Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3225117
Nou... het is zover. Manlief en ik hebben besloten dat we toch echt een nieuwe keuken moeten.

Dit beestje is ruim 42 jaar oud. De koelkast kan alleen nog maar vriezen (ach, het is in elk geval koud!). De oven leeft zijn eigen leven. Er is nog 1 kookplaat die doet wat ik zeg, de overige 3 zijn altijd eigenwijs. Worden dan alleen maar knetterheet of worden dat juist niet. De vaatwasser lekt (ach, we hoeven niet af te wassen), het aanrechtblad is stuk, het kastje in de hoek kan niet meer open. Afijn. Hij is op.

Een nieuwe keuken dus. Ik heb daar echt zo geen zin in. Het is een beetje houtje-touwtje gemaakt hier, tig jaar geleden. We komen dus niet onder hakken en breken uit. Er komen gaatjes in de tegelvloer. Dus als we dan toch bezig zijn, dan ook maar een andere vloer erin. Alleen ligt in de bijkeuken, hal en keuken dezelfde vloer. Dus moet die er overal uit. Eroverheen leggen gaat niet i.v.m. vloerverwarming.
De tegeltjes stammen uit het stenen tijdperk. Dus die moeten er ook allemaal af.

Nu zijn we net voor het eerst wat gaan kijken naar keukens. Wat vinden we mooi, wat niet. En wat is praktisch, met het nare feit dat we wellicht te maken gaan krijgen met een rolstoel in huis. Beter nu rekening mee houden dan achteraf ongemak hebben denk ik dan maar.
Staan we net bij de keukenboer, hele mooie keuken. Koelkast met daaronder een kleine vriezer. 'Naah' zegt manlief. 'Dat is niet handig. We hebben al een vriezer.'
'Schat, je weet toch... Vriezers heb je nooit genoeg.'
Gelukkig kon ik harder lopen dan hij ;D

Maar alle tips, do's and don'ts zijn welkom!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3225130
Mijn zwager zit in de keukens en ik in de rechtsbijstand :biggrin2: dus komt ie:

- korting geldt altijd! Dus niet nu ff tekenen want deze actie is alleen vandaag
- even overleggen met de manager of het hoofdkantoor betekent ik ga ff roken of koffie drinken, ze weten echt wel welke marge ze hebben
- alleen een handtekening zetten als je daadwerkelijk die keuken gaat kopen, handtekeningen op offertes, prijsopgaven etc NIET DOEN!
- veel keukenzaken (Keukenkampioen, concurrent, mandemakers) verkopen diverse merken onder hun eigen label. Wel merk, en welke kwaliteit je dus koopt blijft vaag. Prijzen gaan hier heel vaak over de kop. Zou ik alleen doen als je een stevige onderhandelaar bent.
- zorg dat je weet welke apparatuur je ongeveer wil en welke functies. Ik wilde bijv perse een fatsoenlijke oven en een magnetron. Dus ipv een combimagnetron heb ik nu een oven met magnetronfunctie. Ik heb destijds bij alle fabrikanten brochures gevraagd en had gewoon een lijstje met artikelnummers klaar
- het keukenblad vind ik belangrijkst: hou je van poetsen of liever onderhoudsvrij, zet je nooit per ongeluk iets heet erop of moet het wel tegen een flink stootje kunnen?
Door monster
#3225133
Ik ben het hier zó mee eens. Hoop ellende gehad, omdat het aanrechtblad niet het juiste formaat had. Wat was ik blij met de rechtsbijstand en een zoon die rechten studeert.
Wij hebben helemaal geen inbouwapparatuur genomen. Alles is nu zo te vervangen en mijn aanrechtblad is 70 cm breed, dat is zo fijn. Ik heb een kleine keuken en toch veel ruimte.
Door Borke
#3225135
Wij hebben in dit huis over de wit met rose tegels, een tegelvloer laten leggen. Onder die wit/rose tegeltjes lag vloerverwarming. Die was op dat moment een jaar of 8 oud. Wij hebben de hele benedenverdieping laten betegelen (iets meer dan 70 m2) en overal is die vloerverwarming.
Het functioneert prima, inmiddels al 10 jaar!
Zo blij mee dat we die oude vloer er niet uit hebben laten hakken :biggrin2:

De deuren moesten alleen worden ingekort, maar dat was toch veel minder gedoe.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3225159
Hope schreef:Nou... het is zover. Manlief en ik hebben besloten dat we toch echt een nieuwe keuken moeten.

