Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3226646
Kaela schreef:Wooooow Parelridder, wat een aannames!!

Een hond hoort zo'n 16 uur per dag te slapen. Dus ik durf sowieso al heel hard te stellen: zoveel slaap hebben ze wel nodig. Verveling is een invulling van jou kant, dit kan ook ontspanning en relaxt zijn. Een hond die slaapt uit verveling, zal ook niet diep en ontspannen slapen. En als ik bijvoorbeeld lees dat Nelson met de pootjes omhoog lag te slapen, denk ik direct aan echt slapen en totaal niet aan verveling.
Als jij zegt "er rest weinig anders dan wachten tot je weer aandacht voor ze hebt", dan krijg ik daar een beetje een naar gevoel bij. Hoe erg als je hond alleen maar zit te wachten tot jij aandacht voor ze hebt, ondanks vriendjes in huis! Gelukkig denk ik dat dit jou invulling ervan is en dat jou hond dat heel anders ervaart. Namelijk gewoon heel simpel rust versus actie. Zonder verdere invulling van emotie. Daarom blijft nr 3 ook liggen, want die heeft gewoon geleerd dat haar rust nog even langer duurt. Geconditioneerd gedrag, waar naar mijn idee maar héél moeilijk emoties aan gekoppeld kunnen worden als verveling.

Mijn ervaring is dat honden die geen extremen bezitten (geen overdreven werklust, bewegingsdrang, angsten enz) hun ritme heerlijk vasthouden als je meer thuis bent dan anders. Sterker nog, mijn ervaring is dat onze honden vroeger chagrijnig werden van al die aandacht, extra wandelingen, meer spelen enz in vakanties. Een paar dagen is leuk, maar daarna moest je ophouden, want ze wilden, jawel, slapen! Ik heb dit ook al een aantal keren in dit topic gelezen.

Ik ben wel helemaal met je eens dat een hond die geen merkbare protesten geeft, soms harder lijdt dan een hond die huilt, sloopt of het huis bevuilt. Daar is Oscar ook een typisch voorbeeld van. Het enige wat hij doet als hij alleen is, is neurotisch rondjes lopen en uit het raam staren. Heeft niemand last van, behalve hijzelf. Al is dat ook niet waar, na het alleen zijn komt al die stress er alsnog uit naar ons toe. Dan gaat hij opspringen, happen, in de riem bijten enz. Je ontkomt er toch niet aan. Daarom laten wij Oscar nooit alleen thuis, als hij in de auto blijft kijkt hij zittend naar buiten en heeft hij meestal geen en anders zeer minimaal nastress.
+1

Wat doen wilde honden/wolven de hele dag? Die zijn toch ook niet 20 uur per etmaal in touw?

Waarbij ik niet wil zeggen dat een hond altijd maar zoveel uren alleen moet zijn hoor. Maar als jij wel thuis bent, wat dan? Dan houdt je ze toch ook niet de hele dag bezig? Je kan toch niet de hele dag met ze spelen, wandelen, aaien, borstelen etc. Je hebt ook gewoon je eigen leven nog.
Als ik aan het stofzuigen ben, of aan het koken, of een berichtje tik op BP. Dan krijgt mijn hond toch ook geen aandacht?
Door Parelridder
#3226648
Kaela schreef:Wooooow Parelridder, wat een aannames!!

Een hond hoort zo'n 16 uur per dag te slapen. Dus ik durf sowieso al heel hard te stellen: zoveel slaap hebben ze wel nodig. Verveling is een invulling van jou kant, dit kan ook ontspanning en relaxt zijn. Een hond die slaapt uit verveling, zal ook niet diep en ontspannen slapen. En als ik bijvoorbeeld lees dat Nelson met de pootjes omhoog lag te slapen, denk ik direct aan echt slapen en totaal niet aan verveling.
Als jij zegt "er rest weinig anders dan wachten tot je weer aandacht voor ze hebt", dan krijg ik daar een beetje een naar gevoel bij. Hoe erg als je hond alleen maar zit te wachten tot jij aandacht voor ze hebt, ondanks vriendjes in huis! Gelukkig denk ik dat dit jou invulling ervan is en dat jou hond dat heel anders ervaart. Namelijk gewoon heel simpel rust versus actie. Zonder verdere invulling van emotie. Daarom blijft nr 3 ook liggen, want die heeft gewoon geleerd dat haar rust nog even langer duurt. Geconditioneerd gedrag, waar naar mijn idee maar héél moeilijk emoties aan gekoppeld kunnen worden als verveling.

