Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door src_esther
#3296550
Geen idee wat jij onder pony verstaat maar het is een pony wat de maat betreft. Ze zal een stokmaat hebben van rond de 1,35m.
Qua maat is een haflinger een pony. Een ijslander is qua maat ook een pony. Maar je 'mag' het geen pony noemen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3296552
Het is een IJslander :) en dat zijn officieel paarden, maar uiteraard gewoon ordinaire pony's van formaat ;D . Mama is wildkleur-bruin-bont, veulen is moeilijk te zien, doordat zijn manen en benen precies wit zijn.

In de regel geef je een merrie rust en beweging naar behoefte. Er van uitgaande dat de eigenaren normaal verstandig en betrokken zijn, kun je best lang bezig blijven, aangepast aan wat de merrie kan en wil. Dus hoeft niets zorgwekkendst te zijn. Ik hoop alleen niet dat ze alleen staan, speelmaatjes zijn wel erg belangrijk en leuk voor veulens.

Edit: de enige reden dat ze paarden heten, is omdat in het IJslands geen woord voor pony is. En toen ze de paarden naar Europa begonnen te halen is dat een beetje een dingetje geworden.
Door Eef+Stippels
#3296567
pearlsofpassion schreef:Wie weet...

Een foto'tje:

20170428_172253.jpg
20170428_172304.jpg
Oohhww wat lief :smitten:


Mijn geluksmomentje was toen vanochtend een vogel op een tak vlak voor mijn voeten poepte. Gelukkig niet op mijn hoofd :biggrin2:
Door src_esther
#3296569
Kaela schreef:Het is een IJslander :) en dat zijn officieel paarden, maar uiteraard gewoon ordinaire pony's van formaat ;D . Mama is wildkleur-bruin-bont, veulen is moeilijk te zien, doordat zijn manen en benen precies wit zijn.
Ik twijfelde of het een IJslander is maar omdat ik de beentjes nogal rank vind durfde ik het niet met zekerheid te schrijven. Het zal een 'Europese' IJslander zijn. Vroeger op een IJslander stal gewerkt, daar stonden IJslandse IJslanders en 1ste generatie afstammelingen, die waren toch wel wat grover gebouwd met drogere benen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3296576
Ik weet dat een pony tot 1,35m schoft is, maar deze is echt groter hoor. Ik weet ook dat er ponyrassen zijn die groter zijn. Ijslanders dacht ik dat ook pony's waren, maar goed.
Ik denk dat ze groter is. Ik heb ze niet opgemeten natuurlijk. Maar ik schat toch zeker 1, 50m. Ik denk dat haar schoft tot aan mn schouders komt en ik ben 1m70.

Maar het geeft een vertekend beeld op de foto. De afsluiting ervoor staat er niet geheel op en je ziet dus niet dat ze verder weg staat dan het lijkt.
Door Tanna
#3296577
-Annemarie- schreef:Wat zie ik weer fijne berichten langskomen! Teveel om bij iedereen persoonlijk te reageren, maar ik word er helemaal blij van. :)

Mijn geluksmomentje van vandaag (eigenlijk eerder deze week ook al): de eerste zwaluwen gezien. :)
Ik zag ze de 20ste, daar word ik ook altijd blij van.
Door src_esther
#3296584
pearlsofpassion schreef:Ik weet dat een pony tot 1,35m schoft is, maar deze is echt groter hoor. Ik weet ook dat er ponyrassen zijn die groter zijn. Ijslanders dacht ik dat ook pony's waren, maar goed.
Ik denk dat ze groter is. Ik heb ze niet opgemeten natuurlijk. Maar ik schat toch zeker 1, 50m. Ik denk dat haar schoft tot aan mn schouders komt en ik ben 1m70.

Maar het geeft een vertekend beeld op de foto. De afsluiting ervoor staat er niet geheel op en je ziet dus niet dat ze verder weg staat dan het lijkt.
Ik bedoelde niet dat de stokmaat voor een pony tot 1,35cm gaat. Want tot een stokmaat van 1,57cm is er officieel nog sprake van een pony. 1,50cm is wel erg groot voor een IJslander, maar het kan.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3296621
src_esther schreef:Ik twijfelde of het een IJslander is maar omdat ik de beentjes nogal rank vind durfde ik het niet met zekerheid te schrijven. Het zal een 'Europese' IJslander zijn. Vroeger op een IJslander stal gewerkt, daar stonden IJslandse IJslanders en 1ste generatie afstammelingen, die waren toch wel wat grover gebouwd met drogere benen.
Dat type is er nog wel, maar de hedendaagse fokkerij en sport is veel veranderd. Tegenwoordig eillen ze een ranker sporttype met maat. Nu is 1.50 nog steeds heel groot voor een ijslander, maar beneden de 1.40 is tegenwoordig klein, terwijl 1.30 vroegah heel normaal was. Maar ja, toen de tijd fokte ze voor gebruik op IJsland, wat inhield dat de paarden een comfortabel vervoersmiddel moesten zijn. Nu willen ze spectaculaire sportprestaties. Of dat goed of slecht is zal op lange termijn wel blijken, anders is het in ieder geval zeker.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3296635
Kaela schreef:Dat type is er nog wel, maar de hedendaagse fokkerij en sport is veel veranderd. Tegenwoordig eillen ze een ranker sporttype met maat. Nu is 1.50 nog steeds heel groot voor een ijslander, maar beneden de 1.40 is tegenwoordig klein, terwijl 1.30 vroegah heel normaal rwas. Maar ja, toen de tijd fokte ze voor gebruik op IJsland, wat inhield dat de paarden een comfortabel vervoersmiddel moesten zijn. Nu willen ze spectaculaire sportprestaties. Of dat goed of slecht is zal op lange termijn wel blijken, anders is het in ieder geval zeker.
Ah, ja dan zou het misschien kunnen. Ik ben er vandaag eens naast gaan staan en 1.50 heeft ze wel.
Ik dacht echt dat ijslanders kleine, krachtige paardjes waren.

