Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3285660
El_Kato schreef:Omdat je een reactie op een vraag van mij quote voel ik me aangesproken. Waar lees jij dat ik ontken dat er een groot verschil zit tussen jacht en agressie? Ik heb een vraag gesteld, uit nieuwsschierigheid niet meer en niet minder dan dat. Ik heb ook nergens gezegt dat als je hond een muis vangt of een mier doodtrapt er gelijk een spuit in mag maar heb me afgevraagd waar de grens ligt en dan mn met betrekking tot andere huisdieren. Dieren waar van gehouden word en waar iemand verdriet van heeft wanneer deze er niet meer is.

Nou was eigenlijk niet zozeer naar jou gericht (onzorgvuldige quote dan denk ik, sorry) maar meer naar El Kato die letterlijk schrijft
"Het one strike out principe vind ik wel oke maar ook hier voor alle rassen, en dan niet alleen de genoemde HR rassen, ook voor die schatjes die de kat van de buren mollen, daar wordt nl ook van gehouden (als het goed is). Een hond moet gewoon geen schade aan andere dieren/mensen aanrichten, nooit!"

en dat vind ik dus veel te ver gaan.

De grens .. tja... die zal voor veel mensen anders liggen, denk ik eerlijk gezegd. Vraag het een oudere boer hier in de buurt en meesten zullen zeggen "tja, hond die kat grijpt - kan gebeuren". Wij logeerden in Oostenrijk op een boerderij waar ook katten rondliepen. Vantevoren aangegeven dat onze honden die daar fel op zijn, ik vraag dat altijd na als we iets boeken. Dan wordt gezegd "van harte welkom hoor, ach dan moeten de katten maar zorgen dat ze op tijd weg zijn" . Nou doen wij er ook heel veel aan om te voorkomen dat er iets gebeurd. Want ik vind het zelf veel te vervelend, maar het wordt daar wel gezien als iets dat kan gebeuren.

Of het jagen op wild: in een boek dat ik heb gaat een man met zijn hond naar Kazachtstan, en daar snappen ze er niks van dat die hond niet gewoon op de hazen mag jagen= leuk tijdverdrijf voor het beestje en er zijn er toch genoeg.

Nog een verhaal: onze vorige husky Chenak was nogal een houdini, toen we hem net hadden ontsnapte hij uit de tuin door de deur van de schuur open te maken (wij wisten niet dat hij dat kon, die zat altijd op slot maar manlief ging wandelen en had net de deur van slot gehaald en wilde 'nakje aan gaan lijnen toen hij weg glipte en de deur open maakte... razendsnel beest. Die fout hebben we dus nooit meer gemaakt)
Manlief op zoek, twee mensen die pal naast de wijk een weitje met schapen hadden gewaarschuwd, tel nr doorgegeven. Uiteindelijk heeft hij hem gevonden en bleek hij een konijn gedood te hebben. Wij baalden als een stekker, vonden het echt heel vervelend. Dus direct aangeboden om voor een nieuw konijn te zorgen. Zegt de eigenaar "NEEEE, geen nieuw konijn. Was nl van zijn dochtertje maar die keek er nooit meer naar om, beestje zat hele dagen alleen in een hokje en ze waren eigenlijk blij er vanaf te zijn.... Ok, grote bos bloemen en knuffel voor kind. Was wel al politie bij geweest, dus wij waarschuwing te pakken. De man heeft geen aangifte gedaan verder, elke keer als we hem tegen kwamen kregen de honden een knuffel en het contact is verder prima gebleven. Hij zei wel "jullie reactie bepaalde wel voor mij of ik mijn aangifte wel of niet door zou zetten" En dat is denk ik wel een ongrijpbaar onderdeel: hoe gaat iemand er mee om.

Ik vind een hond niet "fout" als hij een konijn pakt, ik vind een eigenaar wel "fout" als hij dat bij herhaling laat gebeuren of uitermate laks optreedt. Een broer van Chenak woonde bij iemand die het wel leuk vond om hem op hazen te zien jagen, die de hond keer op keer los liet lopen in het bos zelfs als hij af en toe een ree pakte en het eigenlijk wel grappig vond dat hij de kippen van de boswachter doodde. Tja. Dat laatste getuigt op zijn minst van weinig respect voor andermans eigendom. en van weinig respect voor de natuur.

