Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door smulpaap
#3271025
Hoe is de conditie van de senioren op BP ?

Onze freule van ruim 13,5 jaar is nog best een actieveling
Zodra we beneden komen worden we begroet met een salsa dans :biggrin2:
Dan mag de dag beginnen en dan gaat madam er nog wat graag op uit

Ik kan nog zelf in de auto springen . Maar dat mag ik niet meer , uit de auto idem
Ik kan nog zelf op de bureaustoel met wieltjes springen , maar dat is ook al verboden
Mijn gehoor is nog prima in orde , mij ontgaat nog niets
Ik ben niet incontinent , en ik doe nooit iets in huis
Ik apporteer nog graag , maar wel met wat aanpassing . Mijn oogjes worden wel wat minder
Mijn gebit is niet volledig meer , ik mis een hoektand en een kies
Mijn pootjes doen het nog prima
Mijn moeder moet me begrenzen , ik ben nl een echte JRT . Opgeven komt in mijn woordenboek niet voor
Ik blijf doorlopen hoor
En mijn moeder weet precies hoe ver ik nog kan wandelen , daarna moet ik in de Fiat
Verder doe ik nog graag spelletjes
Ik ben alleen niet zo tevreden meer over mijn darmen , vroeger kon ik alles eten . Maar dat is nu afgelopen
Ik heb best een streng dieet , maar dat is voor mijn eigen bestwil zeggen ze . Ik schijn het hier beter op te doen
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3271030
Knappe JTR ben jij :biggrin2:



Mijn oudste van bijna 13 is geen senior meer, die mag gerust bejaard heten. En zijn geestelijke conditie is nog in orde, stront eigenwijs als altijd.
Maar lichamelijk met zijn stembandverlamming en erge spieratrofie gaat het wat lastiger. Maar meneer geniet nog van zijn wandelingetjes, 1 km in een half uur of zo :biggrin2: Gewoon lekker snuffelen en doen. Ook staat hij altijd klaar om te wandelen en dat laat ie ook nog enthousiast horen, woefgromwoef :biggrin2:
Loopplank doen we niet aan ( nou ja eigenlijk Kaio niet, die vertikt het) Maar laat zich tegenwoordig wel goed helpen in en uit de auto. Is goed voor het vrouwtje wat fitness. En als er wat geoefend wordt met Fozzy in de tuin enzo komt ie ook meedoen hoor. Alles voor een click -> koekie! :D Geweldig.

