Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3241879
Nelson proudly presents:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hyperemesis Gravidarum (deel 2)

Tot zover het leuke nieuws. Zwanger zijn. We hadden er zo vreselijk naar uitgekeken. Het is nog pril met 7 weken maar alles lijkt goed. Mijn conditie maakt dat wachten met het nieuws te vertellen tot 12 weken simpelweg niet gaat. De reden: hyperemesis gravidarum oftwel extreme zwangerschapsmisselijkheid.
Voor mij komt het er op neer dat ik vanaf het moment van zwanger zijn behoorlijk misselijk ben geweest. In het begin was dat niet zo erg en kon ik er nog wel om lachen. Maar na een paar weken werd het gewoon te erg. Ik ging via verloskundige naar de huisarts en terug. Kreeg medicijnen maar die hielpen niet. Het ging van kwaad naar erger.
En zo kwam het dat ik af begon te vallen. De kilo's vliegen me om de oren. Ik heb nu een ondergewicht van 11,5 kilo. Ik kan niets binnen krijgen en/of binnen houden. Sinds vorige week woensdag eet ik 1 boterham en 1 kiwi per dag. Met moeite.

Het ging zo niet langer. De verloskundige stuurde me door naar het ziekenhuis en daar werd ik opgenomen met serieuze uitdrogingsverschijnselen. Want of het nu een kiwi is of water, mijn lichaam reageert erop alsof ik vergiftigd word. Het prikken van een infuus was een drama met rollende aderen van het vochtgebrek maar goed, het zat. Ik kreeg 3 liter vocht per etmaal en hoefde 48 uur niets te eten. Wat was ik daar blij mee!
De boel leek even tot rust te komen. Ik kreeg andere medicijnen. Echo's zeiden me dat de kleine het echt goed doet, dat het gewoon groeit en leeft en veilig zit. Maar ik voel me eerder chronisch ziek dan zwanger. In het ziekenhuis belde ik familie en vrienden. Er waren dagen bij dat ik niet begreep waarom mensen mij feliciteerden. Wat was hier nu leuk aan?!
Natuurlijk is het leuk. En ik moet het doel voor ogen houden. De kleine, waar alles tot nu toe prima mee gaat.

Het ging niet heel snel beter in het ziekenhuis. Ik lag er dagen achter elkaar maar echt verbeteren wilde het niet. Er kwam een diëtiste. Ik had er al geen goede hoop van maar dit sloeg echt totaal alles.
Wat mag er wel:
Vet. Zoveel mogelijk dierlijk vet per dag. 500 milliliter slagroom toevoegen aan 1 liter volle yoghurt en daar zoveel mogelijk van zien weg te krijgen. Veel vet vlees. Hamburgers, worst. Hoe meer vet hoe beter.
Suiker. Geen bruin brood met kaas maar wit brood met chocoladepasta of hagelslag. Geen noten als tussendoortje maar een koek of chips. Want, zo zegt ze, suiker is een hele goede energiebron. Een hele gezonde, ook.

Wat mag er niet?
Groenten. Groenten is alleen maar vulling. Je hebt er niets aan. Vullen kan je beter met suiker want daar zit energie in.
Fruit. Idem aan de groenten. Alleen maar vulling maar zonder geraffineerde suikers.
Water drinken. Idem aan groenten en fruit. Geen suiker aanwezig dus je hebt er niks aan. Drink in plaats daarvan ranja. Liefst zo puur mogelijk. Of appelsap met een extra klontje suiker.
Soep. Soep is ook alleen maar vocht waar je vol van komt te zitten. Je wordt er niet dik van en er zit niets in waar je wat aan hebt. Nee, ook in vers getrokken soep van kippenpoten, groenten en kruiden zit niks in. Geen soep meer dus. En zouten dan? Nou, dan neem je maar een hand zoute drop. Heb je vet, suiker en zout in 1 hap.

Ik wist niet of ik nu heel hard moest lachen of kei hard moest huilen. En deze vrouw moet mij helpen om mijn kind fatsoenlijk te laten groeien in deze tijd? Er was niet mee te praten. Ik kon zeggen dat ik van suiker onwijs veel last krijg van mijn benen en ook van schimmelinfecties maar ze had er geen boodschap aan. Last van je benen? Je moet op bed liggen dus je benen heb je nu toch niet nodig om te lopen (zei ze letterlijk). Ze zou elke dag komen om samen met mij de menukaart van het ziekenhuis in te vullen. En vitaminen dan, vroeg ik? Die heb je niet nodig. Vet heb je nodig, en suiker. Om de kachel te laten branden.

