Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3280850
Parelridder schreef:Met traag of niet afvallen zou ik geen punt hebben, als dat z'n gedrag ontspannen houdt. Met aankomen zou ik wél een probleem hebben, want gezondheid is ook niet onbelangrijk. Maar ik begreep inmiddels dat hij al wel af viel, maar je het graag wat vlotter wilde laten gaan. In dat geval zou ik terug gaan naar de portie waarbij hij happy bleef én heel rustig gewicht verloor. Klinkt mij als een prima dieet.
Dat doe ik nu. Ik geef hem de hoeveelheid waarbij hij heeel langzaam afvalt. Ik probeer hem meer te laten bewegen. Hij vind de trap oprennen achter een snoepje aan bijvoorbeeld erg leuk.
Door Parelridder
#3280864
;D Ja, voor een reep de trap op...
Hoe is hij met speeltjes, is hij daar voor te porren? en laat hij ze over het algemeen heel?
Als hij achter een veertje of catnip aan een hengeltje aan wil (en dan de trap op en zo..) of zo'n rood lampje wil volgen wat je spannend, schoksgewijze door de kamer beweegt.. dan kun je 'm kilometers laten maken, bij wijze van spreken. En als je slaapt heb je ook even geen honger :biggrin2:
Door Siberienne
#3280870
Parelridder schreef:;D Ja, voor een reep de trap op...
Hoe is hij met speeltjes, is hij daar voor te porren? en laat hij ze over het algemeen heel?
Als hij achter een veertje of catnip aan een hengeltje aan wil (en dan de trap op en zo..) of zo'n rood lampje wil volgen wat je spannend, schoksgewijze door de kamer beweegt.. dan kun je 'm kilometers laten maken, bij wijze van spreken. En als je slaapt heb je ook even geen honger :biggrin2:

Ik ben geen katten eigenaar maar ik heb altijd mijn vraagtekens bij jagen achter lampjes. Zeker sinds bij een kennis van mij de hond na 1x spelen met een lampje een obsessie voor schaduwen en flikkeringen heeft ontwikkeld,
Ik vind persoonlijk het laten aanjagen achter iets dat ze nooit kunnen vangen iets, tja, hoe zal ik het zeggen, gemeens hebben? Voor mijn gevoel werkt dat dan ook obsessief gedrag in de hand. Vanwege de frustratie die het oproep. Wellicht zijn katten daar minder gevoelig voor dan honden, maar bij honden heb ik er net iets teveel probleemverhalen van gelezen....
Door Martine-Tom
#3280871
Siberienne schreef:Ik ben geen katten eigenaar maar ik heb altijd mijn vraagtekens bij jagen achter lampjes. Zeker sinds bij een kennis van mij de hond na 1x spelen met een lampje een obsessie voor schaduwen en flikkeringen heeft ontwikkeld,
Ik vind persoonlijk het laten aanjagen achter iets dat ze nooit kunnen vangen iets, tja, hoe zal ik het zeggen, gemeens hebben? Voor mijn gevoel werkt dat dan ook obsessief gedrag in de hand. Vanwege de frustratie die het oproep. Wellicht zijn katten daar minder gevoelig voor dan honden, maar bij honden heb ik er net iets teveel probleemverhalen van gelezen....
Voor katten geld hetzelfde, en voor een kat die al met frustraties zit zou ik er niet voor kiezen. Je kan het wel oplossen door op het einde op een snoepje te wijzen en zo toch iets te laten vangen..maar of dat in de praktijk echt werkt weet ik niet. Ik zou eerder voor speelhengels gaan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3280874
Veel mensen denken zo maar ik heb nog nooit een kat geweten die zich er ook werkelijk in frustreert. Hier vinden ze het net zo fijn om ermee te spelen.

En ja, je merkt het verschil tussen enthousiasme en frustratie.
Zeker Luis vind iets dat hij kan vangen maar niet opeten en terug mpet lossen om verder te spelen veel frustrerender.

Ik begrijp waar het idee vandaan komt maar volgens mij is het een menselijk gevoel. Over honden weet ik niet.
Honden spelen zowiezo wel anders. Ik zou ze ook niet achter een lampje laten lopen.
Door Martine-Tom
#3280875
pearlsofpassion schreef:Veel mensen denken zo maar ik heb nog nooit een kat geweten die zich er ook werkelijk in frustreert. Hier vinden ze het net zo fijn om ermee te spelen.

En ja, je merkt het verschil tussen enthousiasme en frustratie.
Zeker Luis vind iets dat hij kan vangen maar niet opeten en terug mpet lossen om verder te spelen veel frustrerender.

Ik begrijp waar het idee vandaan komt maar volgens mij is het een menselijk gevoel. Over honden weet ik niet.
Honden spelen zowiezo wel anders. Ik zou ze ook niet achter een lampje laten lopen.
Ik ken er diversen inmiddels en 1 kat die idd extreem gefixeerd is geraakt op lampjes enzo.
Het is geen menselijk gevoel, er is daadwerkelijk onderzoek naar gedaan.
Door Hilde__
#3280880
Hier ook veel meer spanningen onder de katten sinds er een buurtkat z'n ronde door onze tuin doet :'( Die van mij komen niet los buiten en hebben nu best vaak ruzie, zelfs zo erg dat ik ze snachts 2 aan 2 heb zitten.

