Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Pauline
#3287227
Hier dus alleen KH uit groenten en sommige andere bewerkte producten, geen fruit.

En kort over GOK:

Wat houdt fase 1 in het kort in? Je eet 3 maaltijden per dag waarvan 2 maaltijden koolhydraatarm, niet meer dan 5 gram KH per maaltijd. Elke dag eet je een redelijk normale warme maaltijd en wat extra’s in 1 uur tijd, dit heet het ‘koolhydraten-uur’. In dit uur bestaat je eten voor maximaal de helft uit koolhydraten van fruit, rijst, aardappelen, koolhydraatrijke groenten, peulvruchten etc en de andere helft bestaat uit voedingsmiddelen zonder koolhydraten zoals groente, vlees, vis, kip, eieren etc. Na je maaltijd mag je ook nog wat lekkers zoals een stukje pure chocolade. Het belangrijkste van dit dieet is dat je de rest van de dag zo min mogelijk koolhydraten eet zodat de rest van de dag je vetten gaat verbranden en geen honger hebt. Door wel 1 moment per dag koolhydraten te eten, kan je ‘gewoon’ eten en hou je het dieet vol. Je hebt nauwelijks tekorten, geen darmklachten (wat veel mensen wel hebben bij strenge koolhydraatarme dieten), je eet lekker en toch val je af! Het is wel belangrijk om je aan deze regels te houden en voldoende vetten en geen light producten te eten. Dan gaat het lukken! Want waarom werkt het zo goed? Het lichaam hoeft veel minder insuline aan te maken en hoe minder insuline hoe minder vaak er vetten aangemaakt worden en door minder insuline ook minder (energie)dipjes!
Door kaszi
#3287294
Ik eet sinds begin dit jaar KH arm en dat bevalt me heel goed, lekker eten, lekkere dessertjes, beter in men vel voelen én goed wat energie.
Ben lid geworden van een FB groep (nooit meer dieëten) van Sandra Bekkari (heel toegankelijk en simpele maar heerlijke gerechtjes)
Er zijn 3 boeken van haar waar heel wat informatie in staat.
Ze heeft ook een website waar een aantal lekkere gerechtjes op staan.
Amandelbrood en de chocomousse is 1 van mijn favorieten (oh en haar ontbijtjes!!!! heerlijk, ik kijk uit naar het ontbijt)
https://www.nooitmeerdieten.be

Een aanrader!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3287297
Ik heb ook een tijdje koolhydraatarm gegeten. Om af te vallen en vanwege het stabiliserende effect op de bloedsuikerspiegel en dus je energie.

Ik ben wel wat afgevallen, daarna ook weer aangekomen en kon het niet volhouden. Voor mij werkt een voedingsmethode waarbij je bepaalde dingen niet eten mag niet. Ik ben na een flink half jaar helemaal los gegaan op de broodjes, pasta, patat enz, dus hoppa de kilo's er weer bij. Ik heb nooit iets gemerkt van meer energie ofzo.