Gelukkig mocht ik gisteren (met een beetje aandringen van mijn kant) naar huis. Als ik in het ziekenhuis alleen maar rotzooi voorgeschoteld krijg dan kan ik dat thuis zelf ook wel. Er komen van die flesjes bijvoeding. Ik twijfel nog of ik die ga nemen. Aan de ene kant moet ik natuurlijk iets. Ik kan niet blijven afvallen en er zal toch iets in moeten gaan. Aan de andere kant vraag ik me af of ik die paar slokken van zo'n flesje niet beter iets gezonds kan maken. Een sapje met groenten en fruit of zo.

Frustrerend is het hoe dan ook. Je wil het zo graag goed doen, voor jezelf en al helemaal voor die kleine. Geen water uit plastic flesjes maar uit glas of de dopper. Geen zeep met parabenen, SLS of andere zooi. Biologisch eten. Geen suiker, geen industrieel eten. En dan kom je in het ziekenhuis en gooien ze alles overboord. Geen water meer drinken maar industrieel sap. Geen biologisch eten (oké, dat is te duur, dat kan ik nog begrijpen) maar geen groenten en geen fruit mogen proberen... daarover maak ik me zorgen.

En nu is het afwachten. Afwachten wat het lichaam gaat doen. Afwachten wat ik per dag binnen kan krijgen aan vocht en voeding. Afwachten of ik niet opnieuw opgenomen moet worden en dus weer te maken krijg met die diëtist. Afwachten zelfs, of ik geen sondevoeding ga krijgen (helemaal lekker chemisch natuurlijk). Alle tips zijn welkom dus.
Het enige wat momenteel gaat zijn dingen die heel koud zijn. Er liggen door manlief zelfgemaakte ijsjes in de vriezer. Peer en aardbei. Dat gaat. Op een goed moment gaat een halve boterham. Heel bruin. Met iets van vleesbeleg of kaas of aardbeien (die zijn koud, dat gaat nog maar het beste).
Water met ijsklontjes er in gaat ook redelijk. Redelijk hé. Ik hoop van harte dat ik aan het einde van de dag een liter heb weg kunnen krijgen.

Dat je niet meteen op een roze wolk zit als je zwanger bent, oké. Maar dit is wel een beetje veel van het goede. Echt waar, als er mensen zijn met ideeën over wat ik nog zou kunnen proberen aan eten, of mensen met kennis over wat je nu eigenlijk het beste binnen kan krijgen, of een adres waar ze me fatsoenlijk advies kunnen geven: ik hoor het heel erg graag.
Laatst gewijzigd door Hope op wo 26 okt 2016, 12:09, 6 keer totaal gewijzigd.
#3241889
Die Koek :biggrin2:
Gefeliciteerd !!
Is dit ook de hoopvolle fase dat je nog kan denken dat het met 12 weken over is qua misselijkheid? Ik weet dat ze dat van gewone zwangerschapsmisselijkheid vaak zeggen!
Misschien iets zoeken in de richting van een natuurlijk verloskundige ofzo? Misschien dat die je kan verwijzen naar iemand die niet alleen vet en suiker voorschrijft.
#3241892
MarijeEnBoomer schreef:Die Koek :biggrin2:
Gefeliciteerd !!
Is dit ook de hoopvolle fase dat je nog kan denken dat het met 12 weken over is qua misselijkheid? Ik weet dat ze dat van gewone zwangerschapsmisselijkheid vaak zeggen!
Misschien iets zoeken in de richting van een natuurlijk verloskundige ofzo? Misschien dat die je kan verwijzen naar iemand die niet alleen vet en suiker voorschrijft.
Nee, in het beste geval word het met 20 weken minder en in het slechtste geval blijft dit de volle negen maanden hetzelfde.
#3241894
Ook ik wil jullie als allereerste feliciteren! :-* :-* :-*

