Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
#3248837
Hope schreef:Nee, mij lukt dat ook niet. Voor mijn gevoel heb ik dan een vriezer vol plastic i.p.v. een vriezer vol vlees. ::)
Herkenbaar ::) Nu de grote zakken gaan mijn vriezer meestal niet uit, maar wel na een paar keer stuk, dus tegen dat ik weer moet bestellen heb ik vaak veel kapotte zakken en nog een hoop zakken die ik wel weer hergebruik, maar verder een zo goed als lege vriezer.
Door frodo quin
#3248868
pearlsofpassion schreef:Ja, als het ook nog in boterhamzakjes moet is het voordeel meteen weg. Dan zou ik geen sec twijfelen en zeker dat vacumeren proberen. ;)
De boterhammenzakjes zijn daarmee niet weg jammer genoeg. Als ik per dagportie zou vacuümeren ben ik meer plastiek kwijt en verbruik ik ook nog eens een hele hoop stroom. De vacuüm zakken vervangen de zakken waar de dagporties ingaan. Meer plastiek zal het mij iig niet kosten, maar veel minder ook niet. Het doel is de kwaliteit zo hoog mogelijk houden, maar wel graag op een zo ecologisch mogelijke manier en ik gok dat ik door efficiënter vriezergebruik en dus niet altijd beiden nodig wel winst ga boeken.

Ik vind het leuk dat er hier nog mensen bij de ecologische impact stil staan. Naast het dode beesten ding is dat toch wel iets wat ik heel vervelend vind aan vers voeren, al die verpakking en al die energie.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3248874
frodo quin schreef:De boterhammenzakjes zijn daarmee niet weg jammer genoeg. Als ik per dagportie zou vacuümeren ben ik meer plastiek kwijt en verbruik ik ook nog eens een hele hoop stroom. De vacuüm zakken vervangen de zakken waar de dagporties ingaan. Meer plastiek zal het mij iig niet kosten, maar veel minder ook niet. Het doel is de kwaliteit zo hoog mogelijk houden, maar wel graag op een zo ecologisch mogelijke manier en ik gok dat ik door efficiënter vriezergebruik en dus niet altijd beiden nodig wel winst ga boeken.

Ik vind het leuk dat er hier nog mensen bij de ecologische impact stil staan. Naast het dode beesten ding is dat toch wel iets wat ik heel vervelend vind aan vers voeren, al die verpakking en al die energie.
Ja, ik vind dat ook een nadeel. Tel daarbij het heen en weer gesjouw met slachtdieren en vlees etc nog bij op.
Wat energie betreft zal brok beter zijn denk ik. Minder verpakking en gesleep.

Ik probeer er echt op te letten. Groentenmix doe ik in muffinvormpjes, invriezen, uitdrukken en dan bij elkaar in 1 zak. Dat scheelt echt veel. Ik vries zo economisch mogelijk in en ik herbruik zoveel mogelijk plastic. Broodzakken bijvoorbeeld, die spaar ik op en daar gaat dan het haaskarkas in. Doe ik wel de zak binnenstebuiten. Maar ik kom altijd precies uit en heb voor haaskarkas dan ook nooit nieuwe zakken nodig. Zelfde doe ik met die zakken waar je groenten in kan doen in de supermarkt, al gebruik ik die vaker als pedaalemmerzak omdat ze zo dun zijn.
En ik ontdooi de vriezer heel vaak. 1 is no-frost maar die andere niet. Met een dun laagje ijs zijn ze echt al onzuiniger dus gaat er geregeld de waterblazer door.
Door frodo quin
#3248885
Mijn vriezers zijn eco, maar niet no frost. Ik gebruik de ladevriezer voor het dagdagelijkse en in de kist zit dan de voorraad en die moet maar eens in de zoveel tijd open. Zo is er toch al eentje die redelijk lang vorstvrij blijft, want ontdooien kost ook energie.

Zakjes van jezelf hergebruiken is ook een goede. Bij mij werkt dat niet, want ik heb er nauwelijks van mezelf, laat staan bruikbare. Ik kan zo goed als alles gelukkig verpakkingsvrij kopen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3248891
frodo quin schreef:Mijn vriezers zijn eco, maar niet no frost. Ik gebruik de ladevriezer voor het dagdagelijkse en in de kist zit dan de voorraad en die moet maar eens in de zoveel tijd open. Zo is er toch al eentje die redelijk lang vorstvrij blijft, want ontdooien kost ook energie.

Zakjes van jezelf hergebruiken is ook een goede. Bij mij werkt dat niet, want ik heb er nauwelijks van mezelf, laat staan bruikbare. Ik kan zo goed als alles gelukkig verpakkingsvrij kopen.
Met de waterblazer gaat ontdooien van onze kast zo snel dat hij in temperatuur amper stijgt. Ik doe dan alleen de kast zelf zeg maar. Dus lades eruit terwijl ze nog vol zijn, kast uitblazen op heetste stand, lades er weer in en stroom weer aan. Hij gaat dan van -18 naar -15.