Dit beestje is ruim 42 jaar oud. De koelkast kan alleen nog maar vriezen (ach, het is in elk geval koud!). De oven leeft zijn eigen leven. Er is nog 1 kookplaat die doet wat ik zeg, de overige 3 zijn altijd eigenwijs. Worden dan alleen maar knetterheet of worden dat juist niet. De vaatwasser lekt (ach, we hoeven niet af te wassen), het aanrechtblad is stuk, het kastje in de hoek kan niet meer open. Afijn. Hij is op.

Een nieuwe keuken dus. Ik heb daar echt zo geen zin in. Het is een beetje houtje-touwtje gemaakt hier, tig jaar geleden. We komen dus niet onder hakken en breken uit. Er komen gaatjes in de tegelvloer. Dus als we dan toch bezig zijn, dan ook maar een andere vloer erin. Alleen ligt in de bijkeuken, hal en keuken dezelfde vloer. Dus moet die er overal uit. Eroverheen leggen gaat niet i.v.m. vloerverwarming.
De tegeltjes stammen uit het stenen tijdperk. Dus die moeten er ook allemaal af.

Nu zijn we net voor het eerst wat gaan kijken naar keukens. Wat vinden we mooi, wat niet. En wat is praktisch, met het nare feit dat we wellicht te maken gaan krijgen met een rolstoel in huis. Beter nu rekening mee houden dan achteraf ongemak hebben denk ik dan maar.
Staan we net bij de keukenboer, hele mooie keuken. Koelkast met daaronder een kleine vriezer. 'Naah' zegt manlief. 'Dat is niet handig. We hebben al een vriezer.'
'Schat, je weet toch... Vriezers heb je nooit genoeg.'
Gelukkig kon ik harder lopen dan hij ;D

Maar alle tips, do's and don'ts zijn welkom!
Misschien ook handig om een hoek te hebben waar je het aanrecht op rolstoelhoogte hebt, of kunt brengen, en een stuk op 90-95 cm, net wat je het beste past? Ik ben al niet een vd langste, maar met mijn woningbouwkeuken op 90cm vind ik al dat het blad te laag is. Een paar cm hoger of lager kan al een heel verschil zijn voor mensen die niets mankeren, laat staan voor mensen met een chronische (pijn)ziekte.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Door El_Kato
#3225196
Wij hebben iets van 7 jaar geleden de keuken vervangen. Wat ik het meest irritant vond is dat de meeste keukenwinkels geen normale offerte mee willen geven omdat ze bang zijn dat je ermee naar de concurrent gaat, dat is ook echt zo gezegt tegen ons >:( Ze willen wel dat je duizenden euro's uit komt geven maar willen daarvoor geen gespecificeerde offerte meegeven. Wat me ook irriteerde is dat als je aangeeft een budget van .. Te hebben ze rustig met een keuken komen die het dubbele kost. Winkels waar je de helft van het geld eraf kan krijgen met onderhandelen vertrouw ik niet, of je word genaaid als je niet zo'n handige ondehandelaar bent of je krijgt niet de kwaliteit die je denk te krijgen.

Wanneer ik ooit nog een nieuwe keuken ga kopen denk ik dat ik naar IKEA ga, is wat gepuzzel maar geen gezeur met onderhandelen en snelle verkopers. Je kan ook een meubelmaker oid benaderen en vragen wat het kost om een keuken te maken dat je de apparatuur apart via internet besteld.

In Hoofddorp had je toen een zaak zitten die keukens uit duitsland haalde en die had ook scherpe prijzen, weet zo niet meer hoe dat heette… Er zijn ook diverse sites waar showroomkeukens aangeboden worden ook van de dure merken maar weet ook zo niet meer hoe dat heet… :(
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3225204
Oef, ik vond dat 12 jaar geleden zo moeilijk!
En inderdaad, toen was het ook echt, je moet dit of dat in de winkel, je moet NU tekenenen. Nee de keuken uitzoeken is niet iets waar ik met plezier op terug kijk.

Nu zou ik eerst eens rustig nadenken wat ik precies in mijn keuken wil, gas, inductie, elektrisch. Afwasser of niet (altijd hoor ) oven, magnetron of combi. Wat voor lades, kastjes, hoe hoog, wat voor aanrechtblad, wat voor gootsteen, of toch een dubbele?

