Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3241251
Ah ok. Dat valt dan nog mee.
Moet je geen speciale maatregelen nemen of voor voorzieningen in je hok zorgen?
Hoe hoog mag de nestbak dan zijn? Want momenteel verkiezen ze de hoge en die is toch wel een cm of 15-20 hoog...

Weet iemand trouwens hoe lang je een haan bij de hennen moet laten voor de eieren bevrucht zijn?
Toch wel enkele dagen vermoed ik?

En je moet al de eieren er tegelijk onder leggen he? Anders stoppen ze met broeden als het eerste uitkomt?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3241259
Ik heb echt totaal geen verstand van kippen dus misschien zeg ik nu iets heel stoms.

De haan zit nu apart maar je vend hem prachtig en je bent er trots op. Waarom zet je hem niet bij de kippen en zet je die ene kip apart? Wellicht gaat het met die andere kippen gewoon goed. Kan hij ze bevruchten en kan je daarna zien wat je doet. Kan je altijd nog het kipje verhuizen.
Door Mandarijn
#3241262
De hennen blijven broeden totdat alle eieren uitgebroed zijn. Soms kan het voorkomen dat 1 à 2 eieren blijven liggen. Maar de kloek gaat na het uitkomen van het eerste ei vaak eten en keert dan steeds terug naar haar nest om verder te broeden. Kuikens blijven altijd een paar dagen op het nest voordat ze eruit komen. Vandaar dat de kloek steeds terug gaat.

Een hen legt ook elke dag of om de dag een ei. En als er genoeg eieren liggen blijft ze erop zitten om ze uit te broeden. Vandaar dat het eerste ei ook als eerste uitkomt. En daarom blijft ze broeden op de andere eieren.

Een tip: schrijf met potlood de datum erop. Als een ei te lang blijft liggen onder de hen kun je het wegdoen. Dan is het niet bevrucht. En je kunt zien welk ei er als eerste gelegd is.
Door Mandarijn
#3241265
Oh ja een hen die broeds is blijft dagen op het nest zitten en gaat dan niet eten. Hierdoor kan ze wat verzwakken. Dat is niet erg. Hierdoor verkleurt haar rode kammetje of lelletje naar roze. Dat kan geen kwaad.

Alleen oppassen met fanatieke broeders. Die blijven zo lang en fanatiek willen broeden dat ze zelfs op stenen gaan zitten broeden, dat ze zo zwak worden dat ze er onderdoor gaan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3241282
Hope schreef:Ik heb echt totaal geen verstand van kippen dus misschien zeg ik nu iets heel stoms.

De haan zit nu apart maar je vend hem prachtig en je bent er trots op. Waarom zet je hem niet bij de kippen en zet je die ene kip apart? Wellicht gaat het met die andere kippen gewoon goed. Kan hij ze bevruchten en kan je daarna zien wat je doet. Kan je altijd nog het kipje verhuizen.
Ja, dat was dus het idee. Maar momenteel zit hij er niet bij.
Ik weet dat ik stom klink dat ik er zoveel moeite in stop maar ik probeer al weken/ maanden hem zover te krijgen dat hij geen schrik van mij heeft. Maar ik begin ook te denken dat het gewoon genetisch is want het blijft duren. Het is ook plots opgekomen... .
Daardoor zit hij klein zodat hij niet van me weg kan vluchten. Er zit nu sinds kort ook het andere jonge hennetje bij omdat die ook bang werd door zijn waarschuwend geroep. De andere hennen trekken zich er minder van aan en komen wel gewoon in mijn buurt. Dus die bleven gewoon in de rest van de ren zitten.

Sinds een paar dagen had ik het koppel wat groter gezet met een andere draad en met als resultaat dat meneer haan erover gevlogen was. Zo kwam het dat ik die aanvallen dus terug zag.
Nu zit hij alweer klein bij zijn hennetje.
Dat is echter een zwart-wit colombia hennetje terwijl hij zelf patrijs is. Ik denk niet dat daar zo'n mooie kuikens uit komen met die kleurcombinatie, of kan dat geen kwaad?
. Mijn ouder patrijs hennetje is ook een prachtig hennetje, heel mooi getekend en gevormd, en een fantastisch karakter. Van haar zou ik heel graag kuikens hebben. Ze is al 6, dus de vraag is hoe lang ze nog mee zou gaan... Daar zat ik al wat mee.
Dus als ik dan toch eieren zou gaan laten uitbroeden gaat mijn voorkeur uit naar haar als biologische moeder.
En dat idee spreekt me dan ook heel erg aan...
Probleem is dat ze natuurlijk niet zo erg veel meer legt...

