Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3250145
Het is niet zo zeer dat ze tegen het gif kunnen meer dat om te zorgen dat ze echt dood gaan je heel langzaam werkend gif nodig hebt, zo als Hoop al zei ze zijn verschrikkelijk slim en voeren het spul eerst aan hun jongen.
Ook gaat een rat na hij iets gegeten heeft heel erg ruiken naar wat hij heeft gegeten, als hij dan dood gaat dan weten de ratten dat hij door iets wat zo ruikt dood is gegaan en zullen ze niet eten waar hij naar ruikt.
Als je gif hebt wat meteen dood hebben ze dat zo door dus je moet gif hebben wat pas na een week of 2 dood of soms ook nog wel langer duurd wil je de helen colonie dood hebben.
Het probleem is dan dat anderen dieren het gif ook vrij makkelijk binnen krijgen door de ratten te vangen, niet alleen katten maar ook wilden dieren.
Dat is waarom ik het wel goed vind dat gif verboden is maar het zorgd er wel voor dat in een wereld waar wij hun natuurlijke vijhand hebben verderven of sterk hebben verminderd er dus heel snel een plag hebben.

Oplossing zou in mijn ogen dus zijn dat er net als vroeger weer ratten vangers komen die met honden en nu ook met nertsen zorgen dat het onder controle word gehouden, ik weet dat het tijdelijk werkt maar ja we moeten toch een balans gaan vinden tussen de wereld slopen om hem te hebben zo als we hem willen en de natuur bewaren omdat we gewoon niet zonder kunnen.
#3250193
Resistentie en overig wild en katten zijn zeker een probleem.
Toch vind ik dat gif gebruikt zou moeten kunnen worden wanneer zelfs de gemeente roept dat er in de gehele gemeente een plaag heerst. Een plaag krijg je niet meer uitgeroeid met vallen en klemmen.

Dat er regelgeving is gekomen is goed hoor. Het liep ook de spuigaten uit, boeren die bij elke rij in hun gezaaide land een bak neerzette om aanvreten te voorkomen en dat soort ongein. Daarvan vielen roofvogels, katten, uilen en vossen dood neer door rattengif van zieke prooien.
Dat ze zulke dingen aanpakken lijkt me prima. Maar dat ze dan alles maar verbieden en het probleem dus steeds groter word is niet oké. Ratten zijn toch wel echt een gevaar voor de gezondheid en ook voor de veiligheid. Er vliegen stallen en huizen in brand doordat ratten aan bedrading knagen en voor kortsluiting zorgen :-X

Van mij mag er dan toch wel wat aan gedaan worden. En zo erg is het hier in het dorp dus. Dat ratten in huizen zitten, draden en isolatie volledig verwoest word etc.
#3250222
Diego schreef:Ja, inderdaad nu je het zegt, dat speelt absoluut een hele grote rol! Hier ook maar 1 keer per maand restafval en geen groene container meer. Eigenlijk gaan we zo terug naar vroeger toen afval overal wat lag en hygiëne minder werd en mensen en dieren ziek werden. Wat een naar vooruitzicht....en dan wel klagen dat er teveel ratten zijn. :idiot2: :idiot2: goh..hoe zou dat komen.

Bij ons (Gent-België) wordt restafval wekelijks opgehaald. Maandelijks groenafval en om de twee weken (alternerend) glas-karton/papier - PMD.
Toch zitten er bij ons ook wel ratten. In het stad zitten deze echter in de riolering en zie je ze praktisch nooit...
Ik geloof ooit eens gehoord te hebben dat in NY, waar je ook staat, nooit verder dan een meter van een rat verwijderd bent.
#3250232
Hier in het Waterland heb ik in de afgelopen 3 jaar 2x een dooie rat gezien. Een was gemummificeerd en de ander platgereden.
Het kan bijna niet anders dan dat er hier meer ratten zitten want die schreeuwlelijkerds van een (reuze) eksters jatten kattenbrokjes bij de buren en verstoppen die o.a. bij ons in het landje.
In alle plaatsen waar ik kom, of dat nou Amsterdam, Ede, Almelo, Groningen, enz is, als ik daar met Kootje loop zie ik minstens 1x een rat. Zwart of bruin geen idee, veel te snel en altijd in de schemering, het lijken er inderdaad ook steeds meer te worden. Krijg er altijd de kriebels van. Van mij zou Kootje ze mogen vangen als ik zeker wist dat ze geen gif in het lijf hebben, maar dat kan je helaas niet zeker weten. Helaas weet ik ook niet of hij er sowieso niet zijn tanden in zou zetten en alleen maar zou (dood)meppen. Muizen mept en hapt hij, dus dat zal hij met ratten dan ook wel doen.
#3250303
Liep een tijdje geleden door de Efteling en heb daar toch zeker 3 ratten gezien. Op klaarlichte dag :-X

Een stak een wandelpad over. Een andere zat op het wandelpad. Heb hem het groen in gejaagd door flink op de grond te stampen. Van de andere kant kwam een gezin met jonge kinderen aan. Volgens mij is een rat niet te beroerd om aan te vallen als hij zich bedreigd voelt. Kindje van een jaar of 4/5 liep recht op de rat af (had hem niet gezien).

Dat ze daar overdag rondwandelen is voor mij een teken dat er teveel zitten (of zich te erg thuis voelen). Hier rondom huis hebben we ook best wat last gehad van ratten toen ze de grond achter onze tuin aan het ontginnen waren voor woningbouw. We zagen ze nooit, pas in de schemering kwamen ze te voorschijn.
Dat was ook meteen het einde van het vogeltjesvoeren :(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door