Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#3235516
Gaan er meer BPers naar deze lezing in september in Nieuwerkerk? Gaat over de toekomst van de fokkerij. Leek me eindelijk weer eens een interessante!
Door Lizzy
#3235520
Jantina schreef:Volgens mij was het ook supersnel vol. goed signaal naar de Raad lijkt me, dat fokkers dit soort onderwerpen dus reuze interessant vinden.
Ja, het zat ook heel snel vol. Van mij mag de RvB 'm nog een keer doen! En inderdaad, ik vind het zeker een goed signaal voor de RvB!
Door TomsBorders
#3235552
wat is er zo nodig aan dit onderwerp dan? moeten ze zich niet meer gaan richten op gezonde genetische gesprekken te houden ipv het verbeteren van de vruchtbaarheid?
Door Jantina
#3235561
Waar staat dat het daar over gaat dan?
Ik denk juist dat sommige te bespreken onderwerpen zoals KI bij kunnen dragen aan een grotere genetische variatie. Maar ik vind het onderwerp erg interessant.
Hier iets over de inhoud:
Een overzicht en bespreking van de bestaande en nieuwe mogelijkheden om de vruchtbaarheid van de hond te beïnvloeden en te verbeteren.

Wat is normaal in de fokkerij en wat niet? Hoe ziet de alledaagse reproductie praktijk eruit tegenwoordig? Wat is acceptabel als beïnvloeding van de vruchtbaarheid en wat niet? Zijn er verschillen tussen de incidentele en de geregelde fokker in mogelijkheden en resultaten?

Daarnaast worden de in’s en out’s van bepaalde procedures besproken zoals de keizersnede, de kunstmatige inseminatie, IVF, embryotransplantatie tot zelfs klonen bij de hond.
Door Lizzy
#3235586
TomsBorders schreef:wat is er zo nodig aan dit onderwerp dan? moeten ze zich niet meer gaan richten op gezonde genetische gesprekken te houden ipv het verbeteren van de vruchtbaarheid?

Moet je niet gewoon alle kanten belichten van de fokkerij en nergens je hoofd voor in het zand steken?

Als KI niet bestond en het succes percentage niet zoveel verbeterd was heden ten dage , had ik nu niet een LUA reu uit de USA voor mijn teef, die samen dan een COI geven van 0%. Ik zou zeggen dat techniek misbruikt maar ook gebruikt en als je het gebruikt kan het vele voordelen opleveren. De techniek staat niet stil en ik denk dat we op de hoogte moeten/willen blijven, toch?
Door TomsBorders
#3235652
nouja ik snap dat het interessant is, een beetje dan, maar om het nou de titel te geven "de toekomst van de fokkerij" en dan dan zo'n inhoud daaraan te plakken dan vind ik het jammer dat er niet eerst belangrijkere onderwerpen aangesproken worden want het lijkt me dat de RvB hun kop in het zand steekt voor echt nodige onderwerpen dan alleen de succesrate van je bevruchting, als we echt over de toekomst willen praten.
Door Jantina
#3235657
Maar jij weet toch niet wat de achtergrond is van de bezoekers? De Raad hoeft toch niet dezelfde riedel tig keer te herhalen? Genetica hebben ze vaker gedaan hoor.
Door TomsBorders
#3235666
het gaat me meer om het feit dat het de toekomst wordt genoemd en dan alleen maar een erg klein item van de fokkerij wordt besproken, maarja zal wel mijn interpretatie van de titel zijn. Ze hebben het vast besproken, maar binnengekomen is het nog niet.
Door Ramses1
#3235668
TomsBorders schreef:nouja ik snap dat het interessant is, een beetje dan, maar om het nou de titel te geven "de toekomst van de fokkerij" en dan dan zo'n inhoud daaraan te plakken dan vind ik het jammer dat er niet eerst belangrijkere onderwerpen aangesproken worden want het lijkt me dat de RvB hun kop in het zand steekt voor echt nodige onderwerpen dan alleen de succesrate van je bevruchting, als we echt over de toekomst willen praten.
+ 1.
Niks aan toe te voegen Tom
Door Lizzy
#3235669
TomsBorders schreef:nouja ik snap dat het interessant is, een beetje dan, maar om het nou de titel te geven "de toekomst van de fokkerij" en dan dan zo'n inhoud daaraan te plakken dan vind ik het jammer dat er niet eerst belangrijkere onderwerpen aangesproken worden want het lijkt me dat de RvB hun kop in het zand steekt voor echt nodige onderwerpen dan alleen de succesrate van je bevruchting, als we echt over de toekomst willen praten.
Ja, ik ben het hier dus echt helemaal niet mee eens en ik vind dat je hier heel kortzichtig naar kijkt. En ik zal proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld waarom. Overigens, genetica is daar natuurlijk ook al lang en breed aan de orde geweest. Evenals inteelt.

