Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
#3210631
Lizzy schreef:Vroeger (en in sommige landen nog steeds) gingen (gaan) ze bij de geboorte ook "direct in de emmer". En in sommige landen nemen ze ze mee naar de dierenarts om in de laten slapen als ze voor de gehoortest met de andere pups gaan. Ik hoop dat de mensen die dit doen aan de karmapoort komen en regelrecht linksaf worden gestuurd. In Duitsland mag je overigens fokken met Dalmaten met kopvlek. Dus ach, wat is ongewenst?
Echt te zot voor woorden! Dat is dan hetzelfde verhaal als Ridgebacks zonder ridge.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3210635
Lizzy schreef:Nee hoor, ze geven zeker geen klachten. Sterker nog, misschien kunnen ze zelfs wel helpen bij het verlagen van doofheid binnen ons ras!
Huh??? Dat meen je niet, waarom dan ongewenst? Ik, als leek, vind ze zo ontzettend schattig.....
Door Erna
#3210671
yorokobi schreef:Waarom is het dan eigenlijk niet gewenst?
Omdat de rasstandaard aangeeft dat het een diskwalificerende fout is. Makkelijker en moeilijker kan ik het niet maken. Net zoals er ook andere zaken als diskwalificerend worden aangemerkt (b.v. blauwe ogen, lemon, krulstaart, entropion ectropion, etc). Net zoals bij ieder ras bepaalde zaken als diskwalificerend wordt aangemerkt.

Nu kunnen we allemaal foei en ahh en ohh gaan roepen maar het staat er nu eenmaal in en dus zul je daar als fokker zijnde mee om moeten gaan. Het maakt voor mij als fokker zijnde de hondjes niet minder leuk, grappig, of zelfs waard en ik vind het geen probleem om ze in mijn nesten te hebben. Sterker nog, ik zie er altijd graag een paar. Reden daarvoor is, dat het, zoals Lizzy al aangeeft, de kans op doofheid kan verkleinen en welke fokker wil dat nu niet. Het verschil is dat ik van mening ben dat je niet met honden met een kopvlek hoeft te fokken om de doofheid te reduceren binnen ons ras. Liz is een andere mening toegedaan. Overigens een verschil van mening waar we tot op de dag van vandaag uitstekend met elkaar over kunnen praten en discussieren.

Feit blijft dat het een diskwalificerende fout is, waarbij het niet is toegestaan om binnen de RV te fokken met deze hondjes.
Door yorokobi
#3210673
Erna schreef:
Omdat de rasstandaard aangeeft dat het een diskwalificerende fout is. Makkelijker en moeilijker kan ik het niet maken. Net zoals er ook andere zaken als diskwalificerend worden aangemerkt (b.v. blauwe ogen, lemon, krulstaart, entropion ectropion, etc). Net zoals bij ieder ras bepaalde zaken als diskwalificerend wordt aangemerkt.

Nu kunnen we allemaal foei en ahh en ohh gaan roepen maar het staat er nu eenmaal in en dus zul je daar als fokker zijnde mee om moeten gaan. Het maakt voor mij als fokker zijnde de hondjes niet minder leuk, grappig, of zelfs waard en ik vind het geen probleem om ze in mijn nesten te hebben. Sterker nog, ik zie er altijd graag een paar. Reden daarvoor is, dat het, zoals Lizzy al aangeeft, de kans op doofheid kan verkleinen en welke fokker wil dat nu niet. Het verschil is dat ik van mening ben dat je niet met honden met een kopvlek hoeft te fokken om de doofheid te reduceren binnen ons ras. Liz is een andere mening toegedaan. Overigens een verschil van mening waar we tot op de dag van vandaag uitstekend met elkaar over kunnen praten en discussieren.

