Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door src_esther
#3362179
pearlsofpassion schreef:Ik begrijp het niet.
In Be is het altijd zo geweest. Echt zwart. Niet bruin.
Maar nu 'mag' dat dus ook niet meer.
Hier zijn ze vaak chocolade bruin en niet pikzwart.
pearlsofpassion schreef:En dat haar, dat is ook wel logisch dat dat dan ook zwart ziet. Maar kroesjes moet van mij zeker niet.
Nee, maar ik vrees dat het nog heel lang gaat duren voor we andere haardrachten dan de 'kroes'pruiken gaan zien.
Door src_esther
#3362180
pearlsofpassion schreef:Ja en?
Zegt toch niets nieuws?

De traditie is op die manier ontstaan. En de voor- en tegenstanders zijn het oneens.
Nee, de traditie Nicolaas gestond al, maar heeft toen een nieuwe vormgeving gekregen. Waarom mag die vormgeving nu niet veranderen? Vooral als mensen (eindelijk) durven aan te geven dat het hen kwetst? Waarom is het toch zo lastig om te begrijpen dat het kwetsend is.
"We zochten al naar onze Zwarte Piet. Daar ben je." Dat is wat een volwassen vrouw in bijzijn van klanten moest aanhoren toen ze even van haar plek was geweest en terugkwam. Wat mij betreft blijft Sinterklaas bestaan, maar zonder metgezel in welke vorm dan ook. En dat paard wordt wat mij betreft ook afgeschaft want ik vind het een kwelling voor zo'n dier.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3362183
src_esther schreef:Nee, de traditie Nicolaas gestond al, maar heeft toen een nieuwe vormgeving gekregen. Waarom mag die vormgeving nu niet veranderen? Vooral als mensen (eindelijk) durven aan te geven dat het hen kwetst? Waarom is het toch zo lastig om te begrijpen dat het kwetsend is.
"We zochten al naar onze Zwarte Piet. Daar ben je." Dat is wat een volwassen vrouw in bijzijn van klanten moest aanhoren toen ze even van haar plek was geweest en terugkwam. Wat mij betreft blijft Sinterklaas bestaan, maar zonder metgezel in welke vorm dan ook. En dat paard wordt wat mij betreft ook afgeschaft want ik vind het een kwelling voor zo'n dier.
Van mij mag zwarte piet best veranderen (al meerdere keren gezegd). Het zou alleen zo fijn zijn als dat op een fatsoenlijkere manier besproken en besloten wordt en dat die eeuwige discussie dan eens klaar is.
Door Siberienne
#3362193
pearlsofpassion schreef:Het is toch schandalig dat de kinderen daar dan de dupe zijn, gewoon omdat ze daarmee goed de aandacht kunnen trekken. Het is toch erg om een kinderfeest daarvoor te misbruiken.

Alle begrip voor de problematiek op zich, maar op deze manier win je bij mij geen sympathie.
Integendeel.

Of jij of ik begrijpen het bericht van Angelique verkeerd, maar de FB groepen die ze aanhaalt die Sylvana (een donkere dame) weg willen hebben zijn pro zwarte Piet. Juist hun reacties verharden de discussie hier in nl, tot doodsbedreigingen aan toe.
Inmiddels zijn ook al twee donkere columnisten vd krant gestopt met columns vanwege de haatberichten die ze krijgen. Niet omdat ze schreven over zwarte Piet, maar om even aan te geven dat de sfeer niet altijd even fris is op het moment.
Door Siberienne
#3362194
Kaela schreef:Van mij mag zwarte piet best veranderen (al meerdere keren gezegd). Het zou alleen zo fijn zijn als dat op een fatsoenlijkere manier besproken en besloten wordt en dat die eeuwige discussie dan eens klaar is.

Eens!
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3362199
src_esther schreef:Precies, maar 'Zwarte' Piet is niet zwart maar bruin geschminkt en heeft altijd een pruik met zwart kroeshaar. En ik zeg dus, schmink die roetveeg pieten dan met zwart en geef ze pruiken met ander type haar.

