Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3206020
Over fokkers ophangen gesproken, zie dat ook vaak gebeuren, ga ervanuit dat de meeste het liefst alleen maar gezonde beesten fokken waar mensen heel erg veel jaar plezier van hebben.
Maar er zijn fokkers die dat het liefst ook doen, maar niet eerlijk zijn tegen pupkopers, 'we hebben alleen maar A honden'. Nou de hond van pupkoper krijgt ernstige HD ondanks voorzichtigheid, vloerbedekking ed. Fokker zegt nee komt nooit voor in mijn lijn, dus ligt echt eraan hoe je ermee om bent gegaan. Vervolgens voelt die persoon zich zo schuldig maar komt later in contact met mensen die andere honden en zelfs uit dezelfde combi hebben van deze fokker die allemaal HD hebben.....
Tja het komt voor als je veel fokt dag is mijn mening, maar het is ook begrijpbaar dat mensen heel erg boos worden en dan niet zozeer alleen dat de hond slechte heupen heeft, en dit is maar een van de voorbeelden.
Aan de andere kant worden fokkers bijna al doodsbang iets te doen, want je bent als fokker overal schuld aan volgens velen. En dan nog fokkers die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Dat helpt ook niet in eerlijkheid en openheid :-\
#3206024
Kaio schreef:Over fokkers ophangen gesproken, zie dat ook vaak gebeuren, ga ervanuit dat de meeste het liefst alleen maar gezonde beesten fokken waar mensen heel erg veel jaar plezier van hebben.
Maar er zijn fokkers die dat het liefst ook doen, maar niet eerlijk zijn tegen pupkopers, 'we hebben alleen maar A honden'. Nou de hond van pupkoper krijgt ernstige HD ondanks voorzichtigheid, vloerbedekking ed. Fokker zegt nee komt nooit voor in mijn lijn, dus ligt echt eraan hoe je ermee om bent gegaan. Vervolgens voelt die persoon zich zo schuldig maar komt later in contact met mensen die andere honden en zelfs uit dezelfde combi hebben van deze fokker die allemaal HD hebben.....
Tja het komt voor als je veel fokt dag is mijn mening, maar het is ook begrijpbaar dat mensen heel erg boos worden en dan niet zozeer alleen dat de hond slechte heupen heeft, en dit is maar een van de voorbeelden.
Aan de andere kant worden fokkers bijna al doodsbang iets te doen, want je bent als fokker overal schuld aan volgens velen. En dan nog fokkers die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Dat helpt ook niet in eerlijkheid en openheid :-\

Goed punt natuurlijk. Er zijn eerlijke fokkers en oneerlijke fokkers en leuke pupkopers en vervelende pupkopers. En zoals ik het algemeen heb mogen ervaren wordt eerlijkheid niet beloond. Al dat gekir al jarenlang over openheid en eerlijkheid. Echt, als dat de ruggegraat moet zijn van de rashondenfokkerij dan is het een kansloze missie.
"Men" die nooit wat in de lijnen heeft gehad (in 30 jaar ofzo ::) ), die kwam daar tot een dikke tien jaar geleden goed mee weg. Geen mens die vuile was kon achterhalen als dat onderin jouw kledingkast lag. Anno 2016 lukt dat dus niet meer zo goed. Mensen vinden elkaar veel makkelijker op Inet en dan kom je er al snel achter dat men niet helemaal eerlijk is geweest. Kon je nog accepteren dat je hond een levend wezen is die wat kan gaan mankeren, de oneerlijkheid en gelieg erover is iets wat een aantal mensen (terecht) maar moeilijk naast zich neer kunnen leggen en die blijven dan toch boos en teleurgesteld achter.
#3206028
dinky89 schreef:Ik meende dat DNA-testen bij rashonden bijvoorbeeld verplicht zijn?
Daarnaast zijn er nog vele gezondheidstesten die doorlopen moeten worden voordat er met een hond gefokt kan/mag worden?
http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... -dna-test/

Dat is beide om aandoeningen die we kennen te kunnen voorkomen waardoor er wellicht andere aandoeningen de kop op kunnen gaan steken.
Oh bedoel je zo. Ik dacht dat je wat anders bedoelde met misvormt.

DNA afname is nu verplicht om zeker te stellen dat de ouders van de pups ook echt de ouders zijn. Dit gaat via de RvB. Verder stelt de RvB niks verplicht. En bij sommige RV's zijn bepaalde DNA testen verplicht. En andere niet.

