Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kallista
#3219062
Waar ik zelf bang voor zou zijn als je verder gaat fokken met een merle uit een dubbel merle combi, dat je de "enge dingen" die fout kunnen gaan bij een dubbele merle genetisch vastlegt in de nafok.
Vererft dat recessief bijv? Kan dat een generatie overslaan en dan weer opduiken?

Lijnteelt en inteelt wordt immers ook toegepast om bepaalde eigenschappen meer te verankeren in bepaalde lijnen.
Dat kunnen goede eigenschappen zijn, maar ook de slechte dingen leg je dan vast.
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3219076
Kallista schreef:Waar ik zelf bang voor zou zijn als je verder gaat fokken met een merle uit een dubbel merle combi, dat je de "enge dingen" die fout kunnen gaan bij een dubbele merle genetisch vastlegt in de nafok.
Vererft dat recessief bijv? Kan dat een generatie overslaan en dan weer opduiken?

Lijnteelt en inteelt wordt immers ook toegepast om bepaalde eigenschappen meer te verankeren in bepaalde lijnen.
Dat kunnen goede eigenschappen zijn, maar ook de slechte dingen leg je dan vast.
Nee die gewone enkel merle uit die combinatie is normaal en zal geen eigenschappen van dubbel merle doorgeven. Uit merle x merle komen ook non-merle honden. Die zijn ook gewoon gezond.
Door hannabelgje
#3219078
Ah ik dacht dat je dat soort dingen met een dna profiel ook kon zien, maar dan moet je dat dus apart testen.
Kijk als je als fokker merle X merle kruist dan kun je toch niet meer beweren dat je de gezondheid van het ras voorop hebt staan..... dan ben je gewoon bewust risico's aan het nemen met de gezondheid van de pups lijkt mij. Hoe je dat dan kan verantwoorden vraag ik mij echt af. En dat je daar als fokker dan een pup koopt om mee verder te fokken begrijp ik dus ook niet.
Door miik
#3219099
M = merle
m= non-merle
merle vererft dominant
Dubbel merle heeft meestal veel wit en gezondheids problemen (MM)
Een gewone/gezonde merle hond heeft genetisch Mm (dus ziet eruit als merle en draagt niet merle).

Als je merle (Mm) x merle (Mm) kruist krijg je:
- 25% MM dus dubbel merle, hondjes met veel gezondheidsrisico's
- 25% mm deze honden hebben geen merle en zullen een gewone kleur hebben, zoals bij de border collies bv zwart/wit
- 50% Mm dus het gewone merle

Hoe het dus verder gaat met het fokken van een pup uit deze combinatie hangt af van hun genetica....
De pups met mm (geen merle) en Mm (gewoon merle) hebben geen nadelen van het kruisen merle x merle en kunnen tehoretisch gezien ingezet worden voor de fok.
De pups met MM hebben wel degelijk afwijkingen.... en daar zou je niet mee moeten fokken ! Dit wordt wel gedaan (vooral in de broodfok)..... want als je deze pup gebruikt voor de fok, dan weet je namelijk zeker dat je 100% pups krijgt die merle zijn, want deze pup zal altijd een merle gen doorgeven.

Het probleem is dat je niet altijd kunt zien of een pupje merle (Mm) of dubbel merle (MM) is. Dit kun je laten testen en dat zou ik dan ook zeker doen ! Deze test wordt bv veel gedaan bij de ee-red (rooie) border collies, omdat bij die vachten praktisch niet te zien is of ze merle zijn of niet... en om te voorkomen dat daar merlex merle wordt gefokt wordt er getest op het merle gen.

De vraag is... je weet dat er 25% pups met dubbel merle (MM) geboren kunnen worden uit merle x merle. Met zeer heftige gezondheids problemen, van een beetje veel wit tot mismaakt, doof, blind, geen ogen etc etc... Dit moet je als fokker denk ik niet willen... En in mijn ogen ook daar geen pups van kopen om weer te gebruiken, want daarmee stimuleer je volgens mij alleen maar dat het wel gedaan wordt...
Door TomsBorders
#3219184
er is veel over te doen en ik snap zelf niet dat het gedaan wordt, allemaal maar om een kleurtje...
In ieder geval wordt er veel doorgeërft (http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 5614005185) en lang nog niet alles is bekend, daar moet je ook rekening mee houden. Zelfs als de genen recessief zijn kan het in een volgende generatie ook gen defecten opleveren (door niet compatibility van het counter gen bijv.) of 3 of 4 generaties later weer opduiken.
Door hannabelgje
#3219222
TomsBorders schreef:er is veel over te doen en ik snap zelf niet dat het gedaan wordt, allemaal maar om een kleurtje...
In ieder geval wordt er veel doorgeërft (http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 5614005185) en lang nog niet alles is bekend, daar moet je ook rekening mee houden. Zelfs als de genen recessief zijn kan het in een volgende generatie ook gen defecten opleveren (door niet compatibility van het counter gen bijv.) of 3 of 4 generaties later weer opduiken.
Ik kan het artikel helaas niet inzien via de link.
Maar we researchen gewoon verder voorlopig. Ik zie volgens mij zelfs MM honden in de stamboom terug....... daar is dus gewoon mee gefokt. Tenminste het is een reu uit merle x merle met heel erg veel wit. Aan de linkerkant maar enkele grijze vlekken. Helaas is zijn neus niet te zien op de foto. Kop is volledig wit zo te zien.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door