Automatische ballengooi machine IFetch of GoDogGo?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Barfplaats
Gesponsord bericht

Re: Automatische ballengooi machine IFetch of GoDogGo?

Berichtdoor Barfplaats

Martine-Tom

Berichtdoor Martine-Tom » Zo 10 Jul 2016, 14:02

Hier toevallig een praktijk voorbeeld, vanmorgen 1x een stok gegooid, Tom sprint en piept, komt hinkend terug en kan en wil niet meer belasten met rechtsachter. Nou heeft ie pl dus knieschijf terug gezet maar belasten deed ie nog steeds niet.
Heeft 3 uur geduurd voor ie weer een plasje wilde gaan doen, en nu nog steeds is ie niet de oude.

En dat met 1 sprintje...
Ligaa
5-sterren

Berichtdoor Ligaa » Zo 10 Jul 2016, 14:10

Hoe doe je dat met een hond die het leuk vindt om sprintjes te trekken dan? Die rent om het rennen? ::)
Lil

Berichtdoor Lil » Zo 10 Jul 2016, 14:17

Ligaa schreef:Hoe doe je dat met een hond die het leuk vindt om sprintjes te trekken dan? Die rent om het rennen? ::)

Die maken een natuurlijk stop. Het rennen mag absoluut. Het gaat om de manier waarop ze vol in de ankers gaan. Dat is tegen natuurlijk. Zelfs tijdens de jacht remmen ze niet zo extreem dan bij ballen en stokken (die vallen stil en een prooi rent en wordt rennend gegrepen).
Siberienne
5-sterren

Berichtdoor Siberienne » Zo 10 Jul 2016, 14:29

Parelridder schreef:Ik begrijp je plezier in balspel met je hond. De mijnen zijn er ook dól op en dan is het gewoon vreselijk leuk om voor ze te gooien. Maar vergis je niet in de belasting en slijtage die dit op levert, nog los van het blessure gevaar wat al genoemd werd.
Niet leuk om over te denken of 'zeuren' terwijl je je verheugd op gewoon zo'n lolletje, maar de belasting van het trekken van de sprintjes en vervolgens vol in de rem gaan bij de bal, is zowel voor schouders, ellebogen als voeten/tenen heel veel gevraagd. De kans dat je hond er pees/band blessures door op loopt (hetzij door acute blessure, hetzij tgv overbelasting) is niet gering. Dat vergt zo maar een half jaar van beperkingen en heel voorzichtige opbouw om te herstellen. Ook moet je rekening houden met artrose en gewrichtsontstekingen n.a.v. dit soort belasting, dat komt niet meer goed..
Je vertelt er een pup bij te krijgen, daarvoor is het zelfs nog ongezonder zolang ze niet volgroeid is.. (ED).

Ik wil je lol niet bederven, maar met balletjes gooien is het écht belangrijk maat te houden. Een balwerp-apparaat zou er puur om die reden hier nooit in komen, omdat dit per definitie niet tot doel heeft maat te houden, in tegendeel.
En je moeder zou ik persoonlijk daarom dit met klem afraden en dus ook net 'sponsoren'. Je gunt je hond alle lol, net als zij dat doet, en daarom niet een balwerpapparaat (want de lol is behoorlijk over als er chronische pijn en beperkingen ontstaan..) daar komt het eigenlijk op neer..:(
Goed alternatief werd al genoemd: balletje verstoppen, in bosjes of hoog gras. Flink hun neus gebruiken is extra vermoeiend/bevredigend en het belast de voorhand wat minder heftig.

+1
Ligaa
5-sterren

Berichtdoor Ligaa » Zo 10 Jul 2016, 14:33

Lil schreef:Die maken een natuurlijk stop. Het rennen mag absoluut. Het gaat om de manier waarop ze vol in de ankers gaan. Dat is tegen natuurlijk. Zelfs tijdens de jacht remmen ze niet zo extreem dan bij ballen en stokken (die vallen stil en een prooi rent en wordt rennend gegrepen).

Ah oke, ik dacht dat het ook om het sprintje ging. Onze Galgo ging regelmatig door het lint in het bos en rende gewoon rondjes. ;D
Siberienne
5-sterren

Berichtdoor Siberienne » Zo 10 Jul 2016, 14:35

Ik heb een keer een hele leuke workshop gevolgd over het beweging apparaat bij honden, dat ging over Galen therapy.
Zij hebben ook prachtig beeldmateriaal gemaakt van sportende honden. Een trailer van de DVD staat hier:

https://youtu.be/9cHINN5cXuU

OP 52 sec staat een opname van een BC die een bal vangt. Er komen echt enorme krachten ook op de polsen. Was voor mij wel echt reden het ballengooien met Shadow te beperken en inderdaad dan zoek apporten ed te doen.
Lil

