Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3351468
Wij bbq'en nog steeds niet vanwege de droogte en rieten daken. Valt wel zwaar hoor! :(

Zaterdag eters, twee heerlijke salades gemaakt. Eén met doperwten/paprika en tonijnroom en een rijstsalade met broccoli en een frisse dressing. Stokbrood en kruidenboter bij. I.p.v. bbq de frituur buiten gezet. :biggrin2:
Vooraf zelfgemaakte bitterballen, dat was echt zó lekker! Bij de rest wat gefrituurde hapjes van de supermarkt. Ook prima, gemak dient de mens. ;)

Zondag de restjes. Maandag een soepie. Vandaag opgebakken nasi, een klein stukje vlees uit de vriezer en witlofsalade met feta.
Door El_Kato
#3351577
Voor het eerst een groot (groter) stuk vlees op de Q :D

Een stuk rosbief alleen gezouten en gepeperd. Ligt te garen met een stukje rookhout erbij :). Ben zo benieuwd of het goed lukt :D :D :D
We eten het met chimichurri, gepofte zoete aardappel en guacamole.

Zie en ruik wel al dat de buren het niet zo zullen waarderen als ik al te regelmatig rookhout gebruik ::)
Door eelke
#3351604
El_Kato schreef:Voor het eerst een groot (groter) stuk vlees op de Q :D

Een stuk rosbief alleen gezouten en gepeperd. Ligt te garen met een stukje rookhout erbij :). Ben zo benieuwd of het goed lukt :D :D :D
We eten het met chimichurri, gepofte zoete aardappel en guacamole.

Zie en ruik wel al dat de buren het niet zo zullen waarderen als ik al te regelmatig rookhout gebruik ::)
Toen ik laatst om 7.00 de procureur op de bbq legde was ik wel een beetje bang dat iemand dacht dat ons schuurtje in de fik stond en de brandweer ging bellen, want da's niet echt een bbq-tijdstip nee ;D

Maar gelukkig blijkt niemand hier zo alert :P
Door El_Kato
#3351612
Hahahaha das fijn maar ergens ook weer jammer he, stel dat je schuurtje echt in de fik staat ::)

Was goee gelukt trouwens. Vond het wel wat te veel kauwvlees, had van mij ook wat roder gemogen maar zo voor een eerste keer dik tevree :)

Wel leuk trouwens om te zien dat een goede kwaliteit (kokos) briket een wereld van verschil maakt met aansteken, branden en hitte ontwikkeling in de Q. Hen nu Ecobrasa geprobeerd maar dat werkt een stuk fijner dan de (ook al prijzige) tuincentrum briketten. Alleen dat aansteken daar moet ik nog op oefenen. Had een zak ook wat duurdere bruine aansteekblokjes bij het tuincentrum gebaald maar die fikken slecht dus gebruik nu nog van die goedkope witte. Heb nog een klein stukje dan toch wat gezonders proberen. Heb al naar iets elektrisch gekeken maar vind ik dan weer te duur en ook onhandig met snoer, moet het gewoon kunnen :P
A40995CC-93B8-447C-BFDE-427D4FFB509C.jpeg
A40995CC-93B8-447C-BFDE-427D4FFB509C.jpeg (1.77 MiB) 1837 keer bekeken
Door El_Kato
#3351613
Nog een pannetje vega baked beans gemaakt op de hitte die nog in de Q zat, heeft nog een hele tijd rond de 100 graden gehangen. Blokje rookhout nog erbij gemikt en smaakt goddelijk :D

Hij is later nog wel wat ingedikt!

E2315ABE-D4A0-44BA-B172-488D52FAD77E.jpeg
E2315ABE-D4A0-44BA-B172-488D52FAD77E.jpeg (2.87 MiB) 1836 keer bekeken
Door Lizzy
#3351619
El_Kato schreef:Nog een pannetje vega baked beans gemaakt op de hitte die nog in de Q zat, heeft nog een hele tijd rond de 100 graden gehangen. Blokje rookhout nog erbij gemikt en smaakt goddelijk :D

Hij is later nog wel wat ingedikt!


E2315ABE-D4A0-44BA-B172-488D52FAD77E.jpeg
Dat ziet er lekker uit zeg :dribble:

Hoe maak je dat?
Door - pien -
#3351620
El_Kato schreef:Voor het eerst een groot (groter) stuk vlees op de Q :D

Een stuk rosbief alleen gezouten en gepeperd. Ligt te garen met een stukje rookhout erbij :). Ben zo benieuwd of het goed lukt :D :D :D
We eten het met chimichurri, gepofte zoete aardappel en guacamole.

