Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3221054
Hope schreef:Ik ben helemaal niet bekend met Dier en Recht en ik heb ook niks van doen met de Raad van Beheer.
Dus technisch heb ik echt géén idee.

Maar als leek vind ik het wel heel erg gek, deze klacht. Natuurlijk is er veel te verbeteren aan rashonden, dat geloof ik meteen. Maar om de particuliere leek nu maar naar de marktplaatshond te verwijzen vind ik echt het andere uiterste. Er zijn nog zoveel honden uit de broodfok. Die zijn óók lang niet allemaal gezond. En als ze dat dan toevallig wel zijn zit er zoveel leed achter, dat moet niemand willen.

Ik weet niet wat de bedoeling is van deze actie, maar volgens mij slaat hij de plank behoorlijk mis.
Nou, sec gezien is dit de aanklacht van Dier & Recht tegen de Raad van Beheer:

Dier&Recht heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over de campagne Stamboomhond van de Raad van Beheer. In die campagne wordt de stamboomhond neergezet als ‘zorgvuldig gefokt’ en aangeprezen als de beste keus wanneer je een hond wil aanschaffen. De suggestie wordt gewekt dat deze honden gezonder zijn dan een hond zonder stamboom of een kruising. Dier&Recht vindt dit misleidend.

========

En niet goed voor mijn populariteit maar ik vind dat Dier & Recht daar een punt heeft.

Een stamboom is niks meer of minder dan een afstammingsbewijs. En dit zegt niks over de zorgvuldigheid waarmee de pup gefokt is en het zegt ook niks over de gezondheid. Zolang je nog steeds als fokker een Bordeaux dog met HD D kunt laten dekken door een Bordeaux Dog met HD D en je pups krijgen toch een stamboom: dan is dat afstammingsbewijs niks meer of minder dan een afstammingsbewijs. En nu doet de RvB het subtiel overkomen alsof er meer samenhangt met de stamboom (gezondheid/zorgvuldigheid). En dat is klinkklare onzin. Goed, dat Dier & Recht mensen naar een Naturas (oftewel stamboomloze marktplaatskruising) trapt: dat is het gevolg van het beleid van Dier & Recht. Dat is weer een ander verhaal!

En van mij zou dat mogen hoor, dat een afstammingsbewijs meer voorstelt dan alleen het afstammingsbewijs. Van mij zou een stamboom ook garant mogen staan voor een zorgvuldig gefokt nest uit gezonde ouders! Dat zou het voor de pupkoper echt veel makkelijker maken. En voor ons fokkers ook. Maarrrrr, ik ben van mening dat er dan eerst wat gedaan moet worden aan de regels omtrent het fokken en het uitgeven van een stamboom. Je zou dan in mijn ogen alleen een stamboom aan kunnen vragen voor pups die gefokt zijn binnen bepaalde kaders. Ik zeg maar wat : de ouders moeten getest zijn op HD, ED, PL, LPC, bla bla en bla bla en de uitslag moet zijn XX of XX. En dingen als "de verwantschap mag niet hoger zijn dan XX". En "een lijder mag niet gedekt worden door een lijder". Rasspecifiek. En allemaal zaken die invloed zouden kunnen hebben op de gezondheid van de pups. En als dat geregeld is, dan lijkt het me een VERDOMD goed idee als de RvB en grootscheepse campagne start met "kies voor een stamboomhond want dan weet u zeker dat xxx xxx xxx". Nu zeggen ze "Een hond uit een goed nest? Kies een stamboomhond". Nou, onzin dus. Want je kunt gewoon misbaksels kopen met stamboom.

En het punt dat ik over RV's heb geprobeerd te maken (ik probeer het gewoon nog een keer): op dit moment in tijd is het feit dat RV's niet altijd het belang van de gezondheid van de hond voorop hebben. Of weten hoe ze die voorop moeten zetten. Ik geef maar even een voorbeeld: bij de Duitse Herder hoef je niet te testen op DM of dwerggroei terwijl de hond daar wel mee te maken heeft en dat terwijl er wel een test is. Heb ik me laten vertellen. Als het een goed idee is, zou zo'n test toch toegevoegd moeten worden? Of fokkers dat nou leuk vinden of niet? Ik heb ook wel eens RV's gezien die alle dragers uit de fokkerij gesmeten wilde hebben (dat is al weer even geleden hoor, ik weet zelfs niet eens meer het ras maar goed, ik hoor anno 2016 nog steeds wel eens van dit soort onverstandige kreten). Dat was heel goed bedoeld! Maar dat is niet goed voor je genendiversiteit/het behoud voor een gezonde genenpoel. En het is ook niet nodig. Kortom, de RV's hebben niet altijd voldoende kennis in huis om de juiste dingen op de juiste manier te regelen. En met RV's bedoel ik dus iedereen, alle leden.

