Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#3276853
Ik heb n vraagje over lage rugpijn. Als je dat al jaren hebt (mijn man), nog nooit hebt laten onderzoeken, nooit naar een fysio of iets anders bent geweest, waar begin je dan als je naar een arts wilt? Eerst de huisarts sowieso, maar welke route is daarna het beste om te nemen? De pijn is er het meest in cominatie van zware dingen tillen, vooral als het gepaard gaat met voorover bukken en ook bij het opvangen van schokken door te rijden op een hobbelig pad.
Wat voor onderzoek is het beste om te laten doen? Ik wil proberen te voorkomen met een kluitje in het riet te belanden.
Door Lizzy
#3276857
Ik werd eerst naar een fysio/manueel therapeut gestuurd. Toen dat allemaal niks hielp : wilde ze eerst een röntgenfoto maken. En voor je het weet loop je bij een orthopedisch chirurg en lig je onder de scan en stellen ze operaties voor.
Door eelke
#3276860
Ik ging van huisarts naar fysio naar pijnkliniek en toen kreeg ik een injectie. Hielp allemaal niks en uiteindelijk heeft osteopaat het verholpen in een behandeling...
Door Anne in Zweden
#3276861
Ik zou eerst eens naar zijn matras kijken. Ikzelf (en naar aanleiding daarvan diverse mensen in mijn omgeving) ben mijn lage rugpijn helemaal kwijtgeraakt door mijn 20 jaar oude matras de deur uit te gooien en in een nieuwe te investeren (echt investeren, het ding was bijna duizend euro, maar het is het waard). Als dat bij jullie in de buurt kan, laat hem dan eens bij een goede beddenzaak verschillende matrassen uitproberen, waarbij ze de stand van zijn ruggengraat meten.
Het alternatief is inderdaad, zoals Lizzy al aangeeft, dat je in het medisch circuit belandt. Niets tegen het medisch circuit op zich, maar dat wil nog weleens uit de klauwen lopen...
Gebruikersavatar
Door doranto
#3276864
Hier dankzij Cesartherapie en Yoga (het laatste doe ik nog steeds 1x per week) geen last meer gehad.
En inderdaad wat Anne zegt, een goede matras!
Laatst gewijzigd door doranto op wo 18 jan 2017, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kuikuhnek
#3276865
Ik heb veel baat gehad bij een combi van de Chiropractor en het rugcentrum in Utrecht.
Ik moet wel oefeningen blijven doen om mijn rug soepel te houden maar de klachten zijn stukken minder.
Ik ga 4 keer per jaar naar de Chiro als een soort onderhoud.
Door Martine-Tom
#3276867
Ik ben het medische circuit in gegaan, puur om de diagnose te achterhalen, via de reumatoloog achterhaald dat het een combi van reuma en artrose is, en daarmee het stempel "uitbehandeld" gekregen :P
Na fiks wat aanpassingen in huis en in levensstijl is het zeer goed te managen, pijnstillers gebruik ik zelden, en idd een goed bed gekocht, goede bank, warmtekleed op de bank.
Door Siberienne
#3276871
Iemand die verstand heeft van bewegen: de pijn in de rug hoeft niet uit de rug te komen. En al komt die daar wel vandaan, dan kan is het nog vaak zo dat je het bewegen van het hele lijf aan moet pakken.

Het is natuurlijk lastig dat er veel mogelijkheden als verklaring zijn. Slechte houding, veel zitten, voetproblemen, slijtage etc. Als er geen sprake is van uitstralende pijn in het been en/of pijn uitstralend naar de lies, zou ik denk eerst gaan zoeken naar een goede therapeut, evt (ortho-)manueel arts (hoewel mijn ervaring wel is dat die wel bv de blokkades opheffen maar als je daarna niet gaat oefenen zit het zo weer vast. Een sportarts zou in NL ook een optie zijn. Want die kijken ook vaak wat breder naar de bron van het probleem (en ja, die zijn er ook voor niet-sporters, de naam is eigenlijk verkeerd vind ik)

En ja, ik ben ook een groot fan geworden van goede yoga therapie (bij chronische klachten zomaar yoga gaan doen is lastig, ik vind dan een meer individuele begeleiding wel op zijn plaats) andere opties zouden zijn een mensendieck, cesar of feldenkreis therapeut. Iig een fysio die je aan het werk zet, niet een die alleen een apparaat op de rug zet. Blijft dat gericht trainen eigenlijk alleen mogelijk is met een goede analyse & diagnose. Alleen ga je die bij een orthopeed bv niet altijd vinden.

