Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door - pien -
#3287163
Omdat wij minder (snelle) koolhydraten willen gaan eten maar ik niet alle koolhydraten uit wil bannen zoek ik iemand die hier ervaring mee heeft en me wat meer kan vertellen :)
Grip op Koolhydraten van Yvonne Lemmers lijkt me wel wat maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden :)

edit: aangevuld
Laatst gewijzigd door - pien - op vr 03 mar 2017, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther Q
#3287165
Ik eet weinig koolhydraten. Geen brood. Wel zuurdesemcrackers, volkoren pasta, rijst (geen witte), aardappels en havervlokken. Maar alles met mate. 's Morgens fruit met één lepel havervlokken. 's Middags groente/sla met fetakaas, of vlees, of vis, of eieren. En 's avonds groente met vlees/vis, ofwel iets van koolhydraten, maar weinig. Tussendoor noten, pannenkoekjes van ei met banaan, crackertje, stukje kaas, avocado. Het bevalt me erg goed. Ik merk het direct als ik teveel kh's (of suiker een heel enkele keer als de buurvrouw met een stukje taart komt wat ik niet wil weigeren) eet, dan begin ik eerst te stuiteren en daarna stort ik in.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3287172
Pascale Naessens is niet echt koolhydraatarm ( andere insteek) maar de meeste van haar gerechten zijn het wel.
Ze eet geen brood en doorgaans geen kh in de maaltijd. Heel soms maakt ze wel eens een aardappel of een dessertje met wat suiker. Quinoa ed wat vaker. Maar je hoeft dat niet te maken dan. .

Haar boeken hebben wereldfaam en ik vind ze erg handig als leidraad om kh-armer te eten.
Door Kuikuhnek
#3287174
Ik eet amper koolhydraten omdat ik diabetes heb.
Ik voel me geweldig en ben er ook normaal door afgevallen.
En het heeft zeer veel invloed op mijn bloedsuiker.
Ik kan het je aanraden.
Het paleo principe is een hele mooie, wel heel bewerkelijk maar het werkt als een malle.
Door - pien -
#3287180
Ik wil het graag proberen maar het duizelt me door al het berekenen van koolhydraten, eiwitten en vetten. En dan heb je de beginfase waarin je bepaalde dingen niet mag.
En je mag zoveel koolhydraten maar wel 2/3e uit groente...het is niet dat ik er geen zin in heb maar om wijs te worden uit de 'regeltjes'...
Afijn, toen ik barf wilde gaan geven heb ik een complete map aangelegd en van alles uitgeprint en genoteerd (inmiddels was ik begonnen met kvv geven aan mijn Keesje) en een maand later was ik klaar voor barf. Het gaat uiteindelijk wel lukken maar ik zoek wat 'handvatten' uit de praktijk :)

Maar nu heb ik 2 boeken van Yvonne Lemmers en ik word er nog niet uit wijs hoe het bij haar zit met de koolhydraten/eiwitten/vetten ::)
Dan denk ik weer 'steekt het zo nauw?' omdat ik al jaren eet zonder de boel te berekenen...maar ik wil ook wel afvallen want ik ben aardig wat kilootjes te zwaar. In mijn jonge jaren heb ik Weight Watchers gedaan maar dan zo rigoureus dat ik serieus bloedarmoede had en ik was ook eigenwijs geweest :-[ dus ik wil het nu beter aanpakken!
Is er iemand die specifiek ervaring heeft met Grip Op Koolhydraten ?
Door - pien -
#3287184
Tibbies schreef:Ik weet niet of je op Facebook zit, maar daar zijn diverse besloten groepen waar je veel info en recepten kan vinden.
Ja, ik ben lid van diverse groepen.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3287185
- pien - schreef:Ik wil het graag proberen maar het duizelt me door al het berekenen van koolhydraten, eiwitten en vetten. En dan heb je de beginfase waarin je bepaalde dingen niet mag.
En je mag zoveel koolhydraten maar wel 2/3e uit groente...het is niet dat ik er geen zin in heb maar om wijs te worden uit de 'regeltjes'...
Afijn, toen ik barf wilde gaan geven heb ik een complete map aangelegd en van alles uitgeprint en genoteerd (inmiddels was ik begonnen met kvv geven aan mijn Keesje) en een maand later was ik klaar voor barf. Het gaat uiteindelijk wel lukken maar ik zoek wat 'handvatten' uit de praktijk :)

