Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3267042
Van mij hoef je deze honden (dan wel goed gefokt - toch proberen marktplaatsfukkers te verbieden) ook niet te verbieden. Aanlijn en muilkorfverplichting vind ik prima.
Door src_esther
#3267055
Lizzy schreef:Van mij hoef je deze honden (dan wel goed gefokt - toch proberen marktplaatsfukkers te verbieden) ook niet te verbieden. Aanlijn en muilkorfverplichting vind ik prima.
Een een torenhoge hondenbelasting voor de klapkaken zou ook niet misstaan...

In het park kwam ik een keer een man tegen met een klapkaak achtige. Hij wilde eigenlijk geen hond meer, maar een bekende van hem was fokker. Had de hond bij de pupkoper weggehaald omdat hij er achter was gekomen dat het pupje de godganse dag in een bench werd opgesloten en zocht iemand met ervaring die voor de hond wilde zorgen. Gaat best ver dat een fokker een hond terug eist, maar in dit geval niet onterecht. Zouden er meer moeten doen, controleren of de gesproken en geschreven woorden over het wel en wee van de pup ook echt kloppen...
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3267062
src_esther schreef: Een een torenhoge hondenbelasting voor de klapkaken zou ook niet misstaan...

In het park kwam ik een keer een man tegen met een klapkaak achtige. Hij wilde eigenlijk geen hond meer, maar een bekende van hem was fokker. Had de hond bij de pupkoper weggehaald omdat hij er achter was gekomen dat het pupje de godganse dag in een bench werd opgesloten en zocht iemand met ervaring die voor de hond wilde zorgen. Gaat best ver dat een fokker een hond terug eist, maar in dit geval niet onterecht. Zouden er meer moeten doen, controleren of de gesproken en geschreven woorden over het wel en wee van de pup ook echt kloppen...
Heel goed van deze fokker, maar je moet er ook de mogelijkheid toe hebben en een oplossing kunnen aanbieden (zoals deze herplaatsing). Want meer dan 2 van zulke honden in huis, zeker reuen, is gewoon niet te doen...
En over de selectie van pupkopers (en dat zullen veel fokkers hier kunnen beamen): je kan nog zoveel uitleggen en afspreken, dan nog kan het anders gaan. Hebben het nu zelf met een van Kimo's dochters... nog geen 7 maanden en al ruim een maand geleden gecastreerd. Terwijl er zowel in de meegegeven documenten als in het gesprek vantevoren en bij ophalen is uitgelegd waarom zo vroeg castreren echt niet goed is. Daar doe je als fokker helaas niets meer aan Afbeelding
Door Esther Q
#3267071
Lizetta schreef:Heel goed van deze fokker, maar je moet er ook de mogelijkheid toe hebben en een oplossing kunnen aanbieden (zoals deze herplaatsing). Want meer dan 2 van zulke honden in huis, zeker reuen, is gewoon niet te doen...
En over de selectie van pupkopers (en dat zullen veel fokkers hier kunnen beamen): je kan nog zoveel uitleggen en afspreken, dan nog kan het anders gaan. Hebben het nu zelf met een van Kimo's dochters... nog geen 7 maanden en al ruim een maand geleden gecastreerd. Terwijl er zowel in de meegegeven documenten als in het gesprek vantevoren en bij ophalen is uitgelegd waarom zo vroeg castreren echt niet goed is. Daar doe je als fokker helaas niets meer aan Afbeelding

Klopt, daar doe je niks aan. En je moet het ook maar te horen krijgen, als het echt niet gaat. Het is fijn als mensen ons dan benaderen, maar lang niet elke pupkoper wil contact houden. Ik heb zelf trouwens ook geen behoefte om alles en iedereen steeds in de gaten te houden. Pupkopers verdienen ook wel de vrijheid het op hun manier te doen. Vroege castratie is een mooi voorbeeld. Ik zie daar niks in, maar ik ken da's voor wie dit al hartstikke normaal is. Tja, wie heeft er dan gelijk? Zo zijn er telkens ontwikkelingen, waar ik voor mezelf de keuze in kan maken er niet in mee te gaan, maar als iemand op zijn eigen manier overtuigd raakt dat het wel de juiste weg is, kan ik ze moeilijk iets verbieden.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3267091
Lang over nagedacht om te reageren, of niet. Doe het nu toch.
Want ik heb dus 2 Amerikaanse bulldoggen. Ik vind nog steeds dat het niets over mij als persoon zegt, ik houd van dit ras. MAAR dit brengt ook een enorme verantwoording met zich mee, en dat is niet altijd fijn, of leuk, maar die neem ik wel.
Mijn honden zijn eigenlijk ALTIJD aangelijnd, enkele uitzondering waarbij ik enorm overzicht 360 graden heb daar gelaten. En ze zijn happy hoor aan de lijn. Ik loop altijd daar waar ze aangelijnd moeten zijn in het bos, kom ik iemand tegen, wat zelden is, zorg ik dat ik ruimte heb, of ik zorg dat ik een zijweg kan nemen. Ook bij mij in de buurt kies ik de wegen waar de minste mensen lopen. Is het omdat die van mij nu zo gevaarlijk zijn? Nee, maar ik wil het risico ook niet lopen dat hun wat gebeurd want dan veranderen ze meer dan de andere honden. Dat hebben we dus meegemaakt met Brutus, en dat wil ik nooit weer.
Bovendien, stel dat een van wel eens uitvalt, mijne brengen gewoon meestal meer schade doordat ze zo sterk zijn toe dan de gemiddelde hond. En ik ben stapel op mijn honden, maar dat zijn andere mensen ook op die van hun. Dus voorkomen is beter dan genezen.

