke ondervacht komt daar vandaan. In de britse korthaar zit nl een behoorlijk deel pers ingefokt en wordt nog steeds gedaan. De vacht van een exotic en een brit zullen elkaar dus niet veel ontlopen.

Daar zou ik persoonlijk goed op letten, hoeveel moderne pers er in de stamboom zit. Het is nl zo dat brit x pers gewoon brit wordt zonder dat ze dat verder moeten vermelden. Je kan het ook zien aan hoe plat de neuzen worden.
Ik heb niet zo'n goede verhalen gekend van britjes met een grootouder pers. Die hadden gezondheidsproblemen. Kan toeval zijn natuurlijk, het ging wel om verwante katten maar geen zussen of tantes, minder verwant dan dat.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3299208
Waar ik bij een Brit goed op zou letten is of de ouders beide een beetje fatsoenlijke neus hebben. Zoals pop al aangeeft zit er pers doorheen gefokt, mede om de neus maar platter te krijgen (denk wel vergelijkbaar met de Franse buldog qua ademhalingsproblemen).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door