Overigens mis ik nog een limiet in jouw stuk: niet huisdieren maar nutsdieren (om nog eens een ouderwets woord te gebruiken): ik vind het ook beslist niet ok als mijn honden vee lastig vallen. Dat is iemand anders broodwinning en ik vind dat ik mijn best moet doen om schade daaraan te voorkomen. Ook een leuk discussie punt: wanneer doet iemand voldoende zijn best? Want 100% veiligheid in het leven is niet te garanderen... Wat vind de samenleving nog acceptabel aan risico...

Bij wild vind ik de grens lastiger, ik laat ze niet jagen op ree ed. maar een muis of mol kan ik niet zo mee zitten. Hoewel: ik vind het niet zo prettig maar ik kan het niet voorkomen zonder mijn honden zo'n beperking op te leggen dat het leven niet leuk meer is (dan moet ik ze aan een 1 mtr lijn strak naast me op de weg laten lopen en ze nul laten snuffelen.... Spot is zo snel dat hij in volle vaart de heuvel afrennend met mij, aan een 2 mtr lijn, ineens opzij springend een muis heeft... ) . En ja, die oudere boer hier in de buurt snapt natuurlijk al helemaal niet waar ik mij druk om maak; wat maakt het nou uit dat er een muis gemold is....
Door Kuikuhnek
#3285664
Ik ben wel voor een one strike out voor alle honden. Maar zoals ik al eerder aangaf dan wel onder dezelfde omstandigheden.
Wat jij nu schetst is iets waar je vaak geen invloed op hebt.
Maar een HR hond die hetzelfde doet staat wel gelijk drie nu achter.
Een Husky ook eerlijk gezegd want die hebben ook de naam om vee en dergelijke te pakken ( spreek helaas uit ervaring)
Ik denk dat we het er allemaal we over eens zijn dat het hier moet gaan over de honden die, zoals Lizzy al aangaf, in bv het bos lopen en vanuit het niks een andere hond pakken en verwonden.
HR hond of niet, heb je zo een hond, dan is het klaar. Het is gestoord gedrag en hoort niet thuis in onze maatschappij.
Maar ik vind het te kort voor de bocht om een Staff of wat voor soort HR hond dan ook wel af te spuiten maar een Golden niet, onder dezelfde omstandigheden.
Als je het verplaatst naar mensen dan is ook de wereld te klein, en terecht.
Door Siberienne
#3285667
Kuikuhnek schreef:Ik ben wel voor een one strike out voor alle honden. Maar zoals ik al eerder aangaf dan wel onder dezelfde omstandigheden.
Wat jij nu schetst is iets waar je vaak geen invloed op hebt.
Maar een HR hond die hetzelfde doet staat wel gelijk drie nu achter.
Een Husky ook eerlijk gezegd want die hebben ook de naam om vee en dergelijke te pakken ( spreek helaas uit ervaring)
Ik denk dat we het er allemaal we over eens zijn dat het hier moet gaan over de honden die, zoals Lizzy al aangaf, in bv het bos lopen en vanuit het niks een andere hond pakken en verwonden.
HR hond of niet, heb je zo een hond, dan is het klaar. Het is gestoord gedrag en hoort niet thuis in onze maatschappij.
Maar ik vind het te kort voor de bocht om een Staff of wat voor soort HR hond dan ook wel af te spuiten maar een Golden niet, onder dezelfde omstandigheden.
Als je het verplaatst naar mensen dan is ook de wereld te klein, en terecht.
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met situaties waar je geen invloed op hebt?

