Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door sella
#3252778
Wij hebben heel eerlijk tegen de fokker gezegd dat Rob between banen was.
Dat was geen enkel probleem omdat we een overwogen beslissing namen.
En we hebben wat over de pupprijzen in het algemeen gebabbeld, wat we met de hond wilden, over titeren, ect.
Oke we zijn geen standaard pup koper, want wij hoeven nooit gisteren een hond.
En ondanks zorgvuldig plannen wil de natuur ook niet altijd meewerken.
Ik vindt het idd vreemd dat een hondenfokker zich moet verantwoorden, en dat een broodfokker gewoon zijn gang kan gaan en hetzelfde bedrag opstrijkt als een fokker die zijn dieren niet uitwoont en maar op elkaar douwt iedere loopsheid.
Door Anneloog
#3252780
Hele topic gevolg en ik vind het verbazing wekkend, ten eerste wat pup kopers vragen en wat ze soms juist niet vragen. De kosten en dus ook de prijzen. De bedragen zelf tja ik heb er gene verstand van dus vertrouw daarin dan op de fokker.
Nu ben ik een katten mens maar heb nog nooit een raskat gehad of de intentie gehad er een te willen.
Wel ben ik een paar jaar siergarnalen kweker geweest ook puur als hobby en ja wat je doet bij kweek je verkoopt er dan van. Die prijzen zijn ook allemaal van een niveau dat je als kweker nooit geheel quitte speelt want er zijn gewoon in het beoefenen enorm veel kosten die je niet allemaal kan of wilt door berekenen aan je 'klanten'.
Nu was er in mijn hobby ook zoiets als niet de markt willen verzaken ondanks dat er echt genoeg waren die misbruik namen van de markt zie het als in de honden wereld de broodfokkers.
En ja ook in mijn hobby waren er de selectie van wie mocht van mij dieren kopen. In mijn hobby werd vaak gezegd ook van het is maar net wat de gek er voor wilt betalen.. tja als serieuze kweker wil je daar niet mee geassocieerd worden want je staat achter je dier en dus ook de prijs.
Je hebt en naam reputatie hoog te houden en je staat voor kwaliteit. Prijzen zijn afhankelijk bij bv mijn hobby van garnalen afhankelijk van soort kleur patroon en afkomst en beetje wat er verder uit zou kunnen worden gekweekt ( dit kan je redelijk weten als je de bloedlijnen in de gaten houd en net als met honden en katten bewust verpaart) maar verkrijgbaarheid is zeker ook en belangrijke prijsbepaler en uitzonderlijkheid, bv als je een nieuwe kleur of patroon op de markt zet.
Nu weet ik ook dat bv in azie er echt hele andere prijzen gevraagd worden en betaald voor bijna zelfde dieren als die in nl gekweekt worden. Dit is de vraag en aanbod onderdeel en in azie heeft mijn hobby meer prestige als hier in nuchtere holland.
Naam van kweker is daarin hele grote want door de naam alleen al gaat de prijs enorm omhoog. Nu ben ik gestopt met kweken na wat tegenslagen en de lol is er voor mij vanaf maar ken kwekers die begonnen zijn als hobby kweker en over gestapt zijn naar professioneel kweker en die nu met hard werken een boterham verdienen. Niet veel hoor want kosten baten blijft moeilijk helemaal als je er belasting bij gaat betalen bedrijfsruimte eventueel personeel invoer en transport kosten voeding huizing etc.
Enige waar we in de garnalen wereld geen kosten aan hadden was dierenarts want tja die kon nooit helpen als er ziekte was of sterfte ;) . En zoals iedereen weet zolang je met dieren werkt is niks 100% zeker er is altijd gevaar van verlies sterfte ziekte etc.
Maar belangrijkste wat ik altijd heb nagestreven is goeie dieren gezond met een garantie van niet goed geld terug of nieuwe dieren, en daarin dus mijn naam reputatie als kweker. Qua prijs zat ik dus altijd liever rond de gemiddelde vraag prijs dan er boven, zo bleef ik benaderbaar en door de prijs werden er geen verwachtingen geschapen die niet reëel waren. Want ze konden de zelfde soort dieren anders ook gewoon een dorp verder op halen voor de helft van de prijs maar dan zonder garanties nazorg informatie etc.
Door TomsBorders
#3252793
Lizzy schreef:En wat vind jij dan een realistische prijs? En kun jij daar ook echt een inschatting van maken? Een nestje Borders fokken is sowieso al veel goedkoper dan een nestje Engelse Bullen. Gewoon vanwege de kosten die er bij een nest Engelse Bullen standaard komt kijken.