Dik wordt je niet van koolhydraten, dik wordt je van teveel eten. Als koolhydraten minderen voor jou werkt, prima, maar als je het ervaart als lastig met al die regeltjes, dan moet je je afvragen of je het vol gaat houden.
Persoonlijk eet ik nu volgens de 80/20 regel. Ik hou me voor 80% aan mijn normale inname behoefte (waarbij ik wel een aantal regels toepas zoals niet al te gek doen met vet (slechte vetten vooral), zoveel mogelijk fruit en groente en zoveel mogelijk volkoren producten als het op granen aankomt) en voor 20% kan het helemaal niets schelen. Het fijne is dat je jezelf dan niets hoeft te verbieden. Natuurlijk is het streven gezond eten en is het best opletten, maar ik kan met die 20% heel goed uit de voeten om het als normaal te ervaren en niet als dieet of leefstijl of hoe je het noemen wilt. Ik ben in anderhalf jaar 12 kilo afgevallen, waarvan 10 in een half jaar en 2 heel geleidelijk in het jaar daarna.
Door kaszi
#3287323
Kaela schreef: Persoonlijk eet ik nu volgens de 80/20 regel. Ik hou me voor 80% aan mijn normale inname behoefte (waarbij ik wel een aantal regels toepas zoals niet al te gek doen met vet (slechte vetten vooral), zoveel mogelijk fruit en groente en zoveel mogelijk volkoren producten als het op granen aankomt) en voor 20% kan het helemaal niets schelen. Het fijne is dat je jezelf dan niets hoeft te verbieden.
Leuk, dit is ook de visie van SB :-) en zo heel goed vol te houden. Niets is verboden.
Door hannabelgje
#3287354
Hier ervaring met gok. Ik viel er wel wat van af, maar met gok werd mijn eten buiten het kh uurtje erg eenzijdig. Ik miste enorm mijn fruit. Dat mag dan alleen in je uurtje. Dat werkt voor mij niet. Het fijne van gok is wel dat je niet alles uit hoeft te rekenen. Groene producten mag je gewoon eten en oranje bewaar je voor je uurtje.
Nu eet ik kh beperkt en ik probeer zo veel mogelijk low hi (human intervention)te eten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door src_esther
#3287407
Al die dieeten, ik heb er helemaal niets mee. Ik eet en drink alles wat ik lekker vind.

Afwisseling vind ik heel belangrijk en ik ben voor matigen en zelf alles bereiden. Pakjes, zakjes, kant-en-klaar, komt er hier allemaal niet in, het is niet lekker en ongezond. Ik drink water, cappucino, kruidenthee, bier, wijn, vruchtensap (niet uit concentraat en zonder toevoegingen), cider, rijstmelk in die volgorde van veel/vaak tot weinig/af en toe. Frisdrank, als het 10x per jaar is, is het veel.
De afgelopen 1,5 jaar was ik eigenlijk net te licht, dan eet ik wat meer dan nodig. Na enige tijd vlogen plotseling de ponden eraan, gewicht gaat vrij snel weer omlaag zodra ik iets minder ga eten.

Bijvoorbeeld ipv 2 boterhammen 's middags is het er nog 1. Dat klinkt misschien weinig, maar dat is van een stevige plak brood en niet zo'n standaard NL fluffie sponsbrood (met extra (tarwe)gluten) waarvan ik nooit voldaan raak en op de koop toe ziek word. Echt een aanrader, goed stevig brood bijvoorkeur met een deel roggemeel.
Bij het avondeten neem ik vooral minder aardappel/pasta/rijst (als dat al op het menu staat) en meer groente. Ik kook standaard enkele aardappeltjes (300gram denk ik?), 1 portie (80-100gram) rijst, 1-1,5 portie (100-140gram) pasta voor 2 personen ipv per persoon. Altijd gedaan, die porties die het voedingcentrum hanteert, vind ik echt :uglystupid2:.
Boekweitnoedels zijn heel fijn bij roerbakken.
Wij eten 's ochtends niet altijd hetzelfde, de ene keer havermoutpap, dan weer een broodje/roggecrackertje met een eitje, dan weer een bakje yoghurt met wat fruit, zemelen en muesli/cruesli.
Tussendoortjes - koekje, notenbar, chocola - ontzeg ik mij niet, maar altijd met mate en nu dus iets minder dan een tijdje terug. Maar ik weet dat mensen daar soms moeite mee hebben. Veel mensen die ik ken "moeten" een eenmaal aangebroken pak koekjes of chocola leeg eten of tenminste 2 koekjes en/of 4 stukjes chocola. Dan kan je er maar beter niet aan beginnen...
Één keer heb ik heel bewust gelijnd op mijn zelf bedachte wijze, namelijk gewoon minder eten van alles behalve salades. Dan gaat het gewichtsverlies tergend langzaam, want pas na meer dan een jaar 10 kilo eraf, maar ik kon alles blijven eten wat ik wilde terwijl het gewicht langzaam maar gestaag daalde. Ondertussen waren sommige mensen om mij heen vreselijk aan het jojo-en in hun gewicht omdat zij zichzelf veel te veel ontzegden en het daardoor niet volhielden. Toen ik eenmaal op het juiste gewicht zat, bleef het stabiel ook als ik af en toe een periode had dat ik ongezonder of meer dan nodig at.

