Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3364882
sam28 schreef:Ik heb van de week spannend gekookt. :biggrin2: Ik heb een koolraap salade gemaakt.
Koolraap is iets wat ik serieus nog nooit gegeten had, evenals de rauwe sperziebonen. Het was een enorm twijfelmoment maar toch gedaan en geen moment spijt van gehad, het was een partij lekker zeg! ;D
Het was ook helemaal veganistisch.
Daar wil ik wel een receptje van. :)

Edit, sorry, ik zie dat ik al voor geweest ben. ::)
Thanx!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3364883
Wij hebben gisteren Kalettes gegeten. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het was erg lekker. Ik wist ook niet hoe ik het klaar moest maken en de recepten op de site waren me wat te ingewikkeld. Dus ik heb ze even gebakken in boter en daarna in de oven op 160 graden. Na een tijdje wat geraspte kaas er over. Het was echt super lekker!
Door Lizzy
#3364887
sam28 schreef:200gr tofoe

Dressing :
2 rode pepers
2 tenen knoflook
4el sojasaus
4el limoensap (ik had citroensap.)

Salade
300gr koolraap geraspt
100gr sperziebonen in lengte gehalveerd
1 rode paprika dunne reepjes
4 Lenteui in ringen
2 handjes verse munt (had ik niet)
50gr geroosterde pinda's gemalen

Dressing
alle ingrediënten bij elkaar en fijn maken

Salade
alles door elkaar en de helft van de pinda's.
helft dressing over de salade (dressing is heel heet..)

Tofoe in plakken van 7,5cm en knapperig bakken.

Salade op de borden, tofoe erop en de pinda's.
Dressing heb ik erbij geserveerd omdat het zo heet is.

Oh en heb er nog een bak zout over gegooid.
Behalve die sperziebonen klinkt het echt lekker! Was dat serieus te happen, die rauwe sperziebonen....?
Door Siberienne
#3364924
Kaela schreef:Wij hebben gisteren Kalettes gegeten. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het was erg lekker. Ik wist ook niet hoe ik het klaar moest maken en de recepten op de site waren me wat te ingewikkeld. Dus ik heb ze even gebakken in boter en daarna in de oven op 160 graden. Na een tijdje wat geraspte kaas er over. Het was echt super lekker!
Wat een leuke groente!
Door Anneloog
#3364930
Hier een groene kracht soep gemaakt :D en hij is weer gevaarlijk lekker geworden. Perfect voor dit druilerige weer.:
Groene krachtsoep:

1 witte ui
1 sjalotje
2 teentjes knoflook
stukje prei
1 courgette
handje spruitjes
stronk broccoli

kruiderij

pittige kerrie poeder
garam masalla
chilliflakes
liter kippenboullion of groente boullion
optioneel wolkje kookroom ( aan het einde na pureren ;)

fruit de ui/sjalot/prei en knoflook in beetje olijfolie tot ze glazig is, voeg dan de harde stronk van de broccoli in stukjes toe en de spruitjes en verwarm ze goed door.
Kruid alles met de kerrie poeder, garam massala en chilli flakes.
Als alles goed verwamd is voeg de courgette toe en de boullion.
Breng dit aan de kook en voeg de broccoli roosjes toe. Nu met deksel op de pan rustig laten koken/garen tot alles zacht is ( de stronk van de broccoli duurt het langst om gaar te worden.)
Als alles gaar is de staafmixer erop en glad pureren.
Dan proeven en eventueel nog kruiderij toevoegen en wolkje room indien gewenst.
Eetsmakelijk :D
Door Lizzy
#3364937
Anneloog schreef:Hier een groene kracht soep gemaakt :D en hij is weer gevaarlijk lekker geworden. Perfect voor dit druilerige weer.:
Groene krachtsoep:

