Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3334622
Vooraf stukjes rendier worst, gudbrandsdalost (gecarmelliseerde geitenkaas)
Dan gekookte aardappelen, lofotenvisburger met fiskesaus en wortelsalade
Toetjes norske Vafler met syltetoy (rode bessen jam) en flottet krem (slagroom) omdat we geen romme (room) hadden. Eventueel nog een klontje smor (boter) erop.


(Noors is zo leuk, net een alsof iemand vergeten is de spellingscontrole aan te zetten ofzo)
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3334623
Indische maaltijd, gekookte pandanrijst, Opor van eend (stoofgerecht met cocos en vele kruiden) sambalgoreng boontjes en krupuk melindjo (bittere krupuk) sambalgoreng tempeh. kan ik een paar dagen van eten in mijn uppie :D
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3334626
Lizzy schreef:Gatverdamme, ik had "jack fruit" gekocht. Dat zou lekker zijn. Echt. Dat is een kei-harde leugen!! Bleh. Ik ga van grote ellende zelf maar wat in mekaar knutselen met groenten en rijst en dan wat soja-saus, knoflook, gember, kokos erbij....
Oh, bah! Maar wat doe je dan met Jack Fruit? Koken, bakken? Ik heb even gegoogeld maar dat was ook niet zo duidelijk. :-\
Alleen dat het een vleesvervanger kan zijn. Ligt het zo in de winkel?

Too schreef:Makreel gaat in de oven en dan witlofsla , iets met 1 biet, courgette en/of venkel
Ha, ook makreel! Wij hadden er een salade bij van Chinese kool en wortel.
Siberienne schreef:Vooraf stukjes rendier worst, gudbrandsdalost (gecarmelliseerde geitenkaas)
Dan gekookte aardappelen, lofotenvisburger met fiskesaus en wortelsalade
Toetjes norske Vafler met syltetoy (rode bessen jam) en flottet krem (slagroom) omdat we geen romme (room) hadden. Eventueel nog een klontje smor (boter) erop.


(Noors is zo leuk, net een alsof iemand vergeten is de spellingscontrole aan te zetten ofzo)
Lekker! Wij hebben een jaar in Oslo gewoond en dat was geweldig. :)


Kip Madras is heel lang geleden dat ik dat maakte, maar wel heerlijk. En voor Indisch eten kan je me 's nachts wakker maken. :)
#3334633
Lizzy schreef:Gatverdamme, ik had "jack fruit" gekocht. Dat zou lekker zijn. Echt. Dat is een kei-harde leugen!! Bleh. Ik ga van grote ellende zelf maar wat in mekaar knutselen met groenten en rijst en dan wat soja-saus, knoflook, gember, kokos erbij....
Had je wel de juiste? Die op water? Niet de gezoete rijpe?En hoe heb je het klaar gemaakt? Ik maak er meestal rengdang van en dat vind ik altijd erg lekker :dribble: Bijna hetzelfde als met vlees alleen is de jack fruit zachter van structuur
Door Too
#3334668
Too schreef:Makreel gaat in de oven en dan witlofsla , iets met 1 biet, courgette en/of venkel

En een groot stuk chocola :-\
Gewoon zo zonder nadenken..... die verandering van 'leefstijl' behoeft nog wat onderhoud ::)
Door - pien -
#3334682
Too schreef:En een groot stuk chocola :-\
Gewoon zo zonder nadenken..... die verandering van 'leefstijl' behoeft nog wat onderhoud ::)
;D ;D ;D
Hier ook chocola, van Tony (de lekkerste, met karamel en zout :smitten:).
Ik had een butdag zaterdag en moest nog boodschappen doen en toen zaten er ineens 2 repen in mijn mandje ::)
Om het minder erg te maken heb ik gedeeld met meneer pien ;D :P
Om het er weer af te krijgen ga ik deze week 4x sporten, 2x buiten trainen en 2x (nieuwe, leuke) sportschool :yeah:
Door Too
#3334689
Nieuw, leuk èn sportschool in 1 zin....ik twijfel nog hoor :o

Was de eerste keer sinds 6 januari dat ik zo uit de bocht vloog... choco was nog goed tot 15 maart vandaar. Dit was ook heel deftige in een mooi papiertje met nootjes, caramel en zeezout.
Minstens een 8 waard!
Vandaag weer helemaal keurigen vanavond lekker trainen .