Ik hoop dat het je lukt om die andere kat uit hun territorium te weren, mij lukt het niet.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3280883
Ik droog een gedeelte van zijn menu heel lichtjes, zodat het te gooien is maar nog wel voedingstoffen bevat. En daar gaat hij perfect achteraan. Ik ga nu even niet op de trap staan balanceren met een hengel ;)
Maar het idee is natuurlijk wel goed. Al is Jimmy wel een kat met een instelling dat als het niet snel iets oplevert hij zijn zus gaat halen zodat die het kan vangen terwijl hij op zijn gemakje toekijkt ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3280892
Martine-Tom schreef:Ik ken er dive rsen inmiddels en 1 kat die idd extreem gefixeerd is geraakt op lampjes enzo.
Het is geen menselijk gevoel, er is daadwerkelijk onderzoek naar gedaan.
Hmmm opmerkelijk.
Ik merk dus net het tegengestelde.
Ze vinden het gewoon leuk en als ze het beu zijn negeren ze het gewoon. Dan gaan ze lekker tevreden ergens liggen.
Door hannabelgje
#3280896
pearlsofpassion schreef:
Hmmm opmerkelijk.
Ik merk dus net het tegengestelde.
Ze vinden het gewoon leuk en als ze het beu zijn negeren ze het gewoon. Dan gaan ze lekker tevreden ergens liggen.
Dat doen ze hier ook inderdaad.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Hilde__
#3280901
pearlsofpassion schreef:Hmmm opmerkelijk.
Ik merk dus net het tegengestelde.
Ze vinden het gewoon leuk en als ze het beu zijn negeren ze het gewoon. Dan gaan ze lekker tevreden ergens liggen.

Die van mij ook :)
Door Siberienne
#3280906
pearlsofpassion schreef:Hmmm opmerkelijk.
Ik merk dus net het tegengestelde.
Ze vinden het gewoon leuk en als ze het beu zijn negeren ze het gewoon. Dan gaan ze lekker tevreden ergens liggen.

Wat grappig - en lekker eigenzinnig. Dat doen mijn huskies met balletjes ook... ;D ;D
Dat is misschien wel het grootste verschil: het ligt er maar aan bij wat voor soort hond/kat? De honden waar ik over hoorde met obsessief gedrag waren BC's en een Landseer. BC's hebben toch al een beetje aanleg voor neurotisch gedrag...

Het ligt dus maar aan de kat ... weer wat geleerd!

(((Sorry Hope, voor het vervuilen van je topic.. hopelijk trekt het bij als meneer kater weg gaat. In ons oude huis hadden we buren met een dove kat die regelmatig bij ons in de tuin kwam We gingen toen twee huskies kopen.... levensgevaarlijk. 2x emmer water goed raak en nooit meer gezien.))))
Door renate1985
#3281115
Wat je kan proberen is in huis een adapter van felliway.
Bij mijn zus werkt die heel goed. Die heeft 2 katten die steeds overhoop lagen en nu laten ze elkaar meer met rust en dulden ze elkaar ( vrienden zullen ze niet worden maar ze vechten niet meer contstand ).
Je hebt verschillende adapters en zij gebruikt de rode verpakking ( staan 2 katten op en is voor katten die niet samen kunnen ).
Door frodo quin
#3281136
Lampjes en katten kan idd wel een probleem vormen, meestal omdat jacht een oppeppend effect heeft en ze weer rustig worden door iets te "verscheuren", de ene kan daar beter mee om dan de andere. Dat heb je trouwens net zo goed met een hengel als ze hem nadien niet krijgen en dan gaat die bij veel katten niet lang mee :) Een goede oplossing is een catnip of valeriaanspeeltje geven na een oppeppend spel of spelen vlak voor je voert. Dat laatste vind ik zelf heel goed omdat je dan het natuurlijk ritme respecteert, zoals wanneer je honden voert na de hoofdactiviteit van de dag.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3281206
renate1985 schreef:Wat je kan proberen is in huis een adapter van felliway.
Bij mijn zus werkt die heel goed. Die heeft 2 katten die steeds overhoop lagen en nu laten ze elkaar meer met rust en dulden ze elkaar ( vrienden zullen ze niet worden maar ze vechten niet meer contstand ).
Je hebt verschillende adapters en zij gebruikt de rode verpakking ( staan 2 katten op en is voor katten die niet samen kunnen ).
Dat werkt vaak maar dat zou veel placebo effect zijn. Want eigenlijk zit er niets in dat de werking kan verklaren. Katten voelen spanning erg goed aan en als de baasjes geloven dat die stekkers werken, worden ze rustiger wat de katten oppikken.
Gecombineerd met de valeriaangeur die erin zit, waarvan geweten is dat het probleemoplossend werkt bij katten. Maar die stekkers zijn dan wel erg dure flesjes valeriaan. ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door