Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3203368
Mijn lieve Jopper. Hij wordt dit jaar 13.

Hij is oud en dat begin ik nu echt te zien en te merken. Ondanks dat hij speciaal voer krijgt voor het oudere konijn, onbeperkt hooi en elke dag groenten begint hij flink af te vallen. Hij eet als een bootwerker en bij de laatste controle was zijn gebit prima in orde.
Hij heeft chronisch EC en krijgt daarvoor geregeld een kuurtje panacur. Hij is happy en blij met zijn lieve vriendinnetje maar hij is nu van 2,3 kilo nar 1,7 gegaan en dat is dus echt wel fiks.

Iemand enig idee wat ik hem nu het beste kan (bij)voeren? Misschien beter juist op goed voer zetten voor jonge konijntjes?

Ik heb besloten hem niet meer mee naar de da te nemen, of het moet voor het allerlaatste ritje zijn. Het oppakken, in een bench zetten, in de auto mee naar een da, vreemde omgeving etc zijn zo afschuwelijk voor hem dat ik bang ben dat zijn hartje dat niet gaat volhouden. Met name het in de auto vindt hij vreselijk.

Iemand suggesties? Ik wil hem wel een beetje gezond blijven voeren dus brood e.d. krijgt hij niet. Met groenten moet ik spaarzaam zijn omdat hij anders tegenwoordig diarree krijgt.
Door DJ_Doerak_Tucker
#3203374
Ik denk dat het best een idee is om voer voor jonge konijnen of normaal voer te gaan geven. Daar kan hij mogelijk meer energie uithalen. Het ouder worden is een natuurlijk proces waarbij ook de spieren afnemen, grote kans dus ook dat je het gewicht er niet meer aan krijgt. Hij is verder wel fit/ actief (voor zijn leeftijd)?
Door hannabelgje
#3203379
Ze adviseren bij cavia's om dan havervlokken te gaan voeren. Daar zit veel energie in. Maar aangezien je geen brood wil voeren weet ik niet of je het bijvoeren met havermout een optie vindt.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3203393
Als je konijn het wil kan je heel goed bijvoeren met Oxbow Critical Care - dat is zo'n zakje wat je kan aanmaken met water. Gewoon elke dag een bakje pap bijgeven, dat vinden ze vaak superlekker. Van Science bestaat ook zo'n zelfde soort 'krachtvoer' , recovery heet dat geloof ik. Deze worden beiden gebruikt na operatie om aan te sterken, maar zijn dus ook prima voor oudere zwakkere dieren.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3203429
Hij is ontzettend fit, springt elke dag nog een rondje met zijn vriendin en beweegt zich veel door de ren. Eigenlijk zie je aan zijn gedrag niets, behalve dat hij wat vaker ligt te zonnen.
Hij wordt alleen echt mager.

Havermout ed vind ik niet per definitie slecht, het gaat mij vooral om zout en suiker in brood.
Hoe zou je havermout kunnen voeren? Gewoon de droge vlokken?
Door frodo quin
#3203500
Mij lijkt een bloedonderzoek wel aangewezen, maar ik begrijp dat een bezoekje da niet bij de mogelijkheden hoort. Zou het een optie zijn om de da aan huis te laten komen?
Door Hilde__
#3203507
Mijn ervaring is dat zodra oudjes af gaan vallen je kunt bijvoeren wat je wilt, maar ze komen niet meer aan.

Bij jonge/zieke konijnen is dat een ander verhaal natuurlijk ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door