Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3221471
Lil schreef:Hier ligt ivm allergie overal kunstleren matrassen/manden en ik wil ook nooit meer iets anders.
Meisje lag daar dus kaal op en als ze nat was dan gooide ik er een katoenen handdoek/laken op en ging dat 's avonds in de was op 90 graden.
kira schreef:Is een kuranda bed geen optie? Hier zijn ze zwaar verslaafd aan het ding en er zit geen stof aan. Zowel onze zeer gebrekkige versleten dame als onze ik wil soft liggen labrador kennen geen fijnere plek.
Volgens Vroom maakt het niet uit wat voor materiaal gebruikt, met een allergie-hond moet je elk kussen/kleed/deken buiten laten luchtten. Ik merk, in de winter, ook wel verschil.
Dus het materiaal wat ik nu heb is goed (al is een waterdichte hoes om een dekbed gewoon handig omdat dan niet alles steeds in de droger hoeft) maar het advies is dus echt om alles buiten uit te laten waaien.
Ik moet zeggen dat ik dat zelf ook wel fris vind. De kussens ruiken minder en alle haren en zand zijn er adgewaaid. Maar ja, in het pollenseizoen kan dat dus niet. Zou 's nachts buiten leggen nog een optie zijn?
Door Lil
#3221487
Waarom zouden er 's nachts geen pollen zijn??? Wordt altijd wakker met dikke ogen en dichte neus, erger dan overdag vaak (maar misschien komt dat doordat je ligt s nachts?)

Dat kunstleer hoefde ik niet te luchten... gewoon stoomreiniger erover en er zou ook geen huisstofmijt in kunnen komen zei men... dus ik weet niet waarom luchten dan beter zou zijn?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3221489
Lil schreef:Waarom zouden er 's nachts geen pollen zijn??? Wordt altijd wakker met dikke ogen en dichte neus, erger dan overdag vaak (maar misschien komt dat doordat je ligt s nachts?)

Dat kunstleer hoefde ik niet te luchten... gewoon stoomreiniger erover en er zou ook geen huisstofmijt in kunnen komen zei men... dus ik weet niet waarom luchten dan beter zou zijn?
Nou geen idee eigenlijk, ik zou nog kunnen denken dat het 's nachts vochtiger is en er daardoor minder pollen in de lucht hangen. Maar goed, geen optie dus.

Het luchten. Elk materiaal krijgt te maken met hondengeur, vocht, zand en stof. Er kruipt wellicht geen huisstofmijt in het kussen, waar je het bijna niet meer uit krijgt, maar dat wil niet zeggen dat er geen stof op de hoes blijft liggen. Huisstofmijt heeft graag warme, vochtige plekken. De plek waar je hond ligt is nu eenmaal warm en vochtig. De huidschilfers van de hond, die je met het blote oog niet ziet, zorgen voor stof. En je wil nu eenmaal zo min mogelijk stof in je huis.

Dagelijks luchten van textiel is hygiënisch en geeft minder allergenen in huis. Uit onderzoek is gebleken dat veel mensen niet voldoende of op een verkeerde manier luchten en zelfs ventileren in hun huis.
Wellicht ben ik een zeik geworden, maar ik heb dan ook jarenlang bij mijn ouders gewoond en mijn moeder heeft zeer ernstige COPD. Ook voor haar was het advies: luchten, luchten, luchten. Dus de hondenkussen buiten, het beddengoed uit het raam hangen en dan minstens een kwartier per dag (en dat is dus echt niet veel!) de ramen tegen elkaar openzetten voor de broodnodige ventilatie in huis. Op die manier krijgen stof en andere allergenen gewoon echt minder kans in huis.

Omdat Nelson niet allen op zijn huid, maar ook op zijn longen reageert zijn wij hier dus echt streng als het gaat om luchten en ventileren. En ik moet zeggen, ik vind het zelf ook gewoon niet erg fris om een hondenkussen niet buiten te gooien. Dat gaat toch ruiken?!
Ik kan me nog voorstellen dat je een kunststof hoes af kan nemen met een vochtige doek. Maar toch. Ik ben en blijf wel echt groot voorstander van veel frisse lucht in huis en de zon zijn werk laten doen!
Door inni
#3221497
hihi, ik probeer mijn man al meer dan 30 jaar uit te leggen waarom ik ook, en vooral, in de winter bij strenge vorst de slaapkamers echt lang wil laten luchten (de slaapkamers zijn op de bovenverdieping) terwijl het beddengoed door de kamer ligt. Hij is bang van een koud bed ;) Het beddengoed gaat bij liefst strenge vorst ook een paar keer per winter op de waslijn voor de ganse dag. Onze grootmoeder truckjes zullen nog wel werken zeker.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3221513
inni schreef:hihi, ik probeer mijn man al meer dan 30 jaar uit te leggen waarom ik ook, en vooral, in de winter bij strenge vorst de slaapkamers echt lang wil laten luchten (de slaapkamers zijn op de bovenverdieping) terwijl het beddengoed door de kamer ligt. Hij is bang van een koud bed ;) Het beddengoed gaat bij liefst strenge vorst ook een paar keer per winter op de waslijn voor de ganse dag. Onze grootmoeder truckjes zullen nog wel werken zeker.
Jeuhj, jij snapt mij! Maar hoe zou jij dat doen bij een pollenallergie?
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3221518
Moeilijk he!

Het doel van luchten is dat de lucht er doorheen kan waaien. En de pollen zitten in de lucht. Dus luchten onder een afdak heeft geen nut. Luchten in een schuur o.i.d. ook niet, want daar waait het te weinig.

