Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MillyMol
#3290654
Het is toch alweer zo’n 5 jaar geleden dat ik voor het laatst heb hardgelopen. Begonnen met 3 x 1minuut (de warming up en cooling down duurden langer :biggrin2: ) heb ik het weten op te bouwen tot 10 km in 50 minuten. Ik was best fanatiek: liep minimaal 3x per week en de schoenen gingen zelfs mee de koffer in wanneer we op vakantie gingen. En toen kreeg ik een ongeluk met de motor waarbij ik mijn schouder blesseerde. Dat resulteerde in een operatie, een frozen shoulder en nog een operatie. Al met al ruim 18 maanden mee zoet geweest. Toen weer voorzichtig begonnen en dat ging goed. Maar toen miste ik de bovenste trede van de trap in een poging om de kat die op een van de treden lag te ontwijken en brak 4 ribben. Ik kon na 8 weken weer voorzichtig aan het werk, maar lopen zat er nog lang niet in. Toen het wel zover was brak ik mijn enkel bij -alweer- een motor ongeluk (allebei echt niet mijn schuld, echt niet!). En tot slot een jaar geleden mijn middenvoetsbeentje, dat zo traag genas. In de tussentijd nog gediagnosticeerd met een zeldzame afwijking aan het bloed die zorgt voor de nodige klachten en continue medicatie nodig maakt. Ik heb nog steeds af en toe last van mijn voet, maar ik ben weer begonnen met in huis op de plaats te ‘joggen’. Ik heb de hoop nog niet opgegeven om ooit weer eens een rondje rond de Gaasperplas te lopen terwijl de avondzon prachtig zakt boven de horizon. :D
Laatst gewijzigd door MillyMol op di 21 mar 2017, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3290662
Ik loop heerlijk op mijn hoka's, de trail variant. Dikke zool, absoluut het tegenovergestelde van de barefoot. Het was even wennen maar het is voor mij perfect.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3290666
eelke schreef:Ik word al moe van alleen al het lezen van dit topic ;D

Nahhh ik heb dus sinds kort een crosstrainer. Soms ga ik daar op, en dat vind ik al goed genoeg :cool:
Die heb ik ook!

Ergens....onder veel stof..Afbeelding
Door Siberienne
#3290669
Kaela schreef:Voordat ik in de kreukels schiet, maakt het nog uit hoe je bij dit eindresultaat komt? Vanuit liggende positie omhoog komen, of vooroverbukken vanuit rechtopstaan?

(heeft nog nooit yoga gedaan op 1 proeflesje na wat lollig maar niet leerzaam was ;D)
Voor een test? Niet echt.
Ik bende eerste keer door de sportarts op handen en knieën gezet en de opdracht gekregen mijn achterste omhoog te doen. 'Dat kan helemaal niet' was mijn reactie
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3290673
Siberienne schreef:Ik denk echt dat alleen het rekken van je kuitspieren niet genoeg is. Die hele achterkant is een keten: kuiten, hamstrings, rug is 1 geheel functioneel anatomisch gezien.
Heb jij wel eens een downward dog houding geprobeerd? Kun in dat met je hakken op de grond?
IMG_0251.JPG
Zo dus?
Ik zie nu dat ik mijn handen dichterbij had en hoofd en armen meer in 1 lijn. Beetje wat op dit plaatje tussen hoofd en armen zou zijn. Dat lukte. Dan stond er wel aardig spanning op de spieren, maar ik had mijn voeten plat en knieeen slechts een fractie gebogen.

Is dit gelijk ook een goede oefening om die achterkant te rekken? Net als stretchoefeningen 2 keer 20-30 seconden?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3290699
zurca schreef:Oh gets... Nou succes met de nieuwe ronde dan! Dat vooral de nieuwe schoenen voor wat meer comfort gaan zorgen!

Over schoenen gesproken he?! Hebben jullie schoenen aan laten meten of gewoon wat gekocht wat prettig zit?
Ik ben zelf begonnen op een paar lichte wandelschoenen. Zag mezelf al schoenen aanschaffen en die dan stof laten verzamelen in de gang. Maargoed na een maandje of twee toch maar, via internet, een paar adidas hardloopschoenen gekocht. Recensies waren goed, en inderdaad ze zitten lekker. Krijg met lopen geen zere voeten ofzo en ook nadien nergens last van. Collega van mij loopt ook en die heeft echt schoenen aan laten meten, veel beter zo zei zij....

