Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3342425
Mandarijn schreef:Om 20.25u op NPO1 de nieuwe serie "onze boerderij" met verschillende bzv boeren!!
Ieuw, ik weet niet of ik wil kijken. Drachtige koeien die naar de slacht gaan.......... :-X
Door Mandarijn
#3342433
Lizzy schreef:Ach ach, wat een zwaar leven :'( . Arme Agnes :'(
Ja was er helemaal stil van. Wat een hoop ellende door de fosfaatwet.

En dan Jan op Texel met zijn schapen en de zwoegerziekte. Wat een drama
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3342434
Vond het leuk om te kijken.... Zie je eens de andere kant van het boerenleven... Je hebt toch een bepaald idee er over (ben zelf in Frieslnad opgegroeid, maar je keijgt niet alles mee).... En nu zie je dat het ook een keerzijde heeft.... Zwaar hoor, petje af.....
Door Lizzy
#3342435
Ja, het is echt afzien. Nou is Jan gelukkiger op zijn boerderij dan dat ie is zonder maar ik vond Agnes er echt zo verdrietig en getekend uitzien :'( . Ik geloof dat het bijna onmogelijk is om in NL nog boer te zijn :-\
Door Mandarijn
#3342436
En dan die cameraman die boer werd. 28 koeien en die alles nog ouderwets met de hand doet. Die eigenlijk moet stoppen door die nieuwe wet. Zijn belasting op hef milieu is toch minimaal? Waarom kan er niet naar de individuele boer gekeken worden? Gewoon heel simpel kijken naar de hoeveelheid grond die een boer heeft en daar het aantal koeien dat past toestaan. Is toch niet zo moeilijk dan. Of is dat te simpel?
Door Mandarijn
#3342437
Lizzy schreef:Ja, het is echt afzien. Nou is Jan gelukkiger op zijn boerderij dan dat ie is zonder maar ik vond Agnes er echt zo verdrietig en getekend uitzien :'( . Ik geloof dat het bijna onmogelijk is om in NL nog boer te zijn :-\
Heb heg idee dat boer zijn niet meer mag in dit land vd regering en andere partijen. Terwijl als we nu eens ons geproduceerd voedsel nu eens niet de halve wereld rondsturen, maar eens voor onszelf produceren. En niet goedkoop vlees of groenten importeren. Gewoon betalen wat de kosten zijn en niet voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten. Dat scheelt toch aan onnodig rondreizen van vlees en groenten om heg maar heel plat te zeggen. En eens de boeren waarderen om wat ze produceren ipv ze dwars te liggen. Wordt echt verdrietig als je een boer zo ziet worstelen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3342448
Mandarijn schreef:En dan die cameraman die boer werd. 28 koeien en die alles nog ouderwets met de hand doet. Die eigenlijk moet stoppen door die nieuwe wet. Zijn belasting op hef milieu is toch minimaal? Waarom kan er niet naar de individuele boer gekeken worden? Gewoon heel simpel kijken naar de hoeveelheid grond die een boer heeft en daar het aantal koeien dat past toestaan. Is toch niet zo moeilijk dan. Of is dat te simpel?
Dat is teveel gedoe, recht toe recht aan is makkelijker voor de heren in Den Haag ::) Dat daardoor bijzondere rassen dreigen uit te sterven doet er ook niet toe.....