Husk's hebben die naam van jagers ook terecht. Dat weet ik als eigenaar dus aan mij om extra voorzichtig te zijn. Ik heb er dan ook een hekel aan als mensen daar niet zorgvuldig mee om gaan. Ik vind dat als je een husky neemt, je de maatregelen (zoals een goed afgesloten tuin bv, of een stevige lijn) al vantevoren moet nemen.
Ik denk dat HR honden de naam ook terecht hebben, van vaker extreme agressie. En dat je dus van de eigenaar extra zorgvuldigheid mag verwachten en dat daar dus eerder een one-strike out mag gelden dan voor andere honden
De vergelijking naar rassen bij mensen gaat mank: er is geen subgroep gefokt voor een bepaald doel of kenmerk, voorzover ik weet (minder inteelt ook). De aard en aanleg van een ras zijn dus veel minder eenduidig dan bij een hond. Racisme gaat niet over het benoemen van erfelijk aanleg maar over foute opvattingen dat bepaalde rassen bepaalde kenmerken zouden hebben. Bij honden is dat nu eenmaal wel zo. En overal zijn uitzonderingen.
Bij een ras wat er niet om bekend staat, kun je als eigenaar meer overvallen worden door een bepaalde gebeurtenis, en vind ik dat een hond & baas een 2e kans mogen krijgen. Om die "uit het niets" te kunnen onderzoeken en zorgvuldig te evalueren en ook omdat de kans op succes van therapie wellicht groter is. Niet moeten per definitie (er zijn gestoorde honden binnen elk ras denk ik, wel veel zeldzamer en uitzonderlijker) maar wel mogen. Dus in die zin zie ik de de HR lijst wel zitten: kwestie van risicoinschatting.
Door Lizzy
#3285675
Ik zit al mijn hele leven in de honden. En ik heb nog nooit een Golden Retriever een andere hond zo zien toetakelen dat ie daar ter plekke dood viel (of later bij de dierenarts). Mijn eigen hond is op een haar na gesloopt door zo'n HR hond en Leo is in Den Haag meerdere keren getuigen geweest van een HR hond die een andere hond sloopte (en de politie eraan te pas moest komen). Gaan ze eenmaal door het lint, deze HR jongens, zijn gewoon niet te stoppen. Niet met 4 volwassen mannen, niet met niks. Zelfs niet met vier kogels. Dus in mijn ogen zijn alle vergelijkingen tot op heden niet van toepassing. Een HR hond (behalve dan een Engelse Bull en een Boxer, snap er werkelijk geen bal van waarom die erop staan, maar goed), als je dan toch perse wilt vergelijken : een geflipte HR hond is als een geflipt iemand die met een mitrailleur door de stad loopt. En een Golden Retriever wordt ook wel eens boos en heeft dan heel stoer een nagelkniptangetje. Deze regel is opgesteld (en het is nog geen wet) niet omdat geflipte Golden Retrievers een bedreiging vormen voor andere honden. Deze regel is opgesteld omdat HR honden nu te vaak schade hebben aangericht en niet HR hondenbezitters en nu wel eens helemaal klaar mee zijn met dit soort honden. En de HR hond eigenaar en fokker loopt al jaren te krakelen dat het de stamboomloze honden zijn, zo erg allemaal niet is, het een kwestie van opvoeding is en ohww Teckels bijten ook en kijk hem nou eens lief gapen terwijl peutertje hem aan zijn staartje trekt. Nou, dit krijg je er dan van, als je het probleem HR-hond niet serieus neemt....

(ik denk echt dat we het in deze hele HR honden discussie eens zuiver zouden moeten proberen te houden - dit probleem gaat niet over Teckeltjes die wel eens in je broekspijpen hangen gewoon).
Door Martine-Tom
#3285676
Lizzy schreef:I het een kwestie van opvoeding is en ohww Teckels bijten ook en kijk hem nou eens lief gapen terwijl peutertje hem aan zijn staartje trekt. Nou, dit krijg je er dan van, als je het probleem HR-hond niet serieus neemt....
Gister op 1 van de vele facebook berichten deze foto als reactie getroffen
Afbeelding
"kijk eens hoe lief de mijne is" ::)

Ja en vind hondlief het ook zo leuk?
En dan zegt ie toch een keer hap en dan is het "ich habe es nicht gewust" ::)
(gaat me in dit geval nog niet eens om het feit dat het een vechthond is, een kind heeft niks in de mand van de hond te zoeken en als ze erop willen zitten hadden ze maar een paard moeten kopen ;) )

Boxer staat erop omdat hij van oorsprong gefokt is om te vechten (zeggen de experts in elk geval, geen idee wat de oorsprong van de boxer is eigenlijk) de lijst bestaat uit honden die als oorspronkelijk doel vechten hebben.

Wat mij betreft mag een labrador die een hond compleet sloopt ook een spuitje krijgen, maar ook ik ben van mening dat het echt anders is. Een HR hond vecht anders, vanuit andere motivatie en doorgaans ook vanuit het niks. Als je een windhond neemt ben je toch ook niet verbaasd dat als je hem loslaat hij met 80 km per uur even een rondje over het strand crosst? Waarom is het dan zo moeilijk om te erkennen dat je een vechthond hebt met de predispositie om andere honden aan te vallen en daar je verantwoordelijkheid in te nemen. Vind je dat sneu en wil je een hond die je wel met een geruster hart los kan laten moet je een ander ras zoeken.