Ik chatte ten tijde van mijn aanval met een fanatieke hardloopster en die raadde mij de Asics aan. Dus zo geschiedde in kek roze :biggrin2: En die zaten dus niet goed, advies, even zooltje eruit laten, dan went het wel. Nou niet dus, ik kon niet anders concluderen dat ze gewoon te klein/smal waren. Later las ik ook ergens dat die dingen gewoon direct goed moeten zitten. als het niet lekker zit of loopt dan is het niet de juiste schoen voor jou en inlopen gaat het met deze schoenen echt niet worden. Daarna Adidassen gekocht, nu niet van die dure en met mezelf afgesproken dat ze direct goed moesten zitten en lopen, anders gingen ze terug. Nou goed, die zaten dus als pantoffeltjes.

Maar eigenlijk moet je gewoon in een winkel gaan passen.
Door src_esther
#3290700
Leuk zo'n sportief topic. Ik ben geen hardloper. Mijn lijf is niet gemaakt voor de duursport. Oh, wacht ik doe helemaal geen sport. ;D Loop met de hond, gooi zijn speeltjes, sjouw veel met spullen, fiets (15 min.) van en naar bus en loop (12 min.) van bus naar werk en weer terug. Zit vaak op de grond en heb er een sport van gemaakt zonder hulp van handen op te staan.
Kaela schreef:Ik stretch zelf heel vaak, maar dat ik vanwege mijn kuiten. Ik stretch ook alleen mijn kuiten (en thuis ook mijn hamstrings). Zou eigenlijk best wat meer spieren mee kunnen pakken, zeker na het lopen.
Zo'n 20 jaar geleden heb ik mijzelf aangeleerd bij het omhoog lopen van de trap de bal van mijn voet op de rand van de trede te zetten zodat ik mijn hiel naar beneden kan duwen/laten zakken en op die wijze mijn kuit stretch. Hoewel jong, kon ik niet eens met het puntje van mijn vinger mijn tenen aanraken. Na enige tijd en nog altijd kan ik mij vooroverbuigen, mijn benen recht met hielen op de grond houden en vervolgens mij handen plat voor mijn voeten plaatsen. Ik durf alleen niet te zeggen dat die methode slim is met jouw blessure.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3290703
Kaela schreef:Oke, planken doe ik heel vaak dus die ken ik. Ga straks eens proberen als de pizza wat gezakt is :biggrin2:





Ik wil dus terug naar die winkel als ik nieuwe nodig heb. Ik heb alleen geen idee wanneer ik ze moet vervangen. Ik loop gemiddeld 2 keer per week max 5 km per keer waarvan max 4 km gelopen. Meestal (veel) minder.
Ze zeggen dat ze met 1000 km wel op zijn. Dan schijnt de demping zover afgenomen te zijn dat erop hardlopen niet meer fijn is.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3290707
Angelique schreef:Ze zeggen dat ze met 1000 km wel op zijn. Dan schijnt de demping zover afgenomen te zijn dat erop hardlopen niet meer fijn is.

Dan kunnen ze nog wel even mee!
src_esther schreef:Leuk zo'n sportief topic. Ik ben geen hardloper. Mijn lijf is niet gemaakt voor de duursport. Oh, wacht ik doe helemaal geen sport. ;D Loop met de hond, gooi zijn speeltjes, sjouw veel met spullen, fiets (15 min.) van en naar bus en loop (12 min.) van bus naar werk en weer terug. Zit vaak op de grond en heb er een sport van gemaakt zonder hulp van handen op te staan.

Zo'n 20 jaar geleden heb ik mijzelf aangeleerd bij het omhoog lopen van de trap de bal van mijn voet op de rand van de trede te zetten zodat ik mijn hiel naar beneden kan duwen/laten zakken en op die wijze mijn kuit stretch. Hoewel jong, kon ik niet eens met het puntje van mijn vinger mijn tenen aanraken. Na enige tijd en nog altijd kan ik mij vooroverbuigen, mijn benen recht met hielen op de grond houden en vervolgens mij handen plat voor mijn voeten plaatsen. Ik durf alleen niet te zeggen dat die methode slim is met jouw blessure.
Dat klinkt als een fijne hoeveelheid beweging, niets mis mee toch! Lekker doen wat goed voelt.

Ik weet niet of rekken op die manier slim is voor mij. Als ik mijn fysio goed begrepen heb is rekken nu heel bevorderlijk voor het onder controle houden van de klachten, maar heeft het niet met de oorzaak te maken. En de blessure zal er ook niet door overgaan. Al denk ik wel dat het voor je hele gestel goed is om genoeg lengte in alle spieren te hebben. Het is een gegeven dat hardlopen bepaalde spieren verkort, zoals je hamstrings en daar kunnen dan wel weer problemen door ontstaan. Maar ja, ik ken ook mensen die marathons lopen en nooit rekken. Het blijft iets persoonlijks, de ene heeft sneller ergens last van als de ander.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door