Nu ja, maakt niet uit. Het is gewoon heel leuk om naar te kijken. :biggrin2:
Door hannabelgje
#3296642
Geluksmoment van gisteren. Naar het Animal Event geweest. Het was super leuk. Mijn bankrekening vond het minder leuk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Siberienne
#3296643
Kaela schreef:Dat type is er nog wel, maar de hedendaagse fokkerij en sport is veel veranderd. Tegenwoordig eillen ze een ranker sporttype met maat. Nu is 1.50 nog steeds heel groot voor een ijslander, maar beneden de 1.40 is tegenwoordig klein, terwijl 1.30 vroegah heel normaal was. Maar ja, toen de tijd fokte ze voor gebruik op IJsland, wat inhield dat de paarden een comfortabel vervoersmiddel moesten zijn. Nu willen ze spectaculaire sportprestaties. Of dat goed of slecht is zal op lange termijn wel blijken, anders is het in ieder geval zeker.
Kennissen van ons fokken IJslanders, ik vind die er toch anders uitzien dan het paard op de foto. Zijn vast verschillende lijnen in? Voor mijn gevoel zijn hun paarden iets meer gedrongen, moet ook wel zeggen dat ik ze vooral in de winter heb gezien, met de dikke vacht en manen. En in beweging, pas dan zie ik als leek 'IJslander' (als ze in hun typische gang lopen)
Ik vind ze wel heel mooi!
Paar van hun paardjes staan hier: http://www.heidberghof.info/islandpferd ... ufspferde/
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3296652
Siberienne schreef:Kennissen van ons fokken IJslanders, ik vind die er toch anders uitzien dan het paard op de foto. Zijn vast verschillende lijnen in? Voor mijn gevoel zijn hun paarden iets meer gedrongen, moet ook wel zeggen dat ik ze vooral in de winter heb gezien, met de dikke vacht en manen. En in beweging, pas dan zie ik als leek 'IJslander' (als ze in hun typische gang lopen)
Ik vind ze wel heel mooi!
Paar van hun paardjes staan hier: http://www.heidberghof.info/islandpferd ... ufspferde/
Leuke site, staan leuke paardjes tussen!

Ja er is nog veel verschil in type. Je hebt natuurlijk al het verschil tussen vier en vijf gangers, maar ook de lijnen maken veel verschil. Maar uiteindelijk is er ook héél veel verschil in kwaliteit. Wat uiteindelijk ook grotendeels het verschil in gebruiksdoel invult. Als vrije tijds ruiter die veel buitenritten maakt, wil je een comfortabele tölter, als sportruiter wil je een spectaculaire tölter.
De paardjes uit jou link zijn denk ik de huidige middenmoot. Goed van bouw en kwaliteit, maar geen topsporters. Zo zie ik ze graag, want daar is ook de grootste doelgroep voor en dan blijf je naar mijn mening IJslanders fokken. Paarden met bruikbaar temperament, goed te rijden gangen en een fijn uiterlijk. De huidige topsport word mij al snel wat té elegangt en spectaculair.

Het paardje op de foto is in gladde zomervacht, dat lijkt wel heel anders als in wintervacht. En ik zie mooi gespierde schouders en een slecht bespierde hals, wat ook een wat minder typisch beeld geeft. Misschien is het ook wel een kruising hoor, dat weet ik niet. Maar ik herken er zeker wel ijslander in.
Door Eef+Stippels
#3296657
hannabelgje schreef:Geluksmoment van gisteren. Naar het Animal Event geweest. Het was super leuk. Mijn bankrekening vond het minder leuk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Vertel! Wat heb je allemaal gekocht :D
#3296660
Eef+doggies schreef:
Vertel! Wat heb je allemaal gekocht :D
Voor de caafs: snugglesafe, slaapzak, hooizak, gedroogde kruiden, katoen boedembedekking en nog kruidenhooi gekregen en voermonsters gekregen. Katten: hengel gekregen, schesir blikjes gekocht en een stinky hartkussentje. Zoë: varkensoorstukjes, bullepeesstukjes, varkenspezen, geperste brok als noodvoer (is het enige merk brok wat ze eet), rodi worst en 2 rollen kvv. Ook voor Zoë veel proefzakjes gekregen waar ze waarschijnlijk niks van gaat eten. Ze is een overtuigd verseter en eet niks anders.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door jasmijn
#3296669
We zijn voor het eerst met Elza gaan zwemmen, wat was dat verschrikkelijk leuk zeg!
Ze vond het echt geweldig, ging staan, lopen, flink met haar handjes slaan en kierend lachen.

Was dus echt heel erg geslaagd en vriendlief en ik willen dat wel elke week doen :biggrin2:

haku had ook een geluks momentje die heeft vanochtend vroeg een losloop wandeling gehad, heerlijk super vroeg op zondag ochtend :cool:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door