OT
Kippendij met courgette, paprika en champignons en een beetje rijst
Laatst gewijzigd door Too op ma 12 mar 2018, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3334690
Lizzy schreef:Gatverdamme, ik had "jack fruit" gekocht. Dat zou lekker zijn. Echt. Dat is een kei-harde leugen!! Bleh. Ik ga van grote ellende zelf maar wat in mekaar knutselen met groenten en rijst en dan wat soja-saus, knoflook, gember, kokos erbij....
Jack fruit is Nangka
Juist wel lekker..als je de verse hebt althans
http://www.aziatische-ingredienten.nl/nangka-jackfruit/
http://www.indonesisch-culinair.nl/indo ... badak.html

http://www.indonesisch-culinair.nl/indo ... angka.html
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3334694
Nangka


Vertaling
Jackfruit

Latijn
Artocarpus heterophyllus

Familie / soort
Moerbeifamilie - Moraceae

Kenmerken
De nangka of jackfruit is een tot 30 m hoge groenblijvende boom uit de moerbeifamilie, die zijn oorsprong in India vindt. Naast de grote vrucht kenmerkt de nangka boom zich door de verspreid staande bladeren die donkergroen en glanzend zijn en aan de onderkant dofgroen. Deze bladeren zijn ovaal van vorm en deze hebben meestal een gave rand. Er groeien daarnaast kleine bloemen uit de bladoksels aan behaarde kortloten. De boom valt verder op door de enorme vruchten, die aan de stam ontspringen. De bloeitijd begint in december en duurt tot maart. De vruchten rijpen tijdens de regentijd van juli tot augustus. De vrucht groeit drie jaar na het planten van de boom. Het is een van de grootste vruchten die aan bomen groeit.

De vrucht is een vruchtverband, dat uit de gehele vrouwelijke bloeiwijze ontstaat. De bruingroene schil bestaat uit zeskantige punten, die elk uit één bloem zijn ontstaan. De zeer grote, peervormige of cilindrische vruchten kunnen een lengte bereiken van 30 tot 100 centimeter, met een gewicht van 10 tot 15 kilogram. De doorsnede is 15 tot 50 centimeter en bevat tot 500 zaden, die ongeveer 4 centimeter zijn. Het vruchtvlees is rijp gelig en smaakt flauw zoet en heeft ook een zoete geur.

Het is een zoete exotische vrucht die wel in de toko te koop is. De vrucht wordt vaak in blik verkocht, maar op markten liggen ook wel eens delen van verse vruchten. Ook bestaan er chips en ijs, die gemaakt zijn van nangka. Bij gerechten in de oosterse keuken, zoals de Filipijnse, Vietnamese, Maleisische en Indonesische, wordt de vrucht gebruikt.

De nangkaboom produceert een grote hoeveelheid bloemen, die voor veel vruchten zorgen. Om de grootte en kwaliteit van de vruchten te bevorderen worden sommige vruchten al in een jong en onrijp stadium van de boom geplukt. Deze jonge nangka's worden als groente gebruikt, zoals in gudeg, tumis nangka muda of opor nangka muda.

De zaden worden in sommige landen ook gegeten. Ze worden rauw, gekookt of geroosterd gegeten en ze schijnen als kastanjes te smaken. Het hout laat zich gemakkelijk bewerken en het wordt gebruikt voor de productie van muziekinstrumenten, zoals bijvoorbeeld voor de bekende gamelanorkesten.

Soorten
- Koozha chakka
- Koozha pazham

Smaak
Het rijpe vruchtvlees is geel, smaakt licht zoet en fris en heeft tevens een zoete geur. De smaak is vergelijkbaar met een combinatie van appel, ananas en bananen. De structuur lijkt op die van lychees. Het vlees van de jackfruit is zetmeelrijk en vezelig en is een bron van voedingsvezels. Rijpe nangka's worden als fruit zo uit het vuistje gegeten. Je kunt ze ook in ijs, pudding, gebak of vruchtensalades verwerken, of in blokjes gesneden in groenteschotels. Als je ze in dunne plakken snijdt en daarna frituurt, worden ze als chips gegeten. De pitten kunnen geroosterd als snack of in salades gegeten worden.

De jonge nangka muda wordt in blik verkocht en zijn te gebruiken als groente in gudegrecepten, met santen, kip en kruiden.

