Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3220731
Lizzy schreef:Maar dat is dus het hele punt. Fokkers zijn totaal vrij om maar een dotje te doen en dat doen ze dan ook.
En dat zal altijd zo blijven tenzij er vanuit de overheid regels gesteld gaan worden.

Ik wil ook niet betutteld worden door een RvB of een RV. Ik wil mijn eigen keuzes maken binnen een kader wat gesteld is (met kaders ben ik het wel eens), tenslotte ben ik ook degene die de verantwoordelijkheid draagt en mag gaan betalen wanneer er iets niet goed is gegaan.
En ja hoor, er zijn zeker fokkers die ontzettend hun best doen. Maar ja, dat zijn dan ook niet de fokkers waar wij op doelen... En waar in feite Dier en Recht ook niet op doelt (maar die fokkers zijn dus niet interessant voor Dier en Recht). We doelen op die die met droge ogen hondjes kunnen fokken die al adem snakkend hun pups liggen te voeden en waarbij dan de reactie van fokker en fan-clubje is "ohwww, hoor/kijk nou hoe schattig".
Dat onderscheid tussen fokkers in dit topic is vrij lastig te lezen. Jij geeft dat inderdaad verschillende keren aan maar in veel antwoorden komt dat niet zo naar voren. Daarnaast roep ik al heel lang dat fokken met dieren (niet alleen honden) beperkt zou moeten worden voor mensen die bereid zijn kennis te vergaren en niet dat zoals nu (en daar komt ie weer) iedere gek met een gitaar en een versterker ene nestje kan gaan fokken omdat het zo leuk is.

Naarmate je langer fokt komen de dagen waar op je denkt: wat was er ook alweer zo leuk aan, veel vaker voor.
#3220734
Erna schreef:Volgens mij weet je dat allang. :-)

Ik zie in deze discussie ontzettend veel gegeneraliseer voorbij komen. Fokkers dit, fokkers dat. Dat er misstanden in de rashondenfokkerij voorkomen ben ik met iedereen eens, maar ik krijg wel eens bultjes ervan dat veel mensen er blijkbaar aan voorbij gaan dat er ontzettend veel fokkers zijn die wel hun stinkende best doen.

Daarnaast ben ik van mening dat veel mensen teveel waarde hangen aan de RvB of aan een rasvereniging. Die moeten dit, die moeten dat. De rasverenigingen worden gemaakt door hun leden en als ik dan zie hoeveel belangstelling die leden tonen voor hun rasvereniging denk ik bij mezelf: joh, steek allemaal eens hand in eigen boezem. Iedereen kan van de zijlijn lekker roeptoeteren maar als je zelf niet bereid bent om tijd, energie en misschien ook wel geld te steken in iets wat volgens de overlevering na aan je hart ligt dan houdt alles op.

En met Dier & Recht veeg ik mijn billen af. Meer hoef ik daar niet over te zeggen toch?
+1
De rasvereniging van de Duitse herder VDH telt ongeveer 4000 leden, en hoeveel zie je daarvan op de Provinciale vergaderingen? Bijna niks. Maar wel steen en been klagen ondertussen.
#3220735
Erna schreef:En dat zal altijd zo blijven tenzij er vanuit de overheid regels gesteld gaan worden.

Ik wil ook niet betutteld worden door een RvB of een RV. Ik wil mijn eigen keuzes maken binnen een kader wat gesteld is (met kaders ben ik het wel eens), tenslotte ben ik ook degene die de verantwoordelijkheid draagt en mag gaan betalen wanneer er iets niet goed is gegaan.
We worden nu ook niet betutteld. En we hebben de afgelopen 50 jaar kunnen zien waar dat toe leidt. Dus nou ja, noem het van mijn part kaders maar "wij fokkers" hebben toch de afgelopen 50 jaar bewezen het niet zonder kaders te kunnen? Ik heb het niet zo zeer over ons ras, maar kijk nou naar een paar rassen waarvan zelfs Stevie Wonder kan zien dat dit geen gezonde ontwikkeling is?
Dat onderscheid tussen fokkers in dit topic is vrij lastig te lezen. Jij geeft dat inderdaad verschillende keren aan maar in veel antwoorden komt dat niet zo naar voren. Daarnaast roep ik al heel lang dat fokken met dieren (niet alleen honden) beperkt zou moeten worden voor mensen die bereid zijn kennis te vergaren en niet dat zoals nu (en daar komt ie weer) iedere gek met een gitaar en een versterker ene nestje kan gaan fokken omdat het zo leuk is.

