Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3227467
Parelridder schreef:In de instructeursopleiding kwam dit aan de orde. Het ging dan over oudere honden die bijv. slechthorend of slecht ziend worden, om die reden onzeker. Onzekerheid kan ook voort komen uit andere lichamelijke klachten (hartritmestoornis, toenemende stramheid..). En vanuit die onzekerheid zijn ze gedurende de nacht liever in het 'hol' van de 'roedelleider'. Dit zou bij wolven ook gebruikelijk zijn: een zwak roedellid wordt toegelaten.
Ik zou je maatje lekker mee naar boven nemen (al dan niet in een bench, net wat je prettig vindt) zodat je allebei een goede nachtrust hebt.

Zou er ook nog mee te maken kunnen hebben.
Ik weet dat hij een slecht hart heeft (laatste keer hebben ze hem uit een narcose moeten halen) en ligt hier nu op de raarste momenten te hijgen.
Ik sta op het punt een dopplertest te laten maken.
#3227495
TomsBorders schreef:misschien de laatste tijd wat onweer in de avond geweest waardoor avond gelinkt wordt aan onweer? (ik weet niet hoor, maar dat had een kennis enkele jaren geleden)
Dat is het 'm nu juist.
Er is geen pijl op te trekken wat er nu aan de hand is.
De ene keer is het dat en de andere keer is het geen probleem.
Ik weet nu wel door barfplaats dat ik het in ieder geval moet zoeken in verlatingsangst / dementie.
Nu nog kijken of ik er iets voor kan geven of wat ik er aan kan doen.
#3227508
En een soort van (trap)hekje plaatsen ? Dan kan ie mogelijk wel mee naar boven ?
Noa van ons is uiteindelijk erg plotseling overleden , maar die kreeg ook steeds meer last van onrust
Wij konden haar ook niet meer alleen thuislaten . Deden we dat bij wijze van wel , dan kon ze dagen van het padje af zijn
Met Noa was het weleens wisselend . Soms in de namiddag , dan liet ik haar in de benche en deed er een kleed overheen
Noa kon ons nog wel zien . Maar dat donkere veilige hol vond ze toch vaak wel fijn en het bood haar ook rust
Noa werd doodmoe van het steeds maar onrustig heen en weer lopen , Noa haar coordinatie was ook niet zo goed meer
En dat kon voor haar leiden tot bv vallen , vallen was stress , en dus nog meer onrust
Wij namen Noa ook vaak mee naar boven , ze waren hier ook gewend om samen te slapen
Maar de anderen werden wel vaak gestoord in hun slaap als Noa liep te spoken
Noa heeft van onze D.A nog Vit B 50 complex gekregen , dat ondersteunde o.a haar zenuwgestel , en het coordinatie probleem
En Noa gedijde de laatste tijd het beste op een voor haar herkenbaar dagprogramma
#3227524
Boris is inderdaad tot op zijn laatste dag boven geweest met slapen (toen hij jonger was bleef hij wel eens vrijwillig beneden; ze kunnen zelf kiezen). Overdag en de laatste maanden ook s Nachts lag altijd een andere hond bij hem. Hij werd absoluut niet alleen gelaten alsof de anderen over hem waakten (zelf waakte hij niet meer terwijl hij altijd heel waaks was en de anderen waren gewoon af en toe vervelend zo waaks als ze waren). Dus dat verhaal van oudere honden worden door de roedel beschermt kan ik mij heel goed voorstellen. Ging hier heel erg vanzelf.
#3227539
Lil schreef:Boris is inderdaad tot op zijn laatste dag boven geweest met slapen (toen hij jonger was bleef hij wel eens vrijwillig beneden; ze kunnen zelf kiezen). Overdag en de laatste maanden ook s Nachts lag altijd een andere hond bij hem. Hij werd absoluut niet alleen gelaten alsof de anderen over hem waakten (zelf waakte hij niet meer terwijl hij altijd heel waaks was en de anderen waren gewoon af en toe vervelend zo waaks als ze waren). Dus dat verhaal van oudere honden worden door de roedel beschermt kan ik mij heel goed voorstellen. Ging hier heel erg vanzelf.
Dat merkten wij hier toen Milo ziek werd /was . Ik moest moeite doen om de andere drie naar buiten te krijgen voor een wandeling bv
Als het aan hen lag dan bleven ze bij Milo in de buurt . Milo kon niet meer mee
#3227548
dribbeldiesel schreef:Zou er ook nog mee te maken kunnen hebben.
Ik weet dat hij een slecht hart heeft (laatste keer hebben ze hem uit een narcose moeten halen) en ligt hier nu op de raarste momenten te hijgen.
Ik sta op het punt een dopplertest te laten maken.
Als dat de oorzaak is, is er met medicatie verbetering te bereiken. Sommige hartritmestoornissen treden m.n. in de avond op, daarnaast ben je je in de situatie zonder afleiding en steun natuurlijk veel bewuster van dit (beangstigde) gevoel.
Bij twijfel is een Holter ECG een goede optie (3 dagen / 72 uur) wordt het hartritme gevolgd, terwijl je hond gewoon z'n normale dagelijkse aktiviteiten doet (op zwemmen na, want da's niet goed voor de apparatuur ;) ). Je houdt intussen zelf een logboekje bij t.a.v. aktiviteiten, eventuele klachten (en bijv. onverklaarbaar hijgen) en opvallend gedrag (als de onrust 's avonds).
#3227595
Parelridder schreef:Als dat de oorzaak is, is er met medicatie verbetering te bereiken. Sommige hartritmestoornissen treden m.n. in de avond op, daarnaast ben je je in de situatie zonder afleiding en steun natuurlijk veel bewuster van dit (beangstigde) gevoel.
Bij twijfel is een Holter ECG een goede optie (3 dagen / 72 uur) wordt het hartritme gevolgd, terwijl je hond gewoon z'n normale dagelijkse aktiviteiten doet (op zwemmen na, want da's niet goed voor de apparatuur ;) ). Je houdt intussen zelf een logboekje bij t.a.v. aktiviteiten, eventuele klachten (en bijv. onverklaarbaar hijgen) en opvallend gedrag (als de onrust 's avonds).