Een relatief nieuwe vorm van therapie voor chronische pijn aan het bewegingsapparaat is trouwens myofasciale therapie. jij woont niet in NL he? In sommige landen meer ingeburgerd dan in andere. Zou ook nog een (ondersteunende) optie kunnen zijn.
Door Esther Q
#3276877
Bedankt voor de reacties!
Lizzy schreef:Ik werd eerst naar een fysio/manueel therapeut gestuurd. Toen dat allemaal niks hielp : wilde ze eerst een röntgenfoto maken. En voor je het weet loop je bij een orthopedisch chirurg en lig je onder de scan en stellen ze operaties voor.
Heeft zo'n scan wel nut gehad, weet je daardoor wat het is?
Anne in Duitsland schreef:Ik zou eerst eens naar zijn matras kijken. Ikzelf (en naar aanleiding daarvan diverse mensen in mijn omgeving) ben mijn lage rugpijn helemaal kwijtgeraakt door mijn 20 jaar oude matras de deur uit te gooien en in een nieuwe te investeren (echt investeren, het ding was bijna duizend euro, maar het is het waard). Als dat bij jullie in de buurt kan, laat hem dan eens bij een goede beddenzaak verschillende matrassen uitproberen, waarbij ze de stand van zijn ruggengraat meten.
Het alternatief is inderdaad, zoals Lizzy al aangeeft, dat je in het medisch circuit belandt. Niets tegen het medisch circuit op zich, maar dat wil nog weleens uit de klauwen lopen...
Toevallig heeft hij onlangs op een heel zachte matras geslapen en was daar positief over. Terwijl onze (nog vrij nieuwe) matrassen best hard zijn. Dus wie weet is dat iets.
Door Dreetje
#3276898
Ik ga sinds kort ook naar een chiropractor en heb hier heel veel baat bij.
Bij mij is het omdat m'n bekken een beetje scheef staat (en hierdoor lage rugpijn) en ik dit zelf al jaaaaaren met
m'n lichaam aan het corrigeren ben geweest. Na 2 x chiropractor was het al 80% beter.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3276904
Naast of in plaats van yoga kan ook een goede (liefst 1 op 1, in ieder geval de eerste paar lessen) Essentrics-docent perfect helpen naast fysio/mensendieck/osteopaat/etc. Essentrics is minders statisch en juist gericht op een goede houding (opgebouwd vanuit de voeten) tijdens het bewegen.
Door Eef+Stippels
#3276948
Bij mij helpt yoga goed. Als ik het een tijdje niet doe krijg ik de rugpijn weer terug. Verder een goed matras, ik vind een stevige fijn, en een osteopaat kan ook veel doen.
Voor mijn gevoel ben je beter af als je begint bij de alternatieve en manuele hoek, dan bij het ziekenhuis :-\
Door Lizzy
#3276980
Ik weet nu wat er mis is en ik ga me niet laten opereren. Dus ik ben er feitelijk niet heeeel veel mee opgeschoten. Aan de andere kant: ik weet nu waarom een nieuw bed + matras, een nieuwe auto met goede stoelen, nieuwe schoenen met podotherapeutzolen en allerlei therapieën niet gaan helpen. In die zin niet helpen: het helpt bij de ondersteuning. Maar het lost het probleem niet op. Ik heb trouwens wel een interessant boek: Back in Control van David Hanscom. Je mag het wel lenen.

Toch... Ik raad hem aan om wel een foto te laten maken. Dan weet je al best wat meer (en als je een scan laat maken dan weet je in detail meer en dat is zeker nodig voordat je je laat opereren). En manueel-therapie heeft wel veel goed gedaan. CBD olie tegen de pijn ook.
Door Esther Q
#3277092
Wat lief, Lizzy, ik ga dat boek in gedachten houden :)

Ok, weer een hoop om op/uit te zoeken, bedankt!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door