Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3209880
Moeilijk! Wat de auto betreft: vakantie zou voor mij niet het uitgangspunt zijn bij de beslissing. Als korte stukjes (tot aan een losloopgebied of zo) gaan, dan is dat voldoende. Dan maar vakantie in de achtertuin.
De kosten zijn al een heikeler punt: als je qua voeding al weinig speling meer hebt in je budget, dan mag er dus ook niets misgaan wat extra kosten oplevert, want dan heb je blijkbaar een probleem.
De kat op straat die een explosie van 100 kilo veroorzaakt waar jij achteraan stuitert: da's ook een puntje. Ik kom nooit katten tegen, maar mocht dat wel zo zijn, dan heb ik die van mij met een brul meteen weer rustig. Ik kan twee van mij, wanneer ze loslopen en een kat zien, ook terugroepen. Dus misschien is dat ook voor jou trainbaar?

De kosten zijn denk ik het moeilijkste probleem, dat is echt niet iets om te licht over te denken.

Kan me voorstellen dat je hevig in dubio staat, maar misschien kun je het probleem vanuit een andere hoek benaderen. De hond heeft dringend een nieuw huisje nodig. Kun je je energie richten op het zoeken? Misschien woont er iemand in de buurt van wie je weet dat een hond het daar geweldig gaat hebben, terwijl je de hond ook zelf nog regelmatig kunt zien? Ik weet het niet hoor, maar misschien helpt het in emotioneel opzicht als je je heel erg inzet voor het vinden van een nieuw huisje, ipv je te focussen op hoe jullie zelf een vijfde hond kunnen inpassen in je leven.

Sterkte en succes in ieder geval.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 07 apr 2016, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3209882
tja, hij ziet er geweldig zacht uit zeg.

Nouja wat is wijsheid?
Tja dat van die katten enzo dat zou trainbaar kunnen zijn. Wel kost het allemaal meer tijd en evt. vaker met minder honden lopen etc. Is het haalbaar?
Financieel, ja het kost meer geld. Kan niet oordelen of het echt veel te veel geld kost voor jullie budget etc. Dat zijn weloverwogen keuzes die jullie moeten maken.
Dus goed over nadenken zodat jullie beiden ook achter -wat jullie keuze ook is- kunnen staan
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3209909
Dankjewel voor jullie reacties. Dat ik geen opvanghond aan kan dat klopt, omdat ik me altijd direct verschrikkelijk hecht. Maar soms komt dat op je pad en dan kan je geen 'nee' zeggen.

Financieel: grote dingen is geen punt, er ligt altijd wel ergens een paar duizend euro te wachten. Maar dagelijks onderhoud is gewoon best veel voor zo'n grote hond. En aangezien ik voorlopig geen inkomen zal hebben (misschien wel nooit meer) is dat wel een ding. Tijd, dat heb ik dan wel weer in overvloed......

Vakantie: dat is vooral voor de manlief een belangrijk punt, en dus een breekpunt. We hebben het hier over 3 weken per jaar, maar wel 3 belangrijke weken.

Katten: tja, nog 3 weken dan wonen wij niet meer in een woonwijk. Dan lopen we alleen nog maar in het bos/velden. Raul is de kattenhater bij ons thuis. De rest kon prima met katten tot ze bij ons kwamen wonen. Dat werkt blijkbaar nogal aanstekelijk. Deze grey komt uit een huis waar 8 (acht!) katten woonden en die jaagt vanaf het eerste moment gewoon mee. Het rare is, dat Raul ook de enige is die ik kan 'uit zetten' met een stemcommando, de rest gaat volledig over de rooie....

Het is nog geen 100% beslist.
Maar kijk eens hoe lief.....
Afbeelding
Door cj
#3209924
Precies de reden dat ik geen opvanghond wil. Ik zou echt zo'n ranzig oud vrouwtje worden die uit een blik bruine bonen eet. Het is idd een snoepje. Ik ben al verkocht dus...
Gebruikersavatar
Door Ina
#3209927
O ja.... het probleem bij opvangers.... en helemaal als het 'je type is'.... zodra je verdrinkt in die grote ogen ben je verloren :smitten:
En die langpoten zijn ook zulke geweldige honden... super karakter en heerlijke stuiterballen die genieten van een knuffel en een dekentje


Ik kan je niet adviseren.... dit is namelijk de reden dat ik geen Galgo's opvang.... dan zit ik straks permanent op de grond en een kudde bankhangers op mijn plek
Door Siberienne
#3209930
Dat volledig over de rooie gaan bij katten ken ik en dat is echt heel moeilijk te trainen bij honden die zichtjagers zijn. Daarom loop ik bij twee honden (ca 52 kg) al met anti-trektuig en bungee lijn bij Spot. Nou is het bij hun niet alleen katten, maar alles wat ineens weg schiet, zoals reeen, konijnen, hazen (!), fazanten etc.

