Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3205528
Kruisingen fokken vind ik vanwege persoonlijke ervaringen heel erg gevaarlijk.

Neem nou de fantastische hond die mijn Boris was, die vanwege zijn karakter in zijn jonge jaren veel geld waard was, omdat men van hem een zeer serieuze douanehond wilde maken (en die willen echt de beste honden niet alleen qua prestatie en gezondheid, maar juist qua gedrag. je wilt niet dat je herder ipv een zitmelding te geven ff de persoon waar hij wat ruikt bijt, maar je wilt wel dat zodra een persoon vlucht en jij een commando geeft of die persoon jou serieus bedreigt dat diezelfde zeer sociale hond zonder twijfel stelt/bijt). Deze geweldige hond had een zusje dat in onze straat woonde dat een geweldige huishond was. Niet geschikt voor serieus werk, maar een heel heel leuke huishond. Vriendelijk en zeer sociaal, maar wel waaks indien nodig en kon aardig luisteren. Dan waren er niet al te ver van ons vandaag nog 2 broertjes en een zusje. De broertjes hebben het jaar niet gehaald en het zusje de 1,5 jaar niet. Ingeslapen vanwege gedragsproblemen. Want als je een labrador op een mechelse herder zet kun je raar en onvoorspelbaar gedrag krijgen. Is je hond vandaag super sociaal of is hij opeens een terughoudende reactieve herder? Van de andere drie honden weet ik niets. Ja, ik weet dat ik de enige hond heb die ouder dan 10 jaar is geworden. Want de gezondheid van de honden was slecht. Allergieën en hd/artrose. Zowel mama als papa hadden een boom. Hoewel papa 5e generatiehond was. Dus die is gekruist geweest en toen weer terug gefokt met mechelse herders en toen kreeg hij weer een stamboom (excuseer mij als ik het verkeerd uitleg, want ik heb mij daar nooit erg in verdiept). Mama was stamboomhond en papa en mama hadden dus geen gebreken. Maar de pups allemaal wel; zowel lichamelijk als velen qua gedrag.
Ik vind het niet ethisch om een nest ter wereld te zetten ter verbetering omdat je 2 super pups krijgt, 3 na ja gaat en 3 afgrijselijk zijn zodat ze zeer voortijdig de dood vinden. Echt diep triest vind ik dat.

En zo ken ik wel meer kruisingen waarvan van de ouders wel een en ander bekend is en dat zij gezond zijn, maar de pups toch opeens lichamelijke klachten krijgen die je niet verwacht. Je weet immers niet wat je eruit gaat krijgen als je gaat kruisen. idem dat ook gedrag vaak heel verrassend uitvalt (niet altijd).

Ik zou niet pleiten voor een kruising en ja ik heb zelf geen rashond (en degene die ik had was goed ziek). Maar goed aangezien hier geen pup mogelijk is, zit ik nog niet met het dilemma. Maar ik ben best verbaasd over hoe vaak men zegt goh ga lekker kruisen dan verbetert het. Nou dat hoeft niet hoor!
#3205533
En het 2e is dat je vind dat er een soort van geregistreerde en gecontroleerde kruisingen gefokt zouden moeten worden.
De enige plek waarvan ik weet dat er zoiets bestaat is in de werkhondenwereld. En dan de herderachtigen. Ik weet dat men dan werkt met afstammingsbewijzen. En dat je daarin ook een heel eind kunt terugzoeken. Onze buurhond komt uit zo'n lijn. Het kan dus blijkbaar wel.
#3205547
Wel iets wijzer als hoe onze gezinshond vroeger bij ons is gekomen, maar nog niet genoeg heb ik Rakker gekocht bij een particulier, had geen stamboom, maar dat interesseerde me niet. Ik zocht een lieve hond, die weer invulling had in mijn leven en mede door hem weer opgekrabbeld uit mijn depressie.