Mijn ervaring is dat honden die geen extremen bezitten (geen overdreven werklust, bewegingsdrang, angsten enz) hun ritme heerlijk vasthouden als je meer thuis bent dan anders. Sterker nog, mijn ervaring is dat onze honden vroeger chagrijnig werden van al die aandacht, extra wandelingen, meer spelen enz in vakanties. Een paar dagen is leuk, maar daarna moest je ophouden, want ze wilden, jawel, slapen! Ik heb dit ook al een aantal keren in dit topic gelezen.

Ik ben wel helemaal met je eens dat een hond die geen merkbare protesten geeft, soms harder lijdt dan een hond die huilt, sloopt of het huis bevuilt. Daar is Oscar ook een typisch voorbeeld van. Het enige wat hij doet als hij alleen is, is neurotisch rondjes lopen en uit het raam staren. Heeft niemand last van, behalve hijzelf. Al is dat ook niet waar, na het alleen zijn komt al die stress er alsnog uit naar ons toe. Dan gaat hij opspringen, happen, in de riem bijten enz. Je ontkomt er toch niet aan. Daarom laten wij Oscar nooit alleen thuis, als hij in de auto blijft kijkt hij zittend naar buiten en heeft hij meestal geen en anders zeer minimaal nastress.
Ik heb je berichtje nog niet heel rustig gelezen hoor, maar al even een eerste verbaasde reactie: ik doe helemaal geen aannames, ik baseer mijn conclusie t.a.v. de uren dat mijn honden liggen te slapen (dutten) vanuit 'niks anders te doen hebben' op het feit dat mijn honden veel meer uren 'slapen' dan ze nodig hebben. En ik doel niet op andermans honden, want daar kan ik helemaal geen oordeel over hebben, ik ken hun levens niet eens! (en die aanname lijk je te doen met de verwijzing naar Nelson en hoe hij ligt?)
Tja en is het erg dat mijn honden het een stuk lolliger vinden om te keten als ik er bij ben..? Ze hebben het alle 5 en naar ik heb gehoord van de mensen om me heen is het niet zo vreemd, doen andere honden dit ook. Ik zag laatst nog een foto passeren op FB van 2 Flatcoateds bij een achterdeur die wachten tot ook de 'baas' buiten komt, omdat het veel lolliger is om te keten als die er bij zit. En waar ligt dat aan? Ik kan er van alles bij bedenken, maar het maakt me eerlijk gezegd niet zo veel uit welke theorie klopt (of misschien varieert dat wel?) het ging me er om dat ik me als eigenaar verantwoordelijk voel voor het niet langer dan een X aantal uren achtereen alleen laten en voldoende aandacht voor ze hebben. Dat jij hieruit aan neemt dat ik ze overmatig veel laat doen of steeds maar bezig houdt.. Nope. Zo is onze dag niet, ook niet tijdens vakanties trouwens en dat is ook helemaal niet wat ik als norm heb.
Wat nummer 3 betreft: ze heeft niet geleerd dat haar rust nog even langer duurt, nr. 3 sjokt (als gevolg van hoe saai ze die omgeving en routes vindt) door de wijk en berust (gelukkig) in dat lot. Ze kijkt niet uit naar die wandeling, ondanks dat ik doe wat binnen haar huidige belastbaarheid past om die zo leuk mogelijk te maken: ze komt niet aan haar trekken want dat wat ze nodig heeft aan uitdaging, en variantie mag nu stomweg nog niet. Ze kijkt als wij naar het bos gaan vanachter het raam de auto na als we naar het bos rijden en gaat dan liggen dutten tot we terug zijn. Draaft verheugd met een speeltje rond als we terug zijn en gaat na de begroeting weer liggen dutten. Niet moe, de tijd doden. Ze sprankelt als we willekeurig wat voor kleinigheidje 'mee maken' (bijv. "mee" net de auto, uit het raampje kijken..) waar ze eerder niets om gaf: als je dagen zo saai zijn, is ieder beetje een feestje! De andere 2, die zijn lekker voldaan als we terug komen van die wandeling, da's anders slapen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3226651
Parelridder schreef: Ik heb je berichtje nog niet heel rustig gelezen hoor, maar al even een eerste verbaasde reactie: ik doe helemaal geen aannames, ik baseer mijn conclusie t.a.v. de uren dat mijn honden liggen te slapen (dutten) vanuit 'niks anders te doen hebben' op het feit dat mijn honden veel meer uren 'slapen' dan ze nodig hebben. En ik doel niet op andermans honden, want daar kan ik helemaal geen oordeel over hebben, ik ken hun levens niet eens! (en die aanname lijk je te doen met de verwijzing naar Nelson en hoe hij ligt?)
Tja en is het erg dat mijn honden het een stuk lolliger vinden om te keten als ik er bij ben..? Ze hebben het alle 5 en naar ik heb gehoord van de mensen om me heen is het niet zo vreemd, doen andere honden dit ook. Ik zag laatst nog een foto passeren op FB van 2 Flatcoateds bij een achterdeur die wachten tot ook de 'baas' buiten komt, omdat het veel lolliger is om te keten als die er bij zit. En waar ligt dat aan? Ik kan er van alles bij bedenken, maar het maakt me eerlijk gezegd niet zo veel uit welke theorie klopt (of misschien varieert dat wel?) het ging me er om dat ik me als eigenaar verantwoordelijk voel voor het niet langer dan een X aantal uren achtereen alleen laten en voldoende aandacht voor ze hebben. Dat jij hieruit aan neemt dat ik ze overmatig veel laat doen of steeds maar bezig houdt.. Nope. Zo is onze dag niet, ook niet tijdens vakanties trouwens en dat is ook helemaal niet wat ik als norm heb.
Wat nummer 3 betreft: ze heeft niet geleerd dat haar rust nog even langer duurt, nr. 3 sjokt (als gevolg van hoe saai ze die omgeving en routes vindt) door de wijk en berust (gelukkig) in dat lot. Ze kijkt niet uit naar die wandeling, ondanks dat ik doe wat binnen haar huidige belastbaarheid past om die zo leuk mogelijk te maken: ze komt niet aan haar trekken want dat wat ze nodig heeft aan uitdaging, en variantie mag nu stomweg nog niet. Ze kijkt als wij naar het bos gaan vanachter het raam de auto na als we naar het bos rijden en gaat dan liggen dutten tot we terug zijn. Draaft verheugd met een speeltje rond als we terug zijn en gaat na de begroeting weer liggen dutten. Niet moe, de tijd doden. Ze sprankelt als we willekeurig wat voor kleinigheidje 'mee maken' (bijv. "mee" net de auto, uit het raampje kijken..) waar ze eerder niets om gaf: als je dagen zo saai zijn, is ieder beetje een feestje! De andere 2, die zijn lekker voldaan als we terug komen van die wandeling, da's anders slapen.
Ho ho, nu maak je andere dingen van mijn woorden. Ik zeg niet dat je ze overmatig veel laat doen of steeds maar bezig houdt!

