Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Elf
#3252432
Els&Flow schreef:Daarom worden die doodles ook zo jong gecastreerd. Een kennisje had een niet gecastreerde reu maar wel zo'n contract. Zij wilde hem toch graag een keertje laten dekken ondanks dat contract. Fokker kwam daarachter ( Hondje komt uit Amerika) en dat werd een dikke vette rechtszaak die ze (de koper) wel verloor. In Nl weet ik niet hoe dat werkt, alleen dat de hondjes veel te jong gecastreerd worden.
Niet meer. Ik wil niet de discussie aanwakkeren over wel of niet castreren maar wij krijgen over 2 weken voor de 3e keer een Australische Labradoodlepup. Onze eerste, 12 jaar geleden uit Australie geimporteerd, is met 8 weken gecastreerd. Onze tweede, uit Nederland, is ook in het nest gecastreerd. De nieuwe pup komt uit Nederland. Hij moet wel gecastreerd worden maar dan voordat hij 18 maanden is. Ik weet het, niet ideaal en heel veel weerstand tegen in hondenland, maar het is in elk geval een stap in de goede richting vind ik.
Door Jantina
#3252446
Erna schreef:Met het gevaar dat mijn kop eraf wordt geschoten maar Liz zal ongetwijfeld snappen wat ik bedoel. Liz had geen sperma uit de VS over hoeven laten komen, dat is een keuze geweest. Voor een uraatvrije reu kun je ook veel dichterbij huis terecht waardoor je niet zulke hoge kosten maakt. Dus moet je kopers laten opdraaien voor een prijzige keuze die je zelf hebt gemaakt?
Nee, in dit geval fok je voor jezelf, voor de toekomst van jouw lijn.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3252448
Hope schreef:Jammer is dat vind ik.
Wij konden ook goedkoper een lab met stamboekpapier kopen. Gewoon netjes via de rasvereniging. Maar wij waren dus wel zo gek om 300 euro extra te betalen voor een versgevoerde hond en een fijne lijn met alleen maar hele goede testresultaten qua gezondheid.
En dan ben jij het voorbeeld dat dat dus niet uit hoeft te maken.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3252450
Ik heb een pup uit Engeland gehaald en daar volgens mij een best gangbare prijs voor betaald.
Maar door 2 keer op bezoek gaan en daar ook moeten leven toch makkelijk het dubbele uitgegeven.
En toch zal ik straks gewoon de gangbare prijs uit Nederland vragen voor de pups.
En dan weet ik nog niet of ik een reu uit het buitenland gebruik ( ook weer reizen en dus kosten) of in Nederland ( aanzienlijk minder reiskosten)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3252457
Erna schreef:Met het gevaar dat mijn kop eraf wordt geschoten maar Liz zal ongetwijfeld snappen wat ik bedoel. Liz had geen sperma uit de VS over hoeven laten komen, dat is een keuze geweest. Voor een uraatvrije reu kun je ook veel dichterbij huis terecht waardoor je niet zulke hoge kosten maakt. Dus moet je kopers laten opdraaien voor een prijzige keuze die je zelf hebt gemaakt?
Ik heb het niet over haar keuze voor deze reu doorrekenen. Ik heb het enkel over een onderscheid maken tussen uraatvrij of niet.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3252459
MarijeEnBoomer schreef:En dan ben jij het voorbeeld dat dat dus niet uit hoeft te maken.
Dat zal voor altijd een onbeantwoorde vraag blijven. Ik ben en blijf ervan overtuigd dat de allergie van Nelson veroorzaakt is door de L4 enting. Ik blijf het namelijk stuk vinden dat het jeuken begon precies ná die enting.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#3252464
Wat een prijzen zie ik soms voorbij komen :o

Mixje uit het asiel. Jaar 1996: ik meen 200 gulden (niet zo gezond)
Border Collie zonder FCI stamboom, maar uit FCI ouders. Jaar 2000: 500 gulden (redelijk gezond)
Border Collie met FCI stamboom en geteste voorouders. Jaar 2004: 500 euro (heel erg niet gezond)
Border Collie met FCI stamboom en geteste voorouders. Jaar 2008: 500 euro (redelijk gezond)
Bewuste kruising xhollandse herder maal mechelse herder, ouders getest, voorouders deels getest, Jaar 2010: 400 euro (heel gezond)
Border Collie met ISDS stamboom, niet geteste ouders, sommige voorouders wel getest, Jaar 2014: 400 euro (heel gezond)