Feit blijft dat het een diskwalificerende fout is, waarbij het niet is toegestaan om binnen de RV te fokken met deze hondjes.
Ja dat begrijp ik van de rasstandaard maar je zou toch zeggen dat het komt door iets. Bij ons bijv langhaar en de creme kleur een "fout" is. De creme is met name omdat je dan het urajiro "de aftekeningen" niet ziet. Langhaar is natuurlijk ook een heel andere hond om te zien bij de shiba
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3210675
yorokobi schreef:Ja dat begrijp ik van de rasstandaard maar je zou toch zeggen dat het komt door iets. Bij ons bijv langhaar en de creme kleur een "fout" is. De creme is met name omdat je dan het urajiro "de aftekeningen" niet ziet. Langhaar is natuurlijk ook een heel andere hond om te zien bij de shiba
Maar een hond met vlekken is toch ook heel anders om te zien dat een hond met stippen?

Edit: waarmee ik uiteraard niet bedoel dat die hondjes afgemaakt zouden moeten worden. Gruwels! Maar dat het een fokuitsluitende fout is, dat snap ik in die zin dan wel.
Laatst gewijzigd door Kaela op zo 10 apr 2016, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door yorokobi
#3210677
Je ziet ze toch ook met grote stippen? Die vader heeft toch ook flinke zwarte stippen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3210678
yorokobi schreef:Je ziet ze toch ook met grote stippen? Die vader heeft toch ook flinke zwarte stippen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een flinke stip is nog altijd wat anders dan een halve kop zwart.
Door yorokobi
#3210679
Halve kop zwart is nogal overdreven, het gaat toch om een oor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door yorokobi
#3210683
Ja ok bij deze hond wel maar ze hebben het ook over een kopvlek bijv een oor


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3210686
yorokobi schreef:Halve kop zwart is nogal overdreven, het gaat toch om een oor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja en? Net zoals je bij de Shiba een lichte onderkant en donkerdere bovenkant wil zien, wil je bij dalmaten stippen ipv vlekken. Ik heb er verder geen verstand van, maar het is toch om het even? Er is een bepaald uiterlijk dat je hebben wilt en honden die daar niet aan voldoen zet je niet in om verder mee te fokken. Meer is het niet toch. (en dan heb ik het verder niet over de discussie rondom de combi met doofheid en wat daar wijsheid in is, dat gaat om de gezondheid van je ras, niet om het uiterlijk)
Door M@rina
#3210699
Jack Sparrow heeft de blik.... net als Johnny, daar val je voor.

Ik heb een cocker met een ongewenste kleur, zal mij wat bommen.... hij is de liefste, leukste, mooiste cocker, voor geen goud te koop. Zo zullen er ook mensen zijn die een kopvlek juist heel erg leuk vinden. Smaken verschillen en als zo/n " foutje" iets positiefs op kan leveren voor het ras (minder kans op doofheid) zou ik er als fokker zijnde ook niet wakker van liggen.
Door Erna
#3210702
Kaela schreef:Ja en? Net zoals je bij de Shiba een lichte onderkant en donkerdere bovenkant wil zien, wil je bij dalmaten stippen ipv vlekken. Ik heb er verder geen verstand van, maar het is toch om het even? Er is een bepaald uiterlijk dat je hebben wilt en honden die daar niet aan voldoen zet je niet in om verder mee te fokken. Meer is het niet toch. (en dan heb ik het verder niet over de discussie rondom de combi met doofheid en wat daar wijsheid in is, dat gaat om de gezondheid van je ras, niet om het uiterlijk)
Helemaal juist.
Door Erna
#3210703
yorokobi schreef:Ja dat begrijp ik van de rasstandaard maar je zou toch zeggen dat het komt door iets. Bij ons bijv langhaar en de creme kleur een "fout" is. De creme is met name omdat je dan het urajiro "de aftekeningen" niet ziet. Langhaar is natuurlijk ook een heel andere hond om te zien bij de shiba

Joh, een rasstandaard is dik een eeuw geleden gemaakt. Ik geloof niet dat ze toen heel erg met de gezondheid van de hond bezig waren. Er is kennelijk nooit aanleiding geweest om het te veranderen.
Door Erna
#3210705
Misschien om het nog duidelijker te maken. De stippen van een dalmaat liggen op een heel ander gen dan de grote platen. Het zijn dus 2 verschillende werelden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door