Bedankt voor de raad Mandarijn. ;)
Denken jullie niet dat mijn katten gevaarlijk zouden zijn voor de kuikens? Ze eten wel kuiken, en graag! :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3241312
Als jouw katten de kans krijgen pakken ze een kuiken, zo zijn katten nou eenmaal.

Er is niks spannender dan kleurengenetica bij kippen. Je krijgt niet snel mengkleurtjes ofzo. Ik heb ook patrijs met colombia samen gehad end aar kwam colombia, patrijs en buff uit. Het ligt er dus ook aan of je dieren kleurzuiver zijn en dat zie je aan de buitenkant dus niet. Hier loopt b.v. ook een colombia haan en die is uit een colombia hen met een koekoekhaan komen vallen.

Ik zou ze liever niet in het hoger gelegen legnest laten broeden. Een eerste levenservaring van 15 cm naar beneden kukelen is niet de leukste. Tenzij je een trapje ofzo erin kunt maken, dat hebben ze vrij snel door hoe dat werkt.

Hier kun je laten berekenen welke kleuren je zou krijgen uit die combi. Gaan ze in de simpele versie wel uit van kleurzuivere dieren.

http://kippenjungle.nl/Overzicht.htm
Door Mandarijn
#3241316
Ik zou zorgen dat je kuikens niet uit de ren kunnen ontsnappen. Anders is het hap slok weg. Je kan je ren makkelijk kuiken-proof maken door kleinmazig gaas onderaan te spannen. Dit doe je tot een hoogte van ongeveer 30 à 40cm. Daar komen kuikens niet overheen is mijn ervaring. Met dat kleinmazig gaas bedoel ik gaas met een gaas grote van 1,5 à 2cm. Zo heb ik het bij mij opgelost.
Door Mandarijn
#3241319
Het legnest zou ik niet te hoog plaatsen. Als een kuiken eruit valt en niet terug kan begint het ontzettend te piepen. De kans bestaat dan dat de kloek van het nest afgaat en dan bij het kuiken blijft. De kloek gaat dan op de grond zitten om het kuiken warm te houden. Je andere eieren worden dan niet uitgebroed. Is je legnest wat van de grond kun je dit oplossen met een klinker ervoor te leggen. Zo kan het kuiken terug op het nest huppen. Zo los ik het op. Mijn legnest hangt 20cm van de grond. Zo kan ik het nachthok goed schoonmaken. Is er een kip broeds dan leg ik een trapje aan van klinkers. Zo kunnen mijn kuikens in en uit het nest en blijft de kloek op het nest zitten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3241348
Het legnest zelf is een bakje met die hoogte. Dus verlagen gaat niet lukken. Ze vinden het heel aangenaam om in te leggen en op te broeden maar ik had nog nooit nagedacht of het geschikt was voor kuikens.
Ik heb een lagere ook maar daar wroeten ze om 1 of andere reden tegenwoordig het nestmateriaal uit...

De ren kuikensproof maken gaat niet lukken. Zorgen dat de kuikens er niet uit kunnen misschien nog wel, hoewel ook niet zo eenvoudig. Maar ik kan niet zorgen dat de katten er niet in kunnen...
Nu hebben ze nog niet in de ren geklommen, ze lopen nog maar 3 weken buiten, maar ik geloof dat kuikens hen wel zover zou krijgen...
De enige remedie is dan de katten binnen houden. Hoe lang zou dat moeten? Waarschijnlijk toch wel een maand? Eer ze een beetje uit hun dons zijn?
Ik vrees dat ik dan op een muur bots bij Meneer Pop... we hebben er zoveel werk aan gehad om de katten buiten te kunnen laten en nu is het eindelijk zover... We hebben er zo lang op gewacht...
Dus de timing is niet ideaal om voor te stellen ze even binnen te houden. ::)
Door hannabelgje
#3241369
Als je de katten niet bij de kuikens weg kunt houden zou ik er ook niet aan beginnen. Of je zou de kloek met kuikens tijdelijk in een dichte kooi in de ren kunnen zetten. Een konijnenkooi ofzo voldoet dan prima.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3241387
Ooit wilde ik wel kuikens, maar dat stond niet bovenaan de prioriteitenlijst.
Ik dacht inderdaad dat ik dan een klein dicht rennetje binnenin de grote ren zou moeten maken. Om de kuikens veilig te houden.
Door eelke
#3241397
pearlsofpassion schreef:Ooit wilde ik wel kuikens, maar dat stond niet bovenaan de prioriteitenlijst.
Ik dacht inderdaad dat ik dan een klein dicht rennetje binnenin de grote ren zou moeten maken. Om de kuikens veilig te houden.
Dat kan toch ook?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door