3 jaar geleden heb ik Laddy gekregen. Ik zat te surfen op internet, zag een advertentie op marktplaats. Hij zou gefokt zijn volgens de rasbeschrijving van de Nederlandse Cairn Terriër Club. Ik heb gelijk een lijst met beschikbare pups opgevraagd en Laddemans stond er ook op. Gebeld met de fokker, hele poos aan de lijn gehad en afgesproken dat ik langs zou komen om te kijken of er een klik tussen mij en de hond was, tussen Rakker1 en Rakker2 en of de fokkers mij Rakker2 toevertrouwden........
De klik was er aan alle kanten. Heb toen daar ook de stamboom gezien, uitslagen van onderzoeksresultaten, een IC-waarde (wat me eigenlijk niet veel zei) en verder moest ik op hun blauwe ogen afgaan. Paps was een echte kampioen en ik weet niet of je hem zomaar als dekreu te pakken krijgt (hij zit nu weer in Denemarken, daar liggen zijn roots. De fokker waar hij was, vindt dat hij genoeg genetisch materiaal heeft achtergelaten hier en in Denemarken is zijn lijn heel goed te gebruiken.) Dinsdags ben ik de 1e keer wezen kijken, zaterdags heb ik hem opgehaald.
Nu vraag ik me dus in de ogen van Syrae wat ik anders had moeten doen......... moet ik een hele studie genetica o.i.d. gaan volgen? Ik hoop dat het nog heel lang mag duren voor Rakker er niet meer is, maar dan krijgt Laddy er een Cairn broertje bij als de tijd rijp is.......... Ik ben nu al bezig om bij een aantal fokkers puppies te knuffelen. Er wordt dan open gesproken over de gezondheidsproblemen in het ras, een stukje stamboom, onderzoeken............ ik zou echt niet weten wat ik nog meer zou moeten weten voor mijn anti-depressiva-medicijn............ :-\
#3205572
Syrae schreef: Tot op heden pakt onze keuze zeer goed uit, we hebben een hele fijne stabiele en rustige hond die lief is voor de kinderen en mensen om zich heen, niet te groot is en gezond l. Onze belangrijkste eisen.


Ik denk dat jij dikke vette stinkende mazzel hebt. En dat je ook nog te vroeg juigt, want heel veel aandoeningen komen later pas aan bod.

Begrijp me niet verkeerd, jou keuze is niet per definitie verkeerd. Als je punt is dat op marktplaats ook eerlijke mensen zitten, dan is mijn antwoord: vast wel. En jou hondje kan heel gezond oud worden en dat hoop ik ook voor je.
Syrae schreef: En als ik zeker wist dat de stabij fokker die hier in de buurt woont, dit jaar een nestje krijgt, en waar ik met enige zekerheid een pup kon krijgen en die met net zoveel hart als jij voor zijn honden vecht, dan ja, zonder twijfelen had ik die pup genomen. Maar die garantie heb ik niet. Die moet ik dan ook geloven op z'n blauwe ogen over zijn toewijding. Ik moet erop vertrouwen dat hij een adequate dierenarts heeft gezien voor zijn testen en dat hij daar niet mee sjoemelt en dat hij inderdaad goed de stambomen heeft uitgeplozen. Das ook vertrouwen en intuïtie.
Kijk dit snap ik dus niet. Ik snap écht niet dat je twijfelt aan de dierenartsen die officiele testen afnemen. Ik weet dat de rashondenwereld echt niet per definitie eerlijk is en een kritische kijk daarop is prima, maar aan de testen twijfelen???

En wat je hier eigenlijk zegt is: we wilden niet te lang wachten, we wilden niet te ver reizen, niet teveel betalen en een fokker die net zoveel hart voor zijn honden heeft als Lizzy. Nou, met marktplaats heb je de eerste drie wel te pakken, maar die laatste toch echt niet hoor. Hoe goed deze fokker ook voor zijn teefje is, hoe goeder trouw diegene ook is. Zomaar een nestje fokken met een vader waar jij als pupkoper niets van weet is niet zoveel hart voor de fokkerij hebben.

En ik zeg dit, nogmaals, niet omdat jou keuze per definitie verkeerd is. Maar ik vrees met grote vrezen, dat van al dat geneuzel dat rashonden zo ongezond zijn NIETS meer overblijft als je voor de grap eens al die marktplaatspupjes gaat volgen. De Nederlands gefokte, je mag de Oostblokimport buiten beschouwing laten. Hoeveel daarvan zijn en blijven gezond? Ik denk véél minder dan rashonden. Alleen niemand die het precies weet en niemand die er iets van kan zeggen.
Het punt is: je wéét het niet. Je neemt een gok. Pas als die mevrouw met het gelegenheidsnestje alle testen die bij het ras horen heeft gedaan en de reu goed kent (op zijn minst de reu en zijn ouders!) kun je aan gaan nemen dat je gok van acceptabele omvang wordt.
#3205579
Kaela schreef:Ik denk dat jij dikke vette stinkende mazzel hebt. En dat je ook nog te vroeg juigt, want heel veel aandoeningen komen later pas aan bod.