Wat ik zeg is dat jou termen als "verveling" "slapen omdat ze niets anders te doen hebben" en "saai" JOU invulling zijn aan (zeer correct!) waargenomen gedrag. En dat ik zeg dat dit gedrag niet meer of minder is dan dat je waarneemt. Namelijk dutten, slapen, rusten.

Wij mensen mogen best emotie toedichten aan onze honden. Angst, blijdschap, dat soort dingen. Dat jij waarneemt dat jou jongste blijer is als ze iets leuks meemaakt geloof ik direct. Maar dat jij bepaalde gedragingen invult met termen als verveling en niets anders te doen hebben niet. Dat is naar mijn mening antropomorfisme.
Jij zegt bijvoorbeeld: ze hebben op bepaalde momenten geen andere keuze dan te gaan dutten. Hoezo? Ze kunnen toch samen spelen? Je hebt vast wel speelgoed liggen voor ze? Ze zullen ongetwijfeld kauwmateriaal hebben. Als ze er dan toch voor kiezen om te dutten, zou het dan echt niet kunnen dat ze dat op dat moment graag doen? Ik denk van wel. Ik denk dat een gezonde hond, die een leuk leven heeft (zie mijn opmerking hieronder en ik denk nog steeds dat dit nu ook voor jou jongste geldt, ook al voel jij dat anders), juist vanuit een prima balans zijn rust pakt. Ik vind dat dus enorm positief, zie dat graag. Zoals jij zegt vervelen, berusten, tijd doden, geen andere opties hebben, dat soort termen zouden niet eens bij mij op komen.