En o die bruine is eigenlijk ook senior, wordt volgende maand 10. Die kan nog prima meewandelen met Fozzy.
Geestelijk staat ie af en toe bij het verkeerde raam ( ook tot op de grond) om naar binnen te willen en zo. Maar goed hij is nooit de snuggerste geweest hoor ;D
Eten is een steeds grotere hobby. Voor de rest gaat alles nog wel, denk dat alles net ietsje minder wordt, behalve zijn schweinehund neigingen die lijken erger te worden. Ach ja een lekker modderbad iedere dag he ::)
Door Tanna
#3271111
Onze border terrier is nu 13 jaar en ruim 7 maanden, maar dat weet ze zelf niet :biggrin2: . 's Morgens maken we samen een lange ronde door het park, gezellig snuffelen, achter de bal aan rennen, zo nu en dan een klein kuiltje graven. Ondanks dat ze een nekhernia heeft, spondylose en chronische bronchitis, gaat dat nog best. Alleen als het boven de 18 graden wordt heeft ze het minder naar haar zin, we houden allebei meer van koel weer met een flinke bries.Vorig weekend heeft ze nog met een paar grote honden gerend en dan speelt ze altijd scheidsrechter. Een bevooroordeelde, dat wel.........de hond die niet haar grote favoriet is hapt ze dan in zijn poten, onder luid geblaf. Dat doet ze niet vaak meer, omdat ze zelf weet dat ze rustiger aan moet doen, maar deze honden zijn altijd zo voorzichtig met haar dat ze het blijkbaar wel aandurfde. Als ze niet meedoet kan ze weleens gefrustreerd raken en tapdanst dan een beeje terwijl ze driftig blaft.
Laat in de middag doen we de volgende parkronde, die kan variëren van 3 kwartier tot 1 1/2 uur. Vaak gaan we rond 8 uur nog een half uur en in elk geval voor het slapen nog een paar singels.
's Avonds moet er ook nog gespeeld worden, een spelletje met schuifjes en klosjes, een duikelaartje met lekkertjes, of met een floss aan de slag, samen aan een kant. Oh ja, en altijd even een reiki of massage, en dan lekker op haar rug liggen en met de pootjes trappelen.
Eigenlijk vind ik het heel gewoon dat ze dat nog allemaal kan, maar het is best bijzonder voor een hond van haar leeftijd. Ik hoop dat ze nog lang zo blijft!
Door miik
#3271166
Wil ik daar wel over nadenken.....
Mn lieve Joy is alweer 12,5- voor een border collie ene behoorlijke leeftijd al.
Eerder dit jaar vond ik haar echt slechter worden, bespiering nam af en het zat me niet lekker. Alles laten controleren, bloedonderzoeken osteopaat etc. Maar er kwam niks uit- conclusie, gewoon echt ouderdom- au :-\
Dus een aantal supplementen erbij, en bewust vaker lange wandelingen niet mee, maar in plaats daarvan meer quality time, korte stukjes, mee op visite etc. Ze is voor mn gevoel nu gelukkig weer stabiel !
Ze wordt wel echt duidelijk ouder, hoort/ziet steeds minder goed, en ze kiest er steeds meer voor om gewoon naast me te wandelen ipv keihard te crossen... Maar ze is happy en vind nog heel veel dingen wel leuk. Ze gaat nog regelmatig mee canicrossen (de kortere trainingen). Ze traint met de kids in de obedience jeugdgroep en af en toe mag ze mee hooperen.....

Gebruikersavatar
Door doranto
#3271192
Onze Sissy is inmiddels 14j. en 3 mnd. Ze is nog alert, haar ogen zijn nog redelijk goed, het gehoor wordt wat minder. Ze zou nog heel ver kunnen lopen als haar hartje niet zo slecht zou zijn. Ze heeft inmiddels ruim een jaar hartmedicatie en sinds kort plastabletjes erbij, waardoor de nachten meestal te lang zijn om op te houden. Maar daar hebben we oude kranten voor, waar ze netjes op gaat zitten. :)
Door enya13
#3271365
mijn sheltie enya is nu 14 jaar en 8 maanden en is vandaag precies 9 jaar geleden voor het laatst bij de d.a. geweest. ze had toen een fikse snee in haar poot met een gescheurde pees van het lopen in laag water met gebroken glas erin.
ze is nog nooit ziek geweest, behalve soms diarree of zo en wat milde kennelhoest.
geen medicatie of dieet nodig. is wel te dik, maar daar ga ik haar niet meer mee pesten.
gek op haar balletje en wandelingen. wel snuffelt ze meer dan vroeger. ik denk dat ze nog wel even mee gaat. komt uit een taaie familie.
Door smulpaap
#3271366
Wat een leuke verhalen allemaal :)

Smurf hier lag vanavond te slapen .... maar heuh , ik hoor ""mijn kinderen "" Waar zijn ze dan ?
Oh ik weet het al , mijn moeder is aan het videobellen . Ik wil op schoot hoor en even meekijken en luisteren :biggrin2:
Door Tanna
#3271415
smulpaap schreef:Wat een leuke verhalen allemaal :)

