Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door doranto
#3274461
Manlief zijn cholesterol waarden zijn te hoog. Hij wil liever geen statines gaan slikken vanwege de mogelijke bijwerkingen.
Op voedingsgebied is er niet veel eer meer te behalen, omdat we eigenlijk al heel bewust en gezond eten. Ik denk dan ook dat het bij hem erfelijk is.
Op internet vind ik o.a. supplementen als rode gist rijst, astaxanthine, Q10, curcumine, vit.D, vit.C, en DHA/EPA (De laatste 3 slikt hij al).
Iemand hier ervaring mee, of er supplementen zijn die inderdaad (afdoende) werken? En wat zijn de evt. nadelen?
Laatst gewijzigd door doranto op ma 09 jan 2017, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#3274466
Met vers gemaakt sap kun je je cholesterol verlagen. Ik weet niet of jullie dat al doen natuurlijk. Ik heb het dan niet over sinaasappelsap.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door doranto
#3274468
hannabelgje schreef:Met vers gemaakt sap kun je je cholesterol verlagen. Ik weet niet of jullie dat al doen natuurlijk. Ik heb het dan niet over sinaasappelsap.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Nee dat doen we nog niet. Welk sap bedoel je?

ps. Met gezond en bewust eten bedoel ik meer, geen pakjes en zakjes, geen suiker (ook niet toegevoegd), biologisch, gezonde vetten, verse groenten en fruit, geen witbrood enzo.
Laatst gewijzigd door doranto op ma 09 jan 2017, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3274474
-Annemarie- schreef:Meneer heeft een jaartje BioActive rode gist rijst geslikt, in overleg met de huisarts.
En werkte het? En moet je dat dan niet levenslang blijven gebruiken, net als statines?
Door Martine-Tom
#3274480
Mijn moeder is gestopt met statines en op roderijst over gegaan, binnen 2 mnd van te hoog naar normaalwaardes!
Gebruikersavatar
Door doranto
#3274481
Martine-Tom schreef:Mijn moeder is gestopt met statines en op roderijst over gegaan, binnen 2 mnd van te hoog naar normaalwaardes!
Goed zeg!
Slikt ze daarnaast nog andere supplementen voor het cholesterol? En hoe lang moet ze met de rode gist rijst doorgaan?
#3274483
Doranto schreef:
Nee dat doen we nog niet. Welk sap bedoel je?

ps. Met gezond en bewust eten bedoel ik meer, geen pakjes en zakjes, geen suiker (ook niet toegevoegd), biologisch, gezonde vetten, verse groenten en fruit, geen witbrood enzo.
Ik bedoel de sapjes van bijvoorbeeld jason vale, juicemaster. Zie google.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Hope
#3274485
Ik gooi de knuppel maar weer eens in het hoenderhok.

http://www.natuurdietisten.nl/detail.ph ... =725&page=

Ik geloof er geen snars van dat er zoveel mensen aan de statines zouden moeten. Ik geloof dus niet dat cholestrol nu zo snel te hoog is, ik geloof echt dat het een soort mode-verschijnsel is. Tuurlijk kent dat uitschieters en zullen er echt mensen zijn met een belachelijk hoog cholestrol waarbij klachten ontstaan. Maar voor de grote groep lijkt mij dat er te weinig gefundeerd onderzoek is gedaan dat niet gesponsord is door bedrijven die cholestrolverlagende producten aanbieden.
Door Martine-Tom
#3274486
Doranto schreef:Goed zeg!
Slikt ze daarnaast nog andere supplementen voor het cholesterol? En hoe lang moet ze met de rode gist rijst doorgaan?
Nee verder slikt ze niks meer.
Ze blijft dit gewoon slikken. Totaal geen bijwerkingen en her bevalt haar goed dus ze slikt gewoon door. Dieet houd ze verder ook niet, is echt alleen op basis van de rode rijst, rerwijl ze al jaren statines slikte en nog te hoog zat.
Het is wel in combi met ik meen magnesium wat de opneembaarheid vergroot.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3274509
Hope schreef:Ik gooi de knuppel maar weer eens in het hoenderhok.