Geen idee of ik grip heb op koolhydraten, maar we zijn zover ik weet gezond en niet te zwaar, eerder te licht.

Receptje ter vervanging van aardappel(puree):
Een pureetje van 1 deel pastinaak en 1 deel knolselderij vind ik vaak erg lekker ipv aardappelen. Laatste minuten van het koken gooi ik er wat knoflookteentjes bij. Afgieten, beetje peper&zout en eventueel wat verse rozemarijn en dan de staafmixer erop. Ik doe er soms nog een beetje roomboter bij, maar dat is niet per se nodig.

Ik grill vaak groenten, daar gaat heel soms een klein aardappeltje bij, rest is een selectie van bataat, wortel, venkel, paprika, rode ui, knoflooktenen, pastinaak, pompoen.
Door - pien -
#3287417
Els&Flow schreef:Ik eet amper koolhydraten muv havermout s morgens en kies liever voor rogge crackers dan tarwe. Toevallig vandaag 2 boterhammen op bij mijn ouders en gelijk weer buikpijn. Precies daarom wil ik geen tarwe meer. Aardappels beperk ik tot slechts af en toe, quinoa ipv rijst en courgettepasta of boekweit ipv gewone reguliere pasta.
Boekweit gebruik ik ook voor pannekoeken. Evt gebak , taart of koekjes bak ik zelf van amandelmeel. Het is even wennen maar ik wil niet meer anders. :)

Er zijn online veel lekkere recepten te vinden waar je weinig tot geen hocus pocus ingredienten voor hoeft te halen, die je in de supermarkt kan kopen en die zeer smakelijk zijn. :)

Zodra je stopt met suiker en met eten van brood, rijst en pasta vliegen de kilo´s er af. Stoppen met suiker betekent overigens ook voorlopig stoppen met het drinken van evt alcohol. En opletten met de hoeveelheid fruit die je eet. Groente kan onbeperkt maar fruit zit al snel vol suiker. In het begin kon ik helemaal geen fruit eten, dat begint nu weer te komen gelukkig. Maar het is mij al snel te zoet.

Gelukkig ben ik geen zoetekauw, ik heb liever hartig. Qua fruit hou ik maar van een paar soorten dus daar ga ik niet zo snel de fout mee in...
Zaterdagavond hebben we altijd 'snack'avond met een biertje en een wijntje en nootjes en zo. Maar daar stoppen we dan voorlopig mee.
Groente zijn we dol op, aan de hand van de groente stellen we het menu samen :)
Ik ben te zwaar, verder is het niet zo dat ik buikpijn krijg van bepaalde etenswaren, dus daar zou ik het niet voor hoeven doen. Het lijkt me fijn om af te vallen door deze leefwijze te volgen, en omdat je een uitwijkmogelijkheid hebt (koolhydratenuurtje) heb je niet het idee dat je 'niks meer mag' want dan wordt het ontzettend moeilijk :-X
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3287425
src_esther schreef: Één keer heb ik heel bewust gelijnd op mijn zelf bedachte wijze, namelijk gewoon minder eten van alles behalve salades. Dan gaat het gewichtsverlies tergend langzaam, want pas na meer dan een jaar 10 kilo eraf, maar ik kon alles blijven eten wat ik wilde terwijl het gewicht langzaam maar gestaag daalde. Ondertussen waren sommige mensen om mij heen vreselijk aan het jojo-en in hun gewicht omdat zij zichzelf veel te veel ontzegden en het daardoor niet volhielden. Toen ik eenmaal op het juiste gewicht zat, bleef het stabiel ook als ik af en toe een periode had dat ik ongezonder of meer dan nodig at.

