Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3237347
Als we hier werkelijk praten over een recessieve vererving en simpelweg drager x drager lijders kunnen geven, dan denk ik dat er inderdaad meer dwergjes geboren zouden worden. Er zullen heus wel een aantal gevallen onder het tapijt zijn gegaan, maar dat zijn er geen honderden.

Dus er moet zoals Erna en ik dat noemen een Factor X zijn. Denken we.

Of, de meeste dwergjes moeten al in de baarmoeder of direct na de geboorte al sterven, zodat we het gewoon niet weten dat zij dwerg zijn. Dat is misschien ook nog een optie (hoewel ook daar geen aanwijzingen voor zijn hoor, maar het is een theorie).

Want hoewel we niet precies weten hoe het vererft, komen wij ook niet uit een ei natuurlijk en hebben we wel een idee als het inderdaad om een recessieve vererving gaat in welke hoek we het moeten zoeken. Maar daarmee zijn we er dus nog niet want we hebben geen idee wie nog meer potentiële dragers zijn maar we weten in ieder geval 1 ding: gaat het om recessieve vererving en komt het inderdaad uit die hoek: dan zit dit probleem door ons hele ras verspreid.

Dus een DNA test? Halleeeeeloeeeejaaaa! Graag! Maar die gaat er niet binnen nu een even komen. En we kunnen ook niet zeggen "schrappen we alles wat er na die hond(en) is gekomen" want dan kan ons ras direct op de schop.... Mijn honden hebben dus ook deze hond(en) in hun stamboom zitten. En voor het aankomende nest maak ik mij geen zorgen. Maar voor de toekomst natuurlijk wel. Want nogmaals, je kunt niet al die honden ontwijken.

Hoewel we ook realistisch moeten blijven (en dat blijven we). Kijk, dwerggroei (en welke willekeurige andere ziekte dan ook) komt voor bij de mens, bij het paard, bij koeien en bij honden. In China hebben ze zelfs een amusementspark met dwergen: Het is naïef om te denken dat het bij andere rassen niet morgen op kan duiken. Het hoort kennelijk bij het leven. En vandaag worden geconfronteerd met dwerggroei binnen ons ras, morgen met koperstapelingziekte. Oh nee, die hebben we ook al! Bij het voortplanten van mens en dier (in de natuur of gecultiveerd) horen nu eenmaal afwijkingen, aandoeningen, erfelijk, aangeboren, door mutaties, etc.

En als fokker mag je alleen nog maar gezonde dieren fokken. Zit er in je nestje wat ongezonds, heb je op z'n minst een kl*te nest afgeleverd maar ga je mogelijk aan de schandpaal. En hoe realistisch is dat?! Als iedereen die zulke onrealistische verwachtingen heeft nu eens gaat kijken in zijn eigen familie, naar broers, zussen, kinderen, kleinkinderen, tantes, ooms, opa's en oma's: wie kan er oprecht zeggen dat er in al deze lagen van familie NIKS aan ziektes voor komt? Kleine afwijkingen, grote afwijkingen? Ik in ieder geval niet. En de meeste van ons niet. Maar bij de hond moet dat dan wel... Dat gaat niet. Onrealistisch. Dus ja, ik zal in de toekomst zolang er geen DNA test is mijn huiswerk blijven maken, maar 100% waterdicht voorkomen kan ik het niet. En nou ja, als het dan gebeurd en je hebt een dwergje in je nestje: dan kun je alleen maar een voorbeeld nemen aan hoe Erna daar mee om is gegaan!

Maar, ik realiseer me ook dondersgoed dat we wel een manier moeten zien te vinden om op hele jonge leeftijd eventuele dwergen op te sporen, voordat ze naar hun nieuwe eigenaar gaan. Want stel je hebt er vier in je nest, je verkoopt ze allemaal omdat je het niet weet en 3 maanden later komen vier eigenaren bij je aankloppen en mag je voor vier dwergjes de Radius Curvus operatie betalen...? Dan ben je dus gewoon totaal failliet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3237349
Als het recessief vererft is het ook nog eens ontzettende pech dat het er meteen 2 van de 4 zijn. De kans is dan maar 1 op 4. En als er, zoals jullie denken nog een factor in het spel is, misschien nog kleiner.