Zie en ruik wel al dat de buren het niet zo zullen waarderen als ik al te regelmatig rookhout gebruik ::)
Wat leuk! Maar doe je rosbief dan langzaam? Of snel en met rookhout?
Rookhout vind ik persoonlijk lekker, veel lekkerder dan aanmaakvloeistof of witte blokjes die je boven het cremeren uit ruikt :-X
El_Kato schreef:Hahahaha das fijn maar ergens ook weer jammer he, stel dat je schuurtje echt in de fik staat ::)

Was goee gelukt trouwens. Vond het wel wat te veel kauwvlees, had van mij ook wat roder gemogen maar zo voor een eerste keer dik tevree :)

Wel leuk trouwens om te zien dat een goede kwaliteit (kokos) briket een wereld van verschil maakt met aansteken, branden en hitte ontwikkeling in de Q. Hen nu Ecobrasa geprobeerd maar dat werkt een stuk fijner dan de (ook al prijzige) tuincentrum briketten. Alleen dat aansteken daar moet ik nog op oefenen. Had een zak ook wat duurdere bruine aansteekblokjes bij het tuincentrum gebaald maar die fikken slecht dus gebruik nu nog van die goedkope witte. Heb nog een klein stukje dan toch wat gezonders proberen. Heb al naar iets elektrisch gekeken maar vind ik dan weer te duur en ook onhandig met snoer, moet het gewoon kunnen :P
A40995CC-93B8-447C-BFDE-427D4FFB509C.jpeg
Heb je al een starter? starter op het rooster, blokjes onderin, aansteken, briketten erop, schuif onderin de Q helemaal open, en de rest gaat vanzelf :D
El_Kato schreef:Nog een pannetje vega baked beans gemaakt op de hitte die nog in de Q zat, heeft nog een hele tijd rond de 100 graden gehangen. Blokje rookhout nog erbij gemikt en smaakt goddelijk :D

Hij is later nog wel wat ingedikt!

E2315ABE-D4A0-44BA-B172-488D52FAD77E.jpeg
Ook heerlijk! Echt hè, zo lekker smaakt het alleen van de bbq :)

Wij aten bloemkoolcurry.
Vanavond is nog een verrassing...hoewel, er liggen nog courgettes en aubergines en Turkse pepers :P
Door eelke
#3351624
Ik maakte in het begin de fout dat ik het tot de juiste kerntemp op de bbq liet, maar tijdens het rusten in folie stijgt de temp ook nog een beetje door. Paar graden ervoor er af halen dus.

En ik maak m inderdaad ook altijd aan met een starter. Dat werkt altijd.
Door El_Kato
#3351638
Heb idd een starter en dat werkt goed. Nu alleen nog een beter aanmaakblokje :)

Goeie tip Eelke! Had de rosbief idd tot de kerntemp op de Q, ga het er een volgende keer iets eerder afhalen.

Heb de rosbief indirect met een temp van +/- 110 gegaard tot een kern van 42. Toen de Q opgestookt ( volgende keer een paar blokjes houtskool erbij want werd niet heet genoeg) daarna vlees rondom geschroeid en +/- 15 min laten rusten voor het aansnijden.

Baked beans: knoflook en ui aangebraden (op de Q maar kan ook op gasfornuis), paprika in stukjes erbij. Witte bonen met een gedeelte van het sap uit het blik, blik gepelde tomaten erbij. Flink wat kruiden - heb een kant en klare mix gebruikt die ik nog van de vakantie had. Klein beetje agave siroop en omdat het flesje opwas een husje bruine suiker. Daar heb ik niet te veel van gepakt vind het een raar idee maar kwam het bij verschillende recepten tegen. Peper en zout en dat was hem denk ik… stukje rookhout op de kooltjes gegooid, pannetje erop, deksel erop en tijdens het roken om de zo eel tijd even doorgeroerd. Toen het niet meer rookte heb ik het gewoon laten staan tot de Q afgekoeld was (heeft wel een paar uur gestaan).

Edit: deksel van de Q erop. Heb geen deksel op de pan gedaan, juist niet rooksmaak moest erin trekken en vocht verdampen/indikken.

Heb geen speciale pan maar gewoon een gietijzeren braadpan gebruikt.
Door Lizzy
#3351642
El_Kato schreef:Heb idd een starter en dat werkt goed. Nu alleen nog een beter aanmaakblokje :)

Goeie tip Eelke! Had de rosbief idd tot de kerntemp op de Q, ga het er een volgende keer iets eerder afhalen.

Heb de rosbief indirect met een temp van +/- 110 gegaard tot een kern van 42. Toen de Q opgestookt ( volgende keer een paar blokjes houtskool erbij want werd niet heet genoeg) daarna vlees rondom geschroeid en +/- 15 min laten rusten voor het aansnijden.

Baked beans: knoflook en ui aangebraden (op de Q maar kan ook op gasfornuis), paprika in stukjes erbij. Witte bonen met een gedeelte van het sap uit het blik, blik gepelde tomaten erbij. Flink wat kruiden - heb een kant en klare mix gebruikt die ik nog van de vakantie had. Klein beetje agave siroop en omdat het flesje opwas een husje bruine suiker. Daar heb ik niet te veel van gepakt vind het een raar idee maar kwam het bij verschillende recepten tegen. Peper en zout en dat was hem denk ik… stukje rookhout op de kooltjes gegooid, pannetje erop, deksel erop en tijdens het roken om de zo eel tijd even doorgeroerd. Toen het niet meer rookte heb ik het gewoon laten staan tot de Q afgekoeld was (heeft wel een paar uur gestaan).

Edit: deksel van de Q erop. Heb geen deksel op de pan gedaan, juist niet rooksmaak moest erin trekken en vocht verdampen/indikken.

Heb geen speciale pan maar gewoon een gietijzeren braadpan gebruikt.
Heerlijk! Dank je voor het recept. Ik ga dit bij de volgende Q maken!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door