Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3217231
Het gaat om gemaakte schade. Voor de verzekering is degene die de schade maakt altijd aansprakelijk.
Dus inderdaad, als mijn hond aan de lijn zit en een andere hond stormt los op haar af en gaat vechten. Als mijn hond dan gaatjes maakt in de andere hond, dan zal mijn verzekering de d.a. kosten betalen. Want mijn hond heeft de schade gemaakt. En schade is dus niet hetzelfde als schuld. ;)
#3217232
Katten kunnen niet lezen dus denk niet dat dat ook maar enigszins gaat helpen. Een goede wa-verzekering helpt wel bij eventuele schade.
Toch geldt aansprakelijkheid niet altijd wanneer ik dit lees: http://www.juridisch-advies-boonstra.nl ... or-dieren/
http://letsel.info/schadevergoeding/let ... door-hond/

Net als dat een bordje bij een garderobe dat er geen enkele aansprakelijkheid is ook niet dekkend kan zijn, er blijft altijd een stuk verantwoordelijkheid en dus aansprakelijkheid.
#3217236
frodo quin schreef:Daar ben je mis, de kat van je buur mag wel in je tuin lopen, die heeft dat wettelijk recht. De katteneigenaar is wel volledig aansprakelijk voor wat die kat bij jou zoal komt uitvreten.

Tuurlijk, alleen is de bewijslast erg lastig zo niet onmogelijk. Bewijs maar dat de kat van buurman piet jouw kip gemold heeft en dat het niet de kat van buurvrouw jet was.
#3217238
Angelique schreef:Tuurlijk, alleen is de bewijslast erg lastig zo niet onmogelijk. Bewijs maar dat de kat van buurman piet jouw kip gemold heeft en dat het niet de kat van buurvrouw jet was.
Ik had beter geciteerd, want er waren een paar posts tussen gekropen :-[ Ik reageerde op een reactie dat een kat niet in andermans tuin mag komen, net zoals een hond. Dat klopt dus niet, een kat mag overal komen en heeft daarbij geen begeleiding nodig, maar aansprakelijk is de eigenaar van de kat wel. Zoals je al zegt, je moet het wel kunnen bewijzen.
#3217243
He bah Lizzy... wat een rot situatie! Buiten het feit dat het gewoon niet netjes is dat jij aansprakkelijk bent voor een katteneigenaar die niet zijn verantwoording neemt, wil je gewoon niet dat je honden ooit een kat grijpen :-\
Wij hadden met Tous hetzelfde probleem. Onze tuin is redelijk katproof afgezet maar een volhouder kan er in komen. Ik keek altijd eerst in de tuin voor Tous de tuin in mocht en dan maar hopen dat geen kat het in zijn kop haalde om de tuin in te komen terwijl Tous buiten was :-X
#3217245
Die bewijslast geldt toch net zo goed andersom. Ik heb wel gehoord dat om te voorkomen dat je aansprakelijk bent als je hond een inbreker aanvalt, je een bordje moet plaatsen met betreden op eigen risico en het wetsartikel erbij, anders ben je aansprakelijk als je hond een inbreker pakt.
#3217276
Goh, wat goed dat je man zo snel was!
Nooit gedacht dat je zelfs aansprakelijk bent als de kat in JOUW tuin komt!?

De dader wordt weer lekker beschermd...

Kan je prikkeldraad o.i.d. op de schutting maken om de kat te verhinderen bij jou te komen?
#3217289
kira schreef:Die kat die was toch al zwaargewond toen die jouw tuin in kwam lopen? Laat de eigenaar maar aantonen dat die fris en fruitig binnen kwam wandelen.
:2funny:


Ben ik blij dat die katten hier alleen s' nachts durven te komen, mijn labje waarschuwt ze namelijk al als ze langs het hek lopen, of langs het raam voor :biggrin2: :pup:
#3217305
Oh Liz wat een mazzel dat Leo op tijd was.... Joep heeft ooit tijdens een wandeling dat kat van de achterburen gegrepen en liet gelukkig op een megabrul los, maar ik ben me de leplazerus geschrokken...... :-X

Oh en die keer dat hij over een hek van één meter hoog (niet te geloven) is gesprongen om achter de katten van het belendende perceel aan te jagen, dwars door het huis. Een ravage..., leren bankstel vernield door de vluchtende kat, allemaal bloempotten omver gegooid, bloedsporen door het hele huis en weet ik wat al niet meer. Mijn verzekering heeft keurig betaald, dat wel gelukkig, maar toch..... :-[ :-X

Voor jullie hoop ik echt dat het niet weer voorkomen gaat!!! En het is uiteraard te gek voor woorden dat jullie maatregelen zouden moeten nemen om de katten uit jullie tuin te weren, maar daar zal het wel op neerkomen. :-\

:-* :-* :-* voor de schrik!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3217408
Lida. S schreef:Het is toch belachelijk. Die katten mogen toch ook niet loslopen. ALs een vreemde hond in jouw tuin springt en jouw hond vreet hem op, ben je dan ook aansprakelijk?
Volgens mij is het heel simpel. Schade die wordt aangericht door energie van een dier, daarvoor is altijd de eigenaar aansprakelijk.

Stel ik verhuur mijn paard. Ruiter gaat met paard naar het bos en beschadigd op de weg daarheen een auto, ben ik nog altijd aansprakelijk als eigenaar. Of stel die ruiter laat een vriendin bij mijn paard en die krijgt een klap (terwijl je zelf op vakantie bent bv) ben je nog steeds gewoon aansprakelijk.
Stel mijn hond vreet in zijn eigen tuin een kat/hond op dan ben je dus als eigenaar gewoon aansprakelijk. Je bent namelijk verantwoordelijk voor "de eigen energie van het dier".
Overigens ben je daarvoor ook verzekerd hoor, middels je wa verzekering. Een paard laat je netjes op de polis zetten en heb je meer dan twee honden, bel dan ook even met je verzekering. Soms nemen ze namelijk alleen meerdere huisdieren aan na telefonisch overleg.
Door sella
#3217409
Ik ben dus mijn hele tuin aan het dicht maken voor de katten van de nwe buurman. Die dreigt mij te wurgen als Shay die kat te pakken krijgt. Hij heeft er 3 en mijn honden moeten alles maar accepteren? Nu is hij boos dat ik er een alcatraz van maak om zijn katten te beschermen.
Achterlijke regeling vindt ik dat wij op kosten gejaagd worden om zijn vele katten uit mijn tuin te houden. Ook wil ik de stress kwijt.
Zijn moeder had al het lef aan te bellen dat ik mijn deur niet meer op en mag zetten en de honden in de tuin mag laten.
Toen ontplofte ik en vriendelijk gemeld als hij mijn volledige huur betaald iedere maand dan hou ik mijn honden binnen.
Omgekeerde wereld.

Wel fijn dat Leo poezel nog heeft kunnen redden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door