Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Envie
#3270412
Wie hier heeft er ervaring met de adoptie van een schuwe kat?

Omdat mijn buurvrouw overleden is heb ik inmiddels een flinke (ex)kater geadopteerd. (Zie ook http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 7&t=133885 )
Via een stichting kattenopvang een vangkooi kunnen regelen en inmiddels zijn we een week verder. "Bram" heeft een hoekje gevonden achter een wandje in onze schuur waar ik hem net kan zien. En hij mij. We hebben korte kijk-momentjes. Hij doet keurig zijn behoefte op de kattenbak !! Daar ben ik al heel tevreden mee. Maar hij gaat pas eten als ik weg ben.
Nu komt hij dus bij de boerderij naast ons vandaan, kleine 300 meter verderop. Wat denken jullie, hoe lang zal ik hem in de schuur laten voor hij hier gewend is? Volgens de stichting moet ik zeker 6 weken aanhouden. Het punt is dat ik hem graag op vers wil overzetten. Maar stel dat hij weer terug loopt, dan krijgt hij daar weer brok. Als ik hem nu op barf zou zetten ben ik bang dat hij van brok veel last zal krijgen?
Wie heeft er hier ervaring met de herplaatsing van een schuwe kat?
Laatst gewijzigd door Envie op zo 08 jan 2017, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3270433
Ik heb ze toen ook 6 weken binnen gehouden. Denk eigenlijk wel dat katermans bij jou zo weer pleite is richting vorige huis. Zou fijn zijn als er daar geen voer voor hem is, zodat hij iig daarvoor terug naar huis komt.
Door frodo quin
#3270456
6 weken blijkt idd meestal nodig te zijn. Ik denk ook dat hij doordat het zo vlakbij is hij snel naar zijn eigen huis zal trekken. Je kan dat enkel voorkomen door hem te voeren en te zorgen dat hij daar geen voer krijgt.
Door Lil
#3270529
Dat is zo dichtbij dat zelfs 6 weken vrij kort is. Mbt eten idd alleen bij jullie en nergens anders en als jullie hem over een hele poos loslaten dan dus vlak voor etenstijd zodat hij honger heeft en hopelijk terug komt voor voer. Helaas is hij zo schuw dat je komen voor voer nu moeilijk kunt trainen. Huiskatten kun je daar namelijk net als honden op trainen: naam is voer en dan komen is voer.

Ik denk dat barf in combi met brok geen probleem is. Hij zal toch zeker muizen en zo gevangen hebben op de boerderij. Dat doen ze allemaal. Op alle maneges waar ik kwam wel, die katten muizden en kregen brok. Denk dat dat wel losloopt; dus gewoon lekker overzetten.
Door Envie
#3270539
Geen voer bij de boerderij is geen optie, dan verhongeren er 10 anderen !! Tenzij jullie ze allemaal adopteren :D
Mocht hij toch weer vertrekken is het geen grote ramp voor hem. De boerderij is niet bewoond, de stallen zijn wel in gebruik. De katten krijgen wel te eten. Maar de buurt hier is er niet blij mee. Ik probeer er nog een poeske bij te vangen, maar die komen niet in de vangkooi.
Hem loslaten voor voedertijd is wel een goed plan! Het grappige is dat ik hem al een paar smaakjes kvv heb gegeven, gaat schoon op, in tegenstelling tot mijn huismiepjes die voor de meeste smaken hun neusje ophalen. Ik ga 4 keer daags een poosje in t schuurtje met hem praten. Vertel hem de grootst mogelijke onzin zodat hij aan mijn stem went in combi met voer. Gisteravond zat hij onder de fietsen en bleef mooi zitten. Hoera we zijn een klein stapje vooruit :P
Gebruikersavatar
Door Hope
#3270556
Ook een wilde kat (of schuw) kan je leren komen voor voer. Neem een geluid, bijvoorbeeld een bel, en laat dat elke keer vlák voor het voeren horen. De wilde kat die bij ons zat had dat binnen een week door.
Ze liet zich dan nog steeds niet benaderen maar ik zag dat ze er was en dat was goed.

Zet ook zeker water neer. Klinkt misschien heel stom omdat het zo logisch lijkt, maar onze zwerfkat kon nergens in de buurt aan schoon water komen en kwam daar echt voor thuis. Een lekkere plek om te liggen is ook echt belangrijk. Liefst hoog en donker.

Zes weken opsluiten zou ik echt minimaal doen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3270583
Heb je een idee hoe oud hij is?
Hoe langer ze op een bepaalde plek leven, hoe langer het duurt voor ze dat loslaten namelijk.
Dus hoe ouder hij is, hoe langer je hem moet binnenhouden.

Ik vind 6 weken echt minimaal. Persoonlijk zou ik eerder denken aan 3 maand. Om meer op zeker te spelen aangezien het zo dichtbij is. En dan nog... :-\

Ik zou ook, als je daar tijd voor hebt, verder zijn vertrouwen proberen te winnen. Zo kan je hem eenvoudiger terughalen moest hij toch terugkeren.