En als ik kijk naar hoe sommige rassen ervoor staan concludeer ik dat er of niet voldoende besef bij sommige RV's aanwezig is of niet voldoende kennis of niet voldoende weet-ik-veel dat ze met elkaar (ja, bestuur, leden, iedereen) zeggen "dit willen we niet meer". Ik vind het persoonlijk echt van de zotte dat je bij rassen met brede koppen en schouders en smalle bekken 3 keer een keizersnede mag doen bij een teef. Gewoon even copy / paste uit een VFR:

"Een teef zal aan maximaal 3 nesten met een keizersnede geboorte geven. Een teef mag niet meer gedekt worden na 3 keizersneden".

Daarmee stimuleer je als RV dus niet (ja ja, ook de leden en de fokkers en de bestuursleden, allemaal) dat honden dusdanig gefokt gaan worden zodat ze wel op een natuurlijke wijze kunnen bevallen. En ik weet niet wat jullie vinden, maar ik vind het persoonlijk niet normaal dat een hond niet normaal geboorte kan geven aan pups.

Maar kennelijk vinden ze dat bij sommige RV's wel. En omdat ik dat niet normaal vind en omdat er dus ook de afgelopen jaren weinig veranderd is, vind ik dat de RV's (met al hun leden) hun rechten verspeelt hebben en hier van hogerhand ingegrepen moet worden. En dan kan het mij niet zoveel schelen welke hogerhand dat is: als het maar geregeld wordt. Want dit vind ik in strijd met dierenwelzijn. Sorry. En dit is natuurlijk wel een heel makkelijk voorbeeld. Maar zo zijn er wel meer te noemen.

