Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3290155
Ik ga morgen op gesprek voor een functie in 3 ploegendienst. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat voor mij is weggelegd om zo wisselend te werken. Vooral het heel de nacht werken schrikt mij nogal af. Het is wel een administratieve functie.
Hoe zijn de ervaringen hier?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3290160
Ik zou in elk geval goed informeren hoe het rooster eruit ziet
Is het bv dagdienst avonddienst en dan nachtdienst dan zal men gezond roosteren
Wat nachtdienst betreft . Als je weet dat je overdag goed kan slapen , dan zal het geen probleem zijn
Al is het natuurlijk anders . Je voelt je heel anders als je overdag slaapt , een beetje een katergevoel zeg maar
Met bv sporten merk je echt dat je sneller moe bent als je in die week nachtdienst hebt
Tijdens de nachtdienst ontstaat er altijd een heel zwaar moment , dat is vaak om een uur of 3 - 4 . Dat zijn vaak de moeilijkste uren
En hoe ouder je wordt , hoe moeilijker je bv kan slapen overdag . En het gaat je vaak steeds zwaarder vallen
Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen , en die mensen hebben nergens last van
Met eten is het vaak ook het beste om licht verteerbaar te eten als je nachtdienst hebt , maag/darm is vaak ook wat van slag
#3290161
Ik heb een tijd nachtdiensten gedraaid naast ochtend- en avonddiensten.
Met name de eerste nacht vond ik pittig. Ik kan niet 'voorslapen' dus dan werd ik om 7:00 wakker de ene dag en ging door tot de volgende dag 7:30, op veel koffie :biggrin2: Daarna ging het goed, dan sliep ik wel op de dag. Maar wel te kort. Pas na de 3e nacht sliep ik echt 8 uur, na de 2e een uur of 6.
Terugschakelen naar m'n dag- of avonddiensten ging prima; ik sliep dan die dag 8 uur en ging om 23:00 weer m'n mandje in en sliep dan tot 7:00
#3290164
Het is al een tijd geleden dat ik nachtdiensten in de verpleging heb gedraaid en dat waren er in het begin dan 7 achter elkaar en dat ongeveer 1 keer per maand. Later mocht dat niet meer en werden het 3- of 4 diensten, maar wel vaker. In mijn anesthesie tijd was het meestal 1 nacht per week en 1 weekend per maand. Ik kan me herinneren dat het omschakelen van dag naar nacht altijd wel goed ging, maar terug naar dagdiensten gaf wel een jetlag. En nachtdiensten in de winter vond ik altijd ver-schrik-ke-lijk! Voelde met net een mol: je ging naar huis in het halfdonker, slapen en werd weer wakker in het donker.
Tegenwoordig zijn er daglicht lampen om je te helpen om- en weer terug te schakelen, maar je bioritme is altijd wel van slag.
vraag inderdaad even na of ze voor- of achterwaarts roosteren. Het zou voorwaarts moeten zijn voor een gezond rooster. En vraag naar de compensatie en toeslagen voor onregelmatigheid en de interval van de diensten.
#3290166
Normaal gezien werk je heel de week in dezelfde ploeg. Dus 1 week van 6-14, een week van 14-22 en een werk van 22-6. Geen idee hoe ze dat op laten volgen. Ze werken momenteel nog maar in 2 ploegen vanaf april worden dat er 3. Twee ploegen zou ik echt prima vinden. Drie pff ik weet het niet. Ben ook geen 20 meer. Heb ooit tijdens stage gewerkt van 24.00 tot 06.00 en van 15.00 tot 18.00. Dat was heel erg zwaar, maar dat lag ook aan het feit dat je zowel in de nacht als in de middag moest werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3290168
Het is bij mij heel lang geleden alweer, maar ik vond het niet prettig. Ik had een rooster met weekend dag - 3 nachten - paar dagen vrij - 4 nachten, paar dagen vrij en dan weer dagdiensten. Ik vond overschakelen moeilijk, want dat duurde bij mij 3 nachten en dan kon ik weer terug....

Wij draaide trouwens nachten van 12 uur, maar dat is echt heel lang. Van half tien tot half tien, en vooral die laatste paar uur sloopten mij. Was ik ook pas tegen 11 uur thuis en had ik moeite om te slapen. Ik zou niet snel meer werk in ploegendienst willen, als het zou moeten zou ik serieus overwegen om met melatonine te werken.