@angelique: Ik doelde meer op het feit dat er geen hond-hond registratie is tot op heden en dat mij dat dus ook lastig lijkt. Dat zou nu dus bij eigenaren vandaan moeten komen en daar lijkt me een objectiviteitsprobleempje te zitten.
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op za 25 feb 2017, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3285677
Siberienne schreef: Of het jagen op wild: in een boek dat ik heb gaat een man met zijn hond naar Kazachtstan, en daar snappen ze er niks van dat die hond niet gewoon op de hazen mag jagen= leuk tijdverdrijf voor het beestje en er zijn er toch genoeg.
Jagen is natuurlijk wel meer dan enkel en alleen "een beestje dood maken" in het drukke NL.

Als het énkel en alleen een beestje doodmaken waar er heel veel van zijn, tja, dan kom je uit bij de muisjes en nee daar heb ik inderdaad wat minder moeite mee. Lullig voor het muisje, maar die dingen kweken als uuuh muizen en wat je zegt, zelfs aan een 2 meter lijn is het soms amper te voorkomen.

Het is heel anders wanneer Oscar achter een haas aan gaat. Dat gaat over grote afstanden en dan kom je hier in NL gegarandeerd wegen tegen. Hazen zijn er niet in extreme overvloed, dus daar heb ik al veel meer moeite mee dan muisjes. Maar het idee dat mijn hond een verkeersongeval veroorzaakt, vind ik een hele heftige consequentie van het jagen. Bovendien is de kans dat je je hond door het jagen op een haas kwijt raakt ook vrij groot en ik dat vind ik in ons drukke land ook een no-go.

Oscar jaagt daarnaast ook nog op katten en paarden. Bij katten ga ik er altijd nog van uit dat er een liefhebbend baasje is en dus is dat een 1000% no-go. Bij paarden is er een ruiter/menner (los in de wei boeit het hem weinig), dus ik hoef weinig te zeggen over de enorme consequenties is als hij dan de kans krijgt er achteraan te gaan.

Ik vind persoonlijk jagen ook heel eenvoudig te voorkomen. Sinds zij ons er bewust van zijn, is het nul keer meer gebeurd. Is echt niet moeilijk hoor, kwestie van hond aangelijnd houden. Tenzij je materiaal je een keer flink in de steek laat, is aanlijnen een sluitende oplossing. Alleen de meeste mensen raken zowat in paniek van dat idee, want Fikkie moet los kunnen lopen. En hoewel ik echt wel snap dat loslopen hartstikke leuk is, is het ook prima mogelijk je hond aangelijnd een fijn leven te geven. Het vraagt creativiteit en aanpassingsvermogen, maar het kan wel. Ik vind jagen en de risico's ernstig genoeg om daar de consequentie van aanlijnen aan te hangen.

Ik vind persoonlijk het geen probleem dat HR honden een one-strike-out krijgen, mits er duidelijke richtlijnen en gedegen onderzoek is naar de incidenten. Ik zou voor alle niet-HR rassen gerust voor een two-strike-out willen stemmen. Omdat een tweede kans vaak best gerechtvaardigd kan zijn, maar meer ook niet nodig is. We hebben het hier wel over ernstige incidenten en onderdeel van dit plan is het veel beter bij gaan houden van cijfers. Het zal vanzelf duidelijk worden hoe de verhoudingen liggen tussen de gekozen HR rassen en de niet-HR rassen.
Door hannabelgje
#3285681
Martine-Tom schreef: Gister op 1 van de vele facebook berichten deze foto als reactie getroffen
Afbeelding
"kijk eens hoe lief de mijne is" ::)

Ja en vind hondlief het ook zo leuk?
En dan zegt ie toch een keer hap en dan is het "ich habe es nicht gewust" ::)
(gaat me in dit geval nog niet eens om het feit dat het een vechthond is, een kind heeft niks in de mand van de hond te zoeken en als ze erop willen zitten hadden ze maar een paard moeten kopen ;) )

Boxer staat erop omdat hij van oorsprong gefokt is om te vechten (zeggen de experts in elk geval, geen idee wat de oorsprong van de boxer is eigenlijk) de lijst bestaat uit honden die als oorspronkelijk doel vechten hebben.