Smurf hier lag vanavond te slapen .... maar heuh , ik hoor ""mijn kinderen "" Waar zijn ze dan ?
Oh ik weet het al , mijn moeder is aan het videobellen . Ik wil op schoot hoor en even meekijken en luisteren :biggrin2:
Ach, wat lief....... :-*
Door smulpaap
#3271459
Tanna schreef:Ach, wat lief....... :-*
Ja , dat ze dat al zo snel herkend :biggrin2: Ze heeft de beide kindjes nu twee keer gezien
Over een paar dagen mag ze ze weer in levende lijve zien , het personeel moet nl gewoon werken met kerst
Door Parelridder
#3271514
Merel is 9 en hier de oudste. Sinds ze zelf samengestelde verse maaltijden eet is ze conditioneel duidelijk verbeterd én - niet onbelangrijk! - geniet ze van alle maaltijden. Enkele jaren geleden is ze in losloopgebied aangereden door een mountainbiker die wél de moeite nam om te bellen, zodat we ons uit de voeten konden maken, maar niet om af te remmen toen Merel tijdens haar spurt naar mij een noodstop moest maken om te poepen en aansluitend daardoor precies tegelijk met de racer hetzelfde punt kruiste.. Hierdoor liep ze letsel op in zowel voet als onderrug.
Ik dacht dat ze dood was (en de fietser meende ik ook een doodsmak gemaakt te zien hebben), na het ongeval wat ik zag gebeuren, dus het viel me nog mee hoe ze er uit kwam. Maar de klachten zijn progressief.. Inmiddels zijn we enkele jaren verder en het afgelopen jaar loopt ze dankzij Gabapentine (als pijnstiller) in reservetijd. Ze vierde 16 dec. haar verjaardag, haar laatste verjaardag..
We hebben (althans, ik, in de overtuiging dat dit is hoe zij het wil) gekozen voor kwaliteit/lol boven het rekken van tijd. Wel rekening houdend met het beperken van pijn door maat te houden en (daarom) de voor deze klachten zeer belastende spelletjes niet langer te spelen en het los lopen te beperken tot 1 maal daags, niet langer dan max. 4-5 kwartier, zo nodig korter. Steeds vaker zijn er dagen dat ze niet los kan lopen, ondanks de medicatie. En plotseling (aansluitend op 3 weken pret op Ameland) schikt ze zich daar ook in en da's een veeg teken voor haar..
Dus geen rooskleurig verhaal over haar gezondheid en levensverwachting, maar wel een senior die naar omstandigheden in uitstekende conditie verkeerd en nog dagelijks met smaak haar maaltijden eet.
Gebruikersavatar
Door baileys
#3271527
Mijn boerenfox teef Bailey, is inmiddels al weer 12.
Vlak na het stoppen van haar intensieve flyball carrière (2 × snelste kleinste hondje van Nederland en het behalen met haar team van het Nederlandse kampioenschap ) is ze vlak daarna blind geworden.
Ik vermoed zelf doordat ze vlak na elkaar 2 operaties heeft gehad. Het is duidelijk geen staar en haar pupillen reageren nog wel op licht, maar zien doet ze er niet meer mee.
Door het verliezen van haar zicht, zijn haar reuk en gehoor (zo nu en dan wel oost Indisch ;) ) verscherpt.
Dit houdt indat ze haar balletje nu op reuk en gehoor vind.
Ze kan zo lekker op haar manier lekker tuttelen met haar balletje.
Zwemmen vind ze ook nog steeds leuk om te doen, al doen we dat dan wel in een vennetje of aan de flexlijn. Ook is het wel een kwestie van optijd stoppen omdat ze wel sneller vermoeid is door het missen van haar zicht.
Op een sukkelen tempo naast die fiets lopen lukt ook nog. Het liefst los (rustig boerenlandweggetje) en al helemaal niet in de fietskar, stel je voor ::)
Maar eten blijft haar grootste hobby. Alles gaat er met smaak in. Al krijgt ze nu wel de minst grote botten.

