Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3223142
Too schreef::-* @ Hanna, de mensen die ik spreek zijn meestal van goede wil en hebben we geen 'klik' dan ga ik "s heel goed nadenken over waar ik een denkfout maak" :P en bel later terug.... meestal tref je dan een ander met wie het beter lukt ;D

Mijn 'zeer ' zit echt in het :ik-zoek-me-een-versuffing-wie-gaat-er-over-en-waar-staat-dat
de ongelijkheid als het gaat om reactietermijnen én de aanname dat je opzettelijk onvolledig /verkeerd/met groen schrijft waar het rood moet zijn....
Het systeem is volledig gebouwd op wantrouwen: je kunt wel maar wilt niet. En met die argwaan wordt alles wat je doet, laat en zegt beschouwd. Dat is afschuwelijk.
Er is een drogisterij in mijn vorige woonplaats waar 4 man beveiligers rond loopt. Zodra ik binnen stapte was ik niet een potientiele klant, maar een potentiele dief. Ik besloot op zeker moment er niet mer hen te gaan, dan maar verder van huis die boodschap doen. Datzelfde gevoel geeft UWV. Niet alleen middels de systemen, het type controles en de wijze van interpreteren (zonder ooit eerst te vragen "Heej, wat mij op viel.. waarom is dat?") maar direct en conclusie verbindend en met de getrokken conclusie de eeuwige argwaan bevestigend. wamt ja, zo zou je het kunnen beschouwen, maar jemig de waarheid is anders en minstens zo logisch..
Het voelt heel onveilig in een omgeving waar je dader bent tot je bewezen hebt dat (nu even) niet te zijn.

Vanmorgen zou ik tussen 9-10 gebeld worden. Om half 9 thuis v/d wandeling om die reden. Om kwart voor 9 niet meer naar het toilet gedurfd omdat als ik onbereikbaar ben, er een sanctie volgt, zo is me middels brief en website te verstaan gegeven bij het bevestigen van hun afspraak.
Inmiddels is het bijna half 11, nog geen telefoontje gehad (nog niet naar de wc geweest..). En zelf bellen kan niet, dus je bent machteloos. Nee, officieel hoef ik hier niet mer te zitten, maar wat doen ze als ik er dan straks niet ben..? Als het gedoe geeft, hoe onterecht ook, heb ik er toch weer gedoe bij.. En ik moet weer een afspraak maken, weer uren paraat zitten, afwachten. Jemig, ik ben (natuurlijk) hartstikke nerveus voor dit soort telefoontjes, want mijn ervaringen zijn gewoon bepaald niet goed en de onderwerpen waarover je UWV moet spreken zijn nou eenmaal nooit leuk en makkelijk: niemand heeft voor z'n lol UWV nodig. Al met al heb ik het gesprekje liever achter de rug dan weer niet weten wanneer het dan plaats zal vinden en nog langer niet weten hoe het af loopt.
#3223152
Nou, zelf UWV weer gebeld.. en zo waar doorverbonden met de juiste afdeling (dat bedoel ik niet cynisch trouwens, maar het is niet zo vanzelfsprekend dat de afdeling voor een klant bereikbaar is). Een vriendelijke medewerkster uitgelegd dat ik en belafspraak heb en nog niks gehoord en eigenlijk niet weg durf nu vanwege de sanctie waarmee gedreigd wordt.
Ik dacht middels het doorverbonden worden een medewerker aan de lijn te kunnen krijgen om het geplande gesprek mee te voeren, maar nope.. Er is een notitie gemaakt dat ik op de afgesproken tijd bereikbaar was, maar niet gebeld ben. En er is een notitie gemaakt dat ik binnen 24 uur terug gebeld moet worden en daarvan zal zorgen in ieder geval morgenochtend tussen dezelfde tijden bereikbaar te zijn. Máár ze kon niet beloven dat het dan ook iemand zou lukken om me te bellen.
Met álle begrip voor werkdruk en dat er (waardoor dan ook) eens een afspraak niet nageleefd kan worden, maar dit is gewoon schering en inslag. En wél van de klant eisen, gewoon net zo lang totdat zij zich er aan houden, maar niet zichzelf dezelfde norm opleggen. Dat geeft wrijving.