En ja ja, het duurt allemaal even voordat zo'n ras teruggefokt kan worden naar een dier dat wel bijvoorbeeld zelf pups kan baren. Maar hoe lang gaan we er op zitten wachten? Eén jaar? Tien jaar? Of 50 jaar? En kijk, als er dan mensen zijn (en die zijn er anno 2016 genoeg) die zeggen "ja, maar dit staat nou eenmaal in de rasstandaard" dan denk ik "hoe durf je?". Je kunt anno 2016 toch niet met droge ogen beweren dat dierenwelzijn minder belangrijk is als het uiterlijk van de hond? Of zie ik nou iets over het hoofd?
#3221055
TomsBorders schreef:Ik vind D&R onzin praters die snel aandacht proberen te krijgen, het enige voordeel is, dat er aandacht komt voor mistanden in de fokkerij.
Helaas zie ik van veel mensen de laatste jaren dat ik me begeef in de hondenwereld vooral iets wat ik liever niet zie, hun ware aard. Of het nou om training gaat met halve martelpraktijken of fokken, om over fabels maar niet te spreken. En dat nu juist nu we in een tijd leven waar we makkelijker informatie over genetica online kunnen vinden, we uberhaubt snappen wat genetica is tot een bepaald niveau en waar sociale controle sterk is.
Ik ben over het algemeen best wel kritisch als het om fokken gaat en dit heb ik ook naar mijn RV en RvB gestuurd, maar schijnbaar zit ik nog niet lang genoeg in de hondenwereld om er te toe doen (RvB) en kan ik met zoveel artikelen aankomen als ik wil...
Het gaat dus helaas om macht en geld en niet over welzijn, gezondheid en blijdschap met je beste vriend op 4 poten. Ik had me erg goed ingelezen en heb 1,5 jaar gezocht naar het beste nest voor mijn gevoel maar helaas was dat niet de standaard kreeg ik te horen enja ik heb vooral naar gezondheid gekeken en een beetje naar (werk en thuis) gedrag. Ik voel me medeverantwoordelijk voor wat ik aanschaf want ik hou daardoor iets in stand. Ik hoop dat door de vraag naar iets gezonds te hebben dat het aanbod ook steeds beter wordt maar helaas zie ik daar nog te weinig van terug. Zover dat ik soms wat angstig ben om aan een volgende hond te beginnen. Echter wat me vooral dwars zit is dat er zoveel gelogen, verzwegen etc. wordt, waardoor ik zeker van de echte wedstrijdhonden weg blijf.
Zelf denk ik wel dat er tijd is voor nieuwe rassen erbij te halen, enerzijds omdat de huidige maatschappij iets anders vraagt dan de rassen van 100 jaar geleden, maar ook omdat we dan een goede, nieuwe start kunnen maken met de rassen die het er ergst aan toe zijn. En hier zou de RvB, de RV en D&R voor moeten staan want ik ben het wel eens met het feit dat problemen in een ras opzoekbaar en vernietigbaar zijn wat in willekeurige mixen te moeilijk is, echter heb ik niet het gevoel dat daar interesse naar is (en wees eerlijk, we zijn op dit forum redelijk biased in evidence based gezondsheid onderzoeken etc. en dus helaas niet representatief voor de grosso modo). Maar we moeten ook niet vergeten dat er na de RvB ook nog de FCI zit en de AKC (en bij de border de ISDS) die eigenlijk iedereen op de vingers zou moeten tikken want we zijn maar met z'n 17 milioenen hier en we hebben nog meer kennis als we wat breder ervoor gaan zitten, wereldwijd dus. Als we ons gezeldschapsdier een gezeldschapsdier willen houden en niet, alweernaardeDAdier, dan moet er veel veranderen, en we moeten helaas ook accepteren dat dat meerdere generaties nodig heeft, maar hopelijk niet meerdere generaties mensen (al slijten de jaren 60-70 trainingsmethoden bijvoorbeeld nog altijd erg langzaam).
Hopelijk worden de mensen die de 'macht' hebben ook ooit verstandig :)
In mijn vorige leven was ik EMEA Call Management Process Owner bij IBM. Ik was verantwoordelijk voor het complete Helpdesk (Call Management) process in Europa, Midden Oosten en Afrika. Het omhelsde alle vragen die een Helpdesk medewerker moest stellen (bij allerlei soorten netwerk problemen) tot de tools die ze moesten gebruiken, de problem determination die ze moesten doen, het doorsturen naar 2nd, 3rd level support, welke informatie deze support organisaties nodig hadden tot het oplossen van het probleem en de terug rapportage naar de klant. Ik moest dus 1 en het zelfde Call Management Process uitrollen naar alle landen in Europa, Midden Oosten en Afrika. En al deze landen moesten dus op 1 en dezelfde manier gaan werken. En er moest dus ook geregeld worden dat in al die landen een beschreven en goed werkend process kwam naar alle andere Helpdesken en 2nd en 3rd level support (en die zaten in andere organisaties). Dus overal dezelfde manier van werken, dezelfde tools gebruiken en deze tools moesten wereldwijd ook gekoppeld worden aan andere systemen buiten het Call Management Process. Bloed, zweet en tranen heeft het me gekost. Ik werkte 70 tot 80 uur per week. Maar het is me gelukt. En toen gingen we alle Helpdesken centraliseren en daarna outsources whahaha. Vanuit mijn professie zeg ik : Ja, je moet dit ook wereldwijd regelen, maar begin eerst maar even op wat kleinere schaal :biggrin2:
#3221059
Kaio schreef:Om te beginnen is PL testen absoluut niet verplicht en wordt (nog) niet gedaan. Er zijn wel degelijk gevallen van PL, en ook veel gevallen gescheurde kruisbanden achter. Maar het klopt dus niet dat het verplicht is. Van de raad is volgens mij alleen HD verplicht? Kan me vergissen.
Van de RV is HD, ED, hart en ogen verplicht.
Welke fokker dit was weet ik niet had wel ergens gelezen dat ie niet bij een van de RV's aangesloten was. Dus het kan best zijn dat het niet pluis was ij deze fokker hoor. Maar hoe er dan verder gesteld wordt dat je uberhaupt niet mag fokken met newfs omdat ze het sowieso bij zich dragen, ofwel sowieso rashond zijn dat is waar ik me idd aan erger bij het artikel.
En verwantschapscoefficienten? Joh veel fokkers zijn nog steeds trots op hun vette inteelt hoor, en geloven heilig dat ze zo de goede genen vastleggen en dat af en toe een outcrosje (die vaak ook nog wel verwant is) de way to go is. De RV is ook niet bezig met verwantschap zover ik weet.
En ja volgens D&R hang je als je rashond ED heeft, jou schuld want het is een rashond met stamboom.