Ik heb zelf bij de laatste hond heel bewust gekozen dat ik allemaal niet wil weten wat er in de lijnen zit van een toekomstige pup.
Mijn inziens is de kans dat je een gezonde hond koopt net zo groot dat als je een niet-gezonde hond koopt, je neemt altijd een gok.
Door Martine-Tom
#3252465
MarijeEnBoomer schreef:Ik heb een pup uit Engeland gehaald en daar volgens mij een best gangbare prijs voor betaald.
Maar door 2 keer op bezoek gaan en daar ook moeten leven toch makkelijk het dubbele uitgegeven.
En toch zal ik straks gewoon de gangbare prijs uit Nederland vragen voor de pups.
En dan weet ik nog niet of ik een reu uit het buitenland gebruik ( ook weer reizen en dus kosten) of in Nederland ( aanzienlijk minder reiskosten)
Dat vind ik dan ook heel normaal, anders word het als het net als bij Lizzy behoorlijk wat geld kost om echt iets te veranderen/verbeteren/toe te voegen aan het ras. Dan mag je van mij best hoger gaan zitten.
Niet dat het moet hoor :biggrin2: Maar begrip zou ik er wel voor hebben, waarom wel voor een kleurtje en niet voor gezondheid?
Door Lizzy
#3252467
Erna schreef:Met het gevaar dat mijn kop eraf wordt geschoten maar Liz zal ongetwijfeld snappen wat ik bedoel. Liz had geen sperma uit de VS over hoeven laten komen, dat is een keuze geweest. Voor een uraatvrije reu kun je ook veel dichterbij huis terecht waardoor je niet zulke hoge kosten maakt. Dus moet je kopers laten opdraaien voor een prijzige keuze die je zelf hebt gemaakt?
Nou, ik ga het je nog sterker vertellen Erna: ik ben het volstrekt 200% met je eens! Dit is mijn project! Ik wil dit! En als pupkopers dat leuk vinden, vind ik dat geweldig maar ze hoeven me daarmee nog niet financieel te sponsoren. Ik had ook naar Dld of de UK voor een LUA dekreu kunnen gaan. Maar dat wilde IK niet omdat deze toch altijd weer aan Europese honden verwant zijn en ik wilde totaal iets anders. Mijn fokplan, mijn strategie en pup kopers gaan bij mij geen €2000 euro betalen voor een pup uit mijn nest terwijl ze 50 km verderop ook een spikkel kunnen kopen voor €900.

Kijk, als ik mijn geld wil verdienen met het fokken van honden, koop ik wel een Labradoodle, ga ik daar mee fokken, die pups brengen tussen de €1700 en €2500 op.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3252468
Martine-Tom schreef:Dat vind ik dan ook heel normaal, anders word het als het net als bij Lizzy behoorlijk wat geld kost om echt iets te veranderen/verbeteren/toe te voegen aan het ras. Dan mag je van mij best hoger gaan zitten.
Niet dat het moet hoor :biggrin2: Maar begrip zou ik er wel voor hebben, waarom wel voor een kleurtje en niet voor gezondheid?
Persoonlijk zou ik dat dus logischer vinden als het andersom was.
Ik heb liever een gezonde hond met een standaard kleurtje, dan een hele prachtige kleur maar steeds gedoe. Helaas werkt het kennelijk niet zo.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3252469
Martine-Tom schreef:Dat vind ik dan ook heel normaal, anders word het als het net als bij Lizzy behoorlijk wat geld kost om echt iets te veranderen/verbeteren/toe te voegen aan het ras. Dan mag je van mij best hoger gaan zitten.
Niet dat het moet hoor :biggrin2: Maar begrip zou ik er wel voor hebben, waarom wel voor een kleurtje en niet voor gezondheid?
Ik heb een lijn naar Nederland gehaald die hier nog niet was. In de hoop daarmee gezondere pups op de wereld te kunnen gaan zetten.
Door Martine-Tom
#3252470
Hope schreef:Persoonlijk zou ik dat dus logischer vinden als het andersom was.
Ik heb liever een gezonde hond met een standaard kleurtje, dan een hele prachtige kleur maar steeds gedo e. Helaas werkt het kennelijk niet zo.
Nee blijkbaar niet. Gek, want volgens mij is 1 van de gedachtes dat je rashonden koopt omdat er getest is en ze gezond zouden zijn, dus waarom dan niet nog iets meer omdat er iets extra aan gezondheid word gedaan?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3252471
Martine-Tom schreef:Nee blijkbaar niet. Gek, want volgens mij is 1 van de gedachtes dat je rashonden koopt omdat er getest is en ze gezond zouden zijn, dus waarom dan niet nog iets meer omdat er iets extra aan gezondheid word gedaan?
Nou ja dat dus. Plus dat je een bepaalde rashond koopt omdat je iets met dat ras hebt. Ik vind de lab gewoon echt een hele leuke hond. Om heel veel redenen. Ik weet ook dat er problemen zijn binnen het ras dat mij zo aanspreekt. Waarom dan niet als consument ook bijdragen aan het oplossen van die problemen maar dat gewoon lekker bij de fokker laten? Ik snap dat niet zo goed.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3252472
MarijeEnBoomer schreef:Ik heb een lijn naar Nederland gehaald die hier nog niet was. In de hoop daarmee gezondere pups op de wereld te kunnen gaan zetten.
Ik begrijp je wel hoor. Als jij je pups ineens (veel) duurder maakt dan andere pups zal je ze maar moeten zien kwijt te raken. Iets met vraag en aanbod. Snap ik.
Maar wat ik niet snap is de consument die wel een gezonde hond wil (ga ik dan even vanuit als je naar een fokker gaat) maar de kosten daarvan bij de fokker laat liggen. Die logica volg ik volgens mij gewoon niet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door