(En even voor de duidelijkheid, ik denk dat jou honden een FANTASTISCH leven bij jou hebben en dat termen als verveling dus ook véél te negatief zijn voor jou uitstekende zorg en fun die je met jou honden hebt! Dus wat ik schrijf heeft op geen enkele wijze betrekking op de kwaliteit van zorg die jij hen, voor zover ik dat in kan schatten, biedt!).

Even een hele feitelijke vraag: Hoe lang zouden honden volgens jou behoren te slapen en dutten? En hoe lang slapen/dutten jou honden als je hun wel en als je hun niet alleen laat of geen aandacht geeft?
Door Parelridder
#3226652
Hope schreef:+1

Wat doen wilde honden/wolven de hele dag? Die zijn toch ook niet 20 uur per etmaal in touw?

Waarbij ik niet wil zeggen dat een hond altijd maar zoveel uren alleen moet zijn hoor. Maar als jij wel thuis bent, wat dan? Dan houdt je ze toch ook niet de hele dag bezig? Je kan toch niet de hele dag met ze spelen, wandelen, aaien, borstelen etc. Je hebt ook gewoon je eigen leven nog.
Als ik aan het stofzuigen ben, of aan het koken, of een berichtje tik op BP. Dan krijgt mijn hond toch ook geen aandacht?
Ik weet niet waar ik de indruk gewekt heb dat ik mijn honden de heel dag meen te moeten bezig houden, of zelfs 20 uur per etmaal, maar nogmaals, dat is niet mijn mening, wens of norm.
Ik merk op dat ze het van belang vinden dat ik er bij ben, er dan onderling veel meer gespeeld wordt. En dat ik dus vind dat ik ze niet te lang achtereen alleen moet laten, ook al zijn ze niet werkelijk alleen. En ik merk op dat ze het zalig vinden als ik tijd/aandacht voor ze maak, dat ook dat van invloed is op hun gedrag/aktiviteit. Dat ze 's morgens vóór de wandeling liggen te dutten, onmogelijk van de slaap, wetende dat ik even geen aandacht heb. En dat slapen dus niet per definitie 'moe' is of 'tevreden', maar ook wachten/verveling. En is dat verkeerd, vervelen? Ook dat heb ik niet bedoeld, maar ik vind wel dat ik dat niet eindeloos kan laten duren, dat ik een verantwoordelijkheid heb in voldoende tijd en aandacht bieden, ook als de hond het niet af dwingt. Mijn norm.
Door Parelridder
#3226654
Ik denk dat we een ander lading voelen bij een woord als verveling, dat daar de schoen wringt.
En voor wat betreft de uren die een hond slapen moet: http://www.hondenscholen.com/tips/bent- ... -baas.html De eigenaar van deze school/site is GT en geeft les aan het HBO voor hondengedragstherapeuten. Ik vertrouw dus op haar info.
En naarmate je meer onderneemt (fysiek, maar ook qua avontuur) zal de hond meer rust nodig hebben om te herstellen. Andersom: naarmate de conditie (fysiek en mentaal) beter is, is de behoefte ook hoger en het herstel sneller. Dus alles bij elkaar blijft het natuurlijk kijken naar het individu en geeft het aantal uren dat er geslapen moet worden slechts een algemene richtlijn.
En ook t.a.v. de optelsom op deze link geldt dat het géén oproep is de hond de hele dag te vermaken. We vervelen ons allemaal wel eens, daar moet je mee leren om gaan. Het gaat om het bewust worden van hoeveel tijd de gemiddelde hond die ligt te slapen ook werkelijk de behoefte heeft aan dat dutten, of dat ze - zoals mijn honden dus bijvoorbeeld 's morgens vóór we gaan wandelen, als ik mail/BP check - op die wijze de tijd doden (niet met een naar bedoelde lading zo geformuleerd) tot we gaan.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3226658
Parelridder schreef:Ik denk dat we een ander lading voelen bij een woord als verveling, dat daar de schoen wringt.
En voor wat betreft de uren die een hond slapen moet: http://www.hondenscholen.com/tips/bent- ... -baas.html De eigenaar van deze school/site is GT en geeft les aan het HBO voor hondengedragstherapeuten. Ik vertrouw dus op haar info.
En naarmate je meer onderneemt (fysiek, maar ook qua avontuur) zal de hond meer rust nodig hebben om te herstellen. Andersom: naarmate de conditie (fysiek en mentaal) beter is, is de behoefte ook hoger en het herstel sneller. Dus alles bij elkaar blijft het natuurlijk kijken naar het individu en geeft het aantal uren dat er geslapen moet worden slechts een algemene richtlijn.
En ook t.a.v. de optelsom op deze link geldt dat het géén oproep is de hond de hele dag te vermaken. We vervelen ons allemaal wel eens, daar moet je mee leren om gaan. Het gaat om het bewust worden van hoeveel tijd de gemiddelde hond die ligt te slapen ook werkelijk de behoefte heeft aan dat dutten, of dat ze - zoals mijn honden dus bijvoorbeeld 's morgens vóór we gaan wandelen, als ik mail/BP check - op die wijze de tijd doden (niet met een naar bedoelde lading zo geformuleerd) tot we gaan.
Ja, ik denk hem dat het hem in de lading van de woorden ligt. Ik krijg er echt een héél negatief gevoel bij en dat is de reden dat ik het ook jou invulling noem. En ik denk dat als je dingen op een negatieve (subjectief dus) manier verwoord, dat het dan jou als baas ook een negatief gevoel geeft. Daarom haak ik er zo op in, omdat ik dat dus totaal onnodig vind.