hmm ja maar in veel gevallen die ik ken, roept de fokker heel gauw, neu bij mij komt nooooooooooooooooooooooit HD of ED voor. EN meteen dat je de hond niet goed hebt opgevoed. Zo werkt dat natuurlijk ook weer niet he ::) En ik zie toch wel vaak nesten met veel HD, "waarvan dat allemaal aan de eigenaars ligt" Daar heb ik dan weer zo mijn twijfels over.
Maar hoe dan ook HD en ED komt voor het is erfelijk, daarnaast kunnen omgevingsfactoren het nog erger maken, en het kan verkeerd vallen etc. Is niet gelijk de fokker zijn schuld en ook niet de eigenaar schuld. Maar als je te horen krijgt terwijl je alles perfect hebt gedaan tot aan vloerbedekking aan toe in huis 2 jaar lang, dat heb ik nou nooit en al mijn gefokte honden niet en dan erachter komt dat er heel veel uit het nest zijn met afwijkingen, dan ben je asl eigenaar wel heel boos. Ken mensen die het meemaken.
Maar idd als je wel eerlijk bent als fokker en wel alles benoemd ben je volgens R&D nog steeds verkeerd bezig. En daarom krijg ik een ernstig vies gevoel bij deze "toko".

Overigens oefen ik wel met traplopen met mijn pups. Buiten in de natuur op brede treden en maar max een aantal treden. Wel handig nl als ze er bekend mee zijn want deze fikkies til je niet zomaar even op als het zou moeten ;) Maar goed dat is niet datgene wat met traplopen bedoeld wordt.
Jawel hoor een kruising golden x lab zal vast veel minder problemen hebben, die heeftt nl. geen stamboom en verwantschap :P ::)
Ik wilde hier nog even op in haken. Heb je toevallig het artikel gelezen in "De Hondenwereld" nummer 2 uit 2016? Daar staat een zeer interessant artikel in dat in samenwerking is geschreven met Carol Beuchat. Ik citeer even wat interessante details:

"er mag dan een genetisch component zijn, de erfelijkheid van HD is vrij laag. De genetische variatie zien we slechts over een kleind deel van de variatie in de uitslagen, namelijk 15 tot 40 procent. Dat betekent dat een deel van het verschil in heupkwaliteit het gevolg is van andere factoren. Dit verklaart ook meteen waarom selectie wel enig resultaat heeft in de fokkerij, maar niet overweldigend. Als we zo door blijven selecteren kan het nog heel wat jaren duren voor er echt resultaat komt. Inzicht in de omgevingsfactoren is dus van groot belang. De belangrijkste 3 componenten zijn: gewrichtslaxiteit (bewegelijkheid), gewicht en training. Pups worden geboren met perfecte heupen. Als de heupen geen laxiteit ontwikkelen, ontstaat er geen heupdysplasie. Zo simpel is het. Gewrichtslaxiteit treedt op wanneer de kop van het dijbeen niet goed past in de kom van het bekken. Dat kan verschillende oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld een trauma, overbelasting van het gewricht of gebrek aan spierkracht. Bij honden en in feite bij alle gewervelde dieren (jazeker, ook de mens) wordt de kop van het dijbeen op zijn plaats gehouden door gewrichtspezen en banden. Een van deze banden - de belangrijkste en degene waar het om gaat - is aan de kop van het dijbeen gehecht en het andere uiteinde zit aan de binnenzijde van de heupkom. Als deze verbinding beschadigd raakt kan het dijbeen niet meer in de kom worden gehouden. Hierdoor voelen de heupen dan "los". Valt de heupkom niet goed in de kom, dan is de krachtenverdeling niet netjes gelijk verdeeld maar afwijkend. Hierdoor kan ongelijk verdeelde kracht op de kom en de randen hiervan ontstaan. Het resultaat is beschadiging van de passing van het gewricht".

En zo gaat het nog even door. Het is echt een "de moeite waard" artikel om te lezen. Het hele artikel van Carol staat hier: http://www.instituteofcaninebiology.org ... -dysplasia maar is helaas wel in het Engels.
#3221082
Ik zal hem eens gaan lezen.
Met genetisch bedoel ik wel dat de een meer kans heeft om het te ontwikkelen dan de ander.
En toch vraag ik me af waarom bij sommige pups waarbij alles goed gedaan is toch ernstige HD optreedt op soms wel erg jonge leeftijd? Is voor mij dan nog steeds een raadsel.

Maar ook spierkracht ed is erfelijk. Tuurlijk training en opbouw maar de een ontwikkelt meer spieren dan de ander.