Naarmate je langer fokt komen de dagen waar op je denkt: wat was er ook alweer zo leuk aan, veel vaker voor.
Maar dan vraag je dus zelf ook om "betutteling"? Want nu kan iedere gek met een gitaar en een versterker een nestje fokken. En dat veranderd niet zolang er geen paal en perk wordt gesteld aan het fokken....

Je zou ook kunnen zeggen "je haalt eerst maar fijn een diploma voordat je mag fokken". Op zich vind ik zoiets ook best hoor, maar aan de andere kant: kijk je binnen ons ras: dan hebben we al te weinig fokkers en te weinig verschillende fokdieren. Werp je allerlei ingewikkelde opleidingen op, zal dat alleen maar verkleinen. Van mij mogen mensen met een gitaar en versterker fokken. Maar dan moeten er dus eerst kaders zijn waarbinnen zij moeten opereren. En van wie kunnen die kaders komen...?
#3220743
Lizzy schreef:We worden nu ook niet betutteld. En we hebben de afgelopen 50 jaar kunnen zien waar dat toe leidt. Dus nou ja, noem het van mijn part kaders maar "wij fokkers" hebben toch de afgelopen 50 jaar bewezen het niet zonder kaders te kunnen? Ik heb het niet zo zeer over ons ras, maar kijk nou naar een paar rassen waarvan zelfs Stevie Wonder kan zien dat dit geen gezonde ontwikkeling is?
Ik kan uitstekend honden fokken zonder kaders. Instelling, mentaliteit, kennis zijn allemaal zaken die daarin meespelen. Ik hoef geen reglement te hebben waarin staat dat ik niet met honden met HD mag fokken of waarin staat dat ik minimaal 2 x ZG moet halen om te kunnen fokken. Dat eerste kan ik zelf bedenken en dat tweede vind ik volstrekte onzin omdat een kwalificatie
A. een mening van een derde is
B. niets met gezondheid te maken heeft
C. het nu eenmaal een feit is dat kampioen x kampioen geen garantie is voor kampioenen
D. een G hond gecombineerd met een passende partner uitstekende nakomelingen kan geven.
Maar dan vraag je dus zelf ook om "betutteling"? Want nu kan iedere gek met een gitaar en een versterker een nestje fokken. En dat veranderd niet zolang er geen paal en perk wordt gesteld aan het fokken....
Absoluut niet. Ik vraag niet om betutteling. Ik vraag om kennis van zaken. Dat zijn twee verschillende zaken.
Je zou ook kunnen zeggen "je haalt eerst maar fijn een diploma voordat je mag fokken". Op zich vind ik zoiets ook best hoor, maar aan de andere kant: kijk je binnen ons ras: dan hebben we al te weinig fokkers en te weinig verschillende fokdieren. Werp je allerlei ingewikkelde opleidingen op, zal dat alleen maar verkleinen. Van mij mogen mensen met een gitaar en versterker fokken. Maar dan moeten er dus eerst kaders zijn waarbinnen zij moeten opereren. En van wie kunnen die kaders komen...?
Ik ben absoluut voor een soort van diploma waarmee je je in de fokkerswereld kan en mag begeven. En als dat minder fokkers oplevert, dan moet dat maar. We hebben het hier wel over levende wezens en ik ben van mening dat je dan in ieder geval iets behoort te weten, anders dan het is zo leuk om een nestje te hebben. En ja, ook ik weet dat je ook met een rugzak vol kennis heel hard op je bek kunt gaan. Maar inmiddels ben ik gepokt en gemazeld door 20 jaar fokken en weet ik hoe ik daar mee om hoor te gaan.