Maar de succesrate van bevruchting is wel degelijk een heel belangrijk onderwerp, zeker voor de hondenfokkerij, zeker voor belangrijke zaken als inteelt en het verbreden van je genenpool.

Mijn situatie: ik heb voor een Godsvermogen sperma geïmporteerd uit Amerika van een Low Urine Acid reu. En geloof me, dat kost echt een vermogen, daar kun je een leuke tweedehands auto voor kopen. De succesrate voor kunstmatige inseminatie is voor mij echt wel heel belangrijk hoor! Het is ingevroren sperma en daarvan weten we allemaal dat dit al minder succesvol is dus moet de rest daaromheen zo perfect mogelijk zijn. Alle technieken daaromheen.

En dan kun je misschien denken "ja, lekker belangrijk".

Ja, inderdaad heel lekker belangrijk want het gaat niet alleen maar om mijn centen. Het gaat erom dat Frou Frou en Guinness hopelijk veel LUA pupjes samen krijgen. Die dus niet meer aan uraatgruis lijden. En wat ook pretty belangrijk is: deze combinatie geeft mij een inteelt percentage van 0%. Dus dat geeft nieuwe genen en weer mogelijkheden voor de toekomst. Is dit dus maar een klein voor jou zeker nietszeggend voorbeeldje. Maar geloof me, voor meerdere rassen ligt de oplossing van vele problemen misschien wel in een ander deel van de wereld.

Dus ja, echt, super belangrijk die succesrate van de bevruchting. Als deze kunstmatige inseminatie niet lukt, ben ik dus en mijn geld kwijt (tis maar geld) en heb ik dus geen LUA hondje met een COI van 0% waarmee ik verder de toekomst in kan. En dan heb ik het nog niet over die LUA dalmaatjes die hopelijk in het nestje zitten die naar eigenaren gaan en zich nooit meer druk hoeven maken om uraat in de urine van hun hond. In deze generaties en de generaties die daarop volgen.
Door Jantina
#3246604
Gisterenavond naar de lezing geweest, nou hij was bere interessant, echt wat van opgestoken! Mocht 'ie nog een keer komen: absoluut een aanrader voor de serieuze fokker!
Door Lizzy
#3246625
Jantine, als ik dingen niet goed omschrijf of belangrijke dingen vergeet: wil je dan aanvullen?

Wat ik heel fijn vind is dat Maarten Kappen zich al zo lang bezig houdt met repro. Dat geeft mij toch wel een fijn gevoel, aangezien de zaadjes van Guinness bij hem in het Cryolab liggen en zijn kliniek de inseminatie gaat doen bij Froutietoetie. Puur eigenbelang :biggrin2: . Maar serieus, wat een kennis heeft die man in huis over repro! En je kunt ook echt merken dat hij daar een passie voor heeft, gaat naar heel veel lezingen over dit onderwerp!

Wat ik erg opmerkelijk vond is dat Maarten heel subtiel vertelde dat hij de gevolgen merkt van inteelt. En ik denk dat hij daar een goed beeld van kan schetsen, aangezien hij veel te maken krijgt met onvruchtbaarheid maar ook omdat hij dit al zo lang doet. En hoe graag ik ook wil roepen dat voeding en omgeving veel invloed heeft op de vruchtbaarheid (en dat heeft het ook), voerde fokkers hun honden ook al brok toen Maarten zich bezig ging houden met dit onderwerp.... En ik denk dat 20 jaar geleden de brokken serieus nog slechter waren dan vandaag de dag.

Maar hij ziet dus dat teven steeds vaker later loops worden (na 14 + maanden) en dit geen goed teken is voor de vruchtbaarheid. Een teef zou gewoon op een maand of 7 (even gemiddeld he) haar eerste loopsheid moeten krijgen. Hij ziet steeds meer teven die of iedere 3 maanden loops zijn of eens per 2 jaar. Beide geen goed teken voor de vruchtbaarheid. Tevens ziet hij steeds meer teven die niet meer op dag 10 of 12 ovuleren maar op dag 20. En ook dit is niet goed voor de vruchtbaarheid omdat... Oh jee, nou weet ik het niet meer exact... Een bepaald hormoon dan nog teveel vertegenwoordigd is volgens mij. Jantine!!! :biggrin2:

Hij ziet ook achteruitgang in de kwaliteit van het sperma bij rashonden. Hij liet een foto zien van de meest populaire dekreu die hij kent. Die hond is nu 12 jaar oud en komt nog steeds eens per twee weken sperma doneren. Hij dekt ook natuurlijk en heeft sperma zo krachtig als een paard. Twee keer raden? Geen stamboom. Dit was een werkhond pur sang.