Volgens mij is de aller grootste fout die gemaakt wordt het te snel willen. 10 kilo in een jaar is helemaal niet tergend langzaam. Kom maar eens 10 kilo in 1 jaar aan, dat is opeens reuze veel en vlug!

Hoe langzamer je afvalt, hoe beter. Want dan zijn het blijvende kilo's en een blijvend eetpatroon.
Door - pien -
#3287438
Borke schreef:Wij eten sinds 2004 koolhydraat arm en als we dat weer eens een tijdje laten varen, dan kom ik weer aan. De allereerste keer dat je koolhydraatarm gaat eten, kan je er snel meee afvallen, helaas werkt at trucje maar 1 keer, dus als je die eerste keer flink afvalt, wees daar dan zuinig op :-)

Het makkelijkste start je door om te beginnen alle rijst, pasta, snoep, chocolade, alcohol, frisdrank en brood uit je menu te bannen.
Loop door de koelkast en voorraadkast heen en zet overal een kruis op als er suiker in zit. Gooi of geef het weg.
Eet qua fruit in het begin alleen appel en 1x per dag.
Qua groente: alle stevig voedzame groentes hebben meer koolhydraten dan bijvoorbeeld bladgroentes. Als je dit echter vol wilt houden, dan zou ik er zeker geenhongerkuur van gaan maken je hebt ook voeding nodig.

Als je dat doet en je leert je weg te vinden in waarmee je ontbijt en lunchtdan kom je al een heel eind. Het is een andere manier van koken.

Dat is heel goed om te weten ;D
Frisdrank en snoep en koek e.d. hebben we nooit in huis...
Het wordt inderdaad een soort zoektocht bij waar we ons prettig bij voelen en wat werkt voor ons. En wat vol te houden is :P
Want alles wat ik ooit afgevallen ben zit er al lang weer aan...met extra kilo's :-X
Door - pien -
#3287444
Wat interessant dat er zoveel verschillende manieren zijn waarop je koolhydraatbeperkt/-arm kunt eten.
Dit is toch laagdrempeliger voor me dan de FBgroepen, om aan informatie te komen. Dankjewel!
Ik ga alle links en informatie bekijken :)

Nog een vraag die bij me opkomt: nemen jullie supplementen en waarom wel of niet ? ? ?
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3287445
- pien - schreef:Wat interessant dat er zoveel verschillende manieren zijn waarop je koolhydraatbeperkt/-arm kunt eten.
Dit is toch laagdrempeliger voor me dan de FBgroepen, om aan informatie te komen. Dankjewel!
Ik ga alle links en informatie bekijken :)

Nog een vraag die bij me opkomt: nemen jullie supplementen en waarom wel of niet ? ? ?
Nee, ik haal wat ik nodig heb uit voeding. Multivitamines slik ik al heel lang niet meer want dat vind ik niet gezond. Visolie word veel gebruikt maar ik eet liever voldoende verse vis. Wheypoeder gebruik ik heel af en toe in een gerecht, kokosolie reken ik niet onder supplementen maar onder voeding en verder gebruik ik niks extra's. :) Tarwegraspoeder, maca, gerstegras, zo'n smoothiemix met groene drab.. ik heb ze geprobeerd in het kader dat het zo gezond zou zijn :-X , vond de meesten echt vies en gebruik dat allemaal niet meer.
Door - pien -
#3287446
src_esther schreef:Al die dieeten, ik heb er helemaal niets mee. Ik eet en drink alles wat ik lekker vind.

Afwisseling vind ik heel belangrijk en ik ben voor matigen en zelf alles bereiden. Pakjes, zakjes, kant-en-klaar, komt er hier allemaal niet in, het is niet lekker en ongezond. Ik drink water, cappucino, kruidenthee, bier, wijn, vruchtensap (niet uit concentraat en zonder toevoegingen), cider, rijstmelk in die volgorde van veel/vaak tot weinig/af en toe. Frisdrank, als het 10x per jaar is, is het veel.
De afgelopen 1,5 jaar was ik eigenlijk net te licht, dan eet ik wat meer dan nodig. Na enige tijd vlogen plotseling de ponden eraan, gewicht gaat vrij snel weer omlaag zodra ik iets minder ga eten.