Ow en die kaders ...die komen van de anderhalve paardenkop die actief binnen een RV zijn.
#3220753
Erna schreef:Ik kan uitstekend honden fokken zonder kaders. Instelling, mentaliteit, kennis zijn allemaal zaken die daarin meespelen. Ik hoef geen reglement te hebben waarin staat dat ik niet met honden met HD mag fokken of waarin staat dat ik minimaal 2 x ZG moet halen om te kunnen fokken. Dat eerste kan ik zelf bedenken en dat tweede vind ik volstrekte onzin omdat een kwalificatie
A. een mening van een derde is
B. niets met gezondheid te maken heeft
C. het nu eenmaal een feit is dat kampioen x kampioen geen garantie is voor kampioenen
D. een G hond gecombineerd met een passende partner uitstekende nakomelingen kan geven.



Absoluut niet. Ik vraag niet om betutteling. Ik vraag om kennis van zaken. Dat zijn twee verschillende zaken.



Ik ben absoluut voor een soort van diploma waarmee je je in de fokkerswereld kan en mag begeven. En als dat minder fokkers oplevert, dan moet dat maar. We hebben het hier wel over levende wezens en ik ben van mening dat je dan in ieder geval iets behoort te weten, anders dan het is zo leuk om een nestje te hebben. En ja, ook ik weet dat je ook met een rugzak vol kennis heel hard op je bek kunt gaan. Maar inmiddels ben ik gepokt en gemazeld door 20 jaar fokken en weet ik hoe ik daar mee om hoor te gaan.

Ow en die kaders ...die komen van de anderhalve paardenkop die actief binnen een RV zijn.
En precies om te voorkomen dat die vfr's vol komen te staan met onzin denk ik dat rv's hulp nodig hebben. Je moet als rv weten wat je gemiddeld coi is en je moet weten hoeveel dat per jaar aangroeit en je moet weten hoe je dat moet beperken. Als voorbeeld. Maar weinig rv's zijn daartoe in staat
#3220757
Ik ben helemaal niet bekend met Dier en Recht en ik heb ook niks van doen met de Raad van Beheer.
Dus technisch heb ik echt géén idee.

Maar als leek vind ik het wel heel erg gek, deze klacht. Natuurlijk is er veel te verbeteren aan rashonden, dat geloof ik meteen. Maar om de particuliere leek nu maar naar de marktplaatshond te verwijzen vind ik echt het andere uiterste. Er zijn nog zoveel honden uit de broodfok. Die zijn óók lang niet allemaal gezond. En als ze dat dan toevallig wel zijn zit er zoveel leed achter, dat moet niemand willen.

Ik weet niet wat de bedoeling is van deze actie, maar volgens mij slaat hij de plank behoorlijk mis.
#3220760
Lizzy schreef:En precies om te voorkomen dat die vfr's vol komen te staan met onzin denk ik dat rv's hulp nodig hebben. Je moet als rv weten wat je gemiddeld coi is en je moet weten hoeveel dat per jaar aangroeit en je moet weten hoe je dat moet beperken. Als voorbeeld. Maar weinig rv's zijn daartoe in staat
Maar Liz....dan kom je toch weer op hetzelfde punt terecht ..Die RV ben je zelf. Natuurlijk niet jij alleen maar een RV is een vereniging van leden waarin leden inspraak hebben en feitelijk het beleid kunnen bepalen.

En dan hoor ik ook gelijk veel mensen roepen: Ja, maar in onze club bepaalt het bestuur of bepaalt een klein groepje fokkers wat er gebeurt. Daar ben ik het zo niet mee eens. Als je iets vindt of iets wil ..een club is nog steeds een democratie, zo wordt ie opgezet en zo wordt die geleid, zo staat het in de statuten en in het verenigingsrecht. Dan zoek je medestanders of je zorgt dat je een kloppend verhaal hebt wat je kunt vertellen en laten zien om op die manier een meerderheid te verkrijgen. Soms lukt je dat en soms ook niet. Het is net het echte leven in een democratie.
#3220765
Lizzy schreef:En precies om te voorkomen dat die vfr's vol komen te staan met onzin denk ik dat rv's hulp nodig hebben. Je moet als rv weten wat je gemiddeld coi is en je moet weten hoeveel dat per jaar aangroeit en je moet weten hoe je dat moet beperken. Als voorbeeld. Maar weinig rv's zijn daartoe in staat
Financieel zijn ze daar helaas ook niet altijd toe in staat. En de raad helpt je er niet bij hoor, als klein ras en vereniging met enkele honderden leden ben je niet interessant. Zelfs al zouden we willen dat een student van Wageningen ipv andere pief ons ras onder de loep neemt is dat peperduur. En met ons zullen er vast meer zijn. Het is niet altijd een kwestie van niet willen of de kop in t zand steken.
#3220779
Erna schreef:Maar Liz....dan kom je toch weer op hetzelfde punt terecht ..Die RV ben je zelf. Natuurlijk niet jij alleen maar een RV is een vereniging van leden waarin leden inspraak hebben en feitelijk het beleid kunnen bepalen.