Maar als Duitse Herders kunnen lijden aan DM en er is een goede test voor om DM op te sporen, wat zou daar dan mis mee zijn? Je kunt daarmee voorkomen dat je lijders met lijders kruist.
#3206065
Angelique schreef:Die cijfers zijn er allang. Maar dan alsnog vertekend, want geregeld worden foto's niet opgestuurd als men zo al ziet dat de uitslag pet gaat worden en wordt er op een uitzondering na maar een enkeling uit een nest gerontgend.

Dan een mededeling van huishoudelijke aard.....enig idee wat de Raad binnen harkt met die testen, die gaan zichzelf echt niet in de voetjes schieten door te beamen dat het huidige screensysteem geen vruchten afwerpt op de populatie.
Pfff, snap ik. Schiet ook niet op...
dinky89 schreef:Waar ik mij over verwonder is dat we bij rasdieren zo gefocust zijn op het testen om te voorkomen dat er 'misvormde' dieren geboren worden.
Wanneer we deze zelfde methode bij mensen willen toepassen dan wordt er zo ongeveer schande van gesproken en zou je niet alles moeten willen testen omdat we veel dingen (nog) niet weten.
Ik heb dan dit nieuwsbericht in mijn achterhoofd: http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2089462 ... rwens.html

Inderdaad is kennis op de juiste plek van zeer groot belang om onjuiste conclusies te voorkomen.
Nou bij mensen wordt er ook veel getest hoor, ook met mogelijk heel ingrijpende gevolgen zoals abortus als gevolg. Dus de mens wordt ook steeds meer maakbaar.
#3206070
Angelique schreef:Die cijfers zijn er allang. Maar dan alsnog vertekend, want geregeld worden foto's niet opgestuurd als men zo al ziet dat de uitslag pet gaat worden en wordt er op een uitzondering na maar een enkeling uit een nest gerontgend.

Dan een mededeling van huishoudelijke aard.....enig idee wat de Raad binnen harkt met die testen, die gaan zichzelf echt niet in de voetjes schieten door te beamen dat het huidige screensysteem geen vruchten afwerpt op de populatie.
Er zijn wel cijfers. Ik weet dat jaren geleden er vanuit de Raad van beheer onderzoek gedaan is naar de gezondheid van golden retrievers (en andere rassen). Er werd een doorsnede van de ingeschreven honden uitgenodigd. Honden werden onderzocht op HD en ED. Als ze een officiële uitslag wilden moesten ze bij betalen. Er werden vragen gesteld over gezondheid en karakter e.d. en hier kwam dan uit wat het percentage honden met problemen was. Nadeel was wel dat dit een doorsnede was van de ingeschreven honden bij de raad van beheer en hier dus ook pups van ouderdieren bij zaten die geen gezondheidsonderzoeken hadden ondergaan. Hier werd geen onderscheid in gemaakt. Bovendien konden eigenaren weigeren en dan werd er een andere hond uitgenodigd. Dan is de vraag of mensen met honden met klachten eerder mee doen of juist andersom. Maar het geeft toch enigszins een beeld hoe het ras er voor staat.

De resultaten hebben in het verleden op de website van de Raad van beheer gestaan volgens mij.
OP de website van de kennel club staan ze wel : http://www.thekennelclub.org.uk/vets-re ... rvey-2004/
#3206080
Elvira schreef:Er zijn wel cijfers. Ik weet dat jaren geleden er vanuit de Raad van beheer onderzoek gedaan is naar de gezondheid van golden retrievers (en andere rassen). Er werd een doorsnede van de ingeschreven honden uitgenodigd. Honden werden onderzocht op HD en ED. Als ze een officiële uitslag wilden moesten ze bij betalen. Er werden vragen gesteld over gezondheid en karakter e.d. en hier kwam dan uit wat het percentage honden met problemen was. Nadeel was wel dat dit een doorsnede was van de ingeschreven honden bij de raad van beheer en hier dus ook pups van ouderdieren bij zaten die geen gezondheidsonderzoeken hadden ondergaan. Hier werd geen onderscheid in gemaakt. Bovendien konden eigenaren weigeren en dan werd er een andere hond uitgenodigd. Dan is de vraag of mensen met honden met klachten eerder mee doen of juist andersom. Maar het geeft toch enigszins een beeld hoe het ras er voor staat.

