Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3196752
koekje schreef:Nou, dat buteyko is wel heel erg metafysisch hoor. Hier ook allergische klachten, maar die uiten zich in eczeem.

Stoomreiniger heb ik wel (kärcher sc2 of sc3) en wat een fijn apparaat! Ik heb het idee dat alles schoner wordt en ook makkelijker schoon. Erg fijn voor mij, want poetsen is ook niet mijn hobby. Dat maakt het ook nog eens minder vervelend en poets ik meer. Geen schoonmaakmiddelenresidu, geen chemische dampen, geen kapotte handen van in het sop zitten, etc.
Het wnige parfumloze merk schoonmaakmiddel wat ik ken, is Klok. Hier verkopen ze bij de AH niet de hele productielijn, alleen afwasmiddel en een beetje wasmiddel. Jumbo en Ekoplaza idem. Moet ik dat weer online bestellen etc en moeilijk doen. Demiwater in de stoomreiniger is goedkoper; meneer koopt het voor 70 ct per 5 liter bij de Colruyt.

Als mede eczeem aan de handen lijder: de enige zeep waar ik echt goed tegen kan, is de zeep die ik op vakantie in Frankrijk koop met echte lavendelolie of olijfolie (Savon Marseillaise, gewoon een blok). Op mijn werk kan ik die niet gebruiken, maar wat ook erg goed gaat is de Sterilium pure gel handalcohol. Daar kun je je handen niet mee wassen maar wel ontsmetten. Geen enkele toevoeging en met een terugvettend effect. Ook de flesjes handdesinfectans van de drogist gaan iha goed als er maar niks extra in zit aan parfums. Desinfecteren van je handen volstaat als ze niet zichtbaar vuil zijn na het opruimen van de poep.

Daarbij: als mijn handen echt open liggen, smeer ik een paar dagen cortinsone zalf. Daarnaast: handen in een dikke laag vaseline en met katoenen handschoenen aan naar bed. Afwashandschoenen als ik in het sop moet, evt ook met katoenen handschoentjes eronder.

Geen idee of je er wat aan hebt, misschien heb je het allemaal al eens geprobeerd maar wie weet staat er iets bruikbaars tussen...
#3196768
Siberienne schreef:Dat is irritant want het zit in zoveel dingen.... kan hij dan ook niet tegen tomaat, parmesan, aardappelen en paddestoelen? Want daar komt deze stof van nature in voor (mononatriumglutamaat oftewel Ve Tsin bedoel je toch? )
Paddenstoelen niet, hij is al eens met de ambu afgevoerd tijdens een diner waarbij hij bospaddenstoelen had gegeten. Verdenking hartinfarct, bleek reactie op de paddenstoelen te zijn. Het is trouwens nu van jou dat ik voor het eerst hoor dat daar ook E621 inzit. Dat is namelijk al 16 jaar geleden. Tomaten lust hij niet, parmezaanse kaas eet hij niet en aardappelen heel sporadisch. Wij eten koolhydraatbeperkt, vandaar heel weinig aardappels. Daar heeft hij trouwens geen last van.

Edit: ik kan niet vinden dat het in aardappels zit...., wel ook in bepaalde fruitsoorten en daar zijn er ook een aantal van die hij echt niet verdraagt. Maar of dat nou aan de MSG of aan de fruitsuikers ligt, dat is ons ook onbekend.
#3196930
Ik lees even mee. Heb sinds 2 weken weer een reactie ergens op. Ik heb dat ieder jaar wel een paar keer, 's zomers en 's winters. Maakt niet uit. Ik heb een pollen allergie, weet ik zeker, ben ik op getest maar er zijn nu geen pollen. Daarbij komt dat ik zo hard moet niesen dat ik nu gewoon met spierpijn loop. Samen met mijn slapeloze nachten begint het me nu zodanig op te breken dat ik echt wanhopig begin te worden. Heb nu maar 2 fresh air globes in de kamer gezet en ben op zoek naar een luchtreiniger. Die fresh air globes filteren de lucht door water en doen ook iets ioniserends. Ik wacht het even af. het gekke is dat dat ik zo een half uur helemaal van het padje ga door het niesen en daarna uren geen nies nies. (Zeg maar ;) ) hoewel er niets veranderd in huis.
#3196955
sella schreef:Ik kan niet tegen de chemische vorm van e 621, echter in paddenstoelen en andere natuurlijke vormen voorkomend kan ik wel hebben.
Die inderdaad. Chemische variant krijg ik hartkloppingen van. Gelukkig niet dermate erg dat ik niet zo nu en dan me kan verheerlijken aan de mc Donalds (welke me met een maandelijkse portie door de niet kunnen poepen dagen van de zwangerschap heen hielp, maar of dat nu zo tof is?)