En dan hoor ik ook gelijk veel mensen roepen: Ja, maar in onze club bepaalt het bestuur of bepaalt een klein groepje fokkers wat er gebeurt. Daar ben ik het zo niet mee eens. Als je iets vindt of iets wil ..een club is nog steeds een democratie, zo wordt ie opgezet en zo wordt die geleid, zo staat het in de statuten en in het verenigingsrecht. Dan zoek je medestanders of je zorgt dat je een kloppend verhaal hebt wat je kunt vertellen en laten zien om op die manier een meerderheid te verkrijgen. Soms lukt je dat en soms ook niet. Het is net het echte leven in een democratie.
Ja, en daar ben ik het dus nogmaals niet mee eens, dat RV's het beleid kunnen bepalen als het om de gezondheid van de rashond gaat. Want de RV's hebben (de meeste) ruimschoots bewezen tegen deze taak niet opgewassen te zijn. En ik pleit daarom voor een overkoepelend team knappe koppen bij bijv. de RvB die de RV's gaat helpen orde op zaken te stellen. Ik vind dat de fokkers en RV's hun recht op democratie een soort van verspeelt hebben. Want zoals je net zelf schrijft "het gaat hier wel om levende wezens".
#3220786
Blijf het met Lizzy eens. Heb ook wel eens RV'vergaderingen bijgewoond, ging overigens maar heel erg weinig over de honden maar meer over persoonlijke kwesties, niet goed kiezen van bestuursleden etc. Heel weinig over de honden. Daarnaast is er te veel belangenverstrengeling. Keuzes worden gemaakt vanuit eigen fok of honden, eigen belangen. Neem als voorbeeld beperking dekkingen van een reu, de meesten willen dat niet want dan kost hun reu te veel. Daarnaast geldt dat dan allen in dat betreffende land dus veel schiet je er niet mee op eigenlijk. Ook is er echt niet veel kennis, of kennis gebassert op 30 jaar geleden want toen was het zo. Men komt er niet uit en dat heeft men idd in die 50 jaar goed bewezen, zie maar hoe sommige rassen eruit zien, zegt genoeg dan toch? Bovendien komen er steeds meer uitdagende problemen erbij.
Idd onafhankelijke experts die kunnen adviseren wat betreft gezondheid, gezond uiterlijk en inteelt. EN idd of een hond nu een G haalt of U is in feite onbelangrijk, mogen ze geheel afschaffen!
Volgens mij heb je dan nog steeds genoeg vrijheid als fokker.
#3220796
Lizzy schreef:Ja, en daar ben ik het dus nogmaals niet mee eens, dat RV's het beleid kunnen bepalen als het om de gezondheid van de rashond gaat. Want de RV's hebben (de meeste) ruimschoots bewezen tegen deze taak niet opgewassen te zijn. En ik pleit daarom voor een overkoepelend team knappe koppen bij bijv. de RvB die de RV's gaat helpen orde op zaken te stellen. Ik vind dat de fokkers en RV's hun recht op democratie een soort van verspeelt hebben. Want zoals je net zelf schrijft "het gaat hier wel om levende wezens".
Ik kom niet over denk ik...Een RV bepaalt helemaal niets ....De RV dat ben je zelf..Jij en ik, en nog veel meer mensen. Dus jij bepaalt beleid samen met nog veel meer andere mensen. En als je andere dingen wilt ...dan moet je dat gaan regelen. Hand in eigen boezem enzo.
#3220800
Erna schreef:Ik kom niet over denk ik...Een RV bepaalt helemaal niets ....De RV dat ben je zelf..Jij en ik, en nog veel meer mensen. Dus jij bepaalt beleid samen met nog veel meer andere mensen. En als je andere dingen wilt ...dan moet je dat gaan regelen. Hand in eigen boezem enzo.