De resultaten hebben in het verleden op de website van de Raad van beheer gestaan volgens mij.
OP de website van de kennel club staan ze wel : http://www.thekennelclub.org.uk/vets-re ... rvey-2004/
Ja, dat zei ik :biggrin2:
#3206082
Elvira schreef:Er zijn wel cijfers. Ik weet dat jaren geleden er vanuit de Raad van beheer onderzoek gedaan is naar de gezondheid van golden retrievers (en andere rassen). Er werd een doorsnede van de ingeschreven honden uitgenodigd. Honden werden onderzocht op HD en ED. Als ze een officiële uitslag wilden moesten ze bij betalen. Er werden vragen gesteld over gezondheid en karakter e.d. en hier kwam dan uit wat het percentage honden met problemen was. Nadeel was wel dat dit een doorsnede was van de ingeschreven honden bij de raad van beheer en hier dus ook pups van ouderdieren bij zaten die geen gezondheidsonderzoeken hadden ondergaan. Hier werd geen onderscheid in gemaakt. Bovendien konden eigenaren weigeren en dan werd er een andere hond uitgenodigd. Dan is de vraag of mensen met honden met klachten eerder mee doen of juist andersom. Maar het geeft toch enigszins een beeld hoe het ras er voor staat.

De resultaten hebben in het verleden op de website van de Raad van beheer gestaan volgens mij.
OP de website van de kennel club staan ze wel : http://www.thekennelclub.org.uk/vets-re ... rvey-2004/
Ja dat wel van de huidige stand van zaken binnen een ras.
Maar het geeft dus niet weer of de huidige screening op HD wel enigszins nut heeft. En of betere heupen te koppelen zijn aan ouders met betere heupen.
#3206090
Kaio schreef:Ja dat wel van de huidige stand van zaken binnen een ras.
Maar het geeft dus niet weer of de huidige screening op HD wel enigszins nut heeft. En of betere heupen te koppelen zijn aan ouders met betere heupen.
Ik denk toch wel dat dat zo is. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Maar bij hen die met enkel A of uitzonderlijk B fokken zie ik eigenlijk nooit mindere uitslagen, terwijl ik ook iemand ken die 15 jaar geleden ofzo een mooie teef aanhield, die was +/-, oké, het kon en mocht, dus ze heeft er een nest mee gefokt. Daarna alleen nog maar A gebruikt als partners, maar die +/- blijft dus maar de kop opsteken in de volgende generaties. Dit is natuurlijk maar 1 voorbeeld, maar toen de oes nog popu was zag je dat wel bij meer kennels dat die niet makkelijk meer van +/- of + afkwamen als er ouderdieren met die uitslag in de boom stonden.

Maar vanuit het oogpunt bekeken dat er maar zelden hele nesten geröntgend worden zou je ook nog kunnen denken dat die fokkers net iedere keer de juiste of de "verkeerde" eruit hebben gevist. Maar in het verleden zijn er wel eens hele nesten gescreend, maar ik kan me niet herinneren ooit een nest gezien te hebben die enkel Vrij of Tc waren (toendertijd) er zat altijd wel een +/- bij.

MIjn Oesepoes heeft ook +/-, haar oma het het ook. Nu heb ik met Poes niet verder gefokt daarom, maar met haar had ik dus die +/- trend wel voort kunnen zetten. (en hoe erg was dat geweest als je in ogenschouw neemt dat Poes over 3 maanden 13 hoopt te worden en sinds een half jaar wat zichtbaar last krijgt van die poot.)
#3206107
Elvira schreef:Er heeft ooit wel een artikel over ED gestaan in een hondenblad waaruit bleek dat ED 0-0 x 0-0 beduidend betere nakomelingen gaf. De slechtste nakomelingen kwamen uit ouders die niet onderzocht waren (die dus in principe goede ellebogen zouden kunnen hebben)
Oo laat ik er nu 2 hebben uit niet geteste ouders ( edit euh qua ed bedoel ik, dat was toen voor de al gebruikte honden niet verplicht) waar niks mis is en 1 uit vrije ouders die tja :-\ . Goed kan dikke botte vette pech zijn. Maar ik houd daarnaast uitslagen in de gaten en zie het niet.

Hetzelfde geldt voor AxA qua HD, en dan missen we de uitslagen van de honden die voor het officieel rontgenen al HD hadden en of ingeslapen zijn van A xA ouders. Ik ken nu eenmaal te veel honden met ernstige HD uit AXA comi's ( bij newf) Daarmee wil ik niet zeggen dat DxD betere resultaten zou geven, maar ik heb het jaren bijgehouden en niet kunnen bevestigen dat A x A significant betere nakomelingen gaf. ( in vergelijk met AxB etc , niet met D want dat is uitgesloten) Wel werd dat het meeste gedaan.

Ik weet het dus niet, wel dat we eigenlijk te weinig data hebben om echt conclusies te maken, want meestal worden slechts alleen de fokdieren getest en dat is maar een heel klein percentage.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door