Ik weet niet hoe jij denkt dat een schoorsteenveger de schoorsteen veegt maar die gaat er niet doorheen, daar hebben ze hele mooie schoorsteenveegsets voor en als ze zonder handschoenen werken hebben ze inderdaad zwarte handen, maar geen zwart gezicht. Het verhaal van Zwarte Piet is dat tie door de schoorsteen gaat.
Dat zeg ik toch? Geen zwart gezicht. Hier komt ieder jaar de schoorsteen veger omdat dat wettelijk verplicht is dus weet heus wel dat ze niet door de schoorsteen glijden ;D ;)

Maar verder was Piet toch eerst echt zwart geschmickt en niet bruin, dus dat snap ik dan niet dat bruin beter zou zijn?
src_esther schreef: Nee, de traditie Nicolaas gestond al, maar heeft toen een nieuwe vormgeving gekregen. Waarom mag die vormgeving nu niet veranderen? Vooral als mensen (eindelijk) durven aan te geven dat het hen kwetst? Waarom is het toch zo lastig om te begrijpen dat het kwetsend is.
"We zochten al naar onze Zwarte Piet. Daar ben je." Dat is wat een volwassen vrouw in bijzijn van klanten moest aanhoren toen ze even van haar plek was geweest en terugkwam. Wat mij betreft blijft Sinterklaas bestaan, maar zonder metgezel in welke vorm dan ook. En dat paard wordt wat mij betreft ook afgeschaft want ik vind het een kwelling voor zo'n dier.
Weet je er voelt zich altijd wel iemand of een groepje gekwetst, waar het ook over gaat, zijn genoeg voorbeelden te noemen zonder dat het over sint en piet gaat. Niks is ooit naar ieders zin hoor.
Overigens zijn er gekleurde mensen die geen problemen met zwarte piet hebben en zelfs mee doen. Het is dus niet zo dat iedereen dat als racisme ziet. Blank of niet blank. En ik kan toevoegen dat sommige gebruiken uit andere culturen op mij ook eer kwetsend overkomen, dus tja
Siberienne schreef:

Of jij of ik begrijpen het bericht van Angelique verkeerd, maar de FB groepen die ze aanhaalt die Sylvana (een donkere dame) weg willen hebben zijn pro zwarte Piet. Juist hun reacties verharden de discussie hier in nl, tot doodsbedreigingen aan toe.
Inmiddels zijn ook al twee donkere columnisten vd krant gestopt met columns vanwege de haatberichten die ze krijgen. Niet omdat ze schreven over zwarte Piet, maar om even aan te geven dat de sfeer niet altijd even fris is op het moment.
Ik praat daarvan absoluut niks goed, maar die gast bij de rechtbank bedreigde ook met de kleine kindertjes met zijn botsplinters uitspraak. Nu snap ik dat dat een gek is maar jeetje wat een gekte cm beide kanten :-X Dus ik denk dat het weer van beide kanten komt, er zitten altijd radicalen tussen als ik ze zo mag noemen
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3362203
Woensdag ziek naar huis gegaan, ben er vroeg bij dit jaar. ::) Hoop dat het met goed uitzieken bij deze ene keer blijft. :-X
Door Siberienne
#3362213
Kaio schreef:Dat zeg ik toch? Geen zwart gezicht. Hier komt ieder jaar de schoorsteen veger omdat dat wettelijk verplicht is dus weet heus wel dat ze niet door de schoorsteen glijden ;D ;)

Maar verder was Piet toch eerst echt zwart geschmickt en niet bruin, dus dat snap ik dan niet dat bruin beter zou zijn?