Maar nu heb ik 2 boeken van Yvonne Lemmers en ik word er nog niet uit wijs hoe het bij haar zit met de koolhydraten/eiwitten/vetten ::)
Dan denk ik weer 'steekt het zo nauw?' omdat ik al jaren eet zonder de boel te berekenen...maar ik wil ook wel afvallen want ik ben aardig wat kilootjes te zwaar. In mijn jonge jaren heb ik Weight Watchers gedaan maar dan zo rigoureus dat ik serieus bloedarmoede had en ik was ook eigenwijs geweest :-[ dus ik wil het nu beter aanpakken!
Is er iemand die specifiek ervaring heeft met Grip Op Koolhydraten ?

Pauline weet er veel van en kookt ook koolhydraatarm. Zij heeft heel veel recepten.
Door - pien -
#3287188
*Lia* schreef:Pauline weet er veel van en kookt ook koolhydraatarm. Zij heeft heel veel recepten.

Ja, Pauline heb ik ook gesproken maar zij eet geen koolhydraten.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3287193
Ik eet amper koolhydraten muv havermout s morgens en kies liever voor rogge crackers dan tarwe. Toevallig vandaag 2 boterhammen op bij mijn ouders en gelijk weer buikpijn. Precies daarom wil ik geen tarwe meer. Aardappels beperk ik tot slechts af en toe, quinoa ipv rijst en courgettepasta of boekweit ipv gewone reguliere pasta.
Boekweit gebruik ik ook voor pannekoeken. Evt gebak , taart of koekjes bak ik zelf van amandelmeel. Het is even wennen maar ik wil niet meer anders. :)

Er zijn online veel lekkere recepten te vinden waar je weinig tot geen hocus pocus ingredienten voor hoeft te halen, die je in de supermarkt kan kopen en die zeer smakelijk zijn. :)

Zodra je stopt met suiker en met eten van brood, rijst en pasta vliegen de kilo´s er af. Stoppen met suiker betekent overigens ook voorlopig stoppen met het drinken van evt alcohol. En opletten met de hoeveelheid fruit die je eet. Groente kan onbeperkt maar fruit zit al snel vol suiker. In het begin kon ik helemaal geen fruit eten, dat begint nu weer te komen gelukkig. Maar het is mij al snel te zoet.
Laatst gewijzigd door Els&Flow op vr 03 mar 2017, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3287194
- pien - schreef:Ik wil het graag proberen maar het duizelt me door al het berekenen van koolhydraten, eiwitten en vetten. En dan heb je de beginfase waarin je bepaalde dingen niet mag.
En je mag zoveel koolhydraten maar wel 2/3e uit groente...het is niet dat ik er geen zin in heb maar om wijs te worden uit de 'regeltjes'...
Afijn, toen ik barf wilde gaan geven heb ik een complete map aangelegd en van alles uitgeprint en genoteerd (inmiddels was ik begonnen met kvv geven aan mijn Keesje) en een maand later was ik klaar voor barf. Het gaat uiteindelijk wel lukken maar ik zoek wat 'handvatten' uit de praktijk :)

Maar nu heb ik 2 boeken van Yvonne Lemmers en ik word er nog niet uit wijs hoe het bij haar zit met de koolhydraten/eiwitten/vetten ::)
Dan denk ik weer 'steekt het zo nauw?' omdat ik al jaren eet zonder de boel te berekenen...maar ik wil ook wel afvallen want ik ben aardig wat kilootjes te zwaar. In mijn jonge jaren heb ik Weight Watchers gedaan maar dan zo rigoureus dat ik serieus bloedarmoede had en ik was ook eigenwijs geweest :-[ dus ik wil het nu beter aanpakken!
Is er iemand die specifiek ervaring heeft met Grip Op Koolhydraten ?
Echt, kijk eens bij Pascale Naessens, of dat wat voor je is. Gewoon lekker en gezond eten zonder rekenen en regeltjes. En heel erg lekker en eenvoudig!
Volgens mij echt wat je zoekt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3287195
Els&Flow schreef:Ik eet amper koolhydraten muv havermout s morgens en kies liever voor rogge crackers dan tarwe. Toevallig vandaag 2 boterhammen op bij mijn ouders en gelijk weer buikpijn. Precies daarom wil ik geen tarwe meer. Aardappels beperk ik tot slechts af en toe, quinoa ipv rijst en courgettepasta of boekweit ipv gewone reguliere pasta.
Boekweit gebruik ik ook voor pannekoeken. Evt gebak , taart of koekjes bak ik zelf van amandelmeel. Het is even wennen maar ik wil niet meer anders. :)