Het lastige is dat je bijna geen tijd hebt om het te trainen omdat ze lijken te reageren zonder dat hun brein tussenbeide komt. Ik bedoel, Spot heeft wel eens ondersteboven in de sloot gelegen omdat hij aan de lijn zat en toch ineens er overheen wilde springen en ik heb zelf alleen met hem weleens languit in de weide gelegen omdat hij reageerde en ik de andere kant op keek.

Een bungee lijn geeft je net wat meer reactietijd en ik combineer het dan ook nog met een heupgordel zodat ik mijn gewicht in de strijd kan gooien (hum. da's ook niet zoveel maar goed). Maar goed, als ze samen gaan heb ik niet altijd genoeg in te brengen en dat vind ik soms best eng als ik ineens stuk meegetrokken wordt. Het gebeurt me zelden maar het gebeurt soms wel.

2 jaar geleden heb ik een forse rugblessure opgelopen omdat ik iets onhandigs deed terwijl zij een kat zagen oversteken. Dat heeft me wel wat behoedzamer gemaakt - of eigenlijk, ik heb bedacht dat dit onze laatste Siberische husky's zijn omdat ik het fysiek te zwaar vindt worden. Het is wel een serieuze overweging om ook aan je eigen veiligheid & gezondheid te denken.

tegelijkertijd: het is wel een prachtige hond en een lieve uitstraling!
Door frodo quin
#3209980
Mij lijkt het financiële het grootste probleem. Als je mindere kwaliteit dan je wil voeren gaat overwegen om financiële redenen zou dat voor mij een reden zijn om het niet te doen. Bij mij is dat momenteel één van de redenen om geen hond en zeker geen grote hond in huis te halen.
Door rosmin
#3210002
Qua praktische punten, zoals bijv. financiën of vakantie, ben jij de enige met je partner samen natuurlijk, die kan bepalen wat je ervoor over hebt en wat je kan (bijv. financieel) dragen om de zorg van een extra hond aan te gaan.
Wij gaan bijv. niet op vakantie, omdat Sam zijn gedrag ons aan huis bindt en dat vinden we erg lastig en jammer, maar dat hebben we graag voor hem over. Of jezelf zover wilt gaan voor "een hond", tsja, dat zou je je af moeten vragen voor je een besluit neemt. Succes met het maken van je moeilijke keuze
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3210018
petralita schreef:Even over vakantie gesproken, is dat naar buitenland?
Zo ja volgens mij is 4 honden het "breekpunt" waar je mee de grens over mag. Met meer moet je aanvragen.
Ik heb het even opgezocht op de site van LIGC. Dat is met meer dan vijf, dus vanaf zes. En dan mag het nog steeds, maar je moet kunnen aantonen dat ze niet voor de handel bedoeld zijn.
#3210114
cj schreef:Precies de reden dat ik geen opvanghond wil. Ik zou echt zo'n ranzig oud vrouwtje worden die uit een blik bruine bonen eet. Het is idd een snoepje. Ik ben al verkocht dus...
+1
Wat een droppie!
Door Anne in Zweden
#3210116
Spikkelneus schreef:Ik heb het even opgezocht op de site van LIGC. Dat is met meer dan vijf, dus vanaf zes. En dan mag het nog steeds, maar je moet kunnen aantonen dat ze niet voor de handel bedoeld zijn.
Dat is per persoon. Dus vijf dieren per persoon mag je meenemen. Als je met zijn tweeën reist, mag je dus tien dieren bij je hebben. Ik heb dat extra opgezocht toen wij Lupi kregen, want daarmee kwamen wij op zes dieren (vier honden, twee katten) waarmee we de grens overgingen.
Gebruikersavatar
Door joel
#3210129
ow, jee, ben heel benieuwd waar ze vandaan komt, ken toevallig twee honden die sprekend op haar lijken, waarvan wij er eentje hebben opgevangen Afbeelding
Hier was ze ong 4 maanden, en is nu bijna 2 jaar

Wij zaten toen net zo als jij nu...zullen we haar houden of niet, ip waren we niet op zoek naar een hond en zouden we haar "gewoon" opvangen. Maar jee, was na een dag al om, het klikte voor het eerst ook zo goed met Qadir, ze was zoooo lief!! We zouden op vakantie gaan, het er nog eens over hebben en toen werd de keus voor ons gemaakt, er was een nieuw gezin voor haar gevonden......nog voor we het er op vakantie over konden hebben. Ze is naar superlieve mensen gegaan, via via hebben we elkaar weer gevonden en ik krijg regelmatig foto's, berichten en leuke updates van haar. We spreken eens in de zoveel tijd af en dan kan ik haar weer even knuffelen, mens wat hou ik van die hond :smitten: Maar ben ook heel blij dat ze bij haar mensen is en dat ik op afstand mag meegenieten. Daarna hebben we serieus aan een tweede hond gedacht en echt bewust, zonder hart dat voor het hoofd spreekt, besloten voor een tweede hond, Lizzy.
Geen tips dus....
Heel veel succes met wat je gaat beslissen ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door