Ik wil er een voorbeeld aan toevoegen: voorjaar 2015 was er op een vrijdag een fikse stroomstoring in de regio Alkmaar. Ik was die ochtend ook aan het werk, dus heb ook ervaren hoe lastig dat is, hoe je voor eigenlijk alles wat je doet afhankelijk bent van zaken die je in de PC hebt opgeslagen. En het is dus even omschakelen naar wat je dan nog wél doen kunt in afwachting van stroom.
Je kunt wat met een mobiele telefoon, je kunt kasten leeg ruimen - waar je anders nooit aan toe komt en niet persé jouw taak is - je kunt tijd nemen voor collegiaal overleg over zaken die niet dringend genoeg zijn om er anders tijd voor te nemen, maar waar je nou eens wél voor kunt gaan zitten. Kortom, als je de tijd nuttig wilt invullen, dan zijn er écht wel dingen te doen.
Aan het begin van de ochtend dacht men dat het misschien wel de hele dag zou duren, maar al vóór 11 uur konden we weer achter de PC. Meevaller dus! Nét omgeschakeld naar wat we dan wel konden doen, konden we onze eigenlijke planning oppakken.
Ik moest die middag wat spullen halen bij het UWV en belde dus aan het eind van de ochtend om daarover wat af te spreken. De telefoon werd beantwoord (lees: ook daar was weer stroom). De medewerkster zei (eerlijk waar!!) "We zijn er eigenlijk niet, maar ik dacht ik neem toch maar even op". Ik vergeet het nooit! Dit zeg je thuis, als je wilt, maar een instantie die zegt er "eigenlijk niet te zijn"??? ;D Aandoenlijk, bijna. Op mijn verbaasde lachen lichtte ze toe dat ze bedoelde dat ze vanmorgen hadden afgesproken om naar huis te gaan, vanwege de stroomstoring. Maar dat zij nog wat stonden te kletsen en dat ze toen dacht "Ik neem toch maar ven op", maar met dus de boodschap dat ze er niet zijn, de tent gesloten was. Men had dus helemaal niet omgeschakeld naar wat kunnen we wél (passend bij de mentaliteit die de klant moet hebben, of het nu gaat om ziekte of werkeloosheid) en evenmin even afgewacht en/of het werk hervat toen de storing toch rap verholpen beek te zijn. Nee, bij de eerste aanwijzing dat het misschien wel zou gaan vriezen, was er ijsvrij gegeven (genomen).
Ik reed die middag naar de arbo dienst, waar ik ook wat op moest halen en deelde uiteraard deze bijzondere ervaring. Daar keek men er niet van op, dit was voor hen helemaal passend binnen hun eerdere ervaringen met UWV.

Met dit alles NIETS tegen de individuele medewerker die wél gemotiveerd werkt, betrokken is, (tegen de opdracht in) regels toe past in plaats van uit voert, zich aan afspraken houdt.. Ik denk dat de werkwijze veel meer zegt over de organisatie dan over de werknemers daarbinnen. Dat moet wel, want een individu krijgt niet zo veel negatieve ervaringen voor elkaar.
#3223167
Ik weet nog toen ik mijn Wajong ging aan vragen, zat eerst in de ziekte wet maar na veel gedoe er achter gekomen dat ik in aanmerking kwam voor de Wajong.

Dus ik moest al mijn medice gegevens verzamelen en bij hun af lever binnen 2 weken, dus dat netjes gedaan en een pak papier van 10 cm dik aan hun overhandigt.

Nou zou bekeken worden en ik zou reachtie terug krijgen, 1 week gaat voor bij, 2 weken voorbij, 1 maand voorbij, 2 maanden voorbij en ik hoor maar niks.
Dus ik geprobeerd te bellen en contante te krijgen met de gast die mijn zaak had, meneer niet berijkbaar en belden niet terug.
3 maanden voorbij, ik elke week wel 1 of 2 keer bellen of ik die meneer niet even aan de telefoon kon krijgen voor een indicatie, als of ik vroeg of ze me een stukje van de maan konden sturen ::)
4 maanden voorbij en ik word echt wanhopig want de onzekerheid vreet aan me en met het geld wat ik toen kreeg kwam ik voor geen meter rond, dus ik daar na toe om te kijken of ik die meneer niet kon spreken.
Nee dat kon echt niet dan moest ik eerst een afspraak maken, wat ik dus al 4 maanden probeerden maar niet mogelijk was, dus toen uit puren wanhoop gevraagd of ze een door mij geschreven briefje op zijn bureau konden leggen.
Wonder boven wonder konden ze dat wel voor me doen.