Ik eet dus wel oosters met ook soja saus e.d. maar Let erop dat we op traditionele wijze gemaakte smaakmakers als soja saus enzo gebruiken omdat het anders stijf staat van de chemicaliën (en dan nog met mate)
#3196967
Ik heb er wel wat heftiger last van, dus ik heb heel veel geschrapt. En maak alles zelf, ook kruidenmixen. En wat blijkt, het is nog veel lekkerder ook en ik val af :cool:
Mcdonalds vindt ik een heel fijn bedrijf om te kunnen plassen onderweg ;D
#3197096
Van de Mac wordt ik erg ziek.
Maar bij mij heeft het even geduurd voor ik erachter was, maar idd ik wordt ziek, dat heet misselijk, van streek, onrustig, slecht in buik van E621.
Allemaal niet evensbedreigend en een beetje kan ik hebben maar tegenwoordig omdat er minder zout gebruikt mag worden gooien ze dat bijna overal in. Dan kan ik er natuurlijk weer niet tegen. Dus van niet verse fruit en groenten is het etiketten pluizen.
Overigens nu je het zegt van teveel champignons wordt ik ook misselijk!
Van tomaat dan weer niet. En parmezaan eet ik een beetje als garnituur af en toe dus dat loopt niet zo een vaart. En aardappelen eet ik ook niet vaak.
En oosters kan prima zonder ve-tsin :cool:

Maar goed Leo is misschien niet gevoelig voor E621, al krijg ik de indruk dat meer mensen dat hebben zonder dat ze het weten en er wordt vaak laconiek gedaan over dat spul, dat het bij de meeste tussen de oren zit en dat het maar bij enkele iets zou kunnen veroorzaken. Maar waar het vroeger sporadisch genuttigd werd zit het nu in heel heel veel produkten. En ik geloof dus heilig dat de ene gevoeligheid de andere voedt, dus ook allergien.
#3197168
Hier dus echt niets meer uit zakjes. Ik maak mijn eigen kruidenmixen. Ik reageer nogal sterk op e621 en we zijn dat jaren geleden als eerste uit gaan sluiten. Dan heb je al snel geen zakjes meer in je winkelwagentje. :biggrin2: Geen pakjes en zakjes meer voor ons. Soms meer werk maar wel veel lekkerder, al moet ik zeggen dat je je smaak wel even moet veranderen als je pakjes en zakjes gewend bent.
#3197171
MGS in natuurlijke producten
Het is belangrijk om te weten dat MSG ook van zichzelf in natuurlijke producten zit. Zo zit het bijvoorbeeld in tomaten, oude kaas, sommige groenten, paddenstoelen en soja. In deze hoedanigheid zijn de meeste producten onbewerkt, dus kan het onmogelijk Ve-tsin zijn, want dat is namelijk een geïsoleerd gewonnen en bewerkte stof. De MSG wordt waarschijnlijk door andere stoffen opgeheven en is dan ook helemaal niet schadelijk.

Geïsoleerd
Pas als MSG geïsoleerd gewonnen, bewerkt en toegevoegd wordt aan een product spreken we van E-nummer 621, Ve-tsin en Aji-no-moto. Het is dan ook sterk geconcentreerd. Bij dit chemische proces(zowel van chemische als natuurlijke producten) komt de boosdoener vrij, namelijk de ‘vrije glutamaat ionen’. Deze vrije glutamaat ionen geven dus de veel gehoorde klachten. De ‘normale glutamaat ionen’ die van nature in MSG zitten geven helemaal geen problemen.

wel interessant stukje.

komt van http://www.stijnspreekt.nl/opheldering- ... ummer-621/
#3197319
Radja schreef:Lizzy,je schrijft vrij vaak over dat jullie in een enorm vochtig huis wonen. Zou het misschien kunnen zijn dat er schimmels in huis zitten? Daar kan Leo ook benauwd (ziek)van worden!
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het niet weet. Niet zichtbaar in ieder geval. De muren enzo zijn mooi schoon. De kelder ook. In de kruipkelder zien we echter wel wat muurzouten. Maar eigenlijk ook geen schimmel. De luchtvochtigheid is overigens al weken rond de 50%. Volgens mij is dat wel goed.
#3197434
Schimmel opsporen met oog en neus
Hoe ga je nu op zoek naar schimmel in je woning? Gebruik je ogen en je neus daarvoor. Als je een muffe, bedorven of aardachtig geur bespeurt, dan kan het zijn dat er zich schimmels bevinden. Bovendien kan je bij schimmel een donkere verkleuring zien die veroorzaakt wordt door de schimmelgroei. Kijk goed uit op die plaatsen waarbij er sprake is of was van waterschade. Niet alle vlekken kan je relateren met schimmel, maar die vlekken die wat donzig zijn en zich uitbreiden, zijn vaak te wijten aan schimmels. Schimmel kan veel verschillende kleuren hebben, maar de meeste soorten zijn groen tot zwart. Als je een schimmelvlek vindt op de vloer, muur of op het plafond, moet je er rekening mee houden dat er ook schimmelgroei kan zijn die je niet meteen ziet. Zo groeien schimmels vaak onder muren, vloertegels of aan de achterzijde van plafondtegels.



50% is prima (tussen 40 en 60 is normaal), maar het is als ik me niet vergis wel veel hoger bij jou geweest.

Ik had ook een hoge luchtvochtigheid in huis,het was altijd koud en ik had een 'huisluchtje'. Ik kon in eerste instantie niets vinden,maar toen wij onze muren gingen sauzen,viel het dicht gestucte granol eraf en daarachter zat schimmel :-\ ,later bleek ook achter de koelkast,ook zo'n onzichtbare plek.
Ik wil hiermee zeggen dat je schimmel niet altijd hoeft te zien.
#3197436
50% is prima hoor, vind ik ook een hele prestatie met een oud huisje wat niet super geisoleerd is - goed bezig :biggrin2:

Ik ben benieuwd wat er uit allergietesten komt, dan weet je waar je tegen vecht.
En anders toch maar herplaatsen, misschien hebben ze in het asiel nog een plekje voor hem ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door