Ben ik een uitzondering? Misschien, ben ik in de minderheid, ja zeker.
Ben ik voor een RAD zoals hij was? Ja..... Mijn honden mochten ten tijde van de RAD, ik liep met een kopie stamboom rond om eventueel te laten zien wat voor 'merk' het was.
Nu de RAD is geschort zie ik ook de MP nesten, zonder nadenken over bloedlijnen, welke eigenschappen er in die lijnen zit enz. Stamboom is ook dikke onzin, en ach gezondheidstesten zijn ook onzin, ze zijn nooit ziek.... En dit zie ik dus al een paar jaar met lede ogen aan...
Daarom hebben wij voor Harry ook gewoon €1500 betaald, niet omdat ik het leuk vind om zo'n bedrag op te hoesten, maar omdat de fatsoenlijke fokkers dit er nog steeds voor vragen.

Snap ik al jullie angst? Natuurlijk! Ik begrijp het heel goed! En ik snap dat jullie graag zien dat ze van het straatbeeld verdwijnen, eerlijk, veel mensen zie ik ook liever niet met deze honden lopen. Voor een groot deel omdat ze totaal nul komma nul verstand hebben van hondengedrag en wat stresssignalen zijn. Wat die geven ze ook hoor, misschien minder duidelijk, maar ze geven ze echt, en ik vind ook nog best duidelijk.

Een oplossing? Heb ik ook niet echt, als ik mag kiezen, de RAD zoals hij was, maar dan met uitsterfbeleid. In beslagname vind ik zoals het toen was mensonterend. Want ik moet er niet aan denken dat mijn honden gewoon hier uit huis gehaald worden en er gaat een spuitje in, je mag er niet bij zijn, geen as, helemaal niets he. Voor die mensen die wel goed zijn voor hun hond, ook niet fair.
Aanlijnen en muilkorf, zou ik persoonlijk geen probleem mee hebben, maar ik geloof nooit dat de mensen die eigenlijk deze honden niet zouden moeten hebben zich daar aan houden.....
Door Esther Q
#3267096
Goed dat je reageert!
Ik ben het met je eens over een uitsterfbeleid. De andere optie is idd verschrikkelijk ...
En ik vermoed ook dat niet alle mensen (en waarschijnlijk vooral diegene waarbij het extra belangrijk is) zich aan een muilkorf- en aanlijnplicht zullen houden. Maar als de plicht er is, kun je er iig iets mee. Misschien inbeslagname na twee overtredingen, ik noem maar iets.
Het lijkt me trouwens erg lastig als je hart bij een zo zeer omstreden ras ligt. Bij de rassen die ik hier heb rondlopen gaat natuurlijk net zoveel mis. Maar ja, doordat de consequenties minder groot zijn, wordt dat alles minder als een probleem ervaren.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3267102
constance.blokzijl schreef:Lang over nagedacht om te reageren, of niet. Doe het nu toch.
Want ik heb dus 2 Amerikaanse bulldoggen. Ik vind nog steeds dat het niets over mij als persoon zegt, ik houd van dit ras. MAAR dit brengt ook een enorme verantwoording met zich mee, en dat is niet altijd fijn, of leuk, maar die neem ik wel.
Mijn honden zijn eigenlijk ALTIJD aangelijnd, enkele uitzondering waarbij ik enorm overzicht 360 graden heb daar gelaten. En ze zijn happy hoor aan de lijn. Ik loop altijd daar waar ze aangelijnd moeten zijn in het bos, kom ik iemand tegen, wat zelden is, zorg ik dat ik ruimte heb, of ik zorg dat ik een zijweg kan nemen. Ook bij mij in de buurt kies ik de wegen waar de minste mensen lopen. Is het omdat die van mij nu zo gevaarlijk zijn? Nee, maar ik wil het risico ook niet lopen dat hun wat gebeurd want dan veranderen ze meer dan de andere honden. Dat hebben we dus meegemaakt met Brutus, en dat wil ik nooit weer.
Bovendien, stel dat een van wel eens uitvalt, mijne brengen gewoon meestal meer schade doordat ze zo sterk zijn toe dan de gemiddelde hond. En ik ben stapel op mijn honden, maar dat zijn andere mensen ook op die van hun. Dus voorkomen is beter dan genezen.