Ik ben het overigens niet met 9 uur slaap per etmaal eens. Misschien echte slaap, maar ik denk dat elke hond aan veel meer uren rust behoefte heeft. Ik ken werkelijk geen enkele hond die het goed doet op 9 uur slaap en verder actie/actief zijn (al dan niet door de mens gefaciliteerd). Ik weet dat Monique hier ook dingen over gezegd heeft (daar heb ik mijn 16 uur ook vandaan), maar ik kan dat niet terug vinden.
Door Lil
#3226665
Mij is vaker erop gewezen dat die 9 uur verkeerd is. 14-18 uur (gemiddeld dus 16 uur) is de richtlijn voor honden vanuit hun natuurlijke gedrag. Daarbij is slapen niet altijd diep maar ook dat liggen te liggen/dutten. Ook in de natuur.

Ik zie juist heel veel honden die te veel doen. Mede soms naar aanleiding van dit bewuste artikel of omdat men de menselijke maatstaf aanhoudt. Heb nu zelf eentje die als hij zijn rust niet krijgt gevaarlijk wordt. De anderen konden best wel eens heel veel doen, deze niet. Ja de honden van de buren (4 x 5 minuten wandelen en op zondag een uur en heel veel uren alleen dat heet tezamen) die zullen best liggen uit verveling.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3226666
Kaela schreef:Ja, ik denk hem dat het hem in de lading van de woorden ligt. Ik krijg er echt een héél negatief gevoel bij en dat is de reden dat ik het ook jou invulling noem. En ik denk dat als je dingen op een negatieve (subjectief dus) manier verwoord, dat het dan jou als baas ook een negatief gevoel geeft. Daarom haak ik er zo op in, omdat ik dat dus totaal onnodig vind.

Ik ben het overigens niet met 9 uur slaap per etmaal eens. Misschien echte slaap, maar ik denk dat elke hond aan veel meer uren rust behoefte heeft. Ik ken werkelijk geen enkele hond die het goed doet op 9 uur slaap en verder actie/actief zijn (al dan niet door de mens gefaciliteerd). Ik weet dat Monique hier ook dingen over gezegd heeft (daar heb ik mijn 16 uur ook vandaan), maar ik kan dat niet terug vinden.

Voor mij is het ook de lading en de toon waarop het geschreven wordt. Alsof een hond die langer dan 9 uur in zijn mand ligt zich ligt dood te vervelen.