Berichtdoor Lil » Zo 10 Jul 2016, 16:29

Ligaa schreef:Ah oke, ik dacht dat het ook om het sprintje ging. Onze Galgo ging regelmatig door het lint in het bos en rende gewoon rondjes. ;D

Heb ik hier ooit verteld dat toen ik Jones net pas aan het loslaten was en hij een Nijntje zag in de auto ben moeten stappen? Nou dergelijke snelheid is bij een Galgo ook normaal schat ik hihi. Dat doen ze zelf. Lange rug, lange poten en ze strekken gewoon en bewegen snel. Zijn ze voor gemaakt! Maar het stoppen uit deze snelheid deed meneer ettelijke meters over terwijl als ik bal gooi dan doet hij daar maar een paar cm over terwijl hij wel die snelheid probeert te halen...
judith1967
5-sterren

Berichtdoor judith1967 » Zo 10 Jul 2016, 19:40

DJ_Doerak_Tucker schreef:Ik kan het alleen maar eens zijn met bovenstaande reacties. Zowel de mentale als fysieke belasting vind ik bij dit soort spelletjes té hoog, ongezond hoog.

Mee eens
frodo quin
5-sterren

Berichtdoor frodo quin » Zo 10 Jul 2016, 20:47

Ik zou het om de bovengenoemde redenen ook niet vaak doen, dus een apparaat er voor kopen lijkt me niets. Als je zo'n klein tuintje thuis en op de camping hebt zou ik het daar daar niet doen, dat is één en al optrekken, toeslaan en keren. Wil je het toch af en toe doen, dan lijkt het strand mij beter geschikt.
DJ_Doerak_Tucker
5-sterren

Berichtdoor DJ_Doerak_Tucker » Ma 11 Jul 2016, 20:53

frodo quin schreef:Ik zou het om de bovengenoemde redenen ook niet vaak doen, dus een apparaat er voor kopen lijkt me niets. Als je zo'n klein tuintje thuis en op de camping hebt zou ik het daar daar niet doen, dat is één en al optrekken, toeslaan en keren. Wil je het toch af en toe doen, dan lijkt het strand mij beter geschikt.

Waarbij je dan ook prima uit de voeten kunt met zo'n ballen'werparm', zo'n verlengde stok waar je een bal in kunt stoppen. Voor 1,- bij de euroshop ;-). Maar ook daarbij blijft ik bij mijn standpunt, tenzij je zoals ook al eerder werd omschreven ergens in hoog gras gooit zodat de hond moet gaan zoeken en niet op de bal kan duiken. Dan vind ik af en toe een tot max. 5x gooien prima, maar dat is mijn mening :-).

Ook ik begrijp dat het niet leuk is alleen maar negatieve geluiden te horen over iets waar je zelf enthousiast over bent, maar geef het even de tijd om het te laten bezinken en het ook van de andere kant te bekijken. Probeer niet overhaast 'het toch te doen omdat jouw moeder het in haar hoofd heeft'. Zo zonde en onnodig als later één van de honden geblesseerd blijkt te zijn.

Succes met je keuze!
Lil

Berichtdoor Lil » Ma 11 Jul 2016, 21:02

DJ_Doerak_Tucker schreef:Waarbij je dan ook prima uit de voeten kunt met zo'n ballen'werparm', zo'n verlengde stok waar je een bal in kunt stoppen. Voor 1,- bij de euroshop ;-). Maar ook daarbij blijft ik bij mijn standpunt, tenzij je zoals ook al eerder werd omschreven ergens in hoog gras gooit zodat de hond moet gaan zoeken en niet op de bal kan duiken. Dan vind ik af en toe een tot max. 5x gooien prima, maar dat is mijn mening :-).

Ook ik begrijp dat het niet leuk is alleen maar negatieve geluiden te horen over iets waar je zelf enthousiast over bent, maar geef het even de tijd om het te laten bezinken en het ook van de andere kant te bekijken. Probeer niet overhaast 'het toch te doen omdat jouw moeder het in haar hoofd heeft'. Zo zonde en onnodig als later één van de honden geblesseerd blijkt te zijn.

Succes met je keuze!

O ja hoor zo heel af en toe wordt hier ook gegooid. Inderdaad keer of vijf en voor de rest dus alternatieve manier; meer zoeken dan gooien.
hannabelgje
5-sterren

Berichtdoor hannabelgje » Ma 11 Jul 2016, 21:36

Ik vind dan zo'n apparaat waar ze een tennisbal in moeten doen om er een snoepje uit te krijgen dan wel leuker.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Lil

Berichtdoor Lil » Ma 11 Jul 2016, 21:57

hannabelgje schreef:Ik vind dan zo'n apparaat waar ze een tennisbal in moeten doen om er een snoepje uit te krijgen dan wel leuker.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Die heb ik; was in een aanbieding iets van 25 euro. Lollig ding.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Bar-plaats”