Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3362058
src_esther schreef:Heeft er misschien mee te maken dat daar witte mensen 'zwarte piet' niet als scheldwoord gebruiken?...
Oo gebruiken wij "witte " mensen zwarte piet hier dan als scheldwoord? :???:
Voor mij in ieder geval nieuw hoor
BlissSpirit schreef:Het zal kinderen misschien niet uitmaken hoe een piet eruit ziet, zwart, bruin, paars of groen en het zal mij ook een biet zijn, al vind ik de ophef over zwarte Piet wel lichtelijk overdreven en ben eigenlijk wel klaar met die discussie.
Maaaaar dat je erg op moet passen met roetveeg pieten is mij van de week wel erg duidelijk geworden. Een collegaatje van mij stond met haar kleindochter in het winkelcentrum en we stonden ff te kletsen. Zegt ze tegen die kleine meid, vraag maar aan zwarte piet (lees roetveeg piet) of je ook een paar pepernoten voor je broertje mee mag nemen. Zegt de kleine wijsneus met een heel verontwaardigd gezicht: Oma, dat is zwarte piet helemaal niet, dat is de conciërge van onze school. Kind is 5.
Dus dat zegt mij genoeg. Kinderen zijn niet gek.
Zo ook onze bewoners, was even op het werk bij de Sinterklaas viering, werk bij dementerende ouderen op een gesloten afdeling en een dochter van een bewoner en een collegaatje waren een paar keer door een niet al te vieze schoorsteen gezakt en dus redelijke roetveeg pieten en ook een paar van onze bewoners wisten precies te vertellen wie het waren, ook al deden ze nog zo gek. En andere jaren toen we nog gewoon "zwarte pieten" hadden, waren het net kleine kinderen en was het super spannend voor ze en was er niemand die ze herkende, zelfs hun eigen moeder niet.
Dus tja.......

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
Ja nou ja ze waren zwart van het roet, zo gaat het liedje ook toch, en ja met alleen roervegen waren ze te herkennen dus zijn ze wat meer gesminkt, en wat andere afwijkende kleding aangetrokken zodat het echt een typetje werd. Nooit een probleem geweest totdat....
Door BlissSpirit
#3362059
Kaio schreef: Oo gebruiken wij "witte " mensen zwarte piet hier dan als scheldwoord? :???:
Voor mij in ieder geval nieuw hoor



Ja nou ja ze waren zwart van het roet, zo gaat het liedje ook toch, en ja met alleen roervegen waren ze te herkennen dus zijn ze wat meer gesminkt, en wat andere afwijkende kleding aangetrokken zodat het echt een typetje werd. Nooit een probleem geweest totdat....
Precies, daarom vind ik de discussie ook zo overdreven. Het is al zo lang nooit een probleem geweest, totdat.....
Maar goed, ieder zijn mening, maar hou het netjes en gezellig

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3362060
Dat vind ik dus ook het grote probleem. Dat ze niet meer onherkenbaar zijn. Das gewoon erg gevaarlijk om door de mand te vallen en dat maakt het niet meer leuk. Niet houdbaar volgens mij. Zo weten de kinderen binnenkort meteen dat de sint niet bestaat.

En verder vind ik het gewoon een heel leuk onderdeel van de traditie. Jammer dat zoiets verloren gaat. Zo roetzwarte mensen, ik vond dat als kind altijd erg spannend en interessant. Net zo spannend als Sinterklaas. Zonder denigrerend te zijn voor gekleurde mensen hoor. Die pieten heb ik ook nooit zo bekeken tot de discussie kwam.
Hier is het ook zeker geen scheldwoord, zwarte Piet. Gewoon een naam.

Maar als het echt zo'n probleem is, moeten ze de Sint inderdaad maar afschaffen he. Kunnen ze het nog wat meer veramerikaansen en de kerstman ook hier invoeren. Kunnen ze weer moeilijk gaan doen over de elfen. ::)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3362063
M@rina schreef:Ik plaatst de hele discussie in de categorie, ik ben voor Feyenoord dus ben jij een jood als je voor Ajax bent, of jouw geloof in slechter dan het mijne. Het gaat om wat mensen er van maken. Het stelling nemen tegenover elkaar. De discussie wordt op een respectloze manier gevoerd, het gaat niet om de kern van de zaak, het gaat om je punt maken en het liefst zonder naar elkaar te luisteren. Van beide kanten wordt het naar mijn mening verkeerd aangepakt en dan kom je eigenlijk tot niets.

