Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door koekje
#3362146
Ik moet zeggen dat ik mijn kinderen (en dan voornamelijk Vera, de 2 geitenbreiers zijn nog niet zo bewust) zonder moeite van de hele discussie vandaan heb kunnen houden. Ze leest nog geen krant, wij kijken niet met het hele gezin naar het journaal ofzo. En de sinterklaasviering in de stad en op school gebeurt 'intern' met een eigen stedelijke stichting sinterklaas, dus niet helemaal conform de landelijke sinterklaasviering. Voordeel hiervan is ook dat de hele opgeklopte heisa en spanning van het landelijke sinterklaas-journaal heel eenvoudig te vermijden is geweest.

Ik snap heel goed dat het ergens nodig is om bepaalde dingen die niet (meer) kunnen aan de kaak te stellen. En dan zoiets niet altijd op een prettige manier gebeurt. Ik denk dat de hele discussie pas echt uit de klauwen is geraakt toen bepaalde groepen zoals de volksunie en aanverwanten zich ermee dingen bemoeien. Dat veroorzaakte al snel patstellingen en polarisatie.


Overigens wordt Sinterklaas in meer westerse landen gevierd. Maar alleen in NL (en BE dus) kennen ze het concept zwarte piet. In andere landen is het hulpje van sinterklaas iemand anders of een mythisch wezen.
Door eelke
#3362149
Verklaring van een 3 jarige net; zwarte piet is zwart omdat ie zwarte piet heet. Klinkt logisch
Door src_esther
#3362166
Kaio schreef:maar eh de gekleurde medemens is toch nooit roetzwart, eerder allerlei schakeringen van bruin? Dus wat maakt zwarte pieten helemaal bruin smeren dan anders? Dat snap ik dan echt niet.
En tja wellicht wilden ze met de roetvegen pieten wel uitkijken dat ze weer niet te veel schminkten voordat het weer niet goed was, want als het dan alsnog te veel zwarte piet lijkt....kan ook he.
Precies, maar 'Zwarte' Piet is niet zwart maar bruin geschminkt en heeft altijd een pruik met zwart kroeshaar. En ik zeg dus, schmink die roetveeg pieten dan met zwart en geef ze pruiken met ander type haar.
Kaio schreef:Overigens hebben wij hier nog schoorsteenveger in duitsland. Die hebben ook een uniform aan dat doet denken aan een pakje, wel zwart met gekleurde kwastjes etc eraan. Dan hebben ze vooral zwarte handen van het roet, maar het gezicht val wel mee ;)
Ik weet niet hoe jij denkt dat een schoorsteenveger de schoorsteen veegt maar die gaat er niet doorheen, daar hebben ze hele mooie schoorsteenveegsets voor en als ze zonder handschoenen werken hebben ze inderdaad zwarte handen, maar geen zwart gezicht. Het verhaal van Zwarte Piet is dat tie door de schoorsteen gaat.
Door src_esther
#3362168
pearlsofpassion schreef:In oorsprong is zwarte Piet idd een negertje. Maar dat was hij in de huidige verhalen al lang niet meer. Tradities veranderen idd.
Dag Sinterklaas dateert ook uit jaren '93. En daarin wordt gezegd dat Piet zwart is van het roet uit de schoorsteen. Dat idee zal ook daar niet uitgevonden zijn.
Ik heb alleszinds als kind nooit geweten dat men zwarte Piet linkte met gekleurde mensen. Zwarte Piet was gewoon zwarte Piet.

In mijn opinie is doordat de overlevering verandert is, het probleem dat hij een neger zou zijn ook van de baan. Ik blijf erbij, dit lost niets op, het verpest een kinderfeest terwijl het ook een heel positief iets had kunnen zijn. Dat mensen die net iets anders zijn, ook heel leuk kunnen zijn.
Nee, in oorsprong was Piet geen negertje. Hoe kan het anders dat de metgezel van Nicolaas in andere landen totaal andere gedaantes heeft? Soms een zwarte Sint, soms een duivelsfiguur, soms een soort (donkere) aalmoezenier. Vergeet niet dat het ooit een heidensfeest was totdat de katholieke kerk zich er mee ging bemoeien. Zoals zoveel feesten een heidense oorsprong hebben.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3362170
Angelique schreef:Maar dat doen ze ook wel, alleen krijgt dit alle aandacht omdat grote mensen het dan ineens op het kinderfeest kunnen gooien en vanaf juni al los kunnen gaan met de fakenews fb-paginaatjes van "bij zoveel likes en delen zal sylvana ons land verlaten" en maar delen allemaal onder genot van nog wat extra frustratie-uitingen. Op 6 december is alles weer klaar en kunnen we overschakelen naar de "most wonderfull time of the year".
Misschien is het de aandacht die dit krijgt, maar ik kan me toch ook niet aan de indruk onttrekken dat een groot deel van de "anti zwarte piet" groep zich verder weinig met het onderwerp discriminatie bezig houdt.