Maar goed, ik kan er ook gewoon niet goed tegen, ook bij reizen naar de VS lang last van de jetlag.
#3290174
ik heb 30 jaar lang onregelmatige diensten gewerkt. Meestal tot 3 of 4 uur 's nachts. Toen ik jong was gaf dat geen problemen, maar het werd steeds zwaarder. Het werd zo zwaar dat ik nu nog steeds 'blij' ben dat ik Parkinson heb en hierdoor ben afgekeurd en die zware diensten niet meer hoef te draaien.
Als je alleen bent gaat het nog, maar je wilt ook een beetje sociaal blijven en het gewone 'dag' leven van anderen gaat gewoon door.
Dit zorgde bij mij voor chronisch slaap te kort.
#3290175
Manlief werkte meestal in 3 ploegen dienst, ook een tijdje 5 ploegen. Die vond alle diensten fijn, behalve de vroege, daar kan hij super slecht tegen.
Maar de nacht en late doet hij fluitend en ook geen last met omschakelen.
Zelf heb ik in de zorg ook jaren nacht en avonddiensten gedraaid en vond het heerlijk. Ben ook absoluut geen ochtend mens, dus dat werkte voor mij heel goed.
Nu nog steeds draai ik voornamelijk de avond. Heerlijk. Als ik dan een keer een vroege hebt, kun je me daarna echt opvegen.
Dus denk dat het heel persoonlijk is.
#3290182
Als je iemand bent die goed tegen wisselende uren kan is het het proberen waard. Ik zou wel de nacht en avond kunnen afwisselen, maar die vroege er bij zou voor mij niet gaan. Ik ben nu ook wel iemand met slaapproblemen.
#3290206
Mijn vader heeft altijd in 3 ploegen gewerkt, week ochtend, week middag, week nacht en dan weer opnieuw. Hij had altijd de meeste moeite met de ochtenddienst, viel hij in slaap in de stoel na het eten maar wel op tijd naar bed moeten omdat hij de volgende ochtend weer om 5 uur eruit moest.
Hij heeft het prima vol gehouden tot hij ziek werd, en toen was hij 48.
Nachtdiensten had hij weinig problemen mee.
Ik heb zelf ook wel nachtdiensten gedraaid, en ik had er ook weinig problemen mee. Als het maar druk genoeg was had ik ook niet dat inkakmoment, en omdat mijn man ook veel s'nachts gewerkt heeft hebben wij rolluiken, dus slapen overdag was bij ons geen probleem.

En als je echt 3 ploegen gaat werken, heb je recht op ploegentoeslag.
#3290212
Nou van de verhalen hier word ik in elk geval wat positiever.
Jammer is wel dat als ik nachtdienst heb ik een logeeradres voor Zoë moet hebben. Die kan niet heel de nacht alleen zijn.
En ik zal moeten stoppen met mijn cursus Frans. Ik zit in het derde leerjaar en dat vind ik wel echt heel jammer. Maarja als ik maar 1x per 3 weken na de les kan dan gaat dat em niet worden.
Maarja eerst nog aangenomen worden uiteraard.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3290216
hannabelgje schreef:Nou van de verhalen hier word ik in elk geval wat positiever.
Jammer is wel dat als ik nachtdienst heb ik een logeeradres voor Zoë moet hebben. Die kan niet heel de nacht alleen zijn.
En ik zal moeten stoppen met mijn cursus Frans. Ik zit in het derde leerjaar en dat vind ik wel echt heel jammer. Maarja als ik maar 1x per 3 weken na de les kan dan gaat dat em niet worden.
Maarja eerst nog aangenomen worden uiteraard.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Dat ervaarde ik ook als een nadeel. Ik heb vijf jaar in een late shift gewerkt (dus vaste tijdstippen), vijf dagen per week, maar wisselende vrije dagen en dat is niet te combineren met dingen als cursus, hobby's en sociaal leven is ook niet heel handig. Het paste wel beter bij mijn bioritme, maar de rest van de wereld werkt niet zo goed mee.
#3290220
frodo quin schreef:
Dat ervaarde ik ook als een nadeel. Ik heb vijf jaar in een late shift gewerkt (dus vaste tijdstippen), vijf dagen per week, maar wisselende vrije dagen en dat is niet te combineren met dingen als cursus, hobby's en sociaal leven is ook niet heel handig. Het paste wel beter bij mijn bioritme, maar de rest van de wereld werkt niet zo goed mee.
Is wel gewoon van ma-vrijdag dacht ik

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3290290
Ik werk in de zorg en doe juist bijna enkel nachtdiensten...
Ik ben een avondmens en totaal geen vroege vogel normaal gezien. Ik vind het heerlijk!
Ook juist voor de honden... Ik ben alleen en met de nachtdiensten ben ik overdag dus altijd thuis. De wandelingen gaan dan gewoon door en evt andere afspraken. Ik kan overdag veel beter minder slapen of gebroken slapen dan 's nachts.
Ik vind die onregelmatigheid juist fijn, kan altijd makkelijk vrij vragen zonder dat het dagen kost, want dan werk ik op een andere dag wel terug. 9-17 is voor mij niet weg gelegd
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door