Bijvoorbeeld ipv 2 boterhammen 's middags is het er nog 1. Dat klinkt misschien weinig, maar dat is van een stevige plak brood en niet zo'n standaard NL fluffie sponsbrood (met extra (tarwe)gluten) waarvan ik nooit voldaan raak en op de koop toe ziek word. Echt een aanrader, goed stevig brood bijvoorkeur met een deel roggemeel.
Bij het avondeten neem ik vooral minder aardappel/pasta/rijst (als dat al op het menu staat) en meer groente. Ik kook standaard enkele aardappeltjes (300gram denk ik?), 1 portie (80-100gram) rijst, 1-1,5 portie (100-140gram) pasta voor 2 personen ipv per persoon. Altijd gedaan, die porties die het voedingcentrum hanteert, vind ik echt :uglystupid2:.
Boekweitnoedels zijn heel fijn bij roerbakken.
Wij eten 's ochtends niet altijd hetzelfde, de ene keer havermoutpap, dan weer een broodje/roggecrackertje met een eitje, dan weer een bakje yoghurt met wat fruit, zemelen en muesli/cruesli.
Tussendoortjes - koekje, notenbar, chocola - ontzeg ik mij niet, maar altijd met mate en nu dus iets minder dan een tijdje terug. Maar ik weet dat mensen daar soms moeite mee hebben. Veel mensen die ik ken "moeten" een eenmaal aangebroken pak koekjes of chocola leeg eten of tenminste 2 koekjes en/of 4 stukjes chocola. Dan kan je er maar beter niet aan beginnen...
Één keer heb ik heel bewust gelijnd op mijn zelf bedachte wijze, namelijk gewoon minder eten van alles behalve salades. Dan gaat het gewichtsverlies tergend langzaam, want pas na meer dan een jaar 10 kilo eraf, maar ik kon alles blijven eten wat ik wilde terwijl het gewicht langzaam maar gestaag daalde. Ondertussen waren sommige mensen om mij heen vreselijk aan het jojo-en in hun gewicht omdat zij zichzelf veel te veel ontzegden en het daardoor niet volhielden. Toen ik eenmaal op het juiste gewicht zat, bleef het stabiel ook als ik af en toe een periode had dat ik ongezonder of meer dan nodig at.

Geen idee of ik grip heb op koolhydraten, maar we zijn zover ik weet gezond en niet te zwaar, eerder te licht.

Receptje ter vervanging van aardappel(puree):
Een pureetje van 1 deel pastinaak en 1 deel knolselderij vind ik vaak erg lekker ipv aardappelen. Laatste minuten van het koken gooi ik er wat knoflookteentjes bij. Afgieten, beetje peper&zout en eventueel wat verse rozemarijn en dan de staafmixer erop. Ik doe er soms nog een beetje roomboter bij, maar dat is niet per se nodig.

Ik grill vaak groenten, daar gaat heel soms een klein aardappeltje bij, rest is een selectie van bataat, wortel, venkel, paprika, rode ui, knoflooktenen, pastinaak, pompoen.

Dat laatste doen we ook vaak: groentes in stukken in de ovenschaal, met pezo/kruiden/knoflook en eerst met bakpapier erover in de oven, en het laatste uurtje het bakpapier eraf.

We maken ook van alles zelf en gebruiken geen pakjes en zakjes (te duur voor wat je krijgt en te zout, we maken het zelf lekkerder!), frisdrank lusten we niet, koek haal ik niet in huis uit zelfbescherming, want dan gaat het inderdaad op :-X Chocola alleen héél puur, dan heb je aan 1 of 2 stukjes genoeg :)
Het receptje ter vervanging van aardappelpuree heb ik opgeslagen :thumbup:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door