En laten we het dan ook nog maar niet hebben over de mensen die 8 weken onbetaald verlof nemen om een nestje pups te kunnen fokken. En nou ben ik misschien heel flauw maar dat moet ik binnen de herder werkhonden nog voor het eerst meemaken, een fokker die 8 weken vrij neemt van het werk, terwijl dat bij andere rashonden echt common procedure is. Ook niet bij allemaal maar bij veel wel. En ik snap eigenlijk ook niet zo goed hoe niet-fokkers denken dat fokkers dat dan doen, 8 weken 7x24 uur vrij maken voor hun hobby.....

En nee, de prestaties van de ouderdieren geven geen enkele garantie over de generatie die erna komt. Ik vind dat dan ook gel*l, om daar extra geld voor te vragen.
Nouja, bij bullen verwacht ik ook geen gezond nest, maar dat ter zeide.
Als je bij de border het volgende verwacht, 3 nestjes met de teef, totaal ongeveer 11 pups, dan is dat qua test kosten die we verplichten en kunnen doen rond de 75 euro de pup.
DA kosten als het goed gaat, 150? eten moeder en pups 150. Tijd en energie, ondanks onmeetbaar en onbetaalbaar, maar toch wat, 200? speeltjes, uitstapjes, rompslomp eromheen 100 euro. chip+stamboom 100 euro dan vind ik een prijs die je extra mag vragen 100-200.
ik weet het niet geheel vast te zetten, maar dat is mij 2 jaar geleden ongeveer verteld. Als ik er naast zit dan zal ik wel wat extra sparen, maar even voor de duidelijkheid, ik ben een pupkoper en zo zie ik, en als jullie als fokkers me nu vertellen dat ik er ver naast zit en jullie het anders zien, dan vind ik dat prima en dan ga ik er anders over nadenken. Dit is hoe ik het nu zie en dit is geen aanval op jullie.
Even voor de duidelijk, ik waardeer de fokkers waar ik voor kies enorm voor de liefde en inzet en de 24 uurs zorg van de pups en moeder, maar ik kan daar geen bedrag aan hangen en hun willen dat niet over het algemeen, hun willen die liefde doorbetaald in de hond zien en dat is een relatie die ik graag aan ga met de fokkers. Ik besteed bijna al mijn tijd en geld aan de hond (ofja eigenlijk aan huur), maar de hele focus op geld, zakelijke transacties met dieren etc., vind ik vaak een beetje te erg worden de laatste tijd en dan wordt het voor mij ook moeilijk de boel te betalen op een gegeven moment, terwijl ze voor de rest de tijd van hun leven krijgen.

Nou ben ik bij veel nestjes op bezoek geweest van borders en 90% zit er altijd iemand thuis of zijn de pups altijd mee, de plekken waar ze echt op de boerderij zitten, dat is maar een select groepje en daar zijn er altijd mensen nog bij. Zelf neem ik ook 2 maanden onbetaald verlof voor de mijn hobby dus hoe hun dat doen? zal wel hetzelfde zijn.
Angelique schreef:Nee, dat zeg ik juist. Je kan niet je mazzel, je pech, of je project op die betreffende pups doorbereken, dat smeer je uit over het geheel.

Vantevoren kortsluiten met pupkopers gaat hier niet werken. Mensen willen gewoon een leuke huishond en de enkeling die een half jaar geleden op de lijst stond is net zo makkelijk weg als er eerder iets beschikbaar is. Het zal best anders werken als mensen een bepaald soort werkhond willen oid. of dat ze echt perse voor de randvoorwaarden van fokker A gaan. Ik leg niet eens een wachtlijst aan, bijna niemand bij ons doet dat en dat is enkel omdat je er in de praktijk maar heel weinig aan hebt.

En dat laatste klopt idd en daar wordt soms veel geld extra voor betaald. Niet door mij, maar door andere fokkers of mensen die willen showen wel. Dan krijg je ook nog wel zoiets als een showgarantie. Ik doe daar verder niet aan, iedere gezonde pup kost hier evenveel.
Ok, mogelijk had ik je verhaal iets verkeerd gelezen.

