Hoe zit dat nou met die eitjes?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Barfplaats
Gesponsord bericht

Re: Hoe zit dat nou met die eitjes?

Berichtdoor Barfplaats

pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Zo 12 Mar 2017, 21:20

Ja precies, de vrije uitloopeieren gaan nu als scharrelei over de toonbank. Voor de kippenboeren is dat wel een financiële tegenvaller want voor een scharrelei krijgen ze minder geld dan voor een vrije uitloop ei.
Kaela
5-sterren

Berichtdoor Kaela » Ma 13 Mar 2017, 07:14

Ik koop altijd rondeel eieren. Die hebben overdekte rennen, dus die hebben geen last van deze maatregelen.
Kaio
5-sterren

Berichtdoor Kaio » Ma 13 Mar 2017, 09:02

Bij de plus kosten de scharreleieren twr vervanging van de uitloop eieren evenveel hoor.
Dan hoop ik dus ook dat de boer dat krijgt.
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Ma 13 Mar 2017, 22:02

Kaio schreef:Bij de plus kosten de scharreleieren twr vervanging van de uitloop eieren evenveel hoor.
Dan hoop ik dus ook dat de boer dat krijgt.

Dat kan toch niet waar wezen, een scharrelei is het goedkoopste ei wat nog in de supermarkt ligt sinds de batterij-eieren in de ban zijn gedaan. Nu het vrije-uitloop-ei verworden is tot scharrelei kan je daar toch geen vrije-uitloop-ei-prijs voor vragen?

Er hangt hier bij de Plus al tijden een briefje dat ze geen vrije-uitloop-eieren meer hebben vanwege de ophokplicht. Vandaag zag ik voor het eerst een briefje bij de eco-eitjes: "Wij lopen binnen". En dat terwijl "wij" al tijden binnen lopen ::)
src_esther
5-sterren

Berichtdoor src_esther » Ma 13 Mar 2017, 23:42

pike schreef:Dat kan toch niet waar wezen, een scharrelei is het goedkoopste ei wat nog in de supermarkt ligt sinds de batterij-eieren in de ban zijn gedaan. Nu het vrije-uitloop-ei verworden is tot scharrelei kan je daar toch geen vrije-uitloop-ei-prijs voor vragen?

Er hangt hier bij de Plus al tijden een briefje dat ze geen vrije-uitloop-eieren meer hebben vanwege de ophokplicht. Vandaag zag ik voor het eerst een briefje bij de eco-eitjes: "Wij lopen binnen". En dat terwijl "wij" al tijden binnen lopen ::)

Volgens mij is er een maximum termijn dat de kippen vanwege de gestelde uitzonderingen binnen mogen zitten en het nog de naam biologisch mag hebben. Zelfde geldt voor vrije-uitloop, die zaten natuurlijk ookal een tijdje binnen en toch waren er nog vrije-uitloop-eitjes verkrijgbaar.
Suzanne
5-sterren

Berichtdoor Suzanne » Di 14 Mar 2017, 17:14

Er is op enig moment ruchtbaarheid door de media aan gegeven. Vandaar nu al die bordjes.
ik vind het overigens van de zotte dat die eieren die naam niet mogen dragen omdat de kippen door op een opgelegde maatregel niet naar buiten mogen. Daar hebben de goedwillende kippenboeren dan dus een mega strop aan en dat voelt niet eerlijk.

Suzanne
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Di 14 Mar 2017, 20:40

Ja, en dat terwijl die vogelgriep ook nog eens bij bedrijven was waarvan geen kip haar afgebrande snavel buiten de deur kon steken.
src_esther
5-sterren

Berichtdoor src_esther » Di 14 Mar 2017, 21:57

Hier lopen de (hobby) kippen van meerdere buren gewoon lekker buiten te scharrelen, notabene in vogelgriepgebied. Zover ik heb kunnen zien, is erg geen kip omgevallen... Dode roofvogels, reigers en watervogels heb ik wel gezien.
Kaio
5-sterren

Berichtdoor Kaio » Wo 15 Mar 2017, 08:38

pike schreef:Dat kan toch niet waar wezen, een scharrelei is het goedkoopste ei wat nog in de supermarkt ligt sinds de batterij-eieren in de ban zijn gedaan. Nu het vrije-uitloop-ei verworden is tot scharrelei kan je daar toch geen vrije-uitloop-ei-prijs voor vragen?

Nou het scheelt 3 ct geloof ik t.o.v. de uitloop. Met scharrel kan ik niet vergelijken die hadden ze nl. nooit. ;)
Weetje ik neem aan dat de eieren van dezelfde boeren komen alleen dat de kippen nu dus verplicht binnen zitten. Ik vind het tijdelijk niet zo'n probleem om er hetzelfde voor te betalen, als het dan ook maar bij diezelfde boeren terecht komt. Zij kunnen er immers niks aan doen. Voor mij scheelt dat niet echt maar voor hen natuurlijk wel heel veel.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Bar-plaats”