1 witte ui
1 sjalotje
2 teentjes knoflook
stukje prei
1 courgette
handje spruitjes
stronk broccoli

kruiderij

pittige kerrie poeder
garam masalla
chilliflakes
liter kippenboullion of groente boullion
optioneel wolkje kookroom ( aan het einde na pureren ;)

fruit de ui/sjalot/prei en knoflook in beetje olijfolie tot ze glazig is, voeg dan de harde stronk van de broccoli in stukjes toe en de spruitjes en verwarm ze goed door.
Kruid alles met de kerrie poeder, garam massala en chilli flakes.
Als alles goed verwamd is voeg de courgette toe en de boullion.
Breng dit aan de kook en voeg de broccoli roosjes toe. Nu met deksel op de pan rustig laten koken/garen tot alles zacht is ( de stronk van de broccoli duurt het langst om gaar te worden.)
Als alles gaar is de staafmixer erop en glad pureren.
Dan proeven en eventueel nog kruiderij toevoegen en wolkje room indien gewenst.
Eetsmakelijk :D
Mmmm, lekker!
Door Lizzy
#3364942
Siberienne schreef:Ik dacht dat dat niet gezond was, rauwe sperziebonen, vanwege de giftige stof lectine.
Effe gezocht, kwam oa dit tegen
https://moniquevandervloed.nl/sperziebo ... pergezond/


Voor vanavond een stevige minestrone soep op het programma.
De een zegt van wel, de ander zegt van niet.

Green beans not toxic
Also in July’s article, I said, “Legumes (including green beans) should always be cooked due to a toxin they contain while raw (though small amounts would not be harmful.” Correction: This warning does not apply to green beans after all. It is only the mature beans, such as kidney, lima and fava beans, that contain significant amounts of toxin prior to cooking. Green beans (also called string beans, snap beans and French beans) are immature and are fine to eat raw.

Bron: http://dogaware.com/articles/wdjhomemade6.html#beans

Maar aangezien ze zo goor zijn, rauw, denk ik wel "is dat geen waarschuwing van de natuur? "DO NOT EAT RAW"?"

Ach, je kunt dit recept natuurlijk prima maken met gekookte sperziebonen?
Door Siberienne
#3364946
Lizzy schreef:De een zegt van wel, de ander zegt van niet.

Green beans not toxic
Also in July’s article, I said, “Legumes (including green beans) should always be cooked due to a toxin they contain while raw (though small amounts would not be harmful.” Correction: This warning does not apply to green beans after all. It is only the mature beans, such as kidney, lima and fava beans, that contain significant amounts of toxin prior to cooking. Green beans (also called string beans, snap beans and French beans) are immature and are fine to eat raw.

Bron: http://dogaware.com/articles/wdjhomemade6.html#beans

Maar aangezien ze zo goor zijn, rauw, denk ik wel "is dat geen waarschuwing van de natuur? "DO NOT EAT RAW"?"

Ach, je kunt dit recept natuurlijk prima maken met gekookte sperziebonen?
Ik smoor of roerbak ze meestal. Smoren in knoflook en roomboter bv. Of kort blancheren.

Het zou gaan om lectine en de meningenzijn verdeeld idd over hoe giftig
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3365053
Ik ga zo kalettes roerbakken, met een uitje en knoflook en een klein bakje biologische spekjes. Fusilli van kikkererwten en een roomsaus bij.

Verder probeer ik weer wat meer smoothies te maken, het fruit schiet er anders bij in. :-[ Ik ben echt geen fuit eter. Ja, als het in stukjes gesneden voor m'n neus gezet wordt wel. :biggrin2:
Door Lizzy
#3365057
-Annemarie- schreef:Ik ga zo kalettes roerbakken, met een uitje en knoflook en een klein bakje biologische spekjes. Fusilli van kikkererwten en een roomsaus bij.

Verder probeer ik weer wat meer smoothies te maken, het fruit schiet er anders bij in. :-[ Ik ben echt geen fuit eter. Ja, als het in stukjes gesneden voor m'n neus gezet wordt wel. :biggrin2:
Weet je wat ik echt een uitkomst vind om een smoothie mee te maken? Die zakken diepgevroren fruit uit de supermarkt. Ik heb dan graag iets met bosbessen maar ook mango vind ik lekker. Beetje yoghurt erbij, half (of heel) banaantje en bevroren fruit, mjammie! Ik doe er dan zelf ook nog een vers appeltje in.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door