Wat mij betreft mag een labrador die een hond compleet sloopt ook een spuitje krijgen, maar ook ik ben van mening dat het echt anders is. Een HR hond vecht anders, vanuit andere motivatie en doorgaans ook vanuit het niks. Als je een windhond neemt ben je toch ook niet verbaasd dat als je hem loslaat hij met 80 km per uur even een rondje over het strand crosst? Waarom is het dan zo moeilijk om te erkennen dat je een vechthond hebt met de predispositie om andere honden aan te vallen en daar je verantwoordelijkheid in te nemen. Vind je dat sneu en wil je een hond die je wel met een geruster hart los kan laten moet je een ander ras zoeken.

@angelique: Ik doelde meer op het feit dat er geen hond-hond registratie is tot op heden en dat mij dat dus ook lastig lijkt. Dat zou nu dus bij eigenaren vandaan moeten komen en daar lijkt me een objectiviteitsprobleempje te zitten.
Ja helemaal mee eens.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door winni
#3285704
@ Lizzy: En een Golden Retriever wordt ook wel eens boos en heeft dan heel stoer een nagelkniptangetje.

Soms heb je gelijk maar soms ook niet. Hoe verklaar je dan het bijten van een Labrador die 100 hechtingen veroorzaakt bij een sharpei. ( die nam ik alleen mee met een muilkorf in mijn husroedel)
En een Labrador die in een been van een mens hangt en niet meer los laat. (ervaring van Renate van Rooij bij d'r hondenopvang)
En een deense dog waarvan het baasje hem niet kan houden en die een poosje geleden een gat in mijn teef d'r keel bijt? Dus echt voor de kill gaat?

Ik vind dat ze echt geen onderscheid mogen maken tussen rassen die ernstige bijtincidenten hebben veroorzaakt. Dan iedere hond die dit doet een spuit erin. En of ie nou een konijn of een zwerfkat of een loslopende huiskat vermoord; een hond ziet geen verschil volgens mij; als het maar rent.
Door Siberienne
#3285708
winni schreef:@ Lizzy: En een Golden Retriever wordt ook wel eens boos en heeft dan heel stoer een nagelkniptangetje.

Soms heb je gelijk maar soms ook niet. Hoe verklaar je dan het bijten van een Labrador die 100 hechtingen veroorzaakt bij een sharpei. ( die nam ik alleen mee met een muilkorf in mijn husroedel)
En een Labrador die in een been van een mens hangt en niet meer los laat. (ervaring van Renate van Rooij bij d'r hondenopvang)
En een deense dog waarvan het baasje hem niet kan houden en die een poosje geleden een gat in mijn teef d'r keel bijt? Dus echt voor de kill gaat?

Ik vind dat ze echt geen onderscheid mogen maken tussen rassen die ernstige bijtincidenten hebben veroorzaakt. Dan iedere hond die dit doet een spuit erin. En of ie nou een konijn of een zwerfkat of een loslopende huiskat vermoord; een hond ziet geen verschil volgens mij; als het maar rent.
Uuuuh wat bedoel je nou met dat laatste precies te zeggen? Dat in die honden ook een spuit moet die een konijn doodbijten omdat dat precies hetzelfde is als een stafford die een nietsvermoedende poedelkruising zowat in 2-en bijt?
Door Lizzy
#3285710
winni schreef:@ Lizzy: En een Golden Retriever wordt ook wel eens boos en heeft dan heel stoer een nagelkniptangetje.

Soms heb je gelijk maar soms ook niet. Hoe verklaar je dan het bijten van een Labrador die 100 hechtingen veroorzaakt bij een sharpei. ( die nam ik alleen mee met een muilkorf in mijn husroedel)
En een Labrador die in een been van een mens hangt en niet meer los laat. (ervaring van Renate van Rooij bij d'r hondenopvang)
En een deense dog waarvan het baasje hem niet kan houden en die een poosje geleden een gat in mijn teef d'r keel bijt? Dus echt voor de kill gaat?