En zijn jullie zeker dat het erfelijk is? Want iets als vb down syndroom is niet echt erfelijk in de strikte zin. Het komt wel van de moeder maar gebeurt daar per toeval.
Nu zou het in dat geval nog een groter toeval zijn om er 2 in een nest te hebben, maar onmogelijk is het niet.
Nu kan zoiets als 3 chromosomen wel eenvoudig aangetoont worden, dat zou vast wel al opgemerkt zijn, maar misschien zijn er ook andere fouten of mutaties mogelijk? Gewoon per toeval...
Door Erna
#3237350
pearlsofpassion schreef:Als het recessief vererft is het ook nog eens ontzettende pech dat het er meteen 2 van de 4 zijn. De kans is dan maar 1 op 4. En als er, zoals jullie denken nog een factor in het spel is, misschien nog kleiner.
Statistiek gaat over grote getallen en niet over 4 pups
En zijn jullie zeker dat het erfelijk is? Want iets als vb down syndroom is niet echt erfelijk in de strikte zin. Het komt wel van de moeder maar gebeurt daar per toeval.
Nu zou het in dat geval nog een groter toeval zijn om er 2 in een nest te hebben, maar onmogelijk is het niet.
Nu kan zoiets als 3 chromosomen wel eenvoudig aangetoont worden, dat zou vast wel al opgemerkt zijn, maar misschien zijn er ook andere fouten of mutaties mogelijk? Gewoon per toeval...
Nee hoor, dit is erfelijk. Dit zijn, maar dat heb ik al eerder gezegd, niet de enige 2 gevallen in ons ras. Wel in Nederland.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3237356
Erna schreef:Statistiek gaat over grote getallen en niet over 4 pups



Nee hoor, dit is erfelijk. Dit zijn, maar dat heb ik al eerder gezegd, niet de enige 2 gevallen in ons ras. Wel in Nederland.
Jaja, uiteraard gaat statistiek niet over 4 pups. Maar dan heb je gewoon nog extra pech.
Door Martine-Tom
#3237368
Lizzy schreef: Maar, ik realiseer me ook dondersgoed dat we wel een manier moeten zien te vinden om op hele jonge leeftijd eventuele dwergen op te sporen, voordat ze naar hun nieuwe eigenaar gaan. Want stel je hebt er vier in je nest, je verkoopt ze allemaal omdat je het niet weet en 3 maanden later komen vier eigenaren bij je aankloppen en mag je voor vier dwergjes de Radius Curvus operatie betalen...? Dan ben je dus gewoon totaal failliet.
Dat probleem heb je dan toch sowieso? Als je ze zelf houd zit je ook aan die kosten vast :-\

Hier gewoon te weinig verstand van de materie om iets nuttigs bij te kunnen dragen.
Als ik gewoon even naar mijn eigen familie kijk, autisme bijv tiert welig in mijn familie.
En een zus van mijn moeder heeft een dochter gekregen die meervoudig gehandicapt is (vraag me niet wat precies want het was voor mijn tijd, en toen ik eenmaal oud genoeg was was de situatie stabiel en was het gewoon een gegeven dat mijn nicht een beperking had) het is iig erfelijk, maar zij is in haar familie wel de enige, zowel aan moeders als vaders kant. Eigenlijk mocht ze geen kinderen meer krijgen omdat ze de kans te groot in schatte dat een 2e kind dezelfde handicap zou hebben, maar tegen die tijd was ze alweer zwanger, en is hun 2e dochter volledig gezond ter wereld gekomen. Dus ja, erfelijk en domme pech kunnen prima samen hangen lijkt me.
Door Lizzy
#3237393
Martine-Tom schreef:Dat probleem heb je dan toch sowieso? Als je ze zelf houd zit je ook aan die kosten vast :-\

Hier gewoon te weinig verstand van de materie om iets nuttigs bij te kunnen dragen.
Als ik gewoon even naar mijn eigen familie kijk, autisme bijv tiert welig in mijn familie.
En een zus van mijn moeder heeft een dochter gekregen die meervoudig gehandicapt is (vraag me niet wat precies want het was voor mijn tijd, en toen ik eenmaal oud genoeg was was de situatie stabiel en was het gewoon een gegeven dat mijn nicht een beperking had) het is iig erfelijk, maar zij is in haar familie wel de enige, zowel aan moeders als vaders kant. Eigenlijk mocht ze geen kinderen meer krijgen omdat ze de kans te groot in schatte dat een 2e kind dezelfde handicap zou hebben, maar tegen die tijd was ze alweer zwanger, en is hun 2e dochter volledig gezond ter wereld gekomen. Dus ja, erfelijk en domme pech kunnen prima samen hangen lijkt me.
Het is gewoon belangrijk om het vroeg te weten. Je hebt dan als fokker de keus om ze of in te laten slapen of een baasje voor de pups te zoeken (er zijn vast wat beter gesitueerde mensen die het niet erg vinden om een pup met een handicap te adopteren. Als ze het maar weten. En daarmee kun je misschien, weet ik veel, sam-sam afspreken. Ofzo). En ja, heb je er één is dat ook een heel ander verhaal als dat je er vier hebt.
Door Erna
#3237397
Martine-Tom schreef:Dat probleem heb je dan toch sowieso? Als je ze zelf houd zit je ook aan die kosten vast :-\
Nou ik ga daar ook gewoon heel eerlijk over zijn. Zou ik, als de pups 3 a 4 weken oud zijn, weten dat het dwergjes zijn, liet ik ze inslapen. Het is nu goed gegaan met Mildred en Gus maar we weten ook dat er dwergjes zijn geweest die op jonge leeftijd ingeslapen zijn wegens teveel pijn. De prognoses zijn niet altijd even duidelijk en makkelijk. Dit keer hebben we mazzel gehad omdat ik heel jong geconstateerd heb dat er iets niet goed was en er boven op ben blijven zitten. Als je wilt laten opereren als de groei geweest is ben je altijd te laat.
Door Erna
#3237398
Ik wil ook wel een indicatie van de kosten geven hoor.
- operaties per hond 5000 euro (2 ellebogen en 2 poten)
En dit is zonder complicaties.
Dan komen daar de reiskosten nog bij. Iedere week naar de kliniek voor controle