Ik zou Nelson met 9 uur slaap/rust echt geweld aandoen. Wij wandelen 3x per dag. 2 keer een kort rondje, 1 x een lange wandeling of een stuk naast de scootmobiel. Overdag staat hier de tuindeur altijd open. Nelson kan de tuin in, spelen met de katten, snuffen bij de paarden, mij opzoeken. Hij kan met me meelopen, mag mee de weilanden in als ik de mest ga verwijderen (elke dag). Hij heeft speelgoed in de tuin liggen en hij weet dat als hij er mee naar me toe komt ik 9 van de 10 keer wel in ben voor een spelletje. En wat doet hij? Hij zoekt een plekje in de zon en gaat liggen pitten.
Verveelt hij zich dan? Moet ik hem dan andere activiteiten aanbieden? Nee.

Er worden de laatste tijd meer en meer artikelen geschreven door GT's die zeggen: gun je hond rust. Er is een trend van hondeneigenaren die hun hond veel te veel te doen geven. Die vier uur per dag gaan wandelen, met ze sporten of op cursus gaan en ook nog hersenwerk doen. Je kan best eens vier uur wandelen, maar je kan niet je hond steeds bezig houden. Dat heeft niet zozeer te maken met conditie maar wel met mentale gesteldheid.
We moeten een hond wel blijven zien als hond. Niet als mens.
Door Parelridder
#3226669
Hope schreef:Voor mij is het ook de lading en de toon waarop het geschreven wordt. Alsof een hond die langer dan 9 uur in zijn mand ligt zich ligt dood te vervelen.

Ik zou Nelson met 9 uur slaap/rust echt geweld aandoen. Wij wandelen 3x per dag. 2 keer een kort rondje, 1 x een lange wandeling of een stuk naast de scootmobiel. Overdag staat hier de tuindeur altijd open. Nelson kan de tuin in, spelen met de katten, snuffen bij de paarden, mij opzoeken. Hij kan met me meelopen, mag mee de weilanden in als ik de mest ga verwijderen (elke dag). Hij heeft speelgoed in de tuin liggen en hij weet dat als hij er mee naar me toe komt ik 9 van de 10 keer wel in ben voor een spelletje. En wat doet hij? Hij zoekt een plekje in de zon en gaat liggen pitten.
Verveelt hij zich dan? Moet ik hem dan andere activiteiten aanbieden? Nee.

Er worden de laatste tijd meer en meer artikelen geschreven door GT's die zeggen: gun je hond rust. Er is een trend van hondeneigenaren die hun hond veel te veel te doen geven. Die vier uur per dag gaan wandelen, met ze sporten of op cursus gaan en ook nog hersenwerk doen. Je kan best eens vier uur wandelen, maar je kan niet je hond steeds bezig houden. Dat heeft niet zozeer te maken met conditie maar wel met mentale gesteldheid.
We moeten een hond wel blijven zien als hond. Niet als mens.
Ja, ik weet echt niet waar ik de indruk gewekt heb dat een hond continu vermaakt moet worden. Niet gezegd, niet gedacht, niet bedoeld. Zoals al gezegd, ook in het linkje wordt dit overigens niet bedoeld.
En mee kunnen wandelen met de baas, beetje kijken wat die doet, kijken wat de katten doen, her en der een beetje aandacht kunnen krijgen/vragen als je daar zin in hebt naast de wandelingen, dat lijkt me een zalig en ideaal hondenleven. En dat is dus precies wat ik bedoel met er voldoende zijn en als ik er ben ook verdoende aandacht vrij maken.
Ik heb geen erf. Als ik van huis ben, dan ben ik niet ergens rondom huis, maar werkelijk weg. En dan zijn de honden niet in een omgeving waar wat te doen is, waar dingen 'gebeuren', maar in m'n woonkamertje. En ben ik wel thuis bezig, dan kunnen ze daar bij zijn tenzij het in de woonkamer is. Maar ben ik daar bezig, dan is de focus op die bezigheid, geen type aktiviteiten waarbij ik kan switchen tussen even een kroel of een knipoog en verder werken. 'Erg'? Nee, ik zeg en bedoel niet dat ze continu mijn aandacht nodig hebben (of zouden willen) maar slechts(!) dat ik het belangrijk vind daar voldoende tijd voor vrij te maken, ook als de hond het niet af dwingt. En dat het feit dat mijn hond ligt te dutten niet noodzakelijk betekent dat ze behoefte heeft aan rust, maar dat het tevens is wat ze doet als ze zich verveelt.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3227112
Jacy is 3 dagen 7 uur alleen, eigenlijk best veel vind ik. Als wij werken, mag hij 's avonds lekker bij ons op de kamer. Eerder mocht hij niet op de kamer komen, maar wel op bed (getild worden) slapen. Dat werkt echter niet, Jacy heeft het na 5 minuten al veel te warm bij ons op bed. Nu mag hij dus op een kleedje naast het bed.
Als ik vrij ben, moet hij 's nachts in zijn bench. Jacy kan het niet aan om de hele dag alles te mogen. Als ik thuis ben, slaapt/rust hij ook van 10 tot 16 uur, maar krijgt geen rust. Dus dan 's nachts in zijn bench.