Er zijn online veel lekkere recepten te vinden waar je weinig tot geen hocus pocus ingredienten voor hoeft te halen, die je in de supermarkt kan kopen en die zeer smakelijk zijn. :)
Dat doe ik ook allemaal wel eens. Maar spijtig genoeg is het nog meer als afwisseling dan structureel... Voor mn zwangerschappen lukte dat wel, maar sindsdien gaat het zo moeizaam. Maar we blijven streven. :biggrin2:
Pannekoeken met havermout en amandelmeel gaat trouwens ook. Maar niet te veel amandel want dat brokkelt ipv mooie pannenkoek. Je smaakt het verschil haast niet met gewone.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3287199
Ik eet inmiddels meer dan vier jaar ´primal´ (dat is paleo met zuivel, want ik heb nogal een kaas-verslaving).
In het begin is het wennen, maar dat duurt maar een paar weken.
Het beste begin is je keukenkastjes uitmesten en alles in de prullenbak mieteren waar suiker/granen/E-nrs in zitten.

Ik eet tegenwoordig vrijwel altijd volgens dit schema
- ontbijt 1: groentenomelet gebakken in kokosolie.
- ontbijt 2 (3 uur later): smoothie met 5-6 stuks ´fruit` (tussen aanhalingstekens want daar zitten altijd 1 avocado en 1 rode biet bij) aangelengd met kokosmelk of kefir
- lunch: enorme salade met nootjes/kaas/stukje vis of ik eet een goed gevulde soep (heb altijd bonebroth voor de honden, dus ook voor mezelf)
- snack ´s middag`: rauwe ongezouten noten en wat gedroogd fruit
- avondeten: groenten/vlees, waarbij ik aardappelen onder de groenten reken, maar die eten we niet veel. Ik maak wel veel puree/stamppot, maar dan vervang ik 2/3e van de aardappel door bataat, bloemkool, pastinaak, aardpeer of selderijknol.

Thats it!

edit: ik vreet me een slag in de rondte en blijf daarbij op 58 kilo (maat 36/38) :cool:
Door Borke
#3287200
Wij eten sinds 2004 koolhydraat arm en als we dat weer eens een tijdje laten varen, dan kom ik weer aan. De allereerste keer dat je koolhydraatarm gaat eten, kan je er snel meee afvallen, helaas werkt at trucje maar 1 keer, dus als je die eerste keer flink afvalt, wees daar dan zuinig op :-)

Het makkelijkste start je door om te beginnen alle rijst, pasta, snoep, chocolade, alcohol, frisdrank en brood uit je menu te bannen.
Loop door de koelkast en voorraadkast heen en zet overal een kruis op als er suiker in zit. Gooi of geef het weg.
Eet qua fruit in het begin alleen appel en 1x per dag.
Qua groente: alle stevig voedzame groentes hebben meer koolhydraten dan bijvoorbeeld bladgroentes. Als je dit echter vol wilt houden, dan zou ik er zeker geenhongerkuur van gaan maken je hebt ook voeding nodig.

Als je dat doet en je leert je weg te vinden in waarmee je ontbijt en lunchtdan kom je al een heel eind. Het is een andere manier van koken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3287220
Fruit heb ik nooit gelaten. Itt, meer fruit is nt de sleutel om van het brood af te raken.
Ik kan niet zonder en ik zie ook niet in waarom.

Zuivel laat ik ook niet. Ik eet erg graag kaas in mn eten en wat ongezoete bio-yoghurt of kwark vind ik heerlijk bij het fruit. Kokosmelk ben ik gewoon niet zo gek van...

Restjes groenten wokken en wat ricotta eronder vind ik ook heerlijk.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door