Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Tobi Kooiker
#3209646
Strategisch stemmen (of niet stemmen) werkt niet. Dat was al bewezen bij de laatste tweede Kamerverkiezingen. 'Rechts' stemde masaal VVD, omdat ze Samsom niet wilden. 'Links' stemde masaal PVDA, omdat ze Rutte niet wilden. Met als resultaat dat beide kanten de anderekant er gratis bij kreeg.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3209656
Goed, dan waren alle "nietwetenwattestemmen" wel gegaan en hadden blanco gestemd. Wat was het verschil geweest? Zou ik overtuigd geweest zijn, dan was ik wel gegaan, maar dat was ik niet.

Het grootste deel van het "nee" kamp heeft een dikke vinger willen maken naar de EU, nou, dat is dus prima gelukt. En an sich vind ik het niet zo erg dat ze daar een keer kunnen zien dat men zelfs in het brave Nederland de buik wat vol heeft van hun bemoeizucht en strategie.

Goed, de EU is geschokt...en nu......en nu waarschijnlijk niks of weinig.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#3209657
Tobi Kooiker schreef:Strategisch stemmen (of niet stemmen) werkt niet. Dat was al bewezen bij de laatste tweede Kamerverkiezingen. 'Rechts' stemde masaal VVD, omdat ze Samsom niet wilden. 'Links' stemde masaal PVDA, omdat ze Rutte niet wilden. Met als resultaat dat beide kanten de anderekant er gratis bij kreeg.
Hmja nee, dat is toch appels met peren vergelijken, vind ik.

Strategisch stemmen om de ideeën van een groep partijen te steunen die anders in het niet zouden verdwijnen, is in mijn ogen toch anders dan strategisch niet-stemmen omdat je het middel en het doel niet bij elkaar vindt passen. Was de opkomst een paar procent lager uitgevallen, had het wel degelijk een signaal aan de organisatoren van het raadgevend referendum gegeven. Dat is niet gelukt, helaas.
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3209700
Voelt het goed nu? Nee.

Ik vind het "knap" van de campagneleiders van "nee" wat ze voor elkaar hebben weten te boksen. Ook al ben ik het er niet mee eens, ook dit is democratie. Maar ik blijf het een kostbaar farce-referendum vinden, ditmaal.

Dat de opkomst net boven de 30% is gekomen, is wat mij betreft jammer. Strategisch niet-stemmen is dus geen optie. Hebben we dat ook weer eens getest. ;)
Persoonlijk vind ik dat een duivels dilemma; niet stemmen is eigenlijk geen optie, maar je democratisch recht gebruiken voor een evenzo democratisch middel dat in mijn ogen op onterechte wijze wordt ingezet, is het ook niet. :-\

Damn.
+1
Door Borke
#3209888
Nee, mijn eerste keer niet stemmen voelt niet goed.
Ben ik blij met de uitkomst?
Nee, ik had liever gehad dat er een ongeldige uitkomst was geweest.
Ik blijf dit hele referendum over dit onderwerp ongewenst vinden.
Lange vinger naar Europa maken voor een keer vind ik niet zo erg.
Nederland nu eens niet de braafste van de klas.

Ach het is wat het is, de wereld draait nog steeds door.
Gevaar vind ik alleen wel dat ik bij mijzelf een desinteresse in de politiek ga bespeuren.
Daar ben ik dan weer niet blij mee... :-\
Door BusKay
#3209906
Nou het referendum vind ik tot daar aan toe...

Maar dat een v/d Steur vandaag met een gladgestreken smoel tussen de stoelpoten doorkruipt :-\ :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door