Maar goed heupen moeten in feite nog gevormd worden in de eerste levensfase van de hond. Uiteraard zijn omgevingsfactoren van invloed, maar misschien ook hoe een puppy groeit , bijv te snel, overbouwd en dat soort zaken? Ook deels erfelijk. Maar misschien geeft het artikel er wel antwoord op ;D , ik ga eens lezen

Overigens is "HD" bij mensen heel erg erfelijk. Maar dat is binnen een aantal weken na de geboorte al te zien.
#3221087
Goed artikel! Dankje!
Al ruim halverwege. Vraag me wel meteen af of Penn-hip dan niet heel veel duidelijker HD kan laten zine? Die meet nl ook de speling. In principe kunnen honden met meer speling dus eerder HD ontwikkelen (logisch). Maar die speling, o sorry losse banden , waardoor onstaat die? Want ik lees dat het al voorkomt bij pups van 4 - 5 weken oud!Is dat allemaal trauma, overbelasting, te weinig spieren? Een nest terror puppies?

Ik lees ook dit: The most critical period for proper growth and development of the hip in dogs is from birth to 8 weeks old, so the type of exercise the puppies are exposed to is most important during this time.
Dat is dus nog in het nest. De meeste nesten liggen bijelkaar en ravotten met elkaar. Is dit dan fout? Wat moet je dan doen bij puppies?
#3221100
Geen idee, bij mij liggen ze altijd te ravotten. Ook na die tijd wordt er wat afgerommelt. Is tot nu toe altijd goed geweest, dus ga het ook niet veranderen. Er zijn medici die adviseren zo'n 8 weken oude pup het grootste deel van de dag en nacht opgebenched te houden. Dan kunnen de gewrichten zich rustig ontwikkelen zonder belasting. Wat mij betreft hét recept voor slechte heupen.

Zo zag je bij ons in het verleden ook mensen die ooit een hond met hd hadden gehad, die een nieuwe pup kochten en dan uiterst voorzichtig waren. Altijd aan het lijntje, nooit spelen of ravotten enz. Ik heb er echt eentje zien omlopen naar een opritje zodat de hond niet de stoep op hoefde te stappen. Je snapt het al, de pech sloeg daar keer op keer toe. :-X
#3221127
Hahaha... Hoe herkenbaar... Ik heb mijn eerste pupje ook de eerste weken op en af de stoepranden getild en voor het eerst had ik een horloge om alleen om te voorkomen dat ze een minuut te lang zou lopen. Als dat dreigde te gebeuren, tilde ik haar naar huis terug. ::) ;D Ach ja...
Ik weet nu beter maar ben nog steeds voorzichtig. Alles met beleid. ;)
#3221166
yazzie schreef:Hahaha... Hoe herkenbaar... Ik heb mijn eerste pupje ook de eerste weken op en af de stoepranden getild en voor het eerst had ik een horloge om alleen om te voorkomen dat ze een minuut te lang zou lopen. Als dat dreigde te gebeuren, tilde ik haar naar huis terug. ::) ;D Ach ja...
Ik weet nu beter maar ben nog steeds voorzichtig. Alles met beleid. ;)
Deze mensen deden het nog toen hun bopper al een jaar oud was. Totaan de hd-keuring, daarna werden ze iets soepeler.
#3221239
Ik vind dit ook een goed artikel over pups en bewegen geschreven door Marcel Nijland. Hij zegt inderdaad ook dat het juist belangrijk is voor pups om te bewegen maar dat het soort beweging van belang is voor een goede ontwikkeling.
Beweging voor pups noodzakelijk?


Van Dier en Recht wordt ik een beetje bang, wij hebben heel braaf een kruising gekocht maar hij heeft wel een stamboom en staat bij de RvB geregistreerd, is hij dan toch ongezond? :-\ :biggrin2:

Ik vind Boeke (en de andere outcrossprojecten en variateitenkruisingen) wel het bewijs dat de RvB langzaam aan tot het besef komt dat er toch wat moet gebeuren en dat ze langzaam aan ook verbeteren. Het initiatief komt wel steeds bij de RV vandaan en niet van de RvB maar ze hebben er al wel meerdere toegestaan en er is een protocol voor gekomen.
#3221245
Thessa en Shanti schreef:Ik vind dit ook een goed artikel over pups en bewegen geschreven door Marcel Nijland. Hij zegt inderdaad ook dat het juist belangrijk is voor pups om te bewegen maar dat het soort beweging van belang is voor een goede ontwikkeling.
Beweging voor pups noodzakelijk?


