Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#3231651
frodo quin schreef:Worden pet flessen, flacons van shampoo enzo dan niet gerecycleerd in Nederland?
Al het verpakkingsmateriaal mag erin. Pet flessen hebben verplicht statiegeld op die van een halve liter na dus die zitten er niet bij. Wel shampoo en wasmiddelflacons. Maar plastic speelgoed of een emmer die stuk is of zo mag er absoluut niet in.
#3231656
Lil schreef:Al het verpakkingsmateriaal mag erin. Pet flessen hebben verplicht statiegeld op die van een halve liter na dus die zitten er niet bij. Wel shampoo en wasmiddelflacons. Maar plastic speelgoed of een emmer die stuk is of zo mag er absoluut niet in.
Neen, dat is hier ook rest of misschien dat je er nog wat mee kan in het cotainer park. Nu je het zegt, op het einde dat ik in de winkel werkte kwamen er niet enkel Duitsers hun pet flessen terug brengen (waar wij jammer genoeg niets mee konden doen).

Ik denk dat dat hier wel een deel van het probleem is, in de gemeenschappelijke gang is er een raam op het zuiden en dat staat dan ook nog eens vaak open, dus toegang en aangenaam klimaat voor de vliegen en maden.

Ik heb zoals Hope ook al geprobeerd om het in dichte zakjes te bewaren, maar vraag me niet hoe ze het doen, maar ook problemen :(
#3231658
TomsBorders schreef:ik haal het vlees uit de zakjes voor het ondooien, zo zijn de zakjes nog erg schoon over het algemeen, de kapotte gaan weg en de andere gebruik ik meestal een tweede keer als ik weer dezelfde inhoud heb. Daarna gaan ze weg.
Wat voor zakjes gebruik jij? Ik heb het ook al geprobeerd, maar het plastiek zit nogal vast aan en tussen het vlees en ik trek ze dan kapot.
#3231662
Ik spoel ze meestal aan het eind van de dag om met het laatste afwaswater of tussendoor een keer met de afwas. Als het echt +25 graden is zitten er wel snel vliegen bij, maden heb ik eigenlijk nooit in de plastic bak. Ik knoop ze strak dicht en dan gaan ze in de container. Die wordt maandelijks gratis geleegd en dat laten we ook gewoon doen, zeker in de zomermaanden. Ik heb meer maden in de groenbak. >:(
#3231688
Wat gooi jij dan in je groentenbak? Normaal zit daar toch niets in om maden van te krijgen... schimmel en evt wat wormen ja, maar gern maden...

Goed, in haal het vlees er ook bevroren uit. Dan kan ik ze zelfs maanden gelijk waar bewaren zonder problemen. Ik laat ze uitdrogen en hergebruik ze.
Ik heb zipzakken en vries mijn vlees eerst een aantal uur tot een dag los in en stop het daarna in zipzakken. Zo vriest het niet aan het zakje vast. Maar daar moet je wel plaats voor in je vriezer hebben... :-\

Ik wilde gewoon zo weinig mogelijk afval van zakjes hebben. Anders kan ik dat voor mezelf moeilijk goedpraten dat ik barf. Bovendien heb ik gemerkt dat met vb boterhamzakjes ik veel sneller vriesbrand kreeg en minder lang kon bewaren.

PMD in belgie is enkel plastieken FLESSEN , metaal en drankkartons. Vraag me aub niet wat daar de logica achter is. Maar heb je een verpakking in flesvorm dan mag ie mee, hetzelfde plastiek in andere vorm en ze laten je zak staan he.
En ik vind dat het ook hoog tijd is dat er statiegeld op de petflessen komt. >:( Hoe belachelijk is dat. Toen wij nog bij de grens woonden gingen we onze flessen bij de C1000 in de automaat weggooien, maar nu is de grens een uurtje rijden. En de AH in eigen land doet er uiteraard ook niet aan mee. ::)
#3231690
pearlsofpassion schreef:Wat gooi jij dan in je groentenbak? Normaal zit daar toch niets in om maden van te krijgen... schimmel en evt wat wormen ja, maar gern maden...

Goed, in haal het vlees er ook bevroren uit. Dan kan ik ze zelfs maanden gelijk waar bewaren zonder problemen. Ik laat ze uitdrogen en hergebruik ze.
Ik heb zipzakken en vries mijn vlees eerst een aantal uur tot een dag los in en stop het daarna in zipzakken. Zo vriest het niet aan het zakje vast. Maar daar moet je wel plaats voor in je vriezer hebben... :-\

Ik wilde gewoon zo weinig mogelijk afval van zakjes hebben. Anders kan ik dat voor mezelf moeilijk goedpraten dat ik barf. Bovendien heb ik gemerkt dat met vb boterhamzakjes ik veel sneller vriesbrand kreeg en minder lang kon bewaren.