Kun je niet alleen in het pollen-seizoen 'luchten' in de droogtrommel?
En de spullen dagelijks goed uitschudden buiten? Dan valt er toch veel uit, maar 'ontvangt' het minder pollen omdat het maar even is.

Helpt invriezen niet? Dat dood wel de mijt, ik weet niet wat het met de pollen doet.

Helpt de neemboom-olie ook tegen pollen? Dan zou je gewoon kunnen luchten, maar moet je het daarna weer behandelen.

Is het misschien nog een optie om, alleen in het pollen-seizoen, dat kussen/dekbed niet te gebruiken?
Kleedjes kun je makkelijk wassen.
Bandit krijgt twee vetbedden in zijn bench om toch een beetje zacht te liggen (ik weet sinds kort dat hij oa een mijt-allergie heeft). Die vetbedden gaan de vriezer in na het wassen.

Lastig hoor!
Volgens mij is hier geen 100% passende oplossing voor. :(
Gebruikersavatar
Door Hope
#3221535
Border Bandit schreef:Moeilijk he!

Het doel van luchten is dat de lucht er doorheen kan waaien. En de pollen zitten in de lucht. Dus luchten onder een afdak heeft geen nut. Luchten in een schuur o.i.d. ook niet, want daar waait het te weinig.

Kun je niet alleen in het pollen-seizoen 'luchten' in de droogtrommel?
En de spullen dagelijks goed uitschudden buiten? Dan valt er toch veel uit, maar 'ontvangt' het minder pollen omdat het maar even is.

Helpt invriezen niet? Dat dood wel de mijt, ik weet niet wat het met de pollen doet.

Helpt de neemboom-olie ook tegen pollen? Dan zou je gewoon kunnen luchten, maar moet je het daarna weer behandelen.

Is het misschien nog een optie om, alleen in het pollen-seizoen, dat kussen/dekbed niet te gebruiken?
Kleedjes kun je makkelijk wassen.
Bandit krijgt twee vetbedden in zijn bench om toch een beetje zacht te liggen (ik weet sinds kort dat hij oa een mijt-allergie heeft). Die vetbedden gaan de vriezer in na het wassen.

Lastig hoor!
Volgens mij is hier geen 100% passende oplossing voor. :(
Nee, dat denk ik ook niet, dat er een echt sluitende oplossing is. We blijven maar gewoon buiten het pollenseizoen lekker luchten buiten en in het pollenseizoen dan maar gewoon heel veel wassen. En wellicht dat ik nog eens kan proberen hoeveel werk het is om het aan de waslijn te hangen en dan af te blazen met de waterblazer. Dan blaas ik het stof er wel af neem ik aan maar krijgen pollen geen kans.
Door Lil
#3221540
Hope schreef:Nou geen idee eigenlijk, ik zou nog kunnen denken dat het 's nachts vochtiger is en er daardoor minder pollen in de lucht hangen. Maar goed, geen optie dus.

Het luchten. Elk materiaal krijgt te maken met hondengeur, vocht, zand en stof. Er kruipt wellicht geen huisstofmijt in het kussen, waar je het bijna niet meer uit krijgt, maar dat wil niet zeggen dat er geen stof op de hoes blijft liggen. Huisstofmijt heeft graag warme, vochtige plekken. De plek waar je hond ligt is nu eenmaal warm en vochtig. De huidschilfers van de hond, die je met het blote oog niet ziet, zorgen voor stof. En je wil nu eenmaal zo min mogelijk stof in je huis.

Dagelijks luchten van textiel is hygiënisch en geeft minder allergenen in huis. Uit onderzoek is gebleken dat veel mensen niet voldoende of op een verkeerde manier luchten en zelfs ventileren in hun huis.
Wellicht ben ik een zeik geworden, maar ik heb dan ook jarenlang bij mijn ouders gewoond en mijn moeder heeft zeer ernstige COPD. Ook voor haar was het advies: luchten, luchten, luchten. Dus de hondenkussen buiten, het beddengoed uit het raam hangen en dan minstens een kwartier per dag (en dat is dus echt niet veel!) de ramen tegen elkaar openzetten voor de broodnodige ventilatie in huis. Op die manier krijgen stof en andere allergenen gewoon echt minder kans in huis.

Omdat Nelson niet allen op zijn huid, maar ook op zijn longen reageert zijn wij hier dus echt streng als het gaat om luchten en ventileren. En ik moet zeggen, ik vind het zelf ook gewoon niet erg fris om een hondenkussen niet buiten te gooien. Dat gaat toch ruiken?!
Ik kan me nog voorstellen dat je een kunststof hoes af kan nemen met een vochtige doek. Maar toch. Ik ben en blijf wel echt groot voorstander van veel frisse lucht in huis en de zon zijn werk laten doen!
Ik praat al die tijd niet over kunststof afnemen met een doek, maar over volledig leer afnemen met een stoomreiniger ;) Die stof ja eh die ligt ook op mijn houten vloer als ik niet stofzuig. Dus stofzuigen, stoomreiniger en dat voor vloer en kussens. Gek genoeg geloof ik niet dat luchten het euvel kleiner zou maken dan er 180 graden overheen te gooien. Luchtjes bij 100 leer, nee vind ik niet; ik vind al die stoffen dingen stinken al wordt het gelucht. let wel veel van die dingen hebben een stoffen onderkant en dat is niet handig, dus onderkant ook van leer (en dat heb ik dus).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door