Word ik de volgenden dag door die meneer gebeld, hij is al 4 maanden van mijn zaak af en hij had ook geen elken van mijn telefoon berichtjes door gekregen omdat hij mij dus niet meer behandelde :wall:
Dus ik gesmeekt of hij me de naam van de genen die me nu behandelde door kon geven, was mijn zaak in 4 maanden tijd door 6 verschillende mensen overgenomen dus moest hij even zoeken wie het nu had :???:
Uit eindelijk een naam gekregen en gelijk gebeld en een afspraak gemaakt voor 2 dagen later.

De meneer in kwestie was heel kalm en melden in een 10 minuten gesprek dat ik al 2 maanden geleden goed gekeurd was voor de Wajong, kennelijk was het niet zo heel belangrijk mij ook daar van op de hoogte te bregen :wall:

Toen een tijd later een vriendin van mij er ook mee te maken had kwam ze regelmatig even mijn tuin om spitten, puur om te zorgen dat ze geen bom in hun gebouwen zou leggen :-X
Als je niet al gek ben voor je met ze te maken krijgt ben je dat wel als je eindelijk een andwoord hebt :uglystupid2:

Voor de mensen zelf is het volgens mij ook niet echt leuk om te werken hoor in de 6 maanden dat ik met ze intensief te maken had, had ik bijna elke afspraak wel weer een nieuwe iemand die aan mijn zaak werkte.
Er woord ook een hoop geschoven met die mensen en vaak zijn er ook veel die zelf ook op het randje van een burn out zitten, het systeem is gewoon waardeloos.


Even voor de goede orden ik had pas wel een fijne ervaring met ze wonder boven wonder, ik was dus ook opnieuwe beoordeeld en moest ook weer gaan werken.
Ik die brief opgestuurd en week of 2 kreeg ik een telefoontje en heb ik verteld waarom ik bezwaar maak, goed dat zou mee genomen worden en besproken worden met de Arbo arts.
2 weken later weer een telefoontje, nou ze gaven me gelijk ik zou niks verliezen van mijn Wajong en alles was goed zo.

Mijn kaak lag in de kelder en ik kon nouwlijks mijn totalen verbijstering verbergen, zo makkelijk en snel het geregeld was echt ongelofelijk :o
O wat zou het fijn zijn als het altijd zo zou gaan, dat is toch veel beter te doen voor mensen die ziek zijn en hulp nodig hebben.
#3223172
ook handig....... moet ik mijn vakantie nu doorgeven of niet?? Staat niets op de site bij MijnUWV...... ja, dat ik recht heb op 20 dagen....... maar nergens staat hoe, wie waar ik mijn vakantie moet doorgeven :-\
#3223219
Ach zal ik eens een leuke grap vertellen van het UWV?
De meeste van jullie kennen mij wel een beetje. En anders, kijk even naar mijn handtekening, op de foto.

Ik was 19 jaar oud toen ik te horen kreeg dat ik geen uitkering kreeg want, jawel, ze hadden drie functies voor mij gevonden. En de meest fantastische vond ik toch echt: *start tromgeroffel*

Uitsmijter bij de nachtclub.

:2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Echt, serieus. Ik heb me werkelijk waar een breuk gelachen. Tot dus bleek dat het geen grap was en ik weer dat hele traject in kon van bezwaar maken.
#3223251
Ik heb 6 jaar geleden het UWV nodig gehad, toen moest ik langs komen nadat ik ondertussen 6 weken thuis zat zonder werk, ik moest mijn boeltje meenemen, cv, brieven, afwijzingen enz. Dus ik daar heen, nadat die dame mijn cv, brieven had doorgelezen ben ik naar huis gestuurd, ik kon het heus wel alleen af en had geen begeleiding nodig. Ze zou ervoor zorgen dat ik elke maandag een mail kreeg met voor mij passende vacatures... (Horeca, receptie/reserveringen die richting)
De eerste mail heb ik mijn man bij geroepen, echt we hadden allebei ogen als schoteltjes. Ik kreeg 5 vacatures waarop ik zou moeten reageren; Chinese kok, stratenmaker, heftruckchauffeur en die andere 2 weet ik niet eens meer maar ook van die strekking...
Gelukkig kon ik zelf iets vinden, wel op werk.nl maar iets wat toch beter bij mij paste
Door Martine-Tom
#3223254
UWV is eeb achterhaald instituut alleen weten ze dat zelf nog niet :biggrin2:
Ik mocht geen productiedruk en niet te lang staan...8 uur per dag aan de lopende band in een koekjesfabriek is dan best passend toch?
Of in de steriele ruimte van een medische fabriek infusen in elkaar zetten...met een hulphond aan mijn zijde...ook zeer passend :D ;D
#3223260
Martine-Tom schreef:UWV is eeb achterhaald instituut alleen weten ze dat zelf nog niet :biggrin2:
Ik mocht geen productiedruk en niet te lang staan...8 uur per dag aan de lopende band in een koekjesfabriek is dan best passend toch?
Of in de steriele ruimte van een medische fabriek infusen in elkaar zetten...met een hulphond aan mijn zijde...ook zeer passend :D ;D
Moet je hond dan ook zo'n mutsje op uit hygiëne oogpunt?