Begrijp me niet verkeerd, jou keuze is niet per definitie verkeerd. Als je punt is dat op marktplaats ook eerlijke mensen zitten, dan is mijn antwoord: vast wel. En jou hondje kan heel gezond oud worden en dat hoop ik ook voor je.



Kijk dit snap ik dus niet. Ik snap écht niet dat je twijfelt aan de dierenartsen die officiele testen afnemen. Ik weet dat de rashondenwereld echt niet per definitie eerlijk is en een kritische kijk daarop is prima, maar aan de testen twijfelen???

En wat je hier eigenlijk zegt is: we wilden niet te lang wachten, we wilden niet te ver reizen, niet teveel betalen en een fokker die net zoveel hart voor zijn honden heeft als Lizzy. Nou, met marktplaats heb je de eerste drie wel te pakken, maar die laatste toch echt niet hoor. Hoe goed deze fokker ook voor zijn teefje is, hoe goeder trouw diegene ook is. Zomaar een nestje fokken met een vader waar jij als pupkoper niets van weet is niet zoveel hart voor de fokkerij hebben.

En ik zeg dit, nogmaals, niet omdat jou keuze per definitie verkeerd is. Maar ik vrees met grote vrezen, dat van al dat geneuzel dat rashonden zo ongezond zijn NIETS meer overblijft als je voor de grap eens al die marktplaatspupjes gaat volgen. De Nederlands gefokte, je mag de Oostblokimport buiten beschouwing laten. Hoeveel daarvan zijn en blijven gezond? Ik denk véél minder dan rashonden. Alleen niemand die het precies weet en niemand die er iets van kan zeggen.
Het punt is: je wéét het niet. Je neemt een gok. Pas als die mevrouw met het gelegenheidsnestje alle testen die bij het ras horen heeft gedaan en de reu goed kent (op zijn minst de reu en zijn ouders!) kun je aan gaan nemen dat je gok van acceptabele omvang wordt.
Ik heb ook zon kruising uit een gelegenheidsnestje (oprechte fout, teef zou geholpen zijn toen ze dr kochten (via MP ::) )...niet dus :P teef is ook gelijk geholpen nadien, hij komt bij mijn vader weg dus ken mama en reu allebei, en tom ken ik dus al vanaf zijn geboorte)
Tom heeft nu die tumor op zijn poot gehad, heeft PL aan 1 knie, een hele slechte vacht waardoor hij moeite met warm en koud heeft, hij heeft allergieen, verdraagt veel medicatie niet (tot nierfalen als bijwerking aan toe) een centenbak waar je u tegen zegt, en een ietwat lastigjes karakter. Dus om nou te zeggen gezond...nah dat nou ook weer niet :P
#3205589
[quote="Kaela"]En ik zeg dit, nogmaals, niet omdat jou keuze per definitie verkeerd is. Maar ik vrees met grote vrezen, dat van al dat geneuzel dat rashonden zo ongezond zijn NIETS meer overblijft als je voor de grap eens al die marktplaatspupjes gaat volgen. De Nederlands gefokte, je mag de Oostblokimport buiten beschouwing laten. Hoeveel daarvan zijn en blijven gezond? Ik denk véél minder dan rashonden. Alleen niemand die het precies weet en niemand die er iets van kan zeggen.
quote]

Voor veel da's is een bv een labrador lookalike (en dat mag van heel ver zijn) het zelfde als een stamboom labrador. Dat geeft een vertekend beeld over de gezondheid van rashonden, want al die broodfokpups worden dus bij een da als rashond aanzien.

Een beetje lastig om iedereen te quoten, dus ik probeer het zo gestructureerd mogelijk te doen.
Het fokken van kruisingen op gezondheid en karakter lijkt mij niet onmogelijk, maar wel zeer moeilijk als je het vergelijkt met fokken op gezondheid en karakten bij een rashond. Welke testen aan te raden zijn is niet altijd makkelijk in te schatten en het karakter is heel moeilijk te voorspellen. Het grote voordeel is dan wel dat je kan werken met een heel ruime genenbasis, wat de kans op aandoeningen toch ook al flink verminderd of misschien stel ik het beter omgekeerd: het niveau van verwantschap binnen veel rassen is samen met fokken op ongezonde uiterlijke kenmerken imo (en niet enkel de mijne) het grootste probleem mbt de gezondheid van rashonden.