Ik vind overigens dat soort berichten delen ook getuigen van een gebrek aan volwassenheid (om het maar netjes uit te drukken) en het is absoluut zo dat beide partijen een volwassen, normale discussie over dit onderwerp in de weg staan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3362172
src_esther schreef:Nee, in oorsprong was Piet geen negertje. Hoe kan het anders dat de metgezel van Nicolaas in andere landen totaal andere gedaantes heeft? Soms een zwarte Sint, soms een duivelsfiguur, soms een soort (donkere) aalmoezenier. Vergeet niet dat het ooit een heidensfeest was totdat de katholieke kerk zich er mee ging bemoeien. Zoals zoveel feesten een heidense oorsprong hebben.
Het gaat over zwarte Piet he.
Niet over andere gedaantes.
En die is in oorsprong een negertje.
Maar nu is dat niet meer zo. Of was toch niet zo, voor men het er terug van maakte.
Door src_esther
#3362173
Kaela schreef:Misschien is het de aandacht die dit krijgt, maar ik kan me toch ook niet aan de indruk onttrekken dat een groot deel van de "anti zwarte piet" groep zich verder weinig met het onderwerp discriminatie bezig houdt.

Ik vind overigens dat soort berichten delen ook getuigen van een gebrek aan volwassenheid (om het maar netjes uit te drukken) en het is absoluut zo dat beide partijen een volwassen, normale discussie over dit onderwerp in de weg staan.
Maar in de afgelopen reacties is ook voorbij gekomen dat de kritiek op het uiterlijk van zwarte Piet niet nieuw is. Dus ik kan best begrijpen dat de tegenstanders er nu wat hard(er) inknallen. Helaas heeft dat ook niet het gewenste effect.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3362174
src_esther schreef:Precies, maar 'Zwarte' Piet is niet zwart maar bruin geschminkt en heeft altijd een pruik met zwart kroeshaar. En ik zeg dus, schmink die roetveeg pieten dan met zwart en geef ze pruiken met ander type haar.


Ik weet niet hoe jij denkt dat een schoorsteenveger de schoorsteen veegt maar die gaat er niet doorheen, daar hebben ze hele mooie schoorsteenveegsets voor en als ze zonder handschoenen werken hebben ze inderdaad zwarte handen, maar geen zwart gezicht. Het verhaal van Zwarte Piet is dat tie door de schoorsteen gaat.
Ik begrijp het niet.
In Be is het altijd zo geweest. Echt zwart. Niet bruin.
Maar nu 'mag' dat dus ook niet meer.

En dat haar, dat is ook wel logisch dat dat dan ook zwart ziet. Maar kroesjes moet van mij zeker niet.
Door src_esther
#3362175
pearlsofpassion schreef:Het gaat over zwarte Piet he.
Niet over andere gedaantes.
En die is in oorsprong een negertje.
Maar nu is dat niet meer zo. Of was toch niet zo, voor men het er terug van maakte.
Welke oorsprong bedoel je dan? Het eerste sinterklaas boek dat beïnvloed werd door de blackface-traditie?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3362176
src_esther schreef:Welke oorsprong bedoel je dan? Het eerste sinterklaas boek dat beïnvloed werd door de blackface-traditie?
Gewoon, het moment in de geschiedenis dat zwarte Piet opdook naast sinterklaas. Toen was dat echt een dienaar van de sint. En ja, een negertje. Ik heb geen idee hoelang dat al niet meer zo was.
Ik weet dat het midden vorige eeuw wel was ( boek van Ernest Claes) maar tegen eind jaren 80 niet meer. Wanneer en hoe die overgang gegaan is, weet ik niet. En interesseert me ook niet. Punt is dat het geen negertje meer was. Al decennia lang...
Door src_esther
#3362177
pearlsofpassion schreef:Gewoon, het moment in de geschiedenis dat zwarte Piet opdook naast sinterklaas. Toen was dat echt een dienaar van de sint. En ja, een negertje. Ik heb geen idee hoelang dat al niet meer zo was.
Ik weet dat het midden vorige eeuw wel was ( boek van Ernest Claes) maar tegen eind jaren 80 niet meer. Wanneer en hoe die overgang gegaan is, weet ik niet. En interesseert me ook niet. Punt is dat het geen negertje meer was. Al decennia lang...
Misschien even het artikel lezen: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/22/zw ... e-a2756195
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3362178
Ja en?
Zegt toch niets nieuws?

De traditie is op die manier ontstaan. En de voor- en tegenstanders zijn het oneens.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door