Afbeelding
#3223268
Too schreef:;D ;D
Zo heb ik de mevrouw ontmoet die vuurtorenwachter en bonsai-kweker als toekomst mogelijkheden kreeg aangeboden...
en ja daar is heel, heel veel vraag naar
Ja joh, superveel! En dan wel elke maand voldoende solliciteren hé!
#3223337
Vanmorgen weer een berichtje via MijnOverheid (daarin een bericht dat ik naar MijnUWV moest.. etc.). Hierin een brief dat ze maandag tussen 9-14 bellen. Let op: de afspraak was dat ze vanmorgen zouden bellen, tussen 9-10. Daarover wordt met geen woord gerept. En die afspraak werd gemaakt nadat ze gisteren op de beloofde tijd NIET belden.
Ik dus net weer gebeld, want ik kan niet zó lang thuis zitten, moet (om medische redenen) in beweging, dus zo'n marge is onuitvoerbaar voor mij.
Van de gemaakte afspraak voor deze ochtend is volgens de medewerker die ik net sprak geen enkele aantekening gemaakt.
UWV: "Maar u bent wel gistermiddag gebeld.."
Ik: "Eh ja, maar ik heb steeds doorgegeven dat ik precies om die tijd niet bereikbaar ben wegens een behandeling".
UWV: "Ja, dat klopt, dat zie ik staan".
Goh, dus dat staat er in, tóch belt men precies om die tijd en registreert vervolgens 'taak volbracht, klant niet thuis, nieuwe afspraak aanmaken'!
En dan plant men een afspraak waarvan bekend is dat ik zo lang niet kán thuis zitten. Voor zover het überhaupt netjes is dat ik gewoon 3 maal moet wachten op hetzelfde telefoontje, omdat men zich stomweg niet aan de bel-afspraak houdt. Zouden daar die dreigingen vandaan komen in de afspraak bevestigingen, zonder dat je óóit een afspraak niet bent nagekomen: "Als u er niet bent, dan ...[sanctie]". Kwestie van 'zoals de waard is..'?
De medewerker beloofde vanmorgen dat ze zou noteren dat ik maandag tussen 9-10 bereikbaar ben (ipv tussen 9-14) én ook vandaag, voor het geval men mij tóch nog vanmorgen zou bellen. En dan maar hopen dat deze afspraak idd wél wordt genoteerd..
Plus, ik moet dus voor alle zekerheid alsnog thuis blijven zitten nu, terwijl de pijn van vanmorgen schreeuwt om beweging.

Wat ik ook vervelend vind, merk ik terwijl ik dit schrijf, is dat de medewerker in de notities die ze door leest van niet nagekomen bel afspraken kennelijk geen aanleiding ziet om even iets te zeggen in de trant van "Oh wat vervelend, het loopt niet erg lekker rondom deze afspraak tot nu toe he..". Ik ken echt wel vanuit mijn eigen werk dat het soms totaal niet goed verloopt t.o.v. een bepaalde klant, alsof alles wat mis kan gaan die ene klant treft. Maar in zo'n geval zorgde ik er zelf voor dat het vanaf dan wél netjes ging. En maakte ik dat zo veel mogelijk goed door de wensen van de klant t.a.v. een nieuwe afspraak linksom of rechtsom in te willigen.
In plaats van een vorm van 'sorry' moest ik verantwoorden waarom ik niet (geheel volgens mijn aankondiging) bereikbaar was op een niet-afgesproken tijdstip en waarom ik (wederom geheel volgens eerdere toelichting) niet zo veel uren achtereen thuis kan zitten in afwachting van contact.
Niet om het één of ander, maar als iemand (wie dan ook) zich al aan 2 afspraken niet gehouden heeft, zonder afbericht notabene, dan vind ik het sowieso niet kunnen dat je die vraagt om 5 uur naast de telefoon te gaan zitten, in de hoop dat er nu wel gebeld wordt. Ik kan het écht niet, maar ik vind het ook niet kunnen om het iemand na deze gang van zaken überhaupt nog te vragen.
#3223343
Pffff wat een gedoe zeg!