Kijk, ook ik ben blij met barfplaats. ;D
Hier had ik dus nog nooit van gehoord.
Ik ga eens googlen.
#3227614
Kruimeltje (11) heeft soortgelijk gedrag, maar een stapje verder.
Mijn hondjes slapen altijd al op bed. Kruimel (blind) altijd strak tegen mijn been. Contact! De laatste tijd vindt meneer dat hij bedtijd aan moet geven, door rond 20 uur naar de trap te lopen en daar te staan wachten. Kennelijk wordt ook bij hem de behoefte -dicht- bij roedelleider te zijn, ' s avonds groter. Nooit op die manier bekeken :biggrin2:
#3227806
Ik ga van de volgende week even een afspraak maken met Eersel.

Vannacht heb ik hem trouwens niet gehoord, normaal krabt hij aan de tralies van de bench.
Ben voor de zekerheid naar beneden gegaan en dat was maar goed ook.
Hij was wel erg gestrest.
We hebben nu samen op de bank gelegen, normaal blijft hij in de bench liggen maar omdat het onweerde mocht dat.
Na een kwartiertje ging hij op de grond liggen slapen.
En raakte pas weer gestrest toen ik naar boven ging om me aan te kleden.
Ik kan er geen touw meer aan vast knopen.

Ik ga er maar vanuit dat het verlatingsangst/dementie met zijn hart samen.
Is het ook nuttig om hem op een tekort aan vit.B 12 te testen?
Dit geeft ook deze bijverschijnselen.
#3227808
dribbeldiesel schreef:Ik ga van de volgende week even een afspraak maken met Eersel.
Maak dan expliciet een afspraak bij Mark Dirven, dan kun je via hem de mogelijkheden van Utrecht zo nodig benutten.
Oh en misschien goed om te weten: mócht gekozen worden voor een Holter ECG, ze brengen die aan zonder studenten (dat is misschien je moeite met Utrecht?). Er is gewoon 1 medewerker die dit beheerst en zij doet dat, 1 op 1.
Ik zou daar en dan meteen overleggen welk ander onderzoek eventueel zinvol is en in welke volgorde. Dat zal aan de hand van het algemeen onderzoek wat hij sowieso ook zal afnemen duidelijk worden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door