PMD in belgie is enkel plastieken FLESSEN , metaal en drankkartons. Vraag me aub niet wat daar de logica achter is. Maar heb je een verpakking in flesvorm dan mag ie mee, hetzelfde plastiek in andere vorm en ze laten je zak staan he.
En ik vind dat het ook hoog tijd is dat er statiegeld op de petflessen komt. >:( Hoe belachelijk is dat. Toen wij nog bij de grens woonden gingen we onze flessen bij de C1000 in de automaat weggooien, maar nu is de grens een uurtje rijden. En de AH in eigen land doet er uiteraard ook niet aan mee. ::)
Ik portioneer per 5 dagen en dat gaat dan per dag verpakt in een boterhamzakje per 10 dagen in een vrieszak, dit gaat dan met een aantal vrieszakken in een grote stevige diepvrieszak. Ik ben overgeschakeld naar boterhamzakjes omdat ik merkte dat ik die zakjes toch niet kon hergebruiken en die veel dunner zijn dus minder plastiek. Enkel de grote stevige vrieszakken krijg ik echt schoon en die worden herbruikt tot ze kapot zijn.

@Ligaa: doe je er misschien ook gekookt plantaardig afval in? Gekookte etensresten zorgen blijkbaar voor maden.
#3231693
Wij herbruiken vooral zakjes en bakjes uit het huishouden voor het barf. Zakken die om het brood hebben gezeten, boterkuipjes, de plastic zakken die je om je groenten doet bij de supermarkt. Kleine porties (orgaan en groenten) gaan in een muffinvorm. Even aanvriezen en daarna samen in 1 zak of bak.

Ik weet niet hoe goed het contact met de buren is, maar als die wel een restafvalbak hebben die regelmatig aan de weg staat kan je vragen of je daar wat bij mag stoppen. Elke week 1 zak bijvoorbeeld. Misschien zijn ze op hun beurt weer blij met een beetje plek in jouw gft-bak. Zo doen wij dat hier. Wij mogen bij de buren wat bij stoppen in hun kliko als die aan de weg staat en net niet helemaal vol. Zolang het deksel dicht kan halen ze die hier gewoon op en dat betekend dat er best vaak nog wel een zak van ons bij kan. In ruil daarvoor brengen zij snoeiafval naar hier wat wij stoken. Wij hebben daarvoor een vergunning, zij niet.
#3231714
pearlsofpassion schreef:Wat gooi jij dan in je groentenbak? Normaal zit daar toch niets in om maden van te krijgen... schimmel en evt wat wormen ja, maar gern maden...
Ze zijn hier heeel gek op restjes vlees. ::) En of ik ze dan in de groenbak of in de grijze bak heb, maden komen er toch wel met 25+ graden. We leggen dan wel een plankje tussen de deksel en de rand en er komt geregeld tuinafval bovenop. Maar vies is het soms wel.

Gekookte restjes gaan er ook in ja, ik zou niet weten waar ik dat anders moest laten..
#3231722
Ah ja. Maar in de groentenbak mag normaal geen gekookte etenswaren. Geen vlees, geen brood of ander verwerkte producten.
Enkel rauw groenafval. Groenten en fruit dus. Ook hout en bladeren. De rest verteert niet mooi. Wordt enkel opgegeten door insecten als maden idd.
#3231725
Voor de kleine porties die hier gebruikt worden ( 90gr) gebruik ik tegenwoordig bakpapier en maak er een soort loempiaatjes van. Dat gaat het beste met spier en orgaan.
De loempiaatjes gaan dan gezellig in een grotere zak die nog wel 7keer hervult kan worden.
Door Lil
#3231727
pearlsofpassion schreef:Ah ja. Maar in de groentenbak mag normaal geen gekookte etenswaren. Geen vlees, geen brood of ander verwerkte producten.
Enkel rauw groenafval. Groenten en fruit dus. Ook hout en bladeren. De rest verteert niet mooi. Wordt enkel opgegeten door insecten als maden idd.
Klopt er gaat tuinafval en groente en fruitresten rauw in. Gekookte resten is hondenvoer en anders restafval. Vlees mag idd niet in de gft. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nooit afval daarvan heb, maar ben dan ook bijna volledig vegetariër en ik zorg dat dat vlees dat er is (en dat van de honden) niet bederft.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door