Cryptorchidie: wist ik wel maar Maarten haalde het nog subtiel aan: oorzaak toch ook wel te vinden in inteelt. Super erfelijk. En ga even uit van een nest waar Crypto voor komt: 25% lijder, 50% drager en 25% vrij. Omdat niet te testen valt wie vrij is en wie niet moeten fokkers beter nadenken over het gebruik van dit soort honden (en nestgenoten). Dat geldt ook voor zaken als vagina prolaps. Steeds vaker te zien bij bepaalde rassen.

Wat ik ook zeer interessant vond is dat progesteron aan het eind van de dracht daalt naar nul op het moment dat teef moet bevallen. Dit veroorzaakt de temperatuurdaling. Wat zij steeds vaker zien is dat daling van progesteron een oorzaak is van vroegtijdige abortus van de vruchtjes. Je ziet dan uitvloeiing bij de teef, ze doen dan een progesteron bepaling, zien dat die laag is en dan kun je supplementeren met progesteron. De vraag is echter (zei hij zelf) of je dit moet doen en dit moet willen. Ook daar vermoed hij een erfelijke factor en ook daar zien ze dat de pups die dan "gered zijn" toch niet altijd in orde zijn.

IVF en ICSI is bij honden allemaal nog niet te doen. Komt omdat zowel de eicel als de zaadcel in de bijbal en baarmoeder moeten rijpen bij de hond. Men is niet in staat om dit proces van rijping buiten de hond (in het lab) na te bootsen. Hij ziet dat in de nabije toekomst ook niet gebeuren. Idem voor klonen. Hoewel dit bij paarden en runderen prima te doen is, lukt dit bij honden niet echt goed. De kloontjes zijn toch vaak ziek, zwak en misselijk en niet echt duidelijk is het waarom. Dit gaat 'm dus ook op korte termijn niet worden.

Wat voor mij interessant was om te horen is dat als je sperma wilt importeren je altijd moet eisen dat je het kwaliteitsrapport mag inzien van de batch die afgenomen is na invriezen en ontdooien. Ik heb dit rapport in Ohio opgevraagd maar niet gekregen wegens privacy geneuzel. Volgens Maarten kan dit echt NIET de bedoeling zijn want je moet toch weten hoe de kwaliteit is van het sperma voordat je het koopt. Ik ben door Ohio dus gewoon genaaid en afgescheept :-X (ik ga daar nog wel een mailtje aan wijden). Het kwaliteitsrapport zat er wel bij toen het in Eersel aan kwam, maar als daar op had gestaan "zo dood als een pier" had ik fijn "dood sperma in een zak" (equivalent van de kat in de zak) gekocht. Achteraf denk ik "hoe naïef kan ik geweest zijn?".

Wat ik wel wist maar me nooit goed gerealiseerd heb: wolven worden in de herfst loops. Met een doel. De teef is in de winter drachtig, bevalt in het vroege voorjaar van de pups (of nog in de winter), die verblijven de eerste weken in het hol, komen eruit en wandelen zo het voorjaar en de zomer in. Wat belangrijk is voor de groei. Pups die in de zomer geboren worden, wandelen eigenlijk zo de herfst en winter in....! Dus leuk dat zomernest (wel praktisch voor de meeste fokkers) maar een winternest is dus zo gek nog niet!

Herpes wordt onterecht gezien als DE veroorzaker van onvruchtbaarheid. Het kan een veroorzaker zijn maar er zijn talloze andere belangrijkere oorzaken. Die ik even niet meer zo op weet te noemen.... Jantine!!!.

Een vaginale kweek maken: dat is op zich wel boeiend als de teef niet vruchtbaar blijkt en sommige fokkers geven zelfs preventief antibiotica maar als je dat echt effectief wilt laten zijn, moet je heel lang antibiotica geven, omdat als je dit te kort geeft: tegen de tijd dat de eitjes weer de baarmoeder indalen, is de AB allang niet meer effectief. Eigenlijk kreeg ik niet de indruk dat hij dit zelf nou zo'n super belangrijk ding vond, maar ik moet dat bij hem navragen, want ze maken bij KI bij de teef wel preventief een kweek.

In een normale situatie (en dit wist ik al hoor, maar wordt door veel fokkers nog steeds slecht begrepen) is er een behoorlijk lang window waar een teef in drachtig kan raken. Dit doordat de eitjes nog best lang blijven leven na rijping (drie dagen max) en ook omdat het sperma echt dagenlang in de baarmoeder kan overleven. Alles bij elkaar heb je dus wel één week waarin de teef drachtig kan raken dus is het dekmoment niet op de dag afhankelijk.

Baarmoederontsteking (tenzij een vergevorderde pyometra) is tegenwoordig zeer goed te behandelen, zonder verlies van vruchtbaarheid. Met Alizin, Galastop, spoelen van de baarmoeder, via scopie en dan waren er nog een paar dingen. Maar goed te behandelen dus, operatie zeker niet meer altijd puur noodzakelijk!

Zo. Nou moet ik toch echt even andere dingen gaan doen. Mocht er nog wat te binnen schieten vermeld ik het later hier.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door