Weet je er voelt zich altijd wel iemand of een groepje gekwetst, waar het ook over gaat, zijn genoeg voorbeelden te noemen zonder dat het over sint en piet gaat. Niks is ooit naar ieders zin hoor.
Overigens zijn er gekleurde mensen die geen problemen met zwarte piet hebben en zelfs mee doen. Het is dus niet zo dat iedereen dat als racisme ziet. Blank of niet blank. En ik kan toevoegen dat sommige gebruiken uit andere culturen op mij ook eer kwetsend overkomen, dus tja
Ik praat daarvan absoluut niks goed, maar die gast bij de rechtbank bedreigde ook met de kleine kindertjes met zijn botsplinters uitspraak. Nu snap ik dat dat een gek is maar jeetje wat een gekte cm beide kanten :-X Dus ik denk dat het weer van beide kanten komt, er zitten altijd radicalen tussen als ik ze zo mag noemen

Ik vind dat we Herman Finkers de discussie moeten laten voeren

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3362215
Kaela schreef:Misschien is het de aandacht die dit krijgt, maar ik kan me toch ook niet aan de indruk onttrekken dat een groot deel van de "anti zwarte piet" groep zich verder weinig met het onderwerp discriminatie bezig houdt.

Ik vind overigens dat soort berichten delen ook getuigen van een gebrek aan volwassenheid (om het maar netjes uit te drukken) en het is absoluut zo dat beide partijen een volwassen, normale discussie over dit onderwerp in de weg staan.

Een groot deel misschien, net als dat andersom een groot deel alleen meedoet voor het meedoen. Maar het programma van o.a. de Grauwe eeuw gaat over veel meer dan alleen zwarte Piet. Die zorgen er ook voor dat een kinderfeest met thema indianen en cowboys van ellende (lees: onder druk van bedreigingen) maar afgelast wordt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3362221
Siberienne schreef:Of jij of ik begrijpen het bericht van Angelique verkeerd, maar de FB groepen die ze aanhaalt die Sylvana (een donkere dame) weg willen hebben zijn pro zwarte Piet. Juist hun reacties verharden de discussie hier in nl, tot doodsbedreigingen aan toe.
Inmiddels zijn ook al twee donkere columnisten vd krant gestopt met columns vanwege de haatberichten die ze krijgen. Niet omdat ze schreven over zwarte Piet, maar om even aan te geven dat de sfeer niet altijd even fris is op het moment.
De discussies zijn inmiddels ernstigs verhard ja, nadat dit dus jaren al op social media heeft gesudderd kwam het in dokkum dan toch tot wat escalatie en de veroordeling van die friezen heeft de zaak zeker niet goed gedaan. Die botsplintermeneer die Kaio aanhaalde is een grote engnek, maar los daarvan denk/vind ik dat ieder ding heel snel heel groot opgepakt wordt door de socialmediatijgers. Hoe vaak wordt ook niet aangehaald...we mogen ook al geen negerzoenen meer zeggen. Heeft nooit ergens gestaan, was niks anders dan een mediadingetje van de fabrikant en de beroepsgekwetsten van de andere kant pikken dit soort dingen dan ook weer net zo groots op om ook het slachtoffer te spelen.

Als mensen...in het algemeen, de mening over daden van 1 of enkele personen niet zo zouden opblazen of zoveel podium zouden geven dan zou dat alweer een stapje vooruit zijn.

Ik vond zwarte piet vroeger een griezel en aangezien het om een kinderfeest schijnt te gaan boeit het mij dus niet welke kleur die heeft, want het zal die kleine kinderen niet boeien. Maar......ik denk wel dat als "we" volgend jaar Zwarte piet verbieden, dat de volgende discussie alweer klaarstaat om gevoerd te worden. Enkel en alleen omdat het in de basis niet om zwarte piet gaat, maar gewoon om dikke vette onvrede over van alles en nogwat.
Door src_esther
#3362227
Kaio schreef:Maar verder was Piet toch eerst echt zwart geschmickt en niet bruin, dus dat snap ik dan niet dat bruin beter zou zijn?
Euh, nee bruin is niet beter, dat schrijf ik niet. Hier in Waterland waren de Pieten chocolade bruin, dat vind ik niet goed vooral ook omdat het hier echt een middelvinger is naar de mensen die aangeven zich gekwetst te voelen.
Kaio schreef:Weet je er voelt zich altijd wel iemand of een groepje gekwetst, waar het ook over gaat, zijn genoeg voorbeelden te noemen zonder dat het over sint en piet gaat. Niks is ooit naar ieders zin hoor.
Dus hoeven we niet te proberen rekening te houden met anderen?
Kaio schreef:Overigens zijn er gekleurde mensen die geen problemen met zwarte piet hebben en zelfs mee doen. Het is dus niet zo dat iedereen dat als racisme ziet. Blank of niet blank.
En dus hoeven we geen rekening te houden met de mensen die zich wel gekwetst voelen?
Kaio schreef:En ik kan toevoegen dat sommige gebruiken uit andere culturen op mij ook eer kwetsend overkomen, dus tja
En dus hoeven wij geen rekening te houden met anderen?
Kaio schreef:Ik praat daarvan absoluut niks goed, maar die gast bij de rechtbank bedreigde ook met de kleine kindertjes met zijn botsplinters uitspraak. Nu snap ik dat dat een gek is maar jeetje wat een gekte cm beide kanten :-X Dus ik denk dat het weer van beide kanten komt, er zitten altijd radicalen tussen als ik ze zo mag noemen
Jeffrey Afriyie vind ik een engerd die een fatsoenlijk gesprek onmogelijk maakt.