Het zal mij een rotzorg zijn hoe Zwarte Piet eruit ziet en de kinderen nog minderen als er maar cadeautjes en snoepgoed in hun schoen verschijnt. De verandering komt er toch wel, zoals de gekke rode lippenzijn al verdwenen, met een raar accent praten en de roe is ook al naar de prullenbak verhuisd naast de oorbellen, geen haan die er naar gekraaid heeft...
Precies dit. Van mij mag zwarte piet best roetvegen piet worden (al snap ik het herkenningsprobleem dan heel goed), net zoals ik de roe, het accent en de oorbellen niet mis. Maar pak het een beetje volwassen aan, ga normaal met elkaar in gesprek. En als je jezelf dan zo gediscrimineerd voelt, zet je dan ook in tegen andere vormen van racisme ipv alleen het sinterklaasfeest eruit te pikken.
Door eelke
#3362079
Kaela schreef:Precies dit. Van mij mag zwarte piet best roetvegen piet worden (al snap ik het herkenningsprobleem dan heel goed), net zoals ik de roe, het accent en de oorbellen niet mis. Maar pak het een beetje volwassen aan, ga normaal met elkaar in gesprek. En als je jezelf dan zo gediscrimineerd voelt, zet je dan ook in tegen andere vormen van racisme ipv alleen het sinterklaasfeest eruit te pikken.

Nou dat.
Ik had het wel mooi gevonden, in de klassen die niet meer geloven, de kans aangrijpen om de slavengeschiedenis van Nederland te vertellen. En dat het hier lang niet altijd zo leuk was is geweest. Want daar heb ik op de basisschool bitter weinig over geleerd hoor. Omdat dat niks is voor jonge basisschool kinderen? Nou, dat de duitsers fout waren in de oorlog werd ons echt wel geleerd hoor ::) kan ons nederlandse verleden ook wel bij.
Door src_esther
#3362082
Kaio schreef:Oo gebruiken wij "witte " mensen zwarte piet hier dan als scheldwoord? :???:
Voor mij in ieder geval nieuw hoor
Jij niet, ik niet. Er zijn blijkbaar mensen in onze samenleving die het nodig vinden om mensen (volwassenen en kinderen) met een donkere huidkleur met die term te bestempelen.

De Pieten in Waterland waren dit jaar toch echt (donker) bruin met rode lippen. Niet roetzwart.
Ja, herkenbaarheid zal vast een probleem zijn maar zorg er dan ook voor dat het echt op iemand lijkt die door de schoorsteen is gegaan. Die paar zwart-achtige veegjes slaat nergens op, alsof iemand een vinger in een schoorsteen heeft gestoken en vervolgens zonder handen te wassen in het gezicht heeft gewreven... Als ik met mijn hand langs de binnenzijde van de kachel kom, dan heb ik daardoor pikzwarte vegen op mijn hand, vegen dus, niet egaal zwart. Blijkbaar heel moeilijk schminken... waarbij ik dan de cynische gedachte krijg dat men het met opzet zo slecht schminkt om te kunnen zeggen dat nu goed te herkennen is wie Zwarte Piet speelt...
Door src_esther
#3362085
pearlsofpassion schreef:Hebben jullie een slavenverleden?
Ik geloof dat Nederland na het Verenigd Koninkrijk de meeste slaven heeft verhandeld vanuit Afrika. Met daarnaast de verschillende misstanden in Indonesië voor en tijdens de 'politionele' acties.
Door hannabelgje
#3362088
Ik wil slapen, maar Zoë kan haar rust niet vinden. Al een extra mee naar buiten geweest, druppels gegeven, relaxmuziekje aan gezet. Helpt allemaal niks. Nu zitten we te puzzelen op bed. Hoop dat er dan wat rust in haar hoofd komt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door koekje
#3362094
pearlsofpassion schreef:Hebben jullie een slavenverleden?
Ja. Groter dan dat van Be. Ik geloof zelfs dat NL de mondiale slavenhandel heeft uitgevonden, of anders wel geprofessionaliseerd.
Ik weet niet wat er in de Belgische geschiedenisboeken staat over de VOC en de WIC, maar dat waren vooral de grootste slaven-bedrijven.
In navolging daarvan heeft NL ook een groot koloniaal verleden. Ceylon (Sri Lanka), Nederlands-Indie (Indonesie en mogelijk delen van hedendaags Maleisie), Suriname, verschillende boven- en onderwindse Antillen (Aruba, Bonaire, Curacao, Sint-Maarten, etc), Nieuw-Amsterdam (New York), Zuid-Afrika. In 1949 is Indonesie onafhankelijk geworden, na een soort burgeroorlog, met inmenging van de Nederlandse staat. Dat is een wat complexer verhaal om zo even te vertellen, vanwege de Japanse bezetting in de Tweede Wereldoorlog. Suriname is pas in 1975 onafhankelijk geworden. De Nederlandse Antillen zijn nog steeds Nederlandse satellieten; ze zijn geen onderdeel van de staat, maar wel van het koninkrijk en hebben een soort status als overzeese gemeentes.


Bij mijn weten heeft BE als koloniaal verleden alleen Rhodesie/Rwanda/misschien een stukje Kongo?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3362096
Voor zover ik weet, enkel Congo.
Ik denk niet dat we verder iets gehad hebben.
Nu was dat al niet om over te stoefen, er was wel discriminatie en uitbuiting, maar slavernij? Nee, dat niet. Ze kregen wel betaald en hadden hun eigen huis en gezin.

Was echt vergelijkbaar met de arbeiders in eigen land. Wat ook al erg genoeg was trouwens. De Nederlandstaligen hadden niets, zelfs geen stemrecht, de Franstalige adel alles.