Ben ik een uitzondering? Misschien, ben ik in de minderheid, ja zeker.
Ben ik voor een RAD zoals hij was? Ja..... Mijn honden mochten ten tijde van de RAD, ik liep met een kopie stamboom rond om eventueel te laten zien wat voor 'merk' het was.
Nu de RAD is geschort zie ik ook de MP nesten, zonder nadenken over bloedlijnen, welke eigenschappen er in die lijnen zit enz. Stamboom is ook dikke onzin, en ach gezondheidstesten zijn ook onzin, ze zijn nooit ziek.... En dit zie ik dus al een paar jaar met lede ogen aan...
Daarom hebben wij voor Harry ook gewoon €1500 betaald, niet omdat ik het leuk vind om zo'n bedrag op te hoesten, maar omdat de fatsoenlijke fokkers dit er nog steeds voor vragen.

Snap ik al jullie angst? Natuurlijk! Ik begrijp het heel goed! En ik snap dat jullie graag zien dat ze van het straatbeeld verdwijnen, eerlijk, veel mensen zie ik ook liever niet met deze honden lopen. Voor een groot deel omdat ze totaal nul komma nul verstand hebben van hondengedrag en wat stresssignalen zijn. Wat die geven ze ook hoor, misschien minder duidelijk, maar ze geven ze echt, en ik vind ook nog best duidelijk.

Een oplossing? Heb ik ook niet echt, als ik mag kiezen, de RAD zoals hij was, maar dan met uitsterfbeleid. In beslagname vind ik zoals het toen was mensonterend. Want ik moet er niet aan denken dat mijn honden gewoon hier uit huis gehaald worden en er gaat een spuitje in, je mag er niet bij zijn, geen as, helemaal niets he. Voor die mensen die wel goed zijn voor hun hond, ook niet fair.
Aanlijnen en muilkorf, zou ik persoonlijk geen probleem mee hebben, maar ik geloof nooit dat de mensen die eigenlijk deze honden niet zouden moeten hebben zich daar aan houden.....
Ik kan me voorstellen dat je er even goed over hebt moeten nadenken of je zou reageren.
Maar jij bent nou juist dat voorbeeld van degene waarmee we (ik spreek nu over een groep mensen waarvan ik weet dat ze hetzelfde denken als ik) geen problemen hebben. Jij neemt wel de verantwoordelijkheid, bent je bewust van de problemen die er zouden kunnen ontstaan en hebt ook door dat het jouw honden ook aangrijpt.
Door judith1967
#3267104
Echt ik huiver voor die klapkaken.

Vanmorgen kwam ik er ook weer zo eentje(type bodybuilder) aan een uitrollijn,ooooh die hond liep zich eigen zo op te fokken.En maar staren en zich kwaad maken.Ik ben achter een auto blijven staan totdat hij voorbij was.Die eigenaar vond het heel normaal dat zijn hond zich zo gedroeg.Maar Dorian gaat zich ook anders gedragen daardoor,hoger op zijn poten lopen,terugstaren.Bij de meeste honden krijg ik zijn aandacht wel,maar bij dit soort type honden lukt het mij niet goed.
En weetje wat ik ook denk dat het vaak is.Een stukje stoerdoenerij en ook een stukje onwetendheid,want ja zo klapkaak gedraagt zich nu eenmaal zo.Dat hoort er nu eenmaal bij.En ze beseffen ook niet wat voor schade zo hond aan kan richten.
Hier wonen wel een aantal mensen die echt verantwoordelijk met hun hond omgaan,hoor.Maarja ook bepaalde types die zo hond echt hebben voor de stoerdoenerij.

Een aanlijnplicht en muilkorfgebod jahoor prima.

En ik snap best dat je als echte liefhebber van dit ras hier wel moe van wordt.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3267109
judith1967 schreef:

En ik snap best dat je als echte liefhebber van dit ras hier wel moe van wordt.
Eigenlijk vooral boos, boos op de mensen die te eigenwijs, laks of gewoon te dom zijn voor deze honden. En het eigenlijk voor mij min of meer verpesten, maar ook een stuk plezier weg halen. Omdat ik eigenlijk altijd moet verdedigen waarom ik een Amerikaanse Bulldog zo geweldig vind.
Ook mijn honden bouwen spanning op, en dan is het aan mij om dat te begeleiden of te managen. En dat gaat mij prima af.