Quinsy Gario is er dan misschien ook met gestrekt been ingevlogen met het zeggen dat Zwarte Piet racisme is, maar hij legt het duidelijk uit en stelt de juiste vragen. En hij heeft ook duidelijk uitgelegd waarom hij er met gestrekt been in is gevlogen.
Door src_esther
#3362230
Angelique schreef:De discussies zijn inmiddels ernstigs verhard ja, nadat dit dus jaren al op social media heeft gesudderd kwam het in dokkum dan toch tot wat escalatie en de veroordeling van die friezen heeft de zaak zeker niet goed gedaan. Die botsplintermeneer die Kaio aanhaalde is een grote engnek, maar los daarvan denk/vind ik dat ieder ding heel snel heel groot opgepakt wordt door de socialmediatijgers. Hoe vaak wordt ook niet aangehaald...we mogen ook al geen negerzoenen meer zeggen. Heeft nooit ergens gestaan, was niks anders dan een mediadingetje van de fabrikant en de beroepsgekwetsten van de andere kant pikken dit soort dingen dan ook weer net zo groots op om ook het slachtoffer te spelen.

Als mensen...in het algemeen, de mening over daden van 1 of enkele personen niet zo zouden opblazen of zoveel podium zouden geven dan zou dat alweer een stapje vooruit zijn.

Ik vond zwarte piet vroeger een griezel en aangezien het om een kinderfeest schijnt te gaan boeit het mij dus niet welke kleur die heeft, want het zal die kleine kinderen niet boeien. Maar......ik denk wel dat als "we" volgend jaar Zwarte piet verbieden, dat de volgende discussie alweer klaarstaat om gevoerd te worden. Enkel en alleen omdat het in de basis niet om zwarte piet gaat, maar gewoon om dikke vette onvrede over van alles en nogwat.
Nee, verbieden is inderdaad geen strak plan, ik vrees een burgeroorlog. :( Ik vind het zo treurig dat de discussie zo verhard is, maar het is kenmerkend voor de huidige samenleving, vrijwel alles is zo zwart-wit. De redelijkheid lijkt het op veel plekken verloren te hebben. :'(
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3362238
src_esther schreef:

Dus hoeven we niet te proberen rekening te houden met anderen?

Nou ik houd veel rekening met anderen , maar wat ik bedoelde is dat wat je ook doet, hoe je ook doet dat er altijd wel iemand of een groep gekwetst wordt. Je kunt het nooit iedereen naar hun zin maken. We kunnen het daarover hebben over wel of niet geloof, welke feestdagen erkennen we officieel? kledingdracht of helemaal geen kleding, totaal andere gebruiken, teksten uit liedjes , meningen van personen die nou eenmaal niet stroken met een anders mening etc. Alles kan als kwetsend ervaren worden. Maar in deze discussie met zwarte Piet loopt het van beide kanten helemaal fout, en gaat het niet echt meer om zwarte Piet alleen inderdaad. En de media doet er een schepje bovenop.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3362239
-Annemarie- schreef:Woensdag ziek naar huis gegaan, ben er vroeg bij dit jaar. ::) Hoop dat het met goed uitzieken bij deze ene keer blijft. :-X

Beterschap!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door