Ik heb ze dinsdag voor mijn werk gebeld, met de bedoeling een afspraak te maken. Dat kon niet, moest ik ook over terug gebeld worden, voor de andere dag 16.00. Ik ben woensdagochtend een keer gebeld, anoniem, maar ik kon niet opnemen. Geen voicemail. Tot gisterenmiddag toe niets meer gehoord en toen mijn werktelefoon uitgezet want vrij. Ben erg benieuwd.

Verder met de ze maken gehad toen het bedrijf waar mijn vriend werkte failliet ging. Hij móest solliciteren, al meteen, omdat het uwv zijn salaris over nam. Op zich logisch. Ware het niet dat de curator die zeggenschap over het bedrijf had aan het onderzoeken was of een doorstart mogelijk was. Dan heb je dus nog niet officieel je ontslag gehad, maar omdat het bedrijf geen salaris kan betalen neemt het uwv het over met alle verplichtingen die daar bij komen. Maar, zonder ontslag telt je huidige arbeidsovereenkomst, en daar stond in dat er een concurrentiebeding geldig was in een straal van 40 km ofzo. Dat is lekker makkelijk solliciteren ook he ::) maar niemand die ons daar verder bij kon helpen.
Daarbij dan nog het hele papierwerk wat meteen ingevuld moest worden op mijnuwv.nl. Alle opleidingen moesten we opzoeken, inc data. Terwijl mijn vriend als een van de weinige nog wel moest doorwerken in het bedrijf. In de avond dus steeds echt een paar uur mee aan de slag gemoeten.

Terwijl hij zó bij minimaal 2 anderen bedrijven aangenomen kon worden, mits er duidelijkheid was over dat concurrentiebeding ::)
#3223352
Nog nooit met het UWV van doen gehad en als ik het hier zo lees is dat maar goed ook...
Wat een tenenkrommende verhalen zeg :-X :-X

"Parelridder" sterkte...ik hoop dat ze je snel bellen en je duidelijkheid krijgt. Ik vind het gewoonweg onbeschoft om zo met sancties te dreigen en zelf nog niet een belafspraak na kunnen komen :-X
#3223357
Dit geloof je niet.. De telefoon, afgeschermd nummer, UWV! Ik blij: toch nog vandaag, 'k heb hier niet voor niets gezeten! Ik meteen gezegd dat het fijn is dat het tóch vanmorgen gelukt is. Te vroeg gejuicht.
Een vriendelijke mevrouw checkt of ik gisteren dan niet gebeld ben. Ik leg uit, al weer, hoe het is verlopen. zo blijkt het niet geregisterd te zijn. Er staat een notitie als was ik gistermiddag bereikt en daarna is een nieuwe afspraak gemaakt, voor maandag tussen - jawel - 9-14 uur.
Ik val van mijn stoel. Ik licht toe dat ik vanmorgen al gebeld heb en dat de afspraak gewijzigd was naar tussen 9-10 én ik daarnaast ook vanmorgen misschien gebeld zou worden, dus dat ik dacht dat zij nu hierover belde. Nee dus. Mevrouw doet ditzelfde werk wel, maar heeft het druk en ik ben niet bij haar ingedeeld dus.. Wél bood ze haar excuses aan voor de gang van zaken (leest ze mee?? :biggrin2: ) en dat vond ik eerlijk heel fijn.
Overigens, met werkelijk begrip voor haar werkdruk en (de noodzaak van) het bewaken van haar eigen grenzen, zou het geplande gesprek nou zó veel langer geduurd hebben dan het doornemen van deze hele gang van zaken en de administratie en het verzetten van de afspraak etc?? Want de afspraak die vanmorgen vroeg al was gemaakt voor aanstaande maandag was dus idd ook weer NIET genoteerd. En is bij deze alsnog vast gelegd (klonk althans geloofwaardig). Ik heb gevraagd om een schriftelijke bevestiging. Dat vond ze eerst ietsje overdreven, maar toen ik uitlegde dat ik hartstikke nerveus word van dat het steeds mis gaat en ik niet kan aantonen wat de afspraak was (en dus geen sanctie verdien) als het weer mis gaat, begreep ze het een heeft een brief (via Mijn UWV) beloofd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door