Ik denk wel te begrijpen wat Syrae zegt over een rasfokker net zo goed op zijn blauwe ogen te moeten vertrouwen dan een gelegenheids fokker op marktplaats. Ik acht de eerste wel betrouwbaarder, maar je moet zelf al heel goed op de hoogte zijn wil je de oneerlijke er kunnen uithalen. Kijk maar naar bv topdekreuen met ernstige ziektes waarvan de eigenaar het zelf weet, maar het (voor het geld vermoed ik) verzwijgt of fokkers die afwisselend met en zonder stamboom fokken, want de max aantal nesten die de rasvereniging oplegt zijn niet winstgevend genoeg. Of iemand oprecht is valt niet samen met aangesloten te zijn bij een rasvereniging, jammer, dan was het makkelijk.

Lizzy je vermeld eerder in dit topic de informatie die je hebt over de familie van je hond (een groot voordeel aan fokken met een stamboom imo). Hoe betrouwbaar is die in de hondenwereld? Edit: ik bedoel daar bv mee: opzettelijk een verkeerde doodsoorzaak opgeven,...
#3205592
frodo quin schreef: Voor veel da's is een bv een labrador lookalike (en dat mag van heel ver zijn) het zelfde als een stamboom labrador. Dat geeft een vertekend beeld over de gezondheid van rashonden, want al die broodfokpups worden dus bij een da als rashond aanzien.
Misschien, maar daar doel ik niet op.

Syrea stelt testen in twijfel. Dus een HD foto met beoordeling door de raad, een DNA test op bepaalde aandoeningen. En die twijfel snap ik niet. Ik geloof niet dat daar (meer dan heel incidenteel) mee gesjoemeld wordt.
#3205607
Kaela schreef:Misschien, maar daar doel ik niet op.

Syrea stelt testen in twijfel. Dus een HD foto met beoordeling door de raad, een DNA test op bepaalde aandoeningen. En die twijfel snap ik niet. Ik geloof niet dat daar (meer dan heel incidenteel) mee gesjoemeld wordt.
Gho, ik heb toch al wat gesjoemel geweten, zeker een kleine minderheid hoor. Wat me wel al is opgevallen is dat het dan vaak lijkt te gaan om een helemaal vervalst pakket( en dan gaat het niet over aangesloten fokkers, maar fokkers die doen of ze aangesloten zijn) dus stamboom, dna afstamming en gezondheidsuitslagen ouders. Maar er komen wel incidenteel dingen als verzwijgen van gekende aandoeningen naar buiten en ik denk nu niet dat het elke keer uitkomt. Het zou mij dan weer wel echt verbazen als bv de raad of grote praktijken die constant gezondheidsonderzoeken uitvoeren en beoordelen zouden sjoemelen, die hebben wel een enorm probleem als dat uitkomt.
#3205726
Maar is het risico wel kleiner als je bv een hond neemt uit lijnen waar de meeste heupen A heupen zijn?
En zoja in hoeverre is het risico dan kleiner?
Mijn gevoel zegt dat het kopen van een pup toch een gok is of hij wel gezond is.
Volgens mij weten wij van veel aandoeningen niet hoe ze overerven.
En dan ook nog wat vind jij een aandoening die erg is, HD vind ik in veel gevallen helemaal niet zo erg, de meeste honden hebben er niet belachelijk veel last van naar mijn idee.
Maar bv spondylose wel weer terwijl daar vaak weinig op getest word.
Zoek je weg maar eens in dit bos, ik weet niet hoe dat moet.
Voorheen zocht ik die dingen ook uit, maar ik heb ook een paar honden die niet gezond zijn. De vraag of het erfelijk is kan ik niet beantwoorden en ook slecht terug vinden.

Naar mijn inziens nam ik net zoveel risico met een hond die getest was als een hond die niet getest was.
Ik heb bij de laatste hond ook bewust gekozen dat er amper wat getest is, wilde het gewoon niet weten.
#3205739
May Linn schreef:Maar is het risico wel kleiner als je bv een hond neemt uit lijnen waar de meeste heupen A heupen zijn?
En zoja in hoeverre is het risico dan kleiner?
Mijn gevoel zegt dat het kopen van een pup toch een gok is of hij wel gezond is.
Volgens mij weten wij van veel aandoeningen niet hoe ze overerven.
En dan ook nog wat vind jij een aandoening die erg is, HD vind ik in veel gevallen helemaal niet zo erg, de meeste honden hebben er niet belachelijk veel last van naar mijn idee.
Maar bv spondylose wel weer terwijl daar vaak weinig op getest word.
Zoek je weg maar eens in dit bos, ik weet niet hoe dat moet.
Voorheen zocht ik die dingen ook uit, maar ik heb ook een paar honden die niet gezond zijn. De vraag of het erfelijk is kan ik niet beantwoorden en ook slecht terug vinden.