Wij hebben in school ook niets geleerd over het Nederlandse verleden. Ik weet Indonesië en Suriname als vroegere kolonie en de Antillen nog steeds. Maar niets over de inhoud daarvan.
Door eelke
#3362099
pearlsofpassion schreef:Hebben jullie een slavenverleden?
Kijk, dit is wel een beetje mijn punt, ook al ben je Belg. Dat verleden weten we toch best weg te moffelen blijkbaar.

Aw, Joep ligt als een trillend rietje volledig op mij, de robotstofzuiger staat aan :-\ hier moeten we echt even mee gaan oefenen geloof ik, hij is echt heel bang.
Door Siberienne
#3362109
pearlsofpassion schreef:Voor zover ik weet, enkel Congo.
Ik denk niet dat we verder iets gehad hebben.
Nu was dat al niet om over te stoefen, er was wel discriminatie en uitbuiting, maar slavernij? Nee, dat niet. Ze kregen wel betaald en hadden hun eigen huis en gezin.

Was echt vergelijkbaar met de arbeiders in eigen land. Wat ook al erg genoeg was trouwens. De Nederlandstaligen hadden niets, zelfs geen stemrecht, de Franstalige adel alles.

Wij hebben in school ook niets geleerd over het Nederlandse verleden. Ik weet Indonesië en Suriname als vroegere kolonie en de Antillen nog steeds. Maar niets over de inhoud daarvan.
Ik denk dat dat ook een iets te rooskleurig beeld is, want voordat de staat Belgie de Congo overnam, was het een privé onderneming van Koning Leopold de 2e en over dat regime staat op Wikipedia;

‘De 23 jaar onder het bewind van Leopold II worden gekenmerkt door beschuldigingen van moordpartijen, slavernij, ontvoeringen, martelingen, verkrachtingen, onthoofdingen en het afhakken van handen. De schattingen over het aantal slachtoffers variëren aanzienlijk. De Britse diplomaat Roger Casement had het over drie miljoen tijdens twaalf van de twintig jaar. Peter Forbath noemde ten minste vijf miljoen. Adam Hochschild sprak van tien miljoen. David Van Reybrouck herinnerde eraan dat er geen betrouwbare cijfers bestaan en dat de sterfgevallen in grote mate te wijten waren aan de vanaf 1900 moordende slaapziekte.’
Toen de Belgische regering de kolonie overnam -tegen wil endank- werd het wel beter
Ik ben ooit begonnen in David van Reybrouck ‘Congo’, heb het niet helemaal uitgelezen maar fascinerend boek.
‘Blood river’ trouwens ook, over de chaos die ontstond toen de Belgen weg gingen...

Maar NL heeft inderdaad beslist een niet fris slavernij verleden, zoals Koekje aangeeft.

Overigens wordt ook,nogal eens vergeten dat slavenhandelaars ook Arabieren en Afrikaans stamhoofden waren...
Kortom, het is niet zwart-wit
Door Siberienne
#3362111
iemand de zwarte piet toespelen is trouwens geen compliment...

Ik denk dat donkere mensen die zich 2e rangs voelen best soms een punt hebben. Ik denk dat er veel (onbewuste?) negatieve beeldvorming is. En dat blank toch vaak ‘de norm’ is.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3362115
src_esther schreef:Jij niet, ik niet. Er zijn blijkbaar mensen in onze samenleving die het nodig vinden om mensen (volwassenen en kinderen) met een donkere huidkleur met die term te bestempelen.

De Pieten in Waterland waren dit jaar toch echt (donker) bruin met rode lippen. Niet roetzwart.
Ja, herkenbaarheid zal vast een probleem zijn maar zorg er dan ook voor dat het echt op iemand lijkt die door de schoorsteen is gegaan. Die paar zwart-achtige veegjes slaat nergens op, alsof iemand een vinger in een schoorsteen heeft gestoken en vervolgens zonder handen te wassen in het gezicht heeft gewreven... Als ik met mijn hand langs de binnenzijde van de kachel kom, dan heb ik daardoor pikzwarte vegen op mijn hand, vegen dus, niet egaal zwart. Blijkbaar heel moeilijk schminken... waarbij ik dan de cynische gedachte krijg dat men het met opzet zo slecht schminkt om te kunnen zeggen dat nu goed te herkennen is wie Zwarte Piet speelt...
maar eh de gekleurde medemens is toch nooit roetzwart, eerder allerlei schakeringen van bruin? Dus wat maakt zwarte pieten helemaal bruin smeren dan anders? Dat snap ik dan echt niet.
En tja wellicht wilden ze met de roetvegen pieten wel uitkijken dat ze weer niet te veel schminkten voordat het weer niet goed was, want als het dan alsnog te veel zwarte piet lijkt....kan ook he.
Overigens hebben wij hier nog schoorsteenveger in duitsland. Die hebben ook een uniform aan dat doet denken aan een pakje, wel zwart met gekleurde kwastjes etc eraan. Dan hebben ze vooral zwarte handen van het roet, maar het gezicht val wel mee ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door