Ik moet wel melden dat op donderdag/vrijdag (=2 dagen achter elkaar alleen) er vaak wel één ouder ongevraagd langskomt om Jacy een plasje te laten doen en een knuffel te geven. :)
Door TomsBorders
#3227443
Ik vond dit wel een overzichtelijk artikeltje: http://www.petwave.com/Dogs/Basics/Sleeping-Habits.aspx
Heel generalistisch natuurlijk, maar als die van mij maar 9 uur slaapt over een langere periode dan wordt ze echt irritant.

Nou ben ik 2x per dag ongeveer 4,5 uur weg met voor dat ik naar mijn werk ga ongeveer 2,5 uur wandelen en trainen. Na 4,5 uur ongeveer 1,5 uur wandelen en na de andere 4,5 uur nog eens 2 uur wandelen en trainen maar ze heeft echt de slaap wel nodig (wat ik van veel borders wel ken, hard werken = hard relaxen, net als mariniers overigens ;) ;)).
In het begin voelde ik me best wel schuldig maar iedereen die ik spreek vind het meer dan voldoende en ze slaapt meestal best diep als ik thuis kom dus dan wordt ze rustig wakker, even groeten, en dan baf is ze aan (letterlijk). Dan gaan we wat doen en dan vind ze het ook wel goed. Daarnaast verzet ze best wel veel mentale en fysieke energie zodra we buiten zijn dus heeft ze ook der rust nodig. Als ik thuis ben heel de dag is het ritme niet veel anders, behalve op de 2 à 3 schapendagen in de week dan.
Door Martine-Tom
#3227446
TomsBorders schreef:Ik vond dit wel een overzichtelijk artikeltje: http://www.petwave.com/Dogs/Basics/Sleeping-Habits.aspx
Heel generalistisch natuurlijk, maar als die van mij maar 9 uur slaapt over een langere periode dan wordt ze echt irritant.

Nou ben ik 2x per dag ongeveer 4,5 uur weg met voor dat ik naar mijn werk ga ongeveer 2,5 uur wandelen en trainen. Na 4,5 uur ongeveer 1,5 uur wandelen en na de andere 4,5 uur nog eens 2 uur wandelen en trainen maar ze heeft echt de slaap wel nodig (wat ik van veel borders wel ken, hard werken = hard relaxen, net als mariniers overigens ;) ;)).
In het begin voelde ik me best wel schuldig maar iedereen die ik spreek vind het meer dan voldoende en ze slaapt meestal best diep als ik thuis kom dus dan wordt ze rustig wakker, even groeten, en dan baf is ze aan (letterlijk). Dan gaan we wat doen en dan vind ze het ook wel goed. Daarnaast verzet ze best wel veel mentale en fysieke energie zodra we buiten zijn dus heeft ze ook der rust nodig. Als ik thuis ben heel de dag is het ritme niet veel anders, behalve op de 2 à 3 schapendagen in de week dan.
Jij loopt 6 uur op een dag??
Door Lil
#3227447
Al de beroemde aantal uren dat ik ook geleerd heb. Klopt dat mini en reus hier in huis een (groot) verschil in slaap hebben.
Door TomsBorders
#3227448
Martine-Tom schreef:Jij loopt 6 uur op een dag??
Ongeveer ja, soms doen we ook stationaire oefeningen zoals balans dingen etc. daarnaast fiets ik dan nog een uur op en neer en op het werk loop ik nog wel enkele km's en voor de rest doe ik niet zoveel eigenlijk op sporten na dan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door