Ik heb (dankzij Brutus die gegrepen werd) nu 3 x een hondengevecht mee gemaakt, en alle 3 keren heb ik de andere eigenaar al zo lang van te voren gewaarschuwd: denk erom je hond bouwt spanning op, die grijpt vandaag of morgen een andere hond. Ik doe dat dus ook niet meer en ga die mensen ook uit de weg.

Ik geloof echt niet dat ze zo uit het niets aanvallen, dat zal voor iemand die net op dat moment op de verkeerde plaats is zo lijken maar ook deze honden bouwen gewoon spanning op. De spanningsboog is lager, dat wel. Maar ik heb nog nooit mee gemaakt dat ze 'zo ineens' 180 graden omdraaien.

Houderschap kan ik ook wel wat mee, en aan banden leggen voor fokken ook. Maak die prijzen voor allemaal maar €1500,-.

Ik weet dat destijds de Amerikaanse Staffords hebben gezegd we laten verplicht een MAG test doen, daar moeten ze voor slagen om te mogen fokken. Dat is nu standaard, en een voorwaarde om een FCI stamboom te krijgen, ik merk ook dat die stamboom Staffords, en meer van dit soort honden waarbij fokkers met liefde voor het ras kijken hoe ze minder scherp worden. Dat doen de stamboomloze nestenmakers helaas niet. Die kijken alleen hoe ze geld kunnen verdienen, en niet of hun (vooral kruisingen) nesten/honden überhaupt wel passen in deze maatschappij.
Door Martine-Tom
#3267115
constance.blokzijl schreef:Eigenlijk vooral boos, boos op de mensen die te eigenwijs, laks of gewoon te dom zijn voor deze honden. En het eigenlijk voor mij min of meer verpesten, maar ook een stuk plezier weg halen. Omdat ik eigenlijk altijd moet verdedigen waarom ik een Amerikaanse Bulldog zo geweldig vind.
Ook mijn honden bouwen spanning op, en dan is het aan mij om dat te begeleiden of te managen. En dat gaat mij prima af.

Ik heb (dankzij Brutus die gegrepen werd) nu 3 x een hondengevecht mee gemaakt, en alle 3 keren heb ik de andere eigenaar al zo lang van te voren gewaarschuwd: denk erom je hond bouwt spanning op, die grijpt vandaag of morgen een andere hond. Ik doe dat dus ook niet meer en ga die mensen ook uit de weg.

Ik geloof echt niet dat ze zo uit het niets aanvallen, dat zal voor iemand die net op dat moment op de verkeerde plaats is zo lijken maar ook deze honden bouwen gewoon spanning op. De spanningsboog is lager, dat wel. Maar ik heb nog nooit mee gemaakt dat ze 'zo ineens' 180 graden omdraaien.

Houderschap kan ik ook wel wat mee, en aan banden leggen voor fokken ook. Maak die prijzen voor allemaal maar €1500,-.

Ik weet dat destijds de Amerikaanse Staffords hebben gezegd we laten verplicht een MAG test doen, daar moeten ze voor slagen om te mogen fokken. Dat is nu standaard, en een voorwaarde om een FCI stamboom te krijgen, ik merk ook dat die stamboom Staffords, en meer van dit soort honden waarbij fokkers met liefde voor het ras kijken hoe ze minder scherp worden. Dat doen de stamboomloze nestenmakers helaas niet. Die kijken alleen hoe ze geld kunnen verdienen, en niet of hun (vooral kruisingen) nesten/honden überhaupt wel passen in deze maatschappij.
Echt uit het niks...nee. Even er van uitgaande dat het geen getraumatiseerde hond betreft, maar even puur op de aard van vechthonden. Nee die vallen niet uit het niks aan.
Eigenaren zien vaak alleen de signalen niet.
En ik heb wel het idee dat waar Tom bijv 50 stresssignalen geeft voor hij aan zou vallen een vechthond er 5 laat zien. Dat de drempel lager is.
Mijn ogen gingen open toen ik in Goes woonde en een eigenaar van een rednose pitt leerde kennen die zijn hond door en door kende, daar kon Tom ook gewoon mee spelen, de pitt liep ook gewoon los. Eigenaar zag de meest minime signalen en riep zijn hond dan terug, omdat ze dan nog niet in overdrive zat luisterde ze dan ook prima.
Maar goed, dan was ze aan het ravotten met Tom, en ineens kreeg ze het terugkom commando, mij was eigenlijk nog niks opgevallen. Baasje legde dan uit dat er in de verte een andere hond aan kwam, Tom was nog een pup, zij was een open teef, andere hond was een reu. Een fractie van een seconde stopte ze met haar spel en keerde haar oor richting de andere hond. Hij zag dat en wist dat als die hond dichterbij kwam zij Tom zou beschermen. Ongeacht of dat nou nodig was of niet, Tom was op dat moment van haar en een andere hond zou ze er niet bij dulden. Als hij haar aangelijnd hield legde ze zich erbij neer en gebeurde er echt nooit wat.
Heel wat uren heb ik met deze hond doorgebracht, ik heb de signalen uiteindelijk ook leren kennen en in al die uren is er dus echt nooit een voorval geweest. Dat heeft me doen beseffen dat het dus wel kan, in dit geval kon ze ook los, maar hij zei ook eerlijk dat als dat niet het geval was geweest ze gewoon een maatregel zou krijgen (muilkorf, lange lijn, aangelijnd...wat er dan ook nodig was).