Het is jammer dat je niet die investering met toekomstige pupkopers en collega fokkers kan doen helaas. Ik merk wel dat bij de border er veel mensen toch wel goed te binden zijn en zelfs bij een niet geslaagde dekking nog een tijdje wachten tot een tweede poging. Maar ik snap ook dat er veel vluchtige kopers zijn, en misschien zit ik in een te selecte omgeving om een goed beeld te hebben (laat misschien maar weg hoor). Het is jammer dat jullie andere rassen fokken dan waar ik mee bezig ben want ik had wel graag in jullie geïnvesteerd op de manier dat jullie het doen.
Gebruikersavatar
Door choopy
#3252809
Klein rekensommetje van het laatste nestje borders bij mijn vriend, geboren winter 2016
Was een nestje van 5 pups, zonder complicaties, zonder dierenarts bezoeken, behalve dan DA bezoekje voor de eerste enting.
Naast de standaard verplichte gezondheidstesten, zijn bij deze hond geen testen voor aanleg en functioneel exterieur gedaan via de bordercollieclub en geen extra DNA testen op bijvoorbeeld TNS, CEA, IGS, wat steeds meer bordercollie fokkers wel gaan doen.

dekgeld 950 euro
chip/ stamboom/ dna +/-550 euro
Enten + paspoortjes 200 euro
Eten pups +/- 150 euro
Extra eten moederhond +/- 100 euro
Ontwormingspillen: +/- 50 euro
Diverse speeltjes + kleedjes voor pups 90 euro
Gezondheidstesten HD + EVCO (ogentest) 180 euro
DNA registratie moederhond: 30 euro
Huur werpkist/ puppenren: Bos bloemen

Kom ik op zo'n 2300 euro uit voor nestje van 5 pups.
Pupprijs was 800 euro.

Dan praat ik puur over de materiële zaken, tijd dus niet in meegerekend
Ook niks gerekend voor koffie, lekkers etc, al nemen puppenkopers zelf ook vaak wel dingen mee.
Door Lizzy
#3252814
TomsBorders schreef:Nouja, bij bullen verwacht ik ook geen gezond nest, maar dat ter zeide.
Als je bij de border het volgende verwacht, 3 nestjes met de teef, totaal ongeveer 11 pups, dan is dat qua test kosten die we verplichten en kunnen doen rond de 75 euro de pup.
DA kosten als het goed gaat, 150? eten moeder en pups 150. Tijd en energie, ondanks onmeetbaar en onbetaalbaar, maar toch wat, 200? speeltjes, uitstapjes, rompslomp eromheen 100 euro. chip+stamboom 100 euro dan vind ik een prijs die je extra mag vragen 100-200.
ik weet het niet geheel vast te zetten, maar dat is mij 2 jaar geleden ongeveer verteld. Als ik er naast zit dan zal ik wel wat extra sparen, maar even voor de duidelijkheid, ik ben een pupkoper en zo zie ik, en als jullie als fokkers me nu vertellen dat ik er ver naast zit en jullie het anders zien, dan vind ik dat prima en dan ga ik er anders over nadenken. Dit is hoe ik het nu zie en dit is geen aanval op jullie.
Even voor de duidelijk, ik waardeer de fokkers waar ik voor kies enorm voor de liefde en inzet en de 24 uurs zorg van de pups en moeder, maar ik kan daar geen bedrag aan hangen en hun willen dat niet over het algemeen, hun willen die liefde doorbetaald in de hond zien en dat is een relatie die ik graag aan ga met de fokkers. Ik besteed bijna al mijn tijd en geld aan de hond (ofja eigenlijk aan huur), maar de hele focus op geld, zakelijke transacties met dieren etc., vind ik vaak een beetje te erg worden de laatste tijd en dan wordt het voor mij ook moeilijk de boel te betalen op een gegeven moment, terwijl ze voor de rest de tijd van hun leven krijgen.

Nou ben ik bij veel nestjes op bezoek geweest van borders en 90% zit er altijd iemand thuis of zijn de pups altijd mee, de plekken waar ze echt op de boerderij zitten, dat is maar een select groepje en daar zijn er altijd mensen nog bij. Zelf neem ik ook 2 maanden onbetaald verlof voor de mijn hobby dus hoe hun dat doen? zal wel hetzelfde zijn.



Ok, mogelijk had ik je verhaal iets verkeerd gelezen.

