Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#3207161
*Lia* schreef:Doe mij de zwarte maar. Strikje hoeft niet :D
Hihi ik was eerder. Maar we zullen eerlijk delen. Ik ga akkoord met alleen in het weekend.
Door src_esther
#3207166
Chiki schreef:Ik.geef een voorzet: het verschil in de werk en showlijnen is zo immens geworden de afgelopen jaren dat het beter is om de rassen te scheiden. Gezien de verschillen is het een utopie om te denken dat inzichten nog samenkomen
Ja, dat! De werklijnen zijn prachtig en dichtbij zoals Stephanitz het ras ooit stichtte. Alleen naam technisch wordt het lastig. De Echte Duitse Herder? Want Oud is ookal bezet door een Duitse Herder die niet echt meer lijkt op zoals het ooit was...
Door frodo quin
#3207181
Als we dan toch niet enkel een oh ah topic doen ;) wat is jouw ervaring met werklijnen qua karakter en temperament? Hoe zit het met de gezondheid binnen die lijnen? Ik weet wel dat ze een heel stuk gezonder zijn dan de schow DH, maar die zijn er ook echt niet goed aan toe.
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3207186
Even tussen de discussie door wil ik ook nog zeggen dat het prachtige honden zijn op die foto! :D
Door Chiki
#3207274
src_esther schreef:Ja, dat! De werklijnen zijn prachtig en dichtbij zoals Stephanitz het ras ooit stichtte. Alleen naam technisch wordt het lastig. De Echte Duitse Herder? Want Oud is ookal bezet door een Duitse Herder die niet echt meer lijkt op zoals het ooit was...
Gewoon Werklijn- en Kynolijn Duitser. Snapt iedereen ;)
Door Chiki
#3207275
frodo quin schreef:Als we dan toch niet enkel een oh ah topic doen ;) wat is jouw ervaring met werklijnen qua karakter en temperament? Hoe zit het met de gezondheid binnen die lijnen? Ik weet wel dat ze een heel stuk gezonder zijn dan de schow DH, maar die zijn er ook echt niet goed aan toe.
Werklijnen zijn qua karakter een stuk pittiger dan de showlijnen. Overigens zijn deze honden ook uitstekend als huishond te houden mits ze een baas hebben die weet wat hij voor vlees in de kuip heeft en de hond voldoende geestelijke en lichamelijke uitdaging biedt. Ze zullen makkelijker ontsporen als er niet aan die voorwaarden wordt voldaan.

Qua gezondheid zijn er idd haken en ogen. Moet wel zeggen dat er binnen de fokkerij strak gekeken wordt naar veel erfelijke aandoeningen zoals HD, ED en DM. Maar gelukkig spreek ik niet uit eigen ervaring en waren mijn honden tot zover hier vrij van.

Het is geweldig en veelzijdig ras. Voor de liefhebbers van lakzwart heb ik nog wel een paar leuke foto's ;)
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3207290
src_esther schreef:Ja, dat! De werklijnen zijn prachtig en dichtbij zoals Stephanitz het ras ooit stichtte. Alleen naam technisch wordt het lastig. De Echte Duitse Herder? Want Oud is ookal bezet door een Duitse Herder die niet echt meer lijkt op zoals het ooit was...

Een "Oud" Duitse Herder is niks meer of minder dan een lang(stok)haar.
Door Chiki
#3207298
*Lia* schreef:Een "Oud" Duitse Herder is niks meer of minder dan een lang(stok)haar.
Inderdaad... slim in de markt gezet door fokkers.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3207317
Chiki schreef:Inderdaad... slim in de markt gezet door fokkers.

Ik heb er ook weleens een paar in nestjes gehad, maar die gingen gewoon door het leven als Duitse Herder lang(stok)haar.
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#3207325
*Lia* schreef:Een "Oud" Duitse Herder is niks meer of minder dan een lang(stok)haar.

Maar toch heeft de oud duitser over het algemeen toch een andere bouw, meer een horizontale rug, en niet zo overdreven gehoekt...
Hoe "kan " dat dan? Ook de fokkerij?
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3207337
de Meiden schreef:Maar toch heeft de oud duitser over het algemeen toch een andere bouw, meer een horizontale rug, en niet zo overdreven gehoekt...
Hoe "kan " dat dan? Ook de fokkerij?

Er bestaat geen "Oud" Duitse Herder. Dat naampje heeft ooit iemand verzonnen. Het zijn precies dezelfde.
Door yazzie
#3207395
Ik denk juist dat je veel meer combifok zou moeten doen voor spreiding van genen om trachten erfelijke aandoeningen terug te dringen.

Dus zeg maar gezondheid op 1 in plaats van werkdriften dan wel de bouw. Jammer dat heel veel Duitse herder fokkers daar niet aan willen. Altijd hoor je dat combifok ten kosten gaat van werkdriften dan wel de bouw. Waar blijft dan het streven naar een gezondere Duitse herder?

Ik denk dus wel dat je gelijk hebt dat werk- en Show lijn niet meer samen komen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door