Herkomst
Van oorsprong komt de nangka uit India, maar tegenwoordig wordt hij in alle tropische gebieden aangeplant.

Teelt
De nangka is door zaaien prima te vermeerderen. De zaden worden uit rijpe vruchten verzameld, in de zon te drogen gelegd en in de regentijd worden ze gezaaid. Het ontkiemen kan worden bevorderd door de zaden 24 uur in schoon water te weken. De jonge zaailingen moeten tegen te sterke zonnestralen worden beschermd. Koude nachten en droogte zijn funest voor de jackfruit. Bij geringe regenval moet de boom worden geïrrigeerd. Na drie jaar begint de boom vrucht te dragen.

De jackfruit wordt alleen geteeld in een vochtig tropisch of bijna-tropisch klimaat. De boom is namelijk niet bestand tegen vorst en droogte. De boom groeit op zeeniveau en tot een hoogte van 1500 m. Er wordt gesteld dat jackfruits die boven de 1200 m. groeien, van slechte kwaliteit zijn en alleen bruikbaar zijn voor het koken.

De vrucht wordt op grote schaal geteeld in Zuid- en Zuidoost Azië en Noord Australië en op kleinere schaal ook in Midden-en Oost Afrika, Brazilië, Suriname en Florida (VS).

Verkrijgbaar
Nangka wordt soms vers verkocht in oosterse supermarkten. Meestal wordt de vrucht in blik verkocht. Dit kunnen zowel de rijpe als de onrijpe nangka's zijn.

Leuke weetjes
Jackfruit is de nationale vrucht van zowel Bangladesh als Indonesië.

Als een jackfruit wordt aangesneden, scheidt hij een kleverige, melkachtige vloeistof af, die zeer moeilijk met water is weg te wassen. Door het gebruik van olie zijn de handen weer goed schoon te krijgen. Sommige straathandelaars hebben voor hun klanten een schaaltje benzine of kerosine staan om hun handen te reinigen.
#3334714
ja nanka(jack fruit) is echt wel lekker ;D . Ik koop voor hartige gerechten altijd een blik, onrijpe nanka op water. Verse rijpe nanka is lekker in zoete gerechten ;D

Ik denk dat Lizzy hem nog een 2e kans moet geven :biggrin2: :P
Door - pien -
#3334806
Too schreef:Nieuw, leuk èn sportschool in 1 zin....ik twijfel nog hoor :o

Was de eerste keer sinds 6 januari dat ik zo uit de bocht vloog... choco was nog goed tot 15 maart vandaar. Dit was ook heel deftige in een mooi papiertje met nootjes, caramel en zeezout.
Minstens een 8 waard!
Vandaag weer helemaal keurigen vanavond lekker trainen .

OT
Kippendij met courgette, paprika en champignons en een beetje rijst
Knap dat het pas de eerste keer was :-* Kan ik niet zeggen :biggrin2:

Ja hoor, een groepsles met leuke juf en leuke muziek krijgt van mij het predikaat 'leuk!' In je eentje in een sportschool hannessen met apparaten is 'niet leuk' >:(
Door Too
#3334812
- pien - schreef:Knap dat het pas de eerste keer was :-* Kan ik niet zeggen :biggrin2:

Ja hoor, een groepsles met leuke juf en leuke muziek krijgt van mij het predikaat 'leuk!' In je eentje in een sportschool hannessen met apparaten is 'niet leuk' >:(
Dat is idd gewoon leuk.

OT
Maar wat aten/eten de 'pienen', zijn jullie nog steeds helemaal vegan?

Voor mij wordt gekookt : vega & low carb
Door - pien -
#3334815
Too schreef:Dat is idd gewoon leuk.

OT
Maar wat aten/eten de 'pienen', zijn jullie nog steeds helemaal vegan?

Voor mij wordt gekookt : vega & low carb
Nee, we zijn niet meer vegan, we eten 2x per week vlees (1x kip/1x rood) en verder geen vleeswaren. Wel wat kaas en yoghurt en kefir.
Wat wij eten is niet zo spannend ;D Andijviestamppot (met biologische spekjes, maar de helft van wat we eerst aten), gister schorsenerenstamppot met (alweer :dribble:) witlofsla :D , zondag bietensalade met geitenkaas...dat soort dingen.

Lekker dat er voor je wordt gekookt :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door