Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3217177
Wij hebben drie buurkatten en die begeven zich met gevaar voor eigen leven nog regelmatig in onze tuin. Gisteren hoor ik echt een gegil, ik dacht dat er een buurkind hysterisch aan het krijsen was dus Leo rent naar buiten, bleek dat ze met z'n tweetjes een kat in het nauw hadden gedreven :-\ . Leo kon hem of haar nog net met een bezem over de schutting wippen. Frou had een forse kras over haar neus. En zowel Frou als Leo waren helemaal onder gezeken. Arm dier. Maar ja, het is goed afgelopen.

Wat nou als dit een keer niet goed afloopt? En mijn honden een kat te pakken krijgen? En hij breekt zijn beide poten (als ie het overleefd). Wie is dan aansprakelijk? Ik kreeg namelijk vandaag te horen dat wij aansprakelijk zouden zijn voor de schade die de hond(en) toebrengen, ook al springt kat in onze tuin. Weet iemand hoe dat zit?
Door Martine-Tom
#3217180
Oh bah :-\
Bij mijn weten ben je idd aansprakelijk, in mijn geval loopt het via mn wa (of hoe dat ook heet tegenwoordig) destijds speciaal op gelet, alle schade die mijn dieren toebrengen matarieel of immaterieel word vergoed...
#3217187
Lizzy schreef:OK... Fijn :-X

Kan ik ook een schadeclaim bij de kat eigenaren indienen voor al dat schijt wat die katten in mijn kippen weitje deponeren? Nee zeker..... ::)

Nope. Discussietje starten ::) :biggrin2:
#3217190
Lizzy schreef:OK... Fijn :-X

Kan ik ook een schadeclaim bij de kat eigenaren indienen voor al dat schijt wat die katten in mijn kippen weitje deponeren? Nee zeker..... ::)

Nope, dat moet kunnen en zo niet, dan moet jij maar maatregelen nemen om die katten uit je tuin te houden.
#3217194
Lizzy schreef:Dat stekt juridisch goed in mekaar, katten houden!

Ja, want als die katten jouw kippen slopen heb jij gewoon pech natuurlijk, want bewijs dan maar met meer dan jouw ooggetuigeverslag dat het die kat was en niet een andere rooie of gestreepte die daar ook ergens woont. Zo ook voor ondergezeken slaapkamers enz.
#3217195
Angelique schreef:Ja, want als die katten jouw kippen slopen heb jij gewoon pech natuurlijk, want bewijs dan maar met meer dan jouw ooggetuigeverslag dat het die kat was en niet een andere rooie of gestreepte die daar ook ergens woont. Zo ook voor ondergezeken slaapkamers enz.
Ik wilde dus net gaan vragen "wat nou als een van mijn kippen het lootje legt?" maar die vraag is dan ook weer beantwoord ::)
Door Martine-Tom
#3217200
Lizzy schreef:Ik wilde dus net gaan vragen "wat nou als een van mijn kippen het lootje legt?" maar die vraag is dan ook weer beantwoord ::)
De kat eigenaar is aansprakelijk in dat geval...bewijslast is alleen errug lastig, je zou bijna een webcam ophangen...
#3217205
Los van het kunnen bewijzen (niet altijd makkelijk) ben je wel aansprakelijk voor wat je katten op een ander aanrichten, in België toch in ieder geval, maar ik dacht in Nederland ook. Zaken als overlast veroorzaakt door huisdieren is de eigenaar altijd verantwoordelijk, maar als een kat niet gechipt is heeft die als er wat aan de hand is vaak ineens geen eigenaar.

Je zou niet aansprakelijk mogen zijn als een kat in jouw tuin loopt en gegrepen wordt door jouw hond, maar het recht is soms een beetje gestoord. Als de kat een menselijke indringer zou zijn ben je in ieder geval wel aansprakelijk, dus ook al spreekt het recht op veel vlakken tegen dat jij aansprakelijk zou zijn in dit geval (bv voorzienbaarheid), ik zou er in ieder geval niet van uit gaan.
Door Martine-Tom
#3217217
Lida. S schreef:Het is toch belachelijk. Die katten mogen toch ook niet loslopen. ALs een vreemde hond in jouw tuin springt en jouw hond vreet hem op, ben je dan ook aansprakelijk?
Ja ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door