Brood is ook het enige wat wij kopen met verpakking. Sinds wij bewust omgaan met verpakkingen en afval hebben we echt minder kosten (en natuurlijk veel beter voor het milieu!) Het is hier best duur namelijk, je kliko laten legen.
Onze kliko (de kleinste die je kan krijgen) gaat nu eens in de drie maanden en we hebben elke week 1 zak met plastic, blik en drankpakken. Daar past het plastic wat om de krullen zit die we gebruiken als bodembedekking voor één van onze paarden nog met gemak bij.
Door frodo quin
#3248904
Ik was me trouwens net aan het bedenken dat het dan wel super i dat de vaccuüm zakken bpa vrij zijn (al wil dat niet zeggen dat er niet iets anders schadelijk in kan zitten), maar die boterhamzakjes vast niet :-\

Ik ben wel wat off topic aan het gaan vrees ik :-[
Gebruikersavatar
Door Hope
#3248911
frodo quin schreef:Ik was me trouwens net aan het bedenken dat het dan wel super i dat de vaccuüm zakken bpa vrij zijn (al wil dat niet zeggen dat er niet iets anders schadelijk in kan zitten), maar die boterhamzakjes vast niet :-\

Ik ben wel wat off topic aan het gaan vrees ik :-[
Daar let ik dan weer niet op :-\
Ik vind het ondoenlijk om overal op te letten. Ik kies voor vers en geen brok. Ik kies voor vacuüm en kwaliteit. Ik kies voor wild en biologisch en geen plofkip. Ik ga bewust om met afval.
Ik denk dat er honden zijn die het slechter hebben en baasjes zijn met meer afval. De rest, tja. Je kan nu eenmaal niet alles denk ik dan maar voor mezelf.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3248940
Ik volg vol interesse...... maar de grote vraag is nu, welke machine hebben jullie?

Ik wil er graag één die willekeurig welke plastic zakjes kan sealen, dus dat ik niet perse verplicht dure bijbehoorende verpakking moet kopen, maar ook gewoon kan recycelen,
De barfster hier weegt maar 19 kilo dus haar porties maak ik nu per twee dagen (om verpakking te sparen) maar ik krijg krampvingers van dat geknoopt, dus wil graag gaan sealen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3248941
Die van mij komt uit de kringloopwinkel. Hij kostte 2 euro.
Ik vond het wel leuk om te proberen en ik dacht dat ik altijd een nieuwe kon kopen als het goed beviel en hij stuk was.

Hij doet al 2,5 jaar trouwe dienst ;D
Gebruikersavatar
Door Ina
#3248945
Hope schreef:Die van mij komt uit de kringloopwinkel. Hij kostte 2 euro.
Ik vond het wel leuk om te proberen en ik dacht dat ik altijd een nieuwe kon kopen als het goed beviel en hij stuk was.

Hij doet al 2,5 jaar trouwe dienst ;D
Dat zijn de aller leukste koopjes.... je hoeft er niets van te verwachten... maar ze blijken het als de beste te doen :D

Maar er staat dus niet nog per ongeluk ergens een merknaampje?
Door frodo quin
#3248960
Ik heb deze gekocht http://www.marmelot.com/marmelot/caso-v ... anguage=nl

Dat was in vergelijking met andere apparaten een goedkope en aangezien ik geen ervaring heb met vacuüm apparaten wou ik geen heel duur apparaat, wat misschien voor mijn doel helemaal niet beter is.

Morgen ga ik wat duifjes verpakken en ik zal er hier iets over neerzetten. De gedroogde long was maar half gelukt (had per ongeluk een veel te grote zak gekocht), maar dat lag aan de zakjes (merk caso), de long was blijkbaar hier en daar te scherp voor de zakjes en heeft gaatjes gemaakt. Apparaat zelf deed het wel netjes eens ik doorhad dat je echt flink moest toeduwen.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3249006
Dat is een mooi prijsje.. ik wil ook absoluut niet boven de 100 euro uitkomen, maar er is zoveel te koop met zoveel verschillende recensies
Ik vind poespas niet belangrijk, maar zou wel graag de mogelijkheid hebben om goedkopere plasticzakken te gebruiken zodat je inderdaad gewoon kan recycelen

Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat met de duifjes :)
Door frodo quin
#3249214
De duifjes:
Het apparaat heeft braaf zijn werk gedaan, de zakjes niet helemaal. Er was er eentje doorprikt, een gewoon met microstructuur, en ik zag dat er ook wel echt een scherp randje aan het duifje zat. Ik heb het nog eens met een extra sterk zakje geprobeerd en had het prikkend stukje goed tegen de plastiek gelegd omdat ik wou kijken of het er door ging zitten, en deze ging niet lek. De extra sterke zakken zijn dus interessanter als er vleesbot in moet en ze trekken net zo vlot vacuüm.

Ik ben net even gaan kijken of alles er nog goed uit zak en er toch niet stiekem ergens een mini gaatje zat en alles zat nog perfect luchtdicht.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3249581
De duifjes zijn dus veilig in de vriezer beland... da's mooi ;D

Ik dacht er ondertussen wel uit te zijn, maar twijfel nu weer tussen de Solis en de Caso :o

Heb me al wel verdiept in 'vals spelen met niet echte zakjes' en daar zijn legio tips voor te vinden op youtube, bijv. https://www.youtube.com/watch?v=yJU8Z9gmDw0
Ik vind het, net als wat de gebruikers daar zeggen, nogal irritant om dure zakken te moeten gebruiken, terwijl mijn hele doel is om te besparen.... niet alleen in ruimte, bewaartijd en daardoor energieverbruik van de vriezer...., maar dat doe je dan weer teniet door het moeten gebruiken van dure zakken.
Daarnaast heb ik regelmatig plasticzakken die prima te hergebruiken zijn.... en nu dus meteen tips hoe die dus ook gewoon de vacumeermachine in kunnen :D

We gaan nog maar eens diep nadenken welke we moeten gaan kiezen :???:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door