Eten en honger kan er trouwens voor zorgen dat hij op geregelde tijdstippen zijn thuis opzoekt, maar maakt geen verschil in waar dat volgens hem is.
Wat er opgeslagen staat onder 'thuis' in hun ingebouwde gps moet namelijk verandert worden naar jouw huis ipv de boerderij.
Een kat leert beetje bij beetje zijn omgeving kennen en leert bewust de weg daar. Zo kan de kat prima teruglopen naar jouw huis. Maar op het moment dat hij het niet meer van buiten weet, neemt zijn instict het over. En als zijn thuis nog op de boerderij ingesteld staat, keert hij daarnaar terug. Hetzelfde met als hij op terrein komt dat hij vroeger ook al kende en die kans is wel groot als je zo dichtbij woont...
Je moet dus echt wachten tot hij jouw huis als nieuwe thuis instelt...
Door Envie
#3270682
Ik vind t wel sielig als ik hem zo lang in het schuurtje vast moet houden ... tot nu toe gaat t wel goed denk ik, hij klaagt verder niet. Als hij dat zou doen zou ik m weer loslaten.
[Heb je een idee hoe oud hij is? ] Ik schat dat hij anderhalf jaar is.
Door Lil
#3270689
Naar gelang hoe veilig je het kunt houden voor hem zou ik kijken of je meer vrijheid kunt bieden. Een ren (grote bench als je die hebt) in de tuin. Een andere ruimte erbij voor zo af en toe. Als ze je gaan vertrouwen gaat dat gemakkelijker. En ook hele schuwe katten (of misschien wel juist) houden van verrijking. Net als honden zorg voor dingen dat ze moeilijk aan voedsel komen. Kan eenvoudig met eierdozen, koekvormpjes etc. Ok voor de tamme katten had ik echt van die kattenpuzzels. Ook kun je verstopplekjes maken met dozen, wasmanden etc. Krabplankjes van karton zijn goedkoop en kun je creatief mee zijn. Evenals lintjes en zo (let op dag ze die niet opeten/afslikken). Catnipspray kocht ik in een flesje; kun je zelf dingen inspuiten. Je kunt kattenman veel afwisseling geven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3270702
Goeie tips van Lil vind ik.

Verder is het wel heel zielig, maar het is maar een klein tijdje vergeleken met de rest van zijn leven en als je hem straks niet meer kan vangen op de boerderij is dat nog zieliger...

Anderhalf is wel niet zo oud. Dat valt al mee.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3270717
Lil schreef:Naar gelang hoe veilig je het kunt houden voor hem zou ik kijken of je meer vrijheid kunt bieden. Een ren (grote bench als je die hebt) in de tuin. Een andere ruimte erbij voor zo af en toe. Als ze je gaan vertrouwen gaat dat gemakkelijker. En ook hele schuwe katten (of misschien wel juist) houden van verrijking. Net als honden zorg voor dingen dat ze moeilijk aan voedsel komen. Kan eenvoudig met eierdozen, koekvormpjes etc. Ok voor de tamme katten had ik echt van die kattenpuzzels. Ook kun je verstopplekjes maken met dozen, wasmanden etc. Krabplankjes van karton zijn goedkoop en kun je creatief mee zijn. Evenals lintjes en zo (let op dag ze die niet opeten/afslikken). Catnipspray kocht ik in een flesje; kun je zelf dingen inspuiten. Je kunt kattenman veel afwisseling geven.
Heb je hier voorbeelden van, of een website? Klinkt ook leuk voor die belhamels van mij :biggrin2:
Door frodo quin
#3270722
Iets wat veel katten ook fijn vinden en heel makkelijk zelf te maken zijn valeriaanspeeltjes. Je kan ze kopen of zelf maken uit een oud stuk stof, valeriaan en vulling. Bv een stuk van een oude jeans vullen met niet giftige kussenwol (niet van die bolletjes dus) of repen fleece, katoen,... en valeriaan uit een biowinkel. Dichtnaaien en hem er regelmatig mee laten spelen, maar wel niet laten liggen, dan worden ze het beu.

Dat niet de hele tijd laten liggen geldt ook wel voor andere speeltjes, je wisselt best af, want de meeste katten zijn alles snel beu.
Door Envie
#3270769
Heel lief dat jullie allemaal zo meedenken. Maar hij is wel vrij schuw. Met hem spelen zit er voorlopig niet in. Hij zit overdag achter een houten wandje waar ik niet bij kan komen. Vannacht heeft hij voor t eerst de brokjes gevonden die ik al bijna een week op verschillende plekjes had gelegd. Hij gaat pas eten als t donker is. Ik leg dingen met mijn luchtje eraan bij zijn etensbak. Ik heb al een aantal verstop plekjes gemaakt, die zou ik kunnen gaan afwisselen. En ik ga zijn eten wat meer verspreiden. Verder heb ik vier keer daags een goed gesprek met hem :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door