Het is jammer dat je niet die investering met toekomstige pupkopers en collega fokkers kan doen helaas. Ik merk wel dat bij de border er veel mensen toch wel goed te binden zijn en zelfs bij een niet geslaagde dekking nog een tijdje wachten tot een tweede poging. Maar ik snap ook dat er veel vluchtige kopers zijn, en misschien zit ik in een te selecte omgeving om een goed beeld te hebben (laat misschien maar weg hoor). Het is jammer dat jullie andere rassen fokken dan waar ik mee bezig ben want ik had wel graag in jullie geïnvesteerd op de manier dat jullie het doen.
Oh, zo zie ik het ook niet hoor Tom, als aanval!

Maar ik vraag een prijs voor mijn pups die ik rechtvaardig vind. En dan is het aan de pupkoper of hij/zij deze prijs wil betalen. En dat geldt voor alle fokkers. En als iemand valt op uiterlijk X en daar €2000 voor wil betalen: ben ik de laatste die zou zeggen dat ie knetter is. Ik zou zonder met mijn ogen te knipperen het dubbele voor al mijn honden hebben betaald.

Maar hondenfokkers zitten in een lastig parket. Een niet-stamboom-fokker roept dat hij gezondere honden fokt dan ik en zijn pups zijn goedkoper omdat hij geen stamboom aanvraagt. Het eerlijke verhaal is dat hij niet 3 jaar zit te studeren op stambomen, naar de andere kant van Europa (of de wereld) reist om een prachtig nestje neer te leggen maar een dekking doet met eigen reu of die van de buren en niet eens weet hoe het zit met verwantschap en al helemaal niet test op HD of gehoor.

Neemt niet weg dat ik ook exorbitante prijzen voorbij zie komen bij fokkers van bepaalde rassen. Maar ja, dan denk ik toch nog steeds "met een Renault Kangoo van 5000 euro rijd ik van A naar B en met een Porsche van 50.000 euro rijd ik ook van A naar B, als ik het dan leuker vind om in een Porsche te rijden (en dan heb ik het dus over uiterlijk, niet eens over de techniek van de auto!!!) : be my guest.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3252818
pearlsofpassion schreef:Wat ik een vreemd idee vind is dat als hun hond gebruikt wordt om te fokken, vele mensen de basiskosten plots in rekening wil brengen.
Of het nu over reuen of teven gaat maakt dan nog niet veel uit.
Als je honden houdt, kost dat geld en dat geldt voor iedereen. Het is toch niet omdat je fokt dat je dat plots vergoed zou moeten krijgen?

Dat staat dan nog los van de discussie of er iets verdient mag worden met een nest of niet, maar gewoon voeding en basis medische zorgen die je hond toch ook zou krijgen als hij niet ingezet wordt voor de fok, horen voor mij niet in zo'n berekening thuis. Die staan daar los van.
Dat ben ik helemaal met je eens!
Het is wel een ander verhaal als je speciale kosten qua voeding moet maken (denk aan flesvoeding oid).
Maar ik bereken sowieso niets door natuurlijk.


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Hope
#3252821
Lizetta schreef:Dat ben ik helemaal met je eens!
Het is wel een ander verhaal als je speciale kosten qua voeding moet maken (denk aan flesvoeding oid).
Maar ik bereken sowieso niets door natuurlijk.


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Als jij een leuke teef hebt en je fokt voor de leuk een keer een nest, dan ben ik het ermee eens dat je onderhoud niet mee hoeft te te.len.

Fok je om het fokken en heb je een hond speciaal voor de fokkerij, dan vind ik het niet meer dan logisch dat je onderhoudt mee gaat tellen. Als je voor een extra zakcentje of zelfs een parttime baan schilderijen maakt en verkoopt en je huurt daarvoor een ruimte om te schilderen, zie je die kosten toch ook gewoon als kosten?
#3252823
Hope schreef:
Als jij een leuke teef hebt en je fokt voor de leuk een keer een nest, dan ben ik het ermee eens dat je onderhoud niet mee hoeft te te.len.