Van Dier en Recht wordt ik een beetje bang, wij hebben heel braaf een kruising gekocht maar hij heeft wel een stamboom en staat bij de RvB geregistreerd, is hij dan toch ongezond? :-\ :biggrin2:

Ik vind Boeke (en de andere outcrossprojecten en variateitenkruisingen) wel het bewijs dat de RvB langzaam aan tot het besef komt dat er toch wat moet gebeuren en dat ze langzaam aan ook verbeteren. Het initiatief komt wel steeds bij de RV vandaan en niet van de RvB maar ze hebben er al wel meerdere toegestaan en er is een protocol voor gekomen.
Die outcrosses komen niet vanuit de Raad, maar vanuit de rasverenigingen. En volgens mij heeft de Raad behoorlijk dwarsgelegen voordat de wetter outcross erdoor was.
#3221252
mizzsylver schreef:Die outcrosses komen niet vanuit de Raad, maar vanuit de rasverenigingen. En volgens mij heeft de Raad behoorlijk dwarsgelegen voordat de wetter outcross erdoor was.
Dat zeg ik toch ook? Het initiatief komt bij de RV vandaan maar de RvB heeft het wel toegestaan.
Bij de wetter hebben ze inderdaad flink tegengewerkt, eerst was het plan afgewezen en toen heeft de NVSW een brief naar de fractie in de tweede kamer gestuurd, toen was het ineens wel goed.

Maar sinds ze bij de wetter zoveel moeite hebben moeten doen is het voor andere rassen makkelijker gegaan.
Bij de Saarloos was het outcross project vrij snel goedgekeurd, er is nu een outcross project voor de Zwitserse witte herder, er is een outcross nest van Ierse rood witte setters geboren en geregistreerd, variateiten kruising bij de Hollandse herder en bij een bepaald ras naakthonden zijn toegestaan. En bij de Ierse wolfshond en bij de griffon zijn ze bezig met een outcross plan, tot nu toe gaat dat redelijk.
#3221293
Lil schreef:O variëteiten kruisingen bij herders zou fijn zijn. In een niet zo heel ver verleden had je een hollander of Belg en boeide het type vacht niet echt. Wie weet brengt het wat positiefs mbt gezondheid en gedrag.

Ik zou dat helemaal niet fijn vinden, die rassen komen oorspronkelijk van dezelfde honden af, het enige wat je doet is dan juist nog meer intelen, weliswaar op een flinke afstand van de founders, maar dus met dezelfde genen. Je moet kijken uit welke clusters de rassen komen en outcrossen met een ras uit een andere cluster. Pas dan voeg je nieuwe genen toe, daar is ook naar gekeken bij de wetter.
Met varieteitskruisingen voeg je geen nieuwe genen toe maar roer je wat in de bestaande genen.
#3221295
Lil schreef:O variëteiten kruisingen bij herders zou fijn zijn. In een niet zo heel ver verleden had je een hollander of Belg en boeide het type vacht niet echt. Wie weet brengt het wat positiefs mbt gezondheid en gedrag.

Ik persoonlijk snap ook niet waarom ze behandeld worden als verschillende rassen mbt fokken, er zit wel wat verschil tussen die honden maar voordat ze geregistreerd als ras werden zal vast niet zo groot zijn geweest. Hetzelfde als bij die outcross van de Ierse rood witte setter, dat was jaren lang hetzelfde ras als een Ierse rode Setter maar toen werd er besloten dat ze twee verschillende rassen waren omdat de een rood was en de ander rood wit, wel 1 gen verschil. :o

Bij de Hollander is het kruisen nu ruim een jaar toegestaan. Helaas wordt het maar weinig gebruikt voor zover ik het kan volgen. Bij de vereniging die het reglement ook online heeft staan zijn maar 2 kruisingsnesten geweest.
Een langhaar X korthaar nest en een ruwhaar X korthaar nest. Die laatste fokker heb ik via Facebook gevolgd en die was wel slecht bezig volgens sommige mensen, op deze manier verloren ze het typische ruwhaar karakter. Er kon ook nog wel outcross gedaan worden in de ruwhaar populatie.
Ik weet de cijfers niet maar volgens mij is de populatie niet groter dan die van de wetterhoun en die zit tegen een COI van 35% aan. Maar volgens de andere wetterhoun vereniging is daar ook nog outcross mogelijk dus wie weet is het zo erg nog niet. ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door