http://www.natuurdietisten.nl/detail.ph ... =725&page=

Ik geloof er geen snars van dat er zoveel mensen aan de statines zouden moeten. Ik geloof dus niet dat cholestrol nu zo snel te hoog is, ik geloof echt dat het een soort mode-verschijnsel is. Tuurlijk kent dat uitschieters en zullen er echt mensen zijn met een belachelijk hoog cholestrol waarbij klachten ontstaan. Maar voor de grote groep lijkt mij dat er te weinig gefundeerd onderzoek is gedaan dat niet gesponsord is door bedrijven die cholestrolverlagende producten aanbieden.
Ja, zulke dingen heb ik dus ook gelezen. Het brengt ons ook heel erg aan het twijfelen. Moet je er überhaupt wel iets aan doen? Wanneer wel? Wanneer niet?
Ik neig dan al gauw naar (vrij onschuldige) supplementen die we reeds nemen als vit.C, Vit.D (alleen als die te laag is), EPA/DHA, misschien aangevuld met curcumine en/of astaxanthine ofzo. En zaken als rode gist rijst, die actief het cholesterol verlagen (doordat ze dezelfde werkzame stof zouden bevatten als statines) misschien toch beter weglaten. Het is alleen dat de huisarts ervan overtuigd is dat het absoluut noodzakelijk is om statines te gaan slikken :( . Hij had zelfs zonder overleg een recept uitgeschreven dat nu bij de apotheek klaar blijkt te liggen :-[ . Als ml. straks een beroerte of weet-ik-veel-wat krijgt, omdat wij zo 'eigenwijs' zijn om het doktersadvies niet op te volgen.....
pffff vind het allemaal erg moeilijk hoor.
Vandaar deze vraag hier in de hoop dat dat wat meer duidelijkheid oplevert, door de ervaringen van leden. :)
Door Lil
#3274514
Doranto schreef:Ja, zulke dingen heb ik dus ook gelezen. Het brengt ons ook heel erg aan het twijfelen. Moet je er überhaupt wel iets aan doen? Wanneer wel? Wanneer niet?
Ik neig dan al gauw naar (vrij onschuldige) supplementen die we reeds nemen als vit.C, Vit.D (alleen als die te laag is), EPA/DHA, misschien aangevuld met curcumine en/of astaxanthine ofzo. En zaken als rode gist rijst, die actief het cholesterol verlagen (doordat ze dezelfde werkzame stof zouden bevatten als statines) misschien toch beter weglaten. Het is alleen dat de huisarts ervan overtuigd is dat het absoluut noodzakelijk is om statines te gaan slikken :( . Hij had zelfs zonder overleg een recept uitgeschreven dat nu bij de apotheek klaar blijkt te liggen :-[ . Als ml. straks een beroerte of weet-ik-veel-wat krijgt, omdat wij zo 'eigenwijs' zijn om het doktersadvies niet op te volgen.....
pffff vind het allemaal erg moeilijk hoor.
Vandaar deze vraag hier in de hoop dat dat wat meer duidelijkheid oplevert, door de ervaringen van leden. :)
Moeilijk!

Mensen die ik ken met hartklachten en beroertes hadden te hoog cholesterol, geen te laag.
Door Eef+Stippels
#3274515
Weet je ook hoe hoog het cholesterol is?
Is het echt heel hoog?

Ik zou het persoonlijk zelf zonodig eerst met supplementen proberen. Ik ben er ook niet van overtuigd dat iedereen aan de statines moet.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3274516
Lil schreef:
Moeilijk!

Mensen die ik ken met hartklachten en beroertes hadden te hoog cholesterol, geen te laag.
De vraag is alleen woe bepaald wat de normalwaardes zijn ;)


Tja, huisartsen zijn vrij vlot met hun receptjes uitschrijven. Overigens zou ik daar wel wat van zeggen, want stel je wil de medicijnen niet, betaal je wel (of je verzekeraar) receptkosten en dat is natuurlijk van de zotte.

Mijn schoonvader heeft jaren cholestrolverlagers geslikt. Uiteindelijk is hij na advies van een homeopaat gestopt en nu voelt hij zich veel beter. Ik geloof gewoon niet zo in dit soort "modeziektes", maar dat is natuurlijk makkelijk praten als je er zelf geen last van hebt. Voor ik iets ging slikken, of dat nu chemisch was of natuurlijk, ging ik eerst uitzoeken of het allemaal wel zo nodig en gezond is. Hier in NL word gewoon heel snel van alles voorgeschreven wat in landen om ons heen veel minder gebeurd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door