Naar mijn inziens nam ik net zoveel risico met een hond die getest was als een hond die niet getest was.
Ik heb bij de laatste hond ook bewust gekozen dat er amper wat getest is, wilde het gewoon niet weten.
Je hebt hier wel een paar punten hoor. HD-test is leuk, maar ondertussen weten we ook dat 25 jaar screenen weinig soelaas heeft gegeven op de populatie. Verder weten we daarvan ook dat milieu ook een grote invloed heeft. Bij ED ligt dat volgens mij weer iets anders, maar alsnog komt het ondanks jarenlang screenen nog steeds voor. Een BAER-test lijkt wel vruchten af te werpen op het geheel. Hele reeksen aan DNA-testen gaan wellicht voorkomen dat ziekte A minder gaat voorkomen, maar is nog maar de vraag wat deze kaalslag gaat doen op de populatie. Ik noem expres kaalslag, want ondanks de mooie praatjes over dat "we" dan dragers kunnen gebruiken in combi met vrijen en zodoende nooit die ziekte nog kunnen krijgen, zie ik in de wandelgangen dat je als fokker tot op je enkels afgebrand wordt als je het in je harses haalt een drager te gebruiken. Dus in de praktijk liggen de dragers voor de open haard.

En ook al doen we tien dna-testen, dan blijven er altijd nog honderden aandoeningen over die je hond ook kan krijgen en dan sta je daar dan met je boekwerkje met testjes en dan krijgt je hond een aandoening (zeg maar idd even spondylose) waar niet op getest kan worden, maar waar die wel vreselijk veel last van kan hebben. Dus mijn persoonlijke mening is dat de rashond niet gaat overleven door de nieuwste ontwikkeling van allerlei dna-testen. Ik zie het als een ad hoc oplossing. Leuk dat dit nestje nu niet ziekte A of B kan krijgen, maar veel verder kijken we nu maar even niet.
Niks doen vind ik ook geen optie hoor, begrijp me goed. Maar ik zie soms lijsten met DNA_testen voorbij komen waarvan ik denk...goh, nu wat fijn joh, je oes draagt geen gen voor kleurtje X of ziekte x, die beiden nog nooit zin voorgekomen. Maar het staat wel rete-interssant natuurlijk en door die hele lijsten wek je misschien wel de verwachting dat jouw pups vele malen beter zijn dan die van een ander, die maar 1 of 2 relevante dna-testen heeft gedaan en daar ga je spaak.

Zoek dat maar eens allemaal uit als lekerige pupkoper.
#3205781
De lekerige pupkoper komt er niet uit. Fokkers ookn niet, rasverenigingen ook niet, zelfs de medici en biologen niet.
Er is nog zoveel onbekend!! Onbekend welke genen waarvoor zijn, onbekend welke genen defecten veroorzaken, onbekend welke genen uitwerking hebben op andere genen. Goed van een paar weten we het en dan gaan we ons daar op blind staren, en laar dat nu juist problemen veroozaken.
Wat wel duidelijk is, familiaire nakomelingen hebben meer kans op defecten , omdat dan genenparen vaker als homozygoot voorkomen. ::) ofwel je heb geen genen meer die een bepaald defect kunnen opheffen. Oke dit is ook te kort door de bocht, maar anoo vandaag is lijnteelt nog steeds hot, omdat men daarmee de gewenste eigenschappen vastlegt ( en daarmee 1000 en 1 onbekende ONgewenste eigenschappen)
Gewoon tot de ik weet niet hoeveelste generatie lijnteelt verbieden om mee te beginnen. Niet dat het van alles oplost hoor, maar geeft wel een betere basis.
Eigenschappen waarbij je lijders, dragers en vrije honden hebt zijn wat mij betreft nog zo simpel te reguleren, je hoeft nl. nooit een lijder te krijgen, en nog willen mensen dragers verbieden om het helemaal uit te bannen, er niet bij stilstaande dat er veel ergere zaken zijn dan deze in de hand te houden ziekte en je met te veel uitsluiten je nog verder in de dikke shit komt met je populatie en dus meer erfelijke problemen crëerd.