Fok je om het fokken en heb je een hond speciaal voor de fokkerij, dan vind ik het niet meer dan logisch dat je onderhoudt mee gaat tellen. Als je voor een extra zakcentje of zelfs een parttime baan schilderijen maakt en verkoopt en je huurt daarvoor een ruimte om te schilderen, zie je die kosten toch ook gewoon als kosten?
Ik denk dat PoP in mijn geval gelijk heeft. Ik heb gewoon twee huishonden die beschikbaar zijn voor de fok. Ik vraag dan ook niet meer dan normaal is ( varieert bij ons ras tussen 450 en 600 voor een dekking) en vind ook niet dat ik dat mag doen.
Als ik zou moeten leven van het houden van fok reuen, dan werd het een heel ander verhaal. Ik denk dat de dekprijs dan echt heel ander zou worden bij zo'n zeldzaam ras als het onze, waarbij reuen meestal maar 2 a 3 keer in het leven gebruikt worden...
Bij andere rassen is dat soms anders ( topreu en dat soort dingen) waarbij een reu heel vaak dekt...
#3252827
Lizetta schreef:Ik denk dat PoP in mijn geval gelijk heeft. Ik heb gewoon twee huishonden die beschikbaar zijn voor de fok. Ik vraag dan ook niet meer dan normaal is ( varieert bij ons ras tussen 450 en 600 voor een dekking) en vind ook niet dat ik dat mag doen.
Als ik zou moeten leven van het houden van fok reuen, dan werd het een heel ander verhaal. Ik denk dat de dekprijs dan echt heel ander zou worden bij zo'n zeldzaam ras als het onze, waarbij reuen meestal maar 2 a 3 keer in het leven gebruikt worden...
Bij andere rassen is dat soms anders ( topreu en dat soort dingen) waarbij een reu heel vaak dekt...
Precies. Mijn schoonouders hebben een rotweiler pup gekocht een jaar of twee terug. Gewoon, voor de leuk. Ze gaan ermee naar de hondenschool en daar zegt iemand dat ze er mee naar een keuring moeten gaan omdat hij zo mooi is. Blijkt hij prijs na prijs in de wacht te slepen ;D
Hij gaat dekken zodra hij één of andere gehoorzaamheidstest of zo heeft gedaan. In zo'n geval is het dekken inderdaad gewoon leuk meegenomen.

Maar als een fokker vier teven heeft om te fokken, dan vind ik dat toch echt wel een ander verhaal.
Door sella
#3252855
Ik heb dan toch 4 teven omdat ik mijn ras zo geweldig vindt? Dat ik ze zou aanschaffen met het idee in mijn hoofd dat ik met de juiste reu weer een stukje dichterbij mijn ideaal kom om de hoeking van de heup knie minder stijl te krijgen idee geweldig. Dat kan ik met 1 teef ook.
De fokkers die ik hoog acht in mijn ras die kopen er af en toe een veelbelovende teef bij. Niet om meer te kunnen verdienen, wel om de gezondheid naar een hoger plan te tillen.
#3252872
Hope schreef:Precies. Mijn schoonouders hebben een rotweiler pup gekocht een jaar of twee terug. Gewoon, voor de leuk. Ze gaan ermee naar de hondenschool en daar zegt iemand dat ze er mee naar een keuring moeten gaan omdat hij zo mooi is. Blijkt hij prijs na prijs in de wacht te slepen ;D
Hij gaat dekken zodra hij één of andere gehoorzaamheidstest of zo heeft gedaan. In zo'n geval is het dekken inderdaad gewoon leuk meegenomen.

Maar als een fokker vier teven heeft om te fokken, dan vind ik dat toch echt wel een ander verhaal.
Ik niet.
Ik vind dat een keuze die je maakt en waar je plezier aan beleeft. Naast de nesten zijn je honden gewoon huisdieren.
Je geniet toch van die 4 honden, dus vind ik niet dat je hun eten moet mee in de fokberekening nemen. En wat als je niet zou fokken? Zou je dan geen honden hebben?

Extra eten voor de pups en de teef tijdens de zwangerschap en zoogperiode vind ik voor discussie vatbaar. Want ook aan de pups beleef je plezier. Als ik een asieldier tijdelijk wil opvangen, betaal ik ook met plezier dat voer want ik heb er ook de lusten van.
Bijvoeding en zeker door ziekte, vind ik wel logisch om in te brengen.

Als ik kostenramingen zie waar voeding en zelfs aankoopsommen van teven in rekening gebracht worden, komen die op mij over alsof de fokker zoveel mogelijk in wil brengen om zich te verantwoorden. Hoewel dat misschien niet zo is.

Dan heb ik meer begrip voor iemand die die kosten eruit laat echt enkel de werkelijke extra kosten van een nest vermeldt en dan wat meer overhoudt. Komt gewoon eerlijker en oprechter over.
En ik vind het prima dat je er als fokker wat aan overhoudt, om tegenslagen op te vangen of zelfs als zakcentje. Maar daar dan wel eerlijk over bent en niet jezelf wijsmaken dat de extra kosten hoger liggen dan het werkelijk is.
Als die voeding erbij staat heb ik zo iets van: ja, zo kan je altijd kosten vinden en op break even uitkomen. Dan heb je meteen al afgedaan in geloofwaardigheid bij mij.