En ik weet nog dat mijn moeder ooit ondergewicht had en daar werd idd slagroom en volle yoghurt aangeraden, als je zuivel eet en het binnen kunt houden vind ik het niet zo heel raar.... En als koud goed gaat: bevroren aardbeien in de blender, flinke schep Griekse yoghurt erbij door, dat verandert zo in aardbeien/yoghurtijs, dot slagroom erop en klaar! :D
#3241896
Pauline schreef:Ook ik wil jullie als allereerste feliciteren! :-* :-* :-*

En ik weet nog dat mijn moeder ooit ondergewicht had en daar werd idd slagroom en volle yoghurt aangeraden, als je zuivel eet en het binnen kunt houden vind ik het niet zo heel raar.... En als koud goed gaat: bevroren aardbeien in de blender, flinke schep Griekse yoghurt erbij door, dat verandert zo in aardbeien/yoghurtijs, dot slagroom erop en klaar! :D

Eddies tante heeft het 20 jaar geleden ook gehad, maar toen heb ik eigenlijk alleen maar een altijd kotsende zwangere dame gezien... Nooit zo uitgebreid gelezen als ik jouw verhaal nou doe. STERKTE!
#3241900
Vitaminen etc kun je natuurlijk tot je nemen met een pil. Vet en suiker, brandstoffen niet. Dus wat dat betreft kan ik me er wel iets bij voorstellen. Voor zover ik er verstand van heb pakt dat kindje toch wel wat het nodig heeft en met een beetje geluk blijft er dan nog wat voor jou over. Dus tekorten zullen er denk ik niet heel snel zijn, op gezond gebied.
Ik zou het even opvolgen en dan aanzien wat het doet.

Toch maar gefeliciteerd dan ook he! ;)
#3241903
Hope en meneer Hope, als eerste van harte gefeliciteerd!!

Ik vind de tips van slagroom ed niet heel gek klinken. Vet is de meest energierijke voedingsbron, dus als je daar iets van binnenkrijgt en verwerken kan, heeft je lijf daar qua energie meer aan dan aan fruit en groente. Maar fruit en groente heb je zeker ook nodig, wat een idioot om dat als vulling gelijk aan suiker te zetten.

Ik vind de tips van Pauline heel logisch klinken. Smoothy's kun je heel koud maken, er kan fruit en groente in en je kan er vette zuivel indoen. Heb je toch een behoorlijk breed scala aan voeding en energie in hopelijk eetbare vorm.

Ik heb in mijn eetschema een smoothy van 200 ml melk, 1 banaan en 1 eetlepel havermout, 30 seconde in de blender. Is goed koud te maken, banaan levert veel energie en havermout is een goede als je maar zo weinig brood wegkrijgt. Misschien is het wat, of welke variant hierop dan ook.

Sterkte!
#3241909
Allereerst gefelciteerd! :-*
Dan wat een leuke fotokaarten van Nelson :D

Euh geen groenten en fruit ? Geen vitamine nodig? Ja goed ik snap dat je jezelf nu niet eerst moet gaan vullen met fruit en groenten en dan verder niks meer opkunt, omdat je nu dus echt wel weer snel moet aankomen. In dat opzicht snap ik het.

Kun je tegen cocosmelk? Dus die je in aziatisch eten gebruikt, niet die grote drinkpakken.
Daar kun je met cacoapoeder, stevia (of suiker), vanille, bessen, amandelpasta (weet niet of je dat mag) behoorlijke calorierijke dikke drankjes van maken. En kan natuurlijk ook met griekse yochurt, slagroom (die variant zonder suiker als je dat wilt he) , zure room wat je wilt.
#3241911
Marloes en meneer Marloes, van harte gefeliciteerd! :-* Vind het heel erg leuk voor jullie (op het ziek zijn na dan hè)

Ik heb een gruwelijke hekel aan diëtisten. Er zijn een paar goede, maar dat zijn er echt maar weinig.
Hoe verzin je het om te zeggen dat vitamines niet nodig zijn tijdens een zwangerschap >:(

Denk dat smoothies met van alles erin best zouden kunnen werken, hoop dat dat lukt voor je!
Dikke knuffel, het is niet niks allemaal :bigarmhug:
#3241919
Ondanks dat je je niet lekker voelt toch van harte gefeliciteerd!!
(Bij ons op de kraamafdeling werd er ook wel eens babyvoeding (flesvoeding dus) aan moeders gegeven die werkelijk de hele zwangerschap niets binnen hielden.....soms ging dat.... Soms ook niet.... Sterke en probeer er een (klein beetje) van te genieten :-*
#3241922
Gefelisiteerd :D