ED, tja het lijkt juist wel meer en meer voor te komen, en dan bedoel ik niet rontgenologisch maar honden die er last van hebben. Ik weet niet hoe of wat hoor. Maar bij mijn ras lijkt het er wel op. Ook HD, ik ken verschillende mensen die daarvoor hun hond hebben moeten laten inslapen, ook veel van een fokker die alleen maar A honden gebruikt....tja echt niet dat die mensen allemaal hun pup onverantwoord opgevoedt hebben. Maar heel ernstige HD komt vaak niet in de boekjes voor omdat men dat al op jonge leeftijd ondekt en dan nooit officieel laat rontgenen. Dus tja. Maar de huidige manier van aanpak, tja :-\ geloof niet dat deze iets zinnigs heeft opgeleverd.
#3205821
Ik vind het toch wel wat om te zeggen dat ze van HD niet zo'n last hebben. Oscar had er wel degelijk heel erg last van, we hebben niet voor niets voor een hele pittige operatie en revalidatie gekozen.

Ik begrijp wel het punt dat de huidige selectie op HD niet heel veel zoden aan de dijk lijkt te zetten en dat geeft te denken. Maar ik vind het wel een aandoening om heel serieus te nemen.
#3205828
Kaela schreef:Ik vind het toch wel wat om te zeggen dat ze van HD niet zo'n last hebben. Oscar had er wel degelijk heel erg last van, we hebben niet voor niets voor een hele pittige operatie en revalidatie gekozen.

Ik begrijp wel het punt dat de huidige selectie op HD niet heel veel zoden aan de dijk lijkt te zetten en dat geeft te denken. Maar ik vind het wel een aandoening om heel serieus te nemen.
De een wel de ander niet, ik weet dat er ingeslapen worden op jonge leeftijd met hd D, ik zie honden met HD D lekker lopen, ik ken honden met HD D waar dat direct aan te zien is en dat je bijna plaatsvervangend gaat huilen. Dus het is serieus te noemen ja.
Maar ik denk dat de huidige selectie erg weinig doet. Zeker niet als maar een exemplaar uit een nest is getest en daarmee gefokt wordt en zeker niet als combi's herhaald worden waarvan pups bij eigenaren ernstige HD hebben :'( Daar wordt erg weinig naar gekeken, aangezien de eigenaar eraan schuldig zou ( kunnen) zijn. :-\
Maar iets dat afhangt van zoveel genetische en tevens omgevings factoren is moeilijk in te dammen, ik vraag me af of dat wel mogelijk is?
Ik heb ooit eens een lijstje van A x C, B X A, A xA etc bijgehouden en zoveel mogelijk nakomelingen, en daarvan de percentages. Helaas had ik op B X C of zo te weinig exemplaren, maar ik kan wel zeggen dat er voor de rest geen significant verschil in percentage van A,B,C,D van directe nakomelingen was. Ik heb trouwens geen enkele hond uit AxA combi, terwijl veel dat wel persee willen maar dat zegt mij dus 3xniks.
#3205932
Kaela schreef:Ik vind het toch wel wat om te zeggen dat ze van HD niet zo'n last hebben. Oscar had er wel degelijk heel erg last van, we hebben niet voor niets voor een hele pittige operatie en revalidatie gekozen.

Ik begrijp wel het punt dat de huidige selectie op HD niet heel veel zoden aan de dijk lijkt te zetten en dat geeft te denken. Maar ik vind het wel een aandoening om heel serieus te nemen.
Ja dat is ook wat je ervaring is.
Tuurlijk kan HD ernstig zijn, maar in mijn beleving is die kans niet zo groot als bv bij spondylose (omdat ik 3 honden met rugproblemen heb (gehad) en er 2 flink last hebben).
Maar een ander zal dat wellicht andersom vinden.
Als ik ooit een hond met zware HD heb gehad, zou ik daar wellicht ook kritischer naar zijn.
Maar wat je zegt wat zeggen die uitsluiten nu precies, hoe kleiner is mijn risico op een hond met HD waar hij last van heeft bij een combinatie met A-heupen.
Ik heb geen flauw idee en kan dat ook niet echt ergens vinden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door