Dat zou ik op papier zetten zodat zo'n gladde aal me ook niet onder tafel lult. Ons huis was nog niet eens opgeleverd toen we wat moesten uitzoeken, hebben bijvoorbeeld zelf niet bedacht dat sommige dingen ook op een andere plek konden dan de aannemer op papier had staan.

Ik zou toch ook zeker kijken naar aangepaste keukens en wat daar voor opties in zijn, misschien zijn er dingen die je zelf niet eens had bedacht?

Heel veel succes en plezier met het uitzoeken!
Door El_Kato
#3225207
Dat vind ik ook een goede, ga eens op internet kijken naar aangepaste keukens en wat de mogelijkheden zijn van de ruimte. Een kookeiland bv kan misschien ook als werkblad/grote tafel uitgevoerd worden ipv van massief blok. Van die apothekerskasten zijn ook handig, zo'n smalle uittrekkast met mandjes of laden net welk merk je hebt. Wij hebben in een van de grote kasten ook lades laten zetten, super handig!
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3225209
Ik denk ik typ eens rolstoelkeuken in bij Google en zie wat er uit rolt: http://www.rolstoelkeuken.nl
Zie daar met een snelle blik ook in hoogte verstelbare keukens bij staan.
Zou daar in ieder geval je wensen en mogelijkheden (en kosten) bespreken ;-)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3225210
Ik denk dat lades zowiezo een enorme aanrader zijn. Je trekt die open en kan.gemakkelijk ook achteraan overal aan. Zeker als je later niet meer op je knieën kan gaan zitten als je weer eens wat achteraan moet hebben in het onderste kastje... ::) oh wat haat ik dat! En ik mankeer dan nog niets...
Niet enkel voor morgen en pannen is van bovenaf uit een lade halen veel eenvoudiger, ook voor vb de olieën en azijn ed is dat super. Je hebt zelfs speciale kruidenaatjes, dat zou ik ook al graag willen...
Gebruikersavatar
Door pluk
#3225228
Oh ja, ook nog goed om te weten, heel veel keukenzaken zijn van DMG. Op deze site staan ze onderaan allemaal genoemd https://www.werkenbijdmg.eu/
zij schijnen 1 systeem te hebben, dus als je bij winkel A geweest bent voor een offerte, dan kunnen ze dat in winkel B ook zien
Gebruikersavatar
Door Fioon
#3225234
pluk schreef:Oh ja, ook nog goed om te weten, heel veel keukenzaken zijn van DMG. Op deze site staan ze onderaan allemaal genoemd https://www.werkenbijdmg.eu/
zij schijnen 1 systeem te hebben, dus als je bij winkel A geweest bent voor een offerte, dan kunnen ze dat in winkel B ook zien
Hele goede tip! Wij gaan ook binnenkort op keukenjacht en dit wist ik niet!
Door hannabelgje
#3225242
Mijn ouders hebben net een nieuwe keuken gekocht. Ze kregen bij de winkels gewoon een nette offerte mee hoor. Behalve bij de ikea die vroegen een aardig bedrag om een offerte te maken. Dat werd ook niet in mindering gebracht als je daar een keuken koopt en ook voor het komen opmeten werd een aparte factuur opgemaakt. Dus een ikeakeuken werd het in elk geval niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Elf
#3225264
Volgens mij woon jij in Brabant, toch? Zowel wijzelf als vele anderen om ons heen hebben hele goede en fijne ervaringen met Van Diesen Keukens in Veldhoven. Daar word je juist niet onder druk gezet om snel iets te ondertekenen. Ze maken de keukens zelf en de service is top. Ik heb geen aandelen ;) . Maar wel 2x daar een keuken gekocht. Wel een afspraak maken, ze hebben het altijd heel druk!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3225274
Elf schreef:Volgens mij woon jij in Brabant, toch? Zowel wijzelf als vele anderen om ons heen hebben hele goede en fijne ervaringen met Van Diesen Keukens in Veldhoven. Daar word je juist niet onder druk gezet om snel iets te ondertekenen. Ze maken de keukens zelf en de service is top. Ik heb geen aandelen ;) . Maar wel 2x daar een keuken gekocht. Wel een afspraak maken, ze hebben het altijd heel druk!
Ooh fijn, dat is dichtbij! We gaan er gewoon een keer kijken!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door