Ik vind dat ze echt geen onderscheid mogen maken tussen rassen die ernstige bijtincidenten hebben veroorzaakt. Dan iedere hond die dit doet een spuit erin. En of ie nou een konijn of een zwerfkat of een loslopende huiskat vermoord; een hond ziet geen verschil volgens mij; als het maar rent.
Ik snap dat je er de kelere in hebt hoor, maar wat je hier schrijft...., je slaat nu echt door. Met zulke uitspraken ga je de oorlog voor jouw type hond niet winnen, ik denk dat je eerder het tegendeel bereikt, want als je niet eens een onderscheid kan maken tussen vechten om het vechten en iets achterna jagen, dan houdt iedere vorm van discussie op.
Door Siberienne
#3285754
Lizzy schreef:Ik snap dat je er de kelere in hebt hoor, maar wat je hier schrijft...., je slaat nu echt door. Met zulke uitspraken ga je de oorlog voor jouw type hond niet winnen, ik denk dat je eerder het tegendeel bereikt, want als je niet eens een onderscheid kan maken tussen vechten om het vechten en iets achterna jagen, dan houdt iedere vorm van discussie op.
+1 - jij verwoordt eigenlijk precies mijn gevoel - alleen wat duidelijker en netter ;) ;)
Door Kuikuhnek
#3285773
Probleem is een beetje en dat snap ik wel dat er nu mensen in een hokje gezet worden.
Althans, zich in een hokje gezet voelen dan.
Want ik denk dat iedereen hier de juiste bedoelingen heeft maar het er bij de een net even wat anders uitkomt dan bij de ander, ik spreek uit ervaring ::)
Helaas zullen de goeie in dit geval onder de kwade lijden.
Jacht instinct is iets totaal anders dan een hond die voor de kill gaat bij een andere hond.
Ik heb een hond gehad die opgegroeid was met katten en thuis de grootste vriendjes waren.
Maar als die er buiten een zag dan moest en zou hij er achteraan.

Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat er een oplossing moet komen voor de bijtgrage honden die er nu zijn.
Hoe en wanneer men dit gaat doen, laten we het afwachten.
Wij hebben er niet heel veel invloed op.
De ene vindt dat elke hond onder dezelfde omstandigheid een spuit moet krijgen, de andere vindt dat alleen de HR honden direct een spuit moeten krijgen en een ander ras een tweede kans, weer een andere vindt dat het ene ras er terecht bijstaat en de ander weer niet.
We zullen het nooit 100% met elkaar eens worden, gelukkig maar, saaie wereld zou het dan zijn.
;)
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3285774
Een HR hond (behalve dan een Engelse Bull en een Boxer, snap er werkelijk geen bal van waarom die erop staan, maar goed)
Die twee rassen niet, maar wmb de bull terrier ook niet. En niet omdat ik met een roze bril kijk.....
Mijn staffordreu liep niet los, tenzij op een afgesloten terrein. En dan alleen, of met onze Sem of later Liz. Waarom? Omdat ik niet met een roze bril keek, kijk :) Ik loop ook om voor bepaalde rassen, en mijn Boon was er daar een van geweest....

Pum is onze derde bullterrier en, net als bij de vorige dames, vertoont zij absoluut geen 'go for the kill' gedrag. Pum is nu 3 keer aangevallen en wat zij dan doet, is keurig corrigeren, klaar en wegstappen. De derde keer, met een poedelachtige, had ik de poedel overigens te pakken voor zij kon corrigeren. Maar Pum stond er rustig bij, deed geen poging om in de aanval te gaan.

En nou begrijp ik wel dat onze drie meiskes geen vertegenwoordigers zijn van een compleet ras. Maar ik ben een aantal keer op een bullterrierforumdag geweest; geen incidenten. Weleens een snauw, maar dat was het.

Ik vind het ontzettend jammer dat de bullterrier op de HRlijst staat. Komt er idd een advies waarin zij ook daadwerkelijk tot die lijst gaan horen, pak ik mijn 'verlies'. Dan krijgt ze een muilkorf om. Gaat ze aan een korte lijn waar moet. Maar ik vind het oprecht jammer, ik ben, volgens sommigen té, voorzichtig met haar. Met al mijn honden geweest. Maar ik denk dat zij, ook met muilkorf, niet minder blij wordt van het strand, dus dan moet het maar met....
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3285776
Ik denk dat er twee dingen zijn die ten grondslag liggen aan bijtincidenten.
Aan de ene kant de rassen die voor de kill gaan en aan de andere kant de honden die andere honden lastig vallen cq baasjes die de regels aan de laars Lappen.

In mijn ogen zou er met handhaving van aan lijnen begonnen mogen worden. Denk dat daar al veel bijtincidenten mee voorkomen kunnen worden (en veel ergernissen).
Bij HR honden zou een verplichte cursus moeten komen omdat hierbij verantwoordelijk gedrag nog belangrijker is. Maak de drempel voor aanschaf daar maar hoger.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3285777
Kuikuhnek schreef: We zullen het nooit 100% met elkaar eens worden, gelukkig maar, saaie wereld zou het dan zijn.
;)
Nou geef mij maar een vreselijk saaie wereld dan!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door