Zowel hond als vrouwtje willen dus nog niet zoveel weten van ouder worden :cool:

Afbeelding

Afbeelding
Door veronique
#3271543
Mijn Vita, Amerikaanse Cocker, is ondertussen ook al 13 jaar.
Eigenlijk doet ze het nog wel goed en wil vooral overal bij zijn.
Haar gehoor doet het niet meer :( Dit is wel lastig bij het wandelen, ze loopt zo graag "vrij" maar als ik haar dan roep, hoort ze me niet.
Haar oogjes gaan ook achteruit maar haar NEUS ! Die werkt nog goed hoor :))
Hele lange wandelingen doen we niet meer. Als ze moe is komt ze naast me wandelen.
Lang rechtstaan bij de kapster wordt ook moeilijk.
Maar wat het belangrijkste is: we genieten van mekaar.
We nemen haar nog steeds overal mee en dat maakt haar gelukkig ❤️
Door smulpaap
#3271630
Onze oude taart doet tegenwoordig ook aan aangepast zwemmen :biggrin2:
Als het water niet te diep is en lekker op temperatuur , dan gaat opoe nog wat graag

De tijd van een zwemverbod instellen is ook voorbij :biggrin2:
Door El_Kato
#3271655
Manu is 11,5 en naar omstandigheden gaat het goed. Begin dit jaar dachten we dat het klaar was maar op advies van iemand zijn we MSM over zijn eten gaan doen en of het nu daaraan ligt of iets anders maar sinds hij dat krijgt is hij echt een stuk beter. Ergens rond die periode zijn we ook medicatie gaan geven voor de abcessen op zijn rug, die heeft hij nu niet meer daar zal hij zich ook een stuk beter door voelen. Hij is weer blij, huppelt weer naast je met het uitlaten. Pakt 's avonds af en toe zijn touw om te spelen. Lange wandelingen zitten er niet meer in en hij gaat ook niet meer mee in de auto. Maar hij doet het prima op zijn 10 minuten rondjes en soms wil hij alleen plassen en weer terug en dat is dan ook prima.

Mexi is onze andere senior en die doet het op haar manier ook prima. Lopen wil ze niet, heeft ze sinds ze bij ons is ook nooit gewild. Ik heb haar in het begin nog wel eens meegenomen naar het bos of andere losloopgebieden en dan hobbelt ze braaf achter me aan maar ze snuffelt nergens, gaat niet op onderzoek uit en de laatst keer dat ze mee was liet ze zo duidelijk blijken dat het van haar niet hoefde dat ze niet meer mee hoeft. We lopen hier in de buurt soms wat langer meestal wat korter, je moet haar echt altijd soort van meetrekken... Spelen heeft ze hier nooit gedaan maar ze wordt wel nog steeds losser en is heel vaak blij en gaat dan al schuddekontent door de kamer. De knot op haar kont die het in het begin helemaal niet deed staat nu zelden stil :smitten: Op de bank wil ze altijd zo dicht mogelijk bij je zitten en kruipt helemaal tegen je aan. Op haar manier doet ze het harstikke goed :)
Door annielaumen
#3271677
Hier een rottweiler van 12 jaar en 9 mnd.
Is doof en eigenwijs.
Zien doet ze nog alles.
Grauwelen en baas spelen tegenover andere honden zit er ook nog in.
Wandelen 20-30 min en af en toe loopt ze nog wat rondjes op de curcus.
Heeft een boel vetbulten waar de dierenarts niks meer aan doet.
Vorige maand nog geholpen aan een bloedoor.
Ziek is ze nooit geweest op de huidproblemem na (malassezia) en daardoor ontstoken oren.
Dit goed onder controle zonder medicatie.
Heeft altijd barf gegeten tot 2 jaar geleden toen was de vertering niet meer zo goed(poepte grote stukken bot).
Is heel kieskeurig qua eten en dit is ze nooit geweest.
Eet dan nu carnibest met af en toe smuldier en rodi.
Dus al met al best nog oke ondanks haar leeftijd.
en een verwend loeder. :kerstzwaai:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door