Koek heeft een gaven, ze is letterlijk de baby vinder ;D


Wat je ook zou kunnen doen is van groenten en fruit sap maken en daar dan ijs van maken, wel de vitaminen en de suiker maar niet de vulling.
Of bijvoorbeeld dan dat sap mengen met yoghurt of zo, vries het in en blender het dan door de yoghurt met bijvoorbeeld nog noten er bij die zijn ook erg rijk aan vet maar ook heel gezond over het algemeen.

Ik zou ook gaan kijken naar een orthomoleculair voedings deskundige, die weten veel meer over voeding.

Deze vrouw heeft mij heel goed geholpen en zit in Eindhoven, misschien oke te doen voor jou.
http://www.alternatievegeneeswijzen-ove ... eindhoven/

Ik denk dat zij je heel goed kan helpen want ze heeft me echt op de rils geholpen, ze is ook arts dus ze weet waar ze over praat.
#3241929
Allereerst, proficiat! En verder, veel sterkte!

Voor flink wat mensen is een zwangerschap, zeker in het begin, niet zo fijn, maar bij jou is het wel heel erg. Ik kan de dieetist wel volgen dat je nu in de eerste plaats moet zorgen dat je genoeg energie binnen krijgt, maar imo toch liever op een gezonde manier als dat kan. Het ondergewicht is natuurlijk het grootste probleem nu, maar voedingsstoffen zijn zowel voor jou als voor je ongeboren kindje ook heel belangrijk.

Heb je trouwens al eens geprobeerd om bevroren brood te eten, licht ontdooit gaat dat best wel. Vers sap (eventueel ook even in de vriezer, zodat het goed koud is) ipv water lijkt mij ook niet verkeerd en is ook een suiker bom. Noten lijken mij net wel interessant omdat ze toch een gezonde caloriebom zijn. Eventueel iets als yoghurt met wat room en wat eiwitpoeder, ook even in de vriezer? Een avocado-bananen-ijsje? Wat half bevroren groenten, of een beetje groenten door je sap? Ik zou wel focussen op de meest energierijke voedingsmiddelen. Ik hoop dat je snel wat dingen vind die je binnen kan houden en je je niet meer zo beroerd voelt. :bigarmhug:

Ene koekje, die lijkt wel helderziend als het over baby's gaat :???: :)
#3241938
Wow wat een fijn nieuws maar tegelijkertijd met een nare bijsmaak :-\

Toch gefeliciteerd Marloes. Jouw kennende maak je er ook met deze grote tegenvaller iets van want ja... een babymensje in je buik is toch wonderbaarlijk mooi nieuws.
Super leuke foto's van Nelson ook. Hij ondergaat echt alles hé, de lieverd.

Ik heb dus nul,nul ervaring met zwangerschappen dus laat staan misselijkheid bij zwangerschappen.
Dat de diëtist vetten voorschrijft kan ik me iets bij voorstellen. Dat is inderdaad een goede energiebron.
Het advies van gooi maar liever een pak suiker achterover dan een natuurlijke suiker kan ik me wat minder in vinden. Zeker als je er andere fysieke klachten van krijgt waar je ook niet blij van wordt. 1 ongemak is meer dan genoeg lijkt me en voor de (geraffineerde) suikers zijn goede alternatieven te bedenken zodat je toch wel wat binnenkrijgt. Overigens vult groenten en fruit niet alleen het voedt ook nog eens. Beetje raar dat ze het alleen vulling noemt. Ik zou dat advies dus met een behoorlijke pak zout nemen (iets wat je toch ook nog nodig hebt).

Als koud eten wat beter lijkt te vallen dan zou ik inderdaad je kansen inzetten op smoothies. Misschien een koude soep??

En is er misschien in het alternatieve circuit iets te vinden? Voetzoolreflex, acupunctuur oid om de misselijkheid te verminderen? Als het kan helpen bij overgangsklachten te verminderen kan het misschien ook iets doen tegen de misselijkheid bij zwangerschap?

in ieder geval heel veel succes en blijf op je eigen gevoel vertrouwen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door