Ik kom ook niet over denk ik.... Dat zou zo niet moeten zijn. De RV (iedereen, het bestuur en alle leden) kunnen het niet. Het is een clubje amateurs. Ze moeten, net als banken, gecontroleerd worden.
#3220869
Ik vind D&R onzin praters die snel aandacht proberen te krijgen, het enige voordeel is, dat er aandacht komt voor mistanden in de fokkerij.
Helaas zie ik van veel mensen de laatste jaren dat ik me begeef in de hondenwereld vooral iets wat ik liever niet zie, hun ware aard. Of het nou om training gaat met halve martelpraktijken of fokken, om over fabels maar niet te spreken. En dat nu juist nu we in een tijd leven waar we makkelijker informatie over genetica online kunnen vinden, we uberhaubt snappen wat genetica is tot een bepaald niveau en waar sociale controle sterk is.
Ik ben over het algemeen best wel kritisch als het om fokken gaat en dit heb ik ook naar mijn RV en RvB gestuurd, maar schijnbaar zit ik nog niet lang genoeg in de hondenwereld om er te toe doen (RvB) en kan ik met zoveel artikelen aankomen als ik wil...
Het gaat dus helaas om macht en geld en niet over welzijn, gezondheid en blijdschap met je beste vriend op 4 poten. Ik had me erg goed ingelezen en heb 1,5 jaar gezocht naar het beste nest voor mijn gevoel maar helaas was dat niet de standaard kreeg ik te horen enja ik heb vooral naar gezondheid gekeken en een beetje naar (werk en thuis) gedrag. Ik voel me medeverantwoordelijk voor wat ik aanschaf want ik hou daardoor iets in stand. Ik hoop dat door de vraag naar iets gezonds te hebben dat het aanbod ook steeds beter wordt maar helaas zie ik daar nog te weinig van terug. Zover dat ik soms wat angstig ben om aan een volgende hond te beginnen. Echter wat me vooral dwars zit is dat er zoveel gelogen, verzwegen etc. wordt, waardoor ik zeker van de echte wedstrijdhonden weg blijf.
Zelf denk ik wel dat er tijd is voor nieuwe rassen erbij te halen, enerzijds omdat de huidige maatschappij iets anders vraagt dan de rassen van 100 jaar geleden, maar ook omdat we dan een goede, nieuwe start kunnen maken met de rassen die het er ergst aan toe zijn. En hier zou de RvB, de RV en D&R voor moeten staan want ik ben het wel eens met het feit dat problemen in een ras opzoekbaar en vernietigbaar zijn wat in willekeurige mixen te moeilijk is, echter heb ik niet het gevoel dat daar interesse naar is (en wees eerlijk, we zijn op dit forum redelijk biased in evidence based gezondsheid onderzoeken etc. en dus helaas niet representatief voor de grosso modo). Maar we moeten ook niet vergeten dat er na de RvB ook nog de FCI zit en de AKC (en bij de border de ISDS) die eigenlijk iedereen op de vingers zou moeten tikken want we zijn maar met z'n 17 milioenen hier en we hebben nog meer kennis als we wat breder ervoor gaan zitten, wereldwijd dus. Als we ons gezeldschapsdier een gezeldschapsdier willen houden en niet, alweernaardeDAdier, dan moet er veel veranderen, en we moeten helaas ook accepteren dat dat meerdere generaties nodig heeft, maar hopelijk niet meerdere generaties mensen (al slijten de jaren 60-70 trainingsmethoden bijvoorbeeld nog altijd erg langzaam).
Hopelijk worden de mensen die de 'macht' hebben ook ooit verstandig :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door