Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door jannie.van-mastrigt
#3343248
Ja Laika, ook voor die boer met zijn 15 "Blaarkoppen", die jij kent, is de huidige situatie niet prettig natuurlijk. Maar hij zoekt alternatieven, om te overleven en dat wil de overheid ook. Voor veel boeren is het niet gemakkelijk dit alles. Ons land heeft natuurlijk qua hoeveelheid vee ten opzichte van de oppervlakte aan boerenland er veel te veel van. Ons kleine landje is b.v. 1 van de grotere zuivel- en vleesexporteurs ter wereld....
Door Lizzy
#3343279
jannie.van-mastrigt schreef:Ik heb de T.V. uitgedaan toen o.a. koe 'Truus' bij het slachthuis aankwam..... Awww
Ja, toen ben ik verder gaan Netflixen :-\
Door Mandarijn
#3343308
Het is toch vd zotte. Gezonde zwangere dieren wegbrengen. Omdat er anders een dikke boete opstaat, gevolgd door een milieudelict.
Er moet een boete komen voor die inspecteurs die bij de boer komen controleren of hij de koeien al heeft weg gedaan!!
Ik was er gisteravond echt kwaad om. En nu weer!!

Ik zeg dat een boer het aantal vee mag houden wat ie aan mest kwijt kan op zijn land. Dan is het voor iedere boer en burger duidelijk hoeveel vee hij mag hebben. Maar ja......nu Den Haag nog :-X
Door Mandarijn
#3343319
jannie.van-mastrigt schreef:Mandarijn en dat is nu precies het verhaal. 1 a 2 koeien/of paarden per hectare.
Zat me net te bedenken als ze dat ook voor varkens zouden laten gelden, megastallen leeg zouden komen te staan. Want die schieten in Limburg en Brabant als paddestoelen uit de grond, terwijl ze geen grond hebben voor de mest van al die dieren.
Door Lizzy
#3343326
Maar laten we toch eerlijk zijn... Een dier is niks meer dan "zo'n ding dat ons wat oplevert". Je ligt als schaap pijn te lijden om een lam uit te persen, het is er nog niet uit en ze halen het bij je weg :-X . Je bent drachtig, 9 jaar en ieder jaar een kalfje gegeven en hop je moet naar de slacht, inclusief je kalf. Maar gelukkig mag je met je groep vriendinnen :-X . Respectloos, zoals de mens met dieren om gaat. En de boeren zijn daar absoluut niet als enige schuldig aan hoor. In de hele keten gaat het niet goed, van A tot Z. En ik vind dit dan ook wel echt een mega kritiekloos programma. Niemand stelt de vraag "waarom haal je dat lammetje nou gelijk bij de moeder weg?". Het is dus ZO erg dat het allemaal maar de normaalste zaak van de wereld is. Yuk.
Door Mandarijn
#3343328
Lizzy schreef:Maar laten we toch eerlijk zijn... Een dier is niks meer dan "zo'n ding dat ons wat oplevert". Je ligt als schaap pijn te lijden om een lam uit te persen, het is er nog niet uit en ze halen het bij je weg :-X . Je bent drachtig, 9 jaar en ieder jaar een kalfje gegeven en hop je moet naar de slacht, inclusief je kalf. Maar gelukkig mag je met je groep vriendinnen :-X . Respectloos, zoals de mens met dieren om gaat. En de boeren zijn daar absoluut niet als enige schuldig aan hoor. In de hele keten gaat het niet goed, van A tot Z. En ik vind dit dan ook wel echt een mega kritiekloos programma. Niemand stelt de vraag "waarom haal je dat lammetje nou gelijk bij de moeder weg?". Het is dus ZO erg dat het allemaal maar de normaalste zaak van de wereld is. Yuk.
Maar dat dat lammetje direct weg werd gehaald bij boer Jan op Texel, is toch nog altijd de gevolgen van de zwoegerziekte bij schapen waar ze de vorige aflevering over hadden?
Eigenlijk moeten we terug naar kleinschalige boeren bedrijven, maar ik vrees dat de banken en slachterijen een te grote rol spelen in deze bedrijfstak.
En we hebben een klimaat gecreëerd dat overal grote winsten gemaakt moet worden. Kleine beetjes winst is niet voldoende. En als "ons" vlees te duur is, halen we dat toch uit, Spanje, voormalig Oostblok, Zuid-Amerika of waar dan ook, omdat het lekker goedkoop is. Mensen moeten weer leren waarderen wat een goed stukje kwalitatief vlees is en daarvan leren genieten. Ja dat stukje is en kleiner en duurder dan die lap vlees in de supermarkt, maar smaakt wel tig keer lekkerder dan die smakeloze lap van de supermarkten
Door Lizzy
#3343338
Mandarijn schreef:Maar dat dat lammetje direct weg werd gehaald bij boer Jan op Texel, is toch nog altijd de gevolgen van de zwoegerziekte bij schapen waar ze de vorige aflevering over hadden?
Eigenlijk moeten we terug naar kleinschalige boeren bedrijven, maar ik vrees dat de banken en slachterijen een te grote rol spelen in deze bedrijfstak.
En we hebben een klimaat gecreëerd dat overal grote winsten gemaakt moet worden. Kleine beetjes winst is niet voldoende. En als "ons" vlees te duur is, halen we dat toch uit, Spanje, voormalig Oostblok, Zuid-Amerika of waar dan ook, omdat het lekker goedkoop is. Mensen moeten weer leren waarderen wat een goed stukje kwalitatief vlees is en daarvan leren genieten. Ja dat stukje is en kleiner en duurder dan die lap vlees in de supermarkt, maar smaakt wel tig keer lekkerder dan die smakeloze lap van de supermarkten
Nee, dit is helaas standard operating procedure in de melkvee industrie.
Door Mandarijn
#3355021
BZV ALARM!!!! BZV ALARM!!!! OM 20.20U BZV OP NPO1

IK HERAAL: BZV OM 20.20U OP NPO1
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door