Ik vond het mooi om te zien omdat je aan de ene kant heel duidelijk en "streng" moet zijn naar je hond, maar dat alles wat neigt naar agressie juist tegengesteld werkt. Nooit maar dan ook nooit heeft hij zijn stem tegen haar verheven. Duidelijk, streng, rechtvaardig en zeer consequent.
Wat gelijk de reden is dat ik dus nooit aan zo'n soort hond zou beginnen want ik weet van mezelf dat ik dat niet ben ;)
Ik vond het mooi om te zien, de band is geweldig...en nu ik via hem heb gezien wat er voor nodig is heb ik eigenlijk nog minder vertrouwen in de gemiddelde eigenaar. Hoevaak je iemand niet met geweld tegen zijn hond tekeer ziet gaan of de ene keer wel iets toestaat en de andere keer niet. Hoeveel eigenaren stress niet herkennen...

Maar goed, dat het kan en de aantrekkingskracht, ja dat snap ik wel ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3267117
constance.blokzijl schreef:Eigenlijk vooral boos, boos op de mensen die te eigenwijs, laks of gewoon te dom zijn voor deze honden. En het eigenlijk voor mij min of meer verpesten, maar ook een stuk plezier weg halen. Omdat ik eigenlijk altijd moet verdedigen waarom ik een Amerikaanse Bulldog zo geweldig vind.
Ook mijn honden bouwen spanning op, en dan is het aan mij om dat te begeleiden of te managen. En dat gaat mij prima af.
En dat is ook geen schande! Dat moeten eigenaren van zoveel rassen, want er zijn zoveel rassen die bepaalde kenmerken hebben die in de huidige maatschappij geen schade zijn. Sterker nog, als elke hondeneigenaar zich gewoon aan de basis etiquette zou houden, zou het ook incidenten en ergernissen schelen. En zouden honden die het moeilijker hebben in onze maatschappij, wat ontzien worden, omdat er meer ruimte en begrip voor elkaar is.

Baasjes zoals jij, die zijn een voorbeeld zoals het zou moeten zijn. En die zijn er ook genoeg. Ik begrijp hoe vervelend deze hele kwestie voor hen is, want ja je staat je continu te verdedigen. Het is, wat mij betreft, wel de groep die tot een oplossing zou kunnen leiden. Want jij en de andere goeden met jou bewijzen dat er best mogelijkheden zijn, als het hele plaatje van fokkerij tot verantwoorde baas klopt.

Ik vind het altijd erg jammer dat deze discussie (en dan bedoel ik in deze hele alinea niet hier op BP, maar in het algemeen) altijd persoonlijk wordt. Voor verantwoorde bazen omdat ze in de verdediging gedrongen worden en voor onverantwoorde bazen omdat je dan niet veel verder komt dan "ze zijn zo lief en doen noooooooooit wat". Het is een maatschappelijk brede discussie en zou ook als zodanig gevoerd moeten worden. Met fatsoenlijke data die zaken onderbouwd (hoe kan het nou zijn dat bijtincidenten zó slecht bijgehouden worden in een land als NL?) en oplossingen die de goeden niet gelijk alle mogelijkheden ontnemen. Het lijkt haast onmogelijk om de discussie dermate opgestart te krijgen dat er echt gebrainstormd kan worden over oplossingen. Ik hoop dat de bijeenkomsten waar hier eerder verslagen van werden geplaatst een begin zijn.
Door judith1967
#3267132
constance.blokzijl schreef:Eigenlijk vooral boos, boos op de mensen die te eigenwijs, laks of gewoon te dom zijn voor deze honden. En het eigenlijk voor mij min of meer verpesten, maar ook een stuk plezier weg halen. Omdat ik eigenlijk altijd moet verdedigen waarom ik een Amerikaanse Bulldog zo geweldig vind.
Ook mijn honden bouwen spanning op, en dan is het aan mij om dat te begeleiden of te managen. En dat gaat mij prima af.

Ik heb (dankzij Brutus die gegrepen werd) nu 3 x een hondengevecht mee gemaakt, en alle 3 keren heb ik de andere eigenaar al zo lang van te voren gewaarschuwd: denk erom je hond bouwt spanning op, die grijpt vandaag of morgen een andere hond. Ik doe dat dus ook niet meer en ga die mensen ook uit de weg.

Ik geloof echt niet dat ze zo uit het niets aanvallen, dat zal voor iemand die net op dat moment op de verkeerde plaats is zo lijken maar ook deze honden bouwen gewoon spanning op. De spanningsboog is lager, dat wel. Maar ik heb nog nooit mee gemaakt dat ze 'zo ineens' 180 graden omdraaien.

Houderschap kan ik ook wel wat mee, en aan banden leggen voor fokken ook. Maak die prijzen voor allemaal maar €1500,-.

Ik weet dat destijds de Amerikaanse Staffords hebben gezegd we laten verplicht een MAG test doen, daar moeten ze voor slagen om te mogen fokken. Dat is nu standaard, en een voorwaarde om een FCI stamboom te krijgen, ik merk ook dat die stamboom Staffords, en meer van dit soort honden waarbij fokkers met liefde voor het ras kijken hoe ze minder scherp worden. Dat doen de stamboomloze nestenmakers helaas niet. Die kijken alleen hoe ze geld kunnen verdienen, en niet of hun (vooral kruisingen) nesten/honden überhaupt wel passen in deze maatschappij.
Ja dat kan ik mij goed voorstelen dat het je boos maakt(vooral de onmacht).

En zomaar uit het niets aanvallen tja als aan de overkant van de straat eentje loop die naar mijn hond aan het loeren is en zich aan het opfokken is met schuimbekken aan toe dan hoop ik toch echt dat zijn lijn niet breekt.Want als hij los schiet,rent hij niet naar mijn hond toe om even lekker te spelen :-\

En dan mijn buuf die haar hond ook verdedigt met ja hij wil alleen maar spelen
Dan heb ik al zoiets van nouu wat heb jij verstand van je hond zeg.
Je weet nooit hoe de andere hond reageert.
Maargoed dat geldt eigenlijk wel voor elke hond.


En ik wil ook niet alle hondeneigenaren over èèn kam scheren,maar er lopen hier meer onverantwoordelijke eigenaren dan eigenaren die wel snappen met wat voor hond ze lopen. Dus de goede lijden onder de slechte.
Door Sultan
#3267152
constance.blokzijl schreef:Eigenlijk vooral boos, boos op de mensen die te eigenwijs, laks of gewoon te dom zijn voor deze honden. En het eigenlijk voor mij min of meer verpesten, maar ook een stuk plezier weg halen. Omdat ik eigenlijk altijd moet verdedigen waarom ik een Amerikaanse Bulldog zo geweldig vind.
Ook mijn honden bouwen spanning op, en dan is het aan mij om dat te begeleiden of te managen. En dat gaat mij prima af.
Ik kan me hier helemaal in vinden als Cane Corso baasje en groot liefhebber van de CC. Mijn honden, mijn verantwoordelijkheid. Ook "mijn" ras hoort bij de zgn powerbreeds of de klapkaken
Onze teef is heel sociaal naar mens en dier. (Evenals als onze vorige CC's) De CC heeft als raseigenschap afwachtend te zijn vreemden, dat heeft zij relatief weinig. Wel heeft ze een perfect gevoel wie te vertrouwen is en wie niet. Mag Donata iemand niet, vertrouw ik haar blindelings.
Onze reu (Donata's zoon) is een ander verhaal. Hij kan niet met andere honden overweg buiten zijn moeder. Thuis is hij grote vriend voor onze 6 katten. Een herplaatskat of kitten wordt thuis direct door hem geaccepteerd in zijn roedel. Buitenshuis is het anders. Hij zal in de aanval gaan, dus krijgt hij daar de kans niet voor.
Wij wandelen op plaatsen waar weinig tot geen honden komen en hij is altijd aangelijnd. We zorgen dat hij geen spanning op kan bouwen in de straat hier waar in elk huis wel een blaffende hond woont, dus we gaan met de auto naar hele rustige plaatsen. We trainen elke dag met hem, door BAT training hebben we nog meer geleerd te zien waar en hoe hij mogelijk spanning op kan bouwen en dat ontwijken we waar maar enigzins mogelijk.
Dat een "vechthond" minde signalen zou laten zien als andere honden, zoals ik hierboven ergens las, betwijfel ik sterk. Vaak is er eerder al spanning opgebouwd in een andere setting en zijn er signalen geweest, waardoor er op een bepaald moment die explosieve situatie ontstaat. Het beroemde emmertje wat overloopt. Heb je daar geen oog voor, wil je er geen oog voor hebben, of laat je de spanning zelfs bewust oplopen dan is de kans levensgroot dat het escaleert. Die laatste types baasjes met hond ben ik ook bang voor.
Herinvoering van de RAD of iets soortgelijks is in mijn beleving niet de oplossing. Sinds de afschaffing heeft het internet een grote vlucht genomen en komen er karrevrachten illegaal gefokte honden via binnen en buitenland. Mensen die kwaad willen weten de weg naar waar zij hun foute honden kunnen halen. Een ondergronds circuit vind ik echt beangstigend.
Ik zou eerder pleiten voor betere handhaving van de huidige regels zoals aanlijnplicht en muilkorfgebod, desnoods voor bepaalde rassen, met daarnaast een verplichte cursus voor eenieder die een hond wil aanschaffen. Terwijl ik het schrijf, begrijp ik ook alle haken en ogen die ook hier aan kleven.
Door Summerditches
#3267159
constance.blokzijl schreef:Lang over nagedacht om te reageren, of niet. Doe het nu toch.
Want ik heb dus 2 Amerikaanse bulldoggen. Ik vind nog steeds dat het niets over mij als persoon zegt, ik houd van dit ras. MAAR dit brengt ook een enorme verantwoording met zich mee, en dat is niet altijd fijn, of leuk, maar die neem ik wel.
Mijn honden zijn eigenlijk ALTIJD aangelijnd, enkele uitzondering waarbij ik enorm overzicht 360 graden heb daar gelaten. En ze zijn happy hoor aan de lijn. Ik loop altijd daar waar ze aangelijnd moeten zijn in het bos, kom ik iemand tegen, wat zelden is, zorg ik dat ik ruimte heb, of ik zorg dat ik een zijweg kan nemen. Ook bij mij in de buurt kies ik de wegen waar de minste mensen lopen. Is het omdat die van mij nu zo gevaarlijk zijn? Nee, maar ik wil het risico ook niet lopen dat hun wat gebeurd want dan veranderen ze meer dan de andere honden. Dat hebben we dus meegemaakt met Brutus, en dat wil ik nooit weer.
Bovendien, stel dat een van wel eens uitvalt, mijne brengen gewoon meestal meer schade doordat ze zo sterk zijn toe dan de gemiddelde hond. En ik ben stapel op mijn honden, maar dat zijn andere mensen ook op die van hun. Dus voorkomen is beter dan genezen.

Ben ik een uitzondering? Misschien, ben ik in de minderheid, ja zeker.
Ben ik voor een RAD zoals hij was? Ja..... Mijn honden mochten ten tijde van de RAD, ik liep met een kopie stamboom rond om eventueel te laten zien wat voor 'merk' het was.
Nu de RAD is geschort zie ik ook de MP nesten, zonder nadenken over bloedlijnen, welke eigenschappen er in die lijnen zit enz. Stamboom is ook dikke onzin, en ach gezondheidstesten zijn ook onzin, ze zijn nooit ziek.... En dit zie ik dus al een paar jaar met lede ogen aan...
Daarom hebben wij voor Harry ook gewoon €1500 betaald, niet omdat ik het leuk vind om zo'n bedrag op te hoesten, maar omdat de fatsoenlijke fokkers dit er nog steeds voor vragen.

Snap ik al jullie angst? Natuurlijk! Ik begrijp het heel goed! En ik snap dat jullie graag zien dat ze van het straatbeeld verdwijnen, eerlijk, veel mensen zie ik ook liever niet met deze honden lopen. Voor een groot deel omdat ze totaal nul komma nul verstand hebben van hondengedrag en wat stresssignalen zijn. Wat die geven ze ook hoor, misschien minder duidelijk, maar ze geven ze echt, en ik vind ook nog best duidelijk.