Verder nog de kosten voor onderzoek bij de Uni. Die teller staat gelukkig nog laag maar zal ook gaan oplopen. Is tot nu toe 500 euro.

Totaal kostenplaatje Euro 10.500 (tot nu toe)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3237403
Ach, sjezus Erna... En dat voor jullie x2...
Wat een enorme impact.

Ik begrijp ook dat je ze in zou laten slapen wist je het eerder. Maar ja, zodra ze echt in je hart zijn gekropen is dat moeilijker en jullie waren nu ook later.
Waaraan merkte je dat er wat mis was? En de eigenaar van de andere pup?
Door Erna
#3237407
Hope schreef:Ach, sjezus Erna... En dat voor jullie x2...
Wat een enorme impact.
Nee dit is voor beide honden samen. Nog steeds een enorm bedrag en beide honden waren godzijdank verzekerd maar dan nog.

Mildred was tot 5000 euro verzekerd meteen eigen risico van ik dacht 200 euro en daarnaast moet ik 20% zelf betalen. Dus dat komt op 1200 euro voor haar
Gus was tot 3500 verzekerd met ook een eigen bijdrage van 20% dus dat is 700 plus 1500 want de rekening was 5000 euro ook voor hem. Totaal 2200 euro

Kosten totaal voor mij 3400 euro. Nog steeds geen bedrag wat je dagelijks uitgeeft.
Ik begrijp ook dat je ze in zou laten slapen wist je het eerder. Maar ja, zodra ze echt in je hart zijn gekropen is dat moeilijker en jullie waren nu ook later.
Waaraan merkte je dat er wat mis was? En de eigenaar van de andere pup?
Haar voeten stonden wat frans. Dat was echt het enige op dat moment. En aangezien die van Gus een paar weken later ook frans stonden gingen de bellen af.
Door Erna
#3237412
Maar goed, ik zeur er niet over hoor. Het is alleen even om aan te geven dat je als fokker zijnde dit soort bedragen gewoonweg niet kunt dragen en dus moet je alles doen wat in je macht ligt om het te voorkomen. Bij 4 pups ga je echt failliet en dat is geen grapje.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3237421
Erna schreef:Nee dit is voor beide honden samen. Nog steeds een enorm bedrag en beide honden waren godzijdank verzekerd maar dan nog.

Mildred was tot 5000 euro verzekerd meteen eigen risico van ik dacht 200 euro en daarnaast moet ik 20% zelf betalen. Dus dat komt op 1200 euro voor haar
Gus was tot 3500 verzekerd met ook een eigen bijdrage van 20% dus dat is 700 plus 1500 want de rekening was 5000 euro ook voor hem. Totaal 2200 euro

Kosten totaal voor mij 3400 euro. Nog steeds geen bedrag wat je dagelijks uitgeeft.



Haar voeten stonden wat frans. Dat was echt het enige op dat moment. En aangezien die van Gus een paar weken later ook frans stonden gingen de bellen af.
Oké, dat klinkt beter, maar het is gewoon shit. Je moet het toch maar op je bankrekening hebben staan.
Wat ben je dan toch oplettend en doortastend geweest. Phoe, heftig allemaal zeg :-\
Door Martine-Tom
#3237423
Lizzy schreef:Het is gewoon belangrijk om het vroeg te weten. Je hebt dan als fokker de keus om ze of in te laten slapen of een baasje voor de pups te zoeken (er zijn vast wat beter gesitueerde mensen die het niet erg vinden om een pup met een handicap te adopteren. Als ze het maar weten. En daarmee kun je misschien, weet ik veel, sam-sam afspreken. Ofzo). En ja, heb je er één is dat ook een heel ander verhaal als dat je er vier hebt.
Ohja dat kan ook nog natuurlijk...
Door Martine-Tom
#3237424
Erna schreef:Ik wil ook wel een indicatie van de kosten geven hoor.
- operaties per hond 5000 euro (2 ellebogen en 2 poten)
En dit is zonder complicaties.
Dan komen daar de reiskosten nog bij. Iedere week naar de kliniek voor controle

Verder nog de kosten voor onderzoek bij de Uni. Die teller staat gelukkig nog laag maar zal ook gaan oplopen. Is tot nu toe 500 euro.

Totaal kostenplaatje Euro 10.500 (tot nu toe)
omg dat zijn idd geen grappen meer!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door