Heb zelf alleen laatste stukje gezien met de oriëntatie op de kinderopvang. Niet best dat je gedwongen iets moet doen naast het boerenleven dat 24/7 doorgaat....
Gebruikersavatar
Door jannie.van-mastrigt
#3342681
20 mei @ Lizzy: "Ja, het is echt afzien.....t/m Agnes er echt zo verdrietig en getekend uitzien". Sneu natuurlijk voor zo'n heel gezin. Ik heb afgelopen 27 jaar volop tussen de boeren geleefd, behalve de laatste 9 maanden dus, maar ik vind dat 1 aspect in deze aflevering totaal niet is belicht...en wel dat na de afschaffing van het zg. "melkquotum" sommige boeren en hun geldschieters, zoals enkele banken, wel driftig zijn geweest met de uitbreiding van hun bedrijf d.m.v. het erbij bouwen van een soms grote en dus hele kostbare stal om extra koeien te kunnen stallen. Maar volgens de Europese Unie zat Nederland ten opzichte van andere Europese al aan het plafond en zelfs hoger w.b de productie van mest. Dat werd dus de laatste jaren oogluikend toegestaan, onder (steeds luider) gemor van andere landen in de EU, omdat NL in verhouding tot die landen, dus al jaren lang veel meer produceerde. Recent moest NL dus op gezag van de EU nu echt gaan minderen. De EU kon natuurlijk niet afzonderlijk kijken naar die betreffende boeren hier. Met als gevolg dat sommige boeren noodgedwongen, op last van onze overheid, weer een flink aantal minder koeien moesten gaan houden..... terwijl die kostbare stal daar maar weer stond te staan.....
Door src_esther
#3342709
Ik heb het niet gezien, maar kan weinig medelijden hebben. Veel melkveehouders stonden te juichen dat het melkquotum werd afgeschaft.
Mijn buren - biologische melkveehouderij - tikten op hun voorhoofd bij al die uitbreidingsdrang van andere boeren. Er zijn er bij die met 50 tot 100% groeiden. Toen kelderde de melkprijs, ja, duhhuh, it's the economy stupid! En nu heeft de EU op de vingertjes getikt bij NL, hadden ze natuurlijk ook moeten zien aankomen. Maar nee, het is weer huiliehuilie. Ja, het zijn persoonlijke drama's voor de betrokken families, maar de macht van LTO houdt ergens op, dat is nu misschien duidelijk voor de landbouwsector, maar ik vrees van niet.
Het stomme is, dat onze buren ook melkkoeien moeten 'afstoten'. Zij zijn - als biologisch bedrijf - in tegenstelling tot de intensieve melkveehouders al beperkt in de hoeveelheid koeien die ze mogen hebben doordat voor biologische melkveehouders 'aantal melkkoeien per hectare' geldt. Ze hebben beschikking over ongeveer 65 hectare grasland - deels eigendom en deels pacht - en 65 tot 70 melkkoeien.

Hier is te lezen waarom er niet is gekozen voor aantal melkkoeien per hectare voor alle melkveebedrijven: Alternatief met aantal koeien per hectare is geen optie.
Goed voorbeeld is een melkveehouder die in de buurt zit, die heeft maar een paar hectare (gras)land en iets tussen de 90 en 100 melkkoeien, veel meer dan onze buren.
Door Lizzy
#3342723
jannie.van-mastrigt schreef:20 mei @ Lizzy: "Ja, het is echt afzien.....t/m Agnes er echt zo verdrietig en getekend uitzien". Sneu natuurlijk voor zo'n heel gezin. Ik heb afgelopen 27 jaar volop tussen de boeren geleefd, behalve de laatste 9 maanden dus, maar ik vind dat 1 aspect in deze aflevering totaal niet is belicht...en wel dat na de afschaffing van het zg. "melkquotum" sommige boeren en hun geldschieters, zoals enkele banken, wel driftig zijn geweest met de uitbreiding van hun bedrijf d.m.v. het erbij bouwen van een soms grote en dus hele kostbare stal om extra koeien te kunnen stallen. Maar volgens de Europese Unie zat Nederland ten opzichte van andere Europese al aan het plafond en zelfs hoger w.b de productie van mest. Dat werd dus de laatste jaren oogluikend toegestaan, onder (steeds luider) gemor van andere landen in de EU, omdat NL in verhouding tot die landen, dus al jaren lang veel meer produceerde. Recent moest NL dus op gezag van de EU nu echt gaan minderen. De EU kon natuurlijk niet afzonderlijk kijken naar die betreffende boeren hier. Met als gevolg dat sommige boeren noodgedwongen, op last van onze overheid, weer een flink aantal minder koeien moesten gaan houden..... terwijl die kostbare stal daar maar weer stond te staan.....
Mjah. Daar heb je wel een punt. En dat punt wordt helemaal niet belicht nee. En zo krijg je dus door het kijken naar dit programma ook weer geen duidelijk beeld over hoe het werkelijk zit in "boerenland". Jammer. Bedankt voor je toelichting!
Gebruikersavatar
Door Laika
#3342735
De biologische boer waar ik mijn melk haal is ook de dupe van de nieuwe regels.
Ze hebben 4 jaar terug een stal in kloosterboerderij stijl laten bouwen (echt prachtig tov de metalen dozen die overal staan) met melkrobot voor hun 15 blaarkoppen. Omdat ze zelf niet heel veel grond hebben en de grond die ze pachten van staatsbosbeheer is waar geen fosfaatrecht op zit, zijn ze nu genoodzaakt om nog maar 5 melkkoeien aan te houden. De rest van de koeien wordt vleesvee (blaarkoppen zijn melk en/of vleesvee). Van de melk gaan ze nu zelf kaas maken. Ze hebben ook varkens die los lopen in een stuk bos en met een winkeltje en een restaurant proberen ze de zaak draaiend te houden. Boer zijn in deze tijd valt niet mee en zoals zo vaak moeten ook nu de goeie onder de kwade lijden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door