Een oplossing? Heb ik ook niet echt, als ik mag kiezen, de RAD zoals hij was, maar dan met uitsterfbeleid. In beslagname vind ik zoals het toen was mensonterend. Want ik moet er niet aan denken dat mijn honden gewoon hier uit huis gehaald worden en er gaat een spuitje in, je mag er niet bij zijn, geen as, helemaal niets he. Voor die mensen die wel goed zijn voor hun hond, ook niet fair.
Aanlijnen en muilkorf, zou ik persoonlijk geen probleem mee hebben, maar ik geloof nooit dat de mensen die eigenlijk deze honden niet zouden moeten hebben zich daar aan houden.....
+1..of eigenlijk + heleboel..Ik heb ook 2 amerikaanse bulldoggen..en vind om heel veel redenen dat ik toch meer verantwoording moet nemen en dat zijn alle redenen die jij ook noemt...zie ik mensen mij tegemoet komen op een smal stukje dan steek ik over..loslopen alleen met 1 van de 2 honden en dan ook daar waar er overzicht is etc. Dit alles zeker niet omdat ik mijn honden niet vertrouw maar mijn mede "weggebruikers"vertrouwen ze vaak niet..heel veel kleine hondjes zetten het op een mega kefconcert om alvast maar preventief in de verdediging te gaan..en ik snap ook heel goed dat jij met je hondje van 3 kilo 40 kilo enthousiasme niet zo handig vindt en ik dus ook niet..Nadeel..iedereen denkt dat mijn honden niet te vertrouwen zijn omdat ze altijd aangelijnd zijn of worden..so be it..
Wat we hier dan wel weer hebben en daar snap ik dan werkelijk niets van ..mensen die denken dat wij waarschijnlijk om de bekende vooroordelen dit soort honden hebben en dat ze "daar echt niet bang voor zijn hoor"..en die starten dan een soort van bewuste achtervolging..steek ik over gaan ze mee..gaan ze een meter achter ons lopen..dat soort achterlijke acties.

Wat wel heel apart is..ik kom op de stoep dus heel veel loslopende kindjes tegen en die moeders laten ze blind op de hond afkomen..dat zou ik dan persoonlijk nooit doen met een aangelijnde hond..Ik weet dat het goed gaat maar ze zitten met die mooie koppies op oog hoogte van de hond en dat vind ik dan nogal wat..
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3267162
Summerditches schreef:+1..of eigenlijk + heleboel..Ik heb ook 2 amerikaanse bulldoggen..en vind om heel veel redenen dat ik toch meer verantwoording moet nemen en dat zijn alle redenen die jij ook noemt...zie ik mensen mij tegemoet komen op een smal stukje dan steek ik over..loslopen alleen met 1 van de 2 honden en dan ook daar waar er overzicht is etc. Dit alles zeker niet omdat ik mijn honden niet vertrouw maar mijn mede "weggebruikers"vertrouwen ze vaak niet..heel veel kleine hondjes zetten het op een mega kefconcert om alvast maar preventief in de verdediging te gaan..en ik snap ook heel goed dat jij met je hondje van 3 kilo 40 kilo enthousiasme niet zo handig vindt en ik dus ook niet..Nadeel..iedereen denkt dat mijn honden niet te vertrouwen zijn omdat ze altijd aangelijnd zijn of worden..so be it..
Wat we hier dan wel weer hebben en daar snap ik dan werkelijk niets van ..mensen die denken dat wij waarschijnlijk om de bekende vooroordelen dit soort honden hebben en dat ze "daar echt niet bang voor zijn hoor"..en die starten dan een soort van bewuste achtervolging..steek ik over gaan ze mee..gaan ze een meter achter ons lopen..dat soort achterlijke acties.

Wat wel heel apart is..ik kom op de stoep dus heel veel loslopende kindjes tegen en die moeders laten ze blind op de hond afkomen..dat zou ik dan persoonlijk nooit doen met een aangelijnde hond..Ik weet dat het goed gaat maar ze zitten met die mooie koppies op oog hoogte van de hond en dat vind ik dan nogal wat..
Het grappige is dat ik met een herder tegen exact dezelfde issues aanloop.

Ik had vorige week een discussie met iemand op facebook die dit ook beschreef. Oh oh oh wat was ie zielig. Vandaar ook mijn reactie op Constance dat management geen schande is. En ook niet voorbehouden aan mensen met klapkaken. Sterker nog, iedereen zou dit moeten doen, of je nou een chihauhau of deense dog hebt. Dan heeft namelijk niemand meer een probleem. Gewoon basisregels: je hond alleen los daar waar het mag, bij je roepen als je iemand aan ziet komen en fatsoenlijk afstand houden. Kom je dan tot de conclusie dat het goed kan gaan, veel plezier! En voor alle hondjes die die ruimte nodig hebben is het goed geregeld.

Wat dat betreft vind ik een verplicht diploma voor hondeneigenaren wel een goed idee, maar dan wel opgezet door mensen met echt verstand van zaken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door