Maar dat is mijn gevoel en mening. Misschien denk ik anders...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3252880
Grappig hoor, dat er van alles bijgehaald wordt wat de een wel rekent en de ander niet en op de massa gezien kosten alle pups van 1 ras zo goed als hetzelfde. Dus of ik nou het voer van mijn hele roedel meetel of niet, de pup krijgt er geen andere prijs van. Je komt dan enkel wat politiek correcter over omdat je op die manier zogenaamd nooit wat overhoud.
Dus die hele discussie over huishond/fokteef en wanneer je wel voeding mee mag rekenen, gaat nergens over.

Ik heb geen rekensommetje gemaakt om de prijs te bepalen. Ik heb, omdat mijn vorige nestje bijna tien jaar geleden was, aan een collega gevraagd wat heden ten dage de prijs is voor een pupje. Dus zoiets vraag ik ook en daar doe ik het dan maar mee.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3252885
Angelique schreef:Grappig hoor, dat er van alles bijgehaald wordt wat de een wel rekent en de ander niet en op de massa gezien kosten alle pups van 1 ras zo goed als hetzelfde. Dus of ik nou het voer van mijn hele roedel meetel of niet, de pup krijgt er geen andere prijs van. Je komt dan enkel wat politiek correcter over omdat je op die manier zogenaamd nooit wat overhoud.
Dus die hele discussie over huishond/fokteef en wanneer je wel voeding mee mag rekenen, gaat nergens over.

Ik heb geen rekensommetje gemaakt om de prijs te bepalen. Ik heb, omdat mijn vorige nestje bijna tien jaar geleden was, aan een collega gevraagd wat heden ten dage de prijs is voor een pupje. Dus zoiets vraag ik ook en daar doe ik het dan maar mee.
Nou, eigenlijk is dat exact wat ik wil zeggen.
Ik vind die betekeningetjes ook niet nodig, maar als je ze dan toch doet, doe het dan ook eerlijk.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3252914
Lizzy schreef: En ik vraag eigenlijk aan niemand "wat verdien jij nou per maand?". Fokkers moeten zich wel verantwoorden. En zij moeten precies vertellen wanneer het hobby is en waarom. En ergens vind ik dat raar. Goed, is het wat mij betreft geen geheim hoor. Ik zit er niet mee om precies een lijst te laten zien van mijn uitgaven mbt fokken van honden. En wat ik ermee verdien. Maar ergens is het gek..... En helemaal dat een ander bepaald wat een pup wel/niet mag kosten. Wat reëel is en wat niet.

Vinden jullie het reeel dat een fokker jullie vraagt naar wat er per maand binnen komt (en je salarisstrookje in wil zien), om aan de hand daarvan te bepalen of je wel een hond kunt betalen?
Ik snap best dat het zo voelt. Wat mij betreft hoeft dat helemaal niet. En fokkers mogen er van mij met alle liefde op verdienen, dat is wat mij betreft ook de discussie niet.

Mijn ervaring is dat fokkers (papegaaienkwekers precies zo) altijd vertellen over pech, projecten, hoge kosten (voer, entingen, spullen enz) en dan zeggen dat je er niets aan overhoudt. Er zijn er verdomd weinig die gewoon hardop durven zeggen dat ze er wel (soms) wat aan overhouden. Misschien omdat men er zo'n schande van maakt, ik weet niet niet. Maar als je dan vervolgens zo'n rekensom van Eelke ziet en op een bedrag van grofweg 45000 euro uitkomt, dan vind ik het niet zo gek dat mensen denken: nou, daar wordt ongetwijfeld wél wat aan overgehouden.

En ik snap wel dat fokkers dat niet willen zeggen en ik vind het ook totaal niet nodig dat ze in detail verantwoording afleggen. Maar als het gros zegt "ik hou er niets aan over" en je ziet op twee kilometer afstand dat dat wel zo is, dan vind ik het ook niet raar dat mensen daar wat van gaan denken. Waarop er natuurlijk alleen maar weer meer onvrede van beide kanten ontstaat natuurlijk.

Voor de duidelijkheid: ik heb het niet over de fokkers in deze discussie, Erna, Lique en Lizzy hebben duidelijk genoeg uitgelegd dat je er wat aan over kunt houden